Gå til innhold

Milde former for sovemedisiner? (Ikke innsovning)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som kan tipse meg om ulike sovemedisiner som er milde og ikke gir like stor risiko for avhengighet som andre medisiner? Jeg har prøvd ulike innsovningsmedikamenter, men de hjelper ikke når jeg er urolig og stresset (zopiklone, melatonin).

Anonymkode: 358a9...4ed

Skrevet

Pass på å være sliten når du legger deg. Stå opp tidlig og vær i aktivitet hele dagen.

Anonymkode: e3ab9...ab0

• Liker 1
Skrevet

Tolvon

Anonymkode: b61d6...2b7

• Liker 1
Skrevet

Vallergan! Det er antihistaminer som nå brukes som sovemedisin isteden. Funket for meg som slet alvorlig med søvnen.

Anonymkode: 53777...d4f

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Pass på å være sliten når du legger deg. Stå opp tidlig og vær i aktivitet hele dagen.

Jeg er jo dønn sliten når jeg legger meg, står opp kl 6 og har en svært hektisk jobb....

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg er jo dønn sliten når jeg legger meg, står opp kl 6 og har en svært hektisk jobb....

Så du er i full aktivitet fra 6 om morgenen til du legger deg kl 22-23 hver dag og likevel får du ikke sove?

Skrevet

Tolvon

Anonymkode: b61d6...2b7

Takk for tips! Kan du fortelle om dine erfaringer med den? Hvordan virker den på deg? (Når du tar den, dagen etter etc.)

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Så du er i full aktivitet fra 6 om morgenen til du legger deg kl 22-23 hver dag og likevel får du ikke sove?

Herregud, jeg har ikke tenkt til å være i full aktivitet fra kl 6 til 22-23. Jeg er aktiv nok.

• Liker 9
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vallergan! Det er antihistaminer som nå brukes som sovemedisin isteden. Funket for meg som slet alvorlig med søvnen.

Anonymkode: 53777...d4f

Takk for tips! Hvordan fungerer den på deg, ved inntak og dagen etter? 

Skrevet

er enig med den som skrev tolvon. etter mange år med lite søvn fikk jeg endelig sove 5-6 timer per natt. 

og har prøvd det meste. får hangover av imovane og vallergan. brukte også quatiapin(husker ikke nøyaktig navn), som fungerte litt. men tolvon fungerer bedre for meg.

Anonymkode: 9eed3...f7a

Skrevet

er enig med den som skrev tolvon. etter mange år med lite søvn fikk jeg endelig sove 5-6 timer per natt. 

og har prøvd det meste. får hangover av imovane og vallergan. brukte også quatiapin(husker ikke nøyaktig navn), som fungerte litt. men tolvon fungerer bedre for meg.

Anonymkode: 9eed3...f7a

Takk for at du deler din erfaring. Hvordan fungerer den på deg ved inntak og dagen etter?

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for at du deler din erfaring. Hvordan fungerer den på deg ved inntak og dagen etter?

Tolvon gjør at du MÅ komme deg i seng, bare så du er klar over det. Den slår deg ut.

Anonymkode: c11f6...bf0

Skrevet

Må bare slenge meg på meldingen om å være forsiktig med tolvon, og andre antidepressiva. Quetiapin er også relativt vanlig å forsøke for søvn, men det er skumle medisiner som endrer på kjemien i hodet og er ikke i utgangspunktet for søvn, men for å endre sinntilstand. Er du ikke deprimert eller psykotisk, så bør du generelt ikke ta antidepressiva eller antipsykotisk, er en mening mange har.

https://tidsskriftet.no/2019/09/kronikk/kvetiapin-er-ikke-en-sovemedisin

Anonymkode: f3736...2fc

• Liker 2
Skrevet

Må bare slenge meg på meldingen om å være forsiktig med tolvon, og andre antidepressiva. Quetiapin er også relativt vanlig å forsøke for søvn, men det er skumle medisiner som endrer på kjemien i hodet og er ikke i utgangspunktet for søvn, men for å endre sinntilstand. Er du ikke deprimert eller psykotisk, så bør du generelt ikke ta antidepressiva eller antipsykotisk, er en mening mange har.

Det er livsfarlig, skremmende at noen skriver ut slike ting.

• Liker 2
Skrevet

Må du bruke medikamenter da? Kan du ikke forsøke kamillete og en tur i frisk luft en times tid etter jobb?

Anonymkode: bd2f2...16e

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Må du bruke medikamenter da? Kan du ikke forsøke kamillete og en tur i frisk luft en times tid etter jobb?

Anonymkode: bd2f2...16e

Når TS skriver hun har insomni i alvorlig grad, så må jeg bare le av svar som disse.... 

Anonymkode: 1ec06...751

• Liker 9
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen som kan tipse meg om ulike sovemedisiner som er milde og ikke gir like stor risiko for avhengighet som andre medisiner? Jeg har prøvd ulike innsovningsmedikamenter, men de hjelper ikke når jeg er urolig og stresset (zopiklone, melatonin).

"Mild" er relativt. Tolvon slår deg helt ut, samme med Remeron, og så har du antihistaminer (Vallergan, Atarax ++) og antipsykotika som Seroquel, men de burde ikke vært gitt off-label.

Jeg har også alvorlig insomni, men det har av en eller grunn gitt seg betraktelig og jeg klarer å sovne, så zolpidem holder, og takk for det.

Jeg har også fått allverdens vellmenende råd om en tur om kvelden og varm melk 🙄 Det er frustrerende og helt umulig å sette seg inn i for folk som ikke har problemet.

Av c-preparater vil jeg si at alle er ganske kjipe, i alle fall for min del. De virker, men de sitter i så sinnsykt lenge. Tolvon er kanskje noe av det som er minst ille. Pass deg for b-preparater. Ja, de virker en stund og virker som mirakelmedisin, men på sikt er de virkelig et helvete.

Anonymkode: 5cc13...0e2

Skrevet

Det går an å ha en fin balanse når det kommer til bruk av B-preparater, snakk med legen om dette. Det er langt bedre å bruke sovemedisin, enn (annen) psykofarma.

• Liker 1
Skrevet

Anbefaler søvnkurs om du ikke har forsøkt.

Ikke garantert virkning for alle, men utfordringen med medikamentene er jo nettopp dette med bivirkninger dagen etter osv.

Anonymkode: 34b22...e7d

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er livsfarlig, skremmende at noen skriver ut slike ting.

Helt enig, i alle fall i forhold til Seroquel. Antidepressiva og antihistaminer er mye mindre farlig i de dosene som gis dog. Insomni er vanskelig. Antihistaminer som vallergan er kanskje de snilleste, men lang halvveringstid på alle disse....

Anonymkode: 5cc13...0e2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...