Gå til innhold

Føler meg dum og naiv. Gått for raskt inn for å kjøpe leilighet.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er i starten av 20-årene og har leid i mange år allerede, og plutselig dukket det opp en mulighet for å kjøpe i et borettslag hvor en venninne også har kjøpt seg inn. Disse leilighetene er ganske rimelige (men har ganske høy fellesgjeld) og jeg hev meg på og meldte interesse ganske raskt. Det var kun et rykte om salg av nabo leiligheten til venninna mi da jeg meldte min interesse. Ville jo være førstemann til mølla.

Ting virket veldig bra, men igjen så er jo jeg ganske blank på alt slikt da jeg aldri har vært igjennom prosessen. Salget skule skje privat igjennom TOBB, noe som var ok, tenkte jeg. Jeg søkte forkjøpsrett og fikk den. Vi ble uenig om overtakelsesdatoen først men det ordnet seg etter en del diskusjon og jeg skal egentlig ta over 1 des. (vi har ikke skrevet kontrakt ennå) 

Uansett... Som sagt er jeg jo blank på dette og hadde med meg min mor i banken når det ble snakk om lånet, men det falt ikke inn for oss å spørre/nevne heftelser på leiligheten... Viser seg at han har 1 million i pant på den, og selger den til meg for rundt 800k. Da får jeg plutselig meninger i hytt og pine om at jeg ALDRI må kjøpe leilighet privat fra noen som har pant på den (Noe jeg da skjønner mer av nå, men alene hadde jeg jo ikke engang egentlig tenkt så mye på det). 

MEN jeg har allerede sagt opp leiligheten jeg leier i og må ut herfra 1 des (måtte nesten be på mine knær for å få kortere oppsigelse og ordnet ny leietaker selv). Tenker å skaffe megler i forhold til kjøpet så jeg ikke sitter igjen med 200k i pant en vakker dag... Men det nærmer seg raskt til 1 desember og tviler på at alt er klart til satt "overtakelse". Jeg trenger vell egentlig sårt råd. Skal i banken, men helt ærlig vet jeg ikke engang hva jeg skal spørre eller si om lengre. Jeg føler jeg har tabbet meg SIKKELIG ut. Er livredd for å sitte uten plass å bo i desember. Skriver ikke under på noe kontrakt uten skikkelig garanti på at den panten ikke kommer tilbake på meg senere. 

Er redd for at han heller selger til noen andre når han finner ut at jeg vil bringe inn megler for det da mest sannsynlig tar lengre tid og han allerede føler han har strukket seg langt for at jeg måtte vente til desember. Jeg vil jo fortsatt ha leiligheten, bare ikke den panten på kjøpet.... Tenker kanskje å spørre om han godtar en slags "leie" fram til ting er i orden med megleren.... 

Nei uff... Hvis ting går skikkelig skeis håper jeg i vært fall jeg lærer litt til neste gang... Men uansett.. At det går an.... skulle ønske vi lærte om slikt på skolen...

Anonymkode: 45c58...caa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke skriv under på noe som helst. Krev at advokat eller megler ordner dette for dere

Anonymkode: a4877...4d9

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han har gjeld på kåken så er det selfølgelig pant i den, pantehaver som er banken vil ha igjen pengene sine. Panten blir innfridd av ham når du kjøper gjennom enn oppgjørsmegler. At han skylder mer enn du gir er hans problem, hans gjeld.

Når du kjøper med lån blir det tatt ny pant i boligen, slik at ikke du kan selge den og bruke opp pengene på noe annet enn lånet banken vil ha tilbake.

Anonymkode: 604ab...33c

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis han har gjeld på kåken så er det selfølgelig pant i den, pantehaver som er banken vil ha igjen pengene sine. Panten blir innfridd av ham når du kjøper gjennom enn oppgjørsmegler. At han skylder mer enn du gir er hans problem, hans gjeld.

Når du kjøper med lån blir det tatt ny pant i boligen, slik at ikke du kan selge den og bruke opp pengene på noe annet enn lånet banken vil ha tilbake.

Anonymkode: 604ab...33c

Det er sant. Gjelden følger ikke med boligen TS. Panten på boligen slettes når du kjøper boligen.

Anonymkode: 60c96...2d9

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her. Litt mer info. 

Han kjøpe leiligheten for rundt 450 000 i 2009, tok 1 million pant i den i starten av 2020. Vet ikke om det har noe å si  🤷‍♀️

Anonymkode: 45c58...caa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg reagerer på at du har kjøpt leilighet uten å skrive kontrakt !? 

Også skal du overta leilighet om 11 dagen ,uten skrevet kontrakt !?

Nei ikke gjør det ,ta hjelp med deg ,noen som kan om sånne ting ,advokat ,megler eller annen person.

Ikke gjør sånn som du gjøre frem til  nå ,plutselig kan du sitte der med sjegget i postkassa liksom ...

Pass på !

Anonymkode: 2542c...f24

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet at noen banker tar pant i huset slik at du ikke kan sette deg i gjeld eller gjøre noe med den frem til den er solgt ?

Her er det bare å undersøke med selger om hva som gjøres med panten om du kjøper.

Anonymkode: dede8...849

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å legge til, du har et sikkerhetsnett. Ingen bank vil utbetale pengene uten første prioritets pant i eiendommen først. 

Anonymkode: dede8...849

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takstmann, megler og kontrakt. Du skal aldri kjøpe fra en selger før du er 100 % sikker på at alt er i orden. Her får du utsette flytting og kontraktskriving til dette er gjort. Flytt tingene dine på lager og flytt inn til mor for til det er ordnet. 

Anonymkode: e052f...633

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at du vil bruke noen proffesjonelle til å hjelpe deg med kjøpet. Da vil alt gå riktig for seg. Det er en god og trygg investering. 

Anonymkode: 84589...ccd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønte ingenting.

Du gjør ditt livs største investering så langt uten megler som kan sjekke at alt er i orden?

Hva sier banken? De gir deg penger selv om du ikke har signert kontrakt ennå og har overtakelse om 11 dager?

Finn en megler som kan hjelpe deg gå gjennom papirene.

Hvis selger trekker seg unna, pris deg heldig. Det hele lukter skitne sokker hele veien, så kanskje gjør selger deg en tjeneste ved å spare deg for senere problemer og selge boligen til en annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier du kjøper privat gjennom TOBB, kan ikke TOBB stå for oppgjøret? Om selger har pant for mer enn kjøpesummen, har egentlig ingenting å si for deg så lenge oppgjøret går via en profesjonell, som TOBB, megler, advokat.  De kan også hjelpe dere med kjøpekontrakt, men her har vel selger tenkt å spare penger. 

Men om overtagelse skal være den 1.desember, og dere ikke har skrevet kontrakt enda, så har dere ikke mye tid på dere. 

Anonymkode: 53d65...45b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 19.11.2020 den 1.05, AnonymBruker skrev:

Det er sant. Gjelden følger ikke med boligen TS. Panten på boligen slettes når du kjøper boligen.

Anonymkode: 60c96...2d9

Gjelden følger ikke med, men banken har pant i boligen frem til noen sletter pantet. Dersom pantet ikke slettes, kan banken realisere pantet dersom selgeren misligholder lånet. Normalt ordner megler med at det ikke blir noe tull.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pant og faktisk gjeld har oftest ingen sammenheng. Vi har f.eks en mye høyere pant i eiendommen enn gjeld, fordi at om vi skal låne opp noe mer så har banken allerede panten i eiendommen og trenger ikke tinglyse flere panter. 

Men snakk nå med banken eller TOBB, eller noen involverte. 

Anonymkode: dea03...34b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...