Thyra Skrevet 19. november 2020 #1 Skrevet 19. november 2020 Siden de har funnet koronavirus på overflater lenge etter eksponering, hva er sjansen for å bli smittet på den måten? Om man f.eks. har begynt å kjøpe inn julegaver og får korona før man får sendt dem, risikerer man å sende med koronavirus? Hva om noen med korona har vært i kontakt med gaven, innpakningen eller mens pakken var i postgangen? Hva om man låner en bok fra noen som er friskmeldt fra korona. Kan det fortsatt være virus på den? Bør de som har hatt korona desinfisere hele boligen og alt de eier før de kan gå ut av isolasjon?
J.E Skrevet 19. november 2020 #3 Skrevet 19. november 2020 (endret) Jeg har lest at den indirekte smitten er av mye mindre betydning enn det de trodde i mars. Med ekstra god håndhygiene i tillegg som de fleste utfører er sjansen mye mindre for at man blir smittet på denne måten enn ved direkte kontakt. Det er direkte kontakt som er den vanligste smittemåten. Noen studier peker mot at luftsmitte forekommer noe oftere enn først antatt. At små aerosoler svever en tid i luften og smitter f. Eks alle i et lite rom, selv om man holder noe avstand. Det finnes en del studier som viser hvor lenge viruset kan overleve på ulike materialer, og det er ganske lenge. Men om det likevel smitter ofte på denne måten vet jeg ikke. Det virker jo ikke slik med den informasjon vi har nå. Jeg hadde vært forsiktig selv om en jeg bor med hadde fått Corona. Da hadde jeg definitivt vasket kranen og andre kontaktpunkter som toalett knapp, kjøleskap dør osv ofte. Men det viktigste er jo og vaske hendene godt når man har tatt på kontaktpunkter. Men siden man tar med nyvaskede hender på urene steder( stenger kran f, eks) er det nok lurt med økt fokus på rengjøring hvis man har smittede i hjemmet. Men og isolere den syke blir aller viktigst dersom man ikke tar sjansen på og bli smittet selv. Har ikke ikke lest noen studier som viser hvor vanlig indirekte smitte egentlig er , kun at det er mye mindre vanlig enn de mente da viruset kom. Endret 19. november 2020 av J.E 3
Thyra Skrevet 19. november 2020 Forfatter #4 Skrevet 19. november 2020 En ting er jo om den man bor med har fått korona. Men hva med folk som er friskmeldte og ute av isolasjon. Er alt de har tatt på eller pustet på etter at de ble utsatt for smitten en potensiell smittespreder?
Blekkulfina Skrevet 19. november 2020 #5 Skrevet 19. november 2020 Virus kan overleve noen dager på harde flater som metall/ glass, men antagelig kortere på myke flater som klær og papp (ca et døgn har jeg lest). Så hvis man sender en pakke i posten har det meste av virus dødd før mottaker åpner den som regel😊 1
Imsdalen Skrevet 19. november 2020 #6 Skrevet 19. november 2020 Jeg tenker jo at faren for slik indirekte smitte må være mye høyere enn man er klar over. Når såpass mange blir syke til tross for tiltak er det noe som skurrer et sted - enten er ikke tiltakene tilstrekkelige, ellers finnes det f.eks. mekaniske transportører av viruset (via det man handler i butikken, for eksempel).
Nerine_ Skrevet 19. november 2020 #7 Skrevet 19. november 2020 4 minutter siden, Imsdalen skrev: Jeg tenker jo at faren for slik indirekte smitte må være mye høyere enn man er klar over. Når såpass mange blir syke til tross for tiltak er det noe som skurrer et sted - enten er ikke tiltakene tilstrekkelige, ellers finnes det f.eks. mekaniske transportører av viruset (via det man handler i butikken, for eksempel). Det slår deg ikke at veldig mange mennesker ikke følger anbefalingene? Eller at mange mennesker fortsatt må møtes på skolen, via jobb osv? 1
Imsdalen Skrevet 19. november 2020 #8 Skrevet 19. november 2020 6 minutter siden, Nerine_ skrev: Det slår deg ikke at veldig mange mennesker ikke følger anbefalingene? Eller at mange mennesker fortsatt må møtes på skolen, via jobb osv? Jeg velger å tro at folk stort sett ikke er idioter.
J.E Skrevet 19. november 2020 #9 Skrevet 19. november 2020 2 minutter siden, Imsdalen skrev: Jeg tenker jo at faren for slik indirekte smitte må være mye høyere enn man er klar over. Når såpass mange blir syke til tross for tiltak er det noe som skurrer et sted - enten er ikke tiltakene tilstrekkelige, ellers finnes det f.eks. mekaniske transportører av viruset (via det man handler i butikken, for eksempel). Med god håndhygiene så er det jo ikke farlig og ta på ting. Men det er vel her det svikter litt da. Man må jo sprite av seg også på vei ut av butikker, ikke bare når man kommer inn. Og utføre nøye håndvask når man kommer hjem. Personlig tror jeg det største problemet er for få tiltak og at folk ikke etterlever tiltak. I mars gikk smitten ned selv om man tok på ting i butikken. Hvis det også er slik at luftsmitte spiller større rolle enn først antatt er det også veldig forståelig hvorfor det blir superspreder hendelser og vanskelig og få bukt med viruset. Men det er jo mye de fortsatt ikke vet om viruset, men de sier jo i hvert fall at direkte smitte er mest vanlig. 1
Nerine_ Skrevet 19. november 2020 #10 Skrevet 19. november 2020 Akkurat nå, Imsdalen skrev: Jeg velger å tro at folk stort sett ikke er idioter. Leser du ikke avisa? Eller kjører du aldri forbi parkeringsplassen til kjøpesenteret? Og man er faktisk ikke idiot selvom en sender barna på skolen, eller drar på jobben som man er heldig å ha. 1
Blekkulfina Skrevet 19. november 2020 #11 Skrevet 19. november 2020 Indirekte smitte spiller en mindre rolle i smittespredning enn tidligere antatt. Det er jo ofte derfor man ser massesmitte-hendelser etter store bryllup osv nå, selv om smitteverntiltak som håndsprit og hyppig håndvask er på plass. Det er den direkte smitten via luft og dråper som er viktigst, så da hjelper det lite om alle spriter hendene sine, når de uansett sitter flere timer i samme rom og prater og roper og klemmer. 3
KvinneguidenBruker Skrevet 19. november 2020 #12 Skrevet 19. november 2020 14 minutter siden, Blekkulfina skrev: Indirekte smitte spiller en mindre rolle i smittespredning enn tidligere antatt. Det er jo ofte derfor man ser massesmitte-hendelser etter store bryllup osv nå, selv om smitteverntiltak som håndsprit og hyppig håndvask er på plass. Det er den direkte smitten via luft og dråper som er viktigst, så da hjelper det lite om alle spriter hendene sine, når de uansett sitter flere timer i samme rom og prater og roper og klemmer. Og derfor vi bør unngå å gå i 5 selskap i juletider. Her renner det inn med invitasjoner 🙈 2
Anbefalte innlegg