Gå til innhold

Billige julegaver til familie?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger virkelig tips til billige julegaver som jeg kan gi til familien min... jeg vet det hørres veldig egoistisk ut av meg men akk i år prøver jeg å bruke minst mulig på julegavene. Jeg er 17 og jobber en del ved siden av skolen. Greia er at jeg sparer til å kjøpe min egen bunad og er kun en månedslønn fra å klare det... hvis jeg går all in på julegavene nå så får jeg kanskje ikke bunaden til 17.mai...

Jeg føler meg veldig egosistisk, men dette er noe jeg har ønsket meg lenge og jeg har jobbet for hver en krone, Normalt pleier jeg å bruke en del penger på julegaver til familien... men hvordan i huleste skal jeg klare det når jeg må bestille bunaden min senest i januar for å ha den klar til 17.mai og den siste lønningen jeg trenger til bunaden får jeg jo i januar....

Jeg har allerede sagt til broren og søstra mi at de ikke trenger å kjøpe noe til meg, men det virker ikke som om de tok det så seriøst...

Sååå jeg håper noen der ute har noen gode tips til julegaver, kanskje en velidg god oppskrift på noe jeg kan bake? eller lignede? Alle i familien er voksne 

Hilsen
Bekymret jente

Anonymkode: 595d0...4f3

• Liker 6
Skrevet

Så flink du er, som jobber ved siden av skolen for å kjøpe deg din egen bunad ❤️
Først og fremst, hvorfor ikke si det som det er? At du sparer og må bestille i januar.

Å bake noe høres ut som en god ide. 

Anonymkode: c55c2...682

• Liker 24
Skrevet

Første tanke.. herregud så søt du er! Så smart og fornuftig jente! 
Ikke mange på 17 som klarer å være så fornuftig! 
kan du strikke? Strikke votter, Skjerf etc? 
mange selger strikk på nettet billig. 

Anonymkode: f36a2...39f

• Liker 23
Skrevet

Et lite tips bare: Ønsk deg bidrag til bunaden til jul! 🙂

Hva med å gi tjenester? Kanskje noen vil ha det vasket feks. Eller trenger barnevakt osv.

• Liker 22
Skrevet

Deodoranter, sokker, munnbind, godteri til barna, sjokoladeplater, te, kaffe, blomster. 

Synes ikke du trenger å forsvare gavesummen. Gi det du har rom for. Evt kan du jo si at du håer økonomien er bedre til neste år.

Anonymkode: e5102...f0d

• Liker 6
Skrevet

Hva er budsjettet ditt per person? 

Anonymkode: 5add6...5a0

• Liker 4
Skrevet

Kjøp en fin gavepose på europris. Legg oppi litt snop, kaffe, twixpose og en billig vin ☺️ Det klarer du på under 300,- 

Anonymkode: 1245b...51b

• Liker 4
Skrevet

Gavekort på kino?

google brunostkarameller, og legg i pent glass

Anonymkode: 9e8f2...c73

• Liker 3
Skrevet

Du bør bli litt mer egoistisk. Du høres hyggelig og omtenksom ut, men ikke glem å tenke på deg selv også. ❤️
De er voksne skriver du, så de har kanskje behov for barnepass? Tro meg, gavekort på barnepass er gull verdt. Skulle gjerne hatt et selv. 😅

Anonymkode: baff9...c04

• Liker 13
Skrevet

Forbruksgaver kan være en fin gave. F.eks såpe, litt godter og flaxlodd. Det kommer jeg mest sannsynlig til å gi. I år er alle klar over at jeg ikke har mye å rutte med. Bryllup i slutten av november og venter førstefødte i mars, pluss boligkjøp mellom der igjen. Andre ting kan være hudkrem eller et gavesett med noe du vet de bruker.

Anonymkode: 45a0e...36e

• Liker 3
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjøp en fin gavepose på europris. Legg oppi litt snop, kaffe, twixpose og en billig vin ☺️ Det klarer du på under 300,- 

Anonymkode: 1245b...51b

Er det veldig billig? Er ikke det sånn gjennomsnittlig sum å gi i gave?
I TS' tilfeller tenker jeg kanskje under 100 kr per pers. Har man et budsjett på 300 kr per pers er det vel ikke noe problem å finne på noe.

Anonymkode: efb51...552

• Liker 18
Skrevet

Tror ikke det er mange som forventer dyre gaver fra en 17 åring. 
Når det gjelder spiselige julegaver så er f.eks Biscotti veldig fint å gi bort sammen med  f.eks en pose kaffe. Biscotti er en type kjeks som skal være hard og tørr for den skal dyppes i kaffe. Man kan tilsette deigen nesten hva som helst; sitron, appelsin, nøtter, sjokolade osv. Pakket inn i cellofan og litt pynt synes jeg dette er fin gave å få. For de som ikke drikker kaffe kan kanskje sjokoladecookies og kakao være noe?

https://trinesmatblogg.no/recipe/verdens-beste-biscotti/

3F3A8BA1-FFF1-492B-8C76-01035BF7E06F.jpeg

Anonymkode: 1a896...4bc

• Liker 5
Skrevet

Kanskje du kan ta en runde på en Normal-butikk? De har mye annet enn bare shampoo og såpe og sminke, og mye er veldig billig! :)

Jeg er helt sikker på at familien din forstår at du ikke kan bruke så mye penger akkurat i år! :) 

• Liker 8
Skrevet

Må bare si at du virker som en utrolig søt og flink jente♥️ Det at du i en alder av 17 år har jobbet selv og spart opp til din egen bunad er imponerende! Bunad er ikke billig og jeg er helt sikker på at familien din vil forstå dette og egentlig bli litt stolte over deg😊 

Når vi kommer til forslag til litt rimerligere julegaver så er absolutt ikke baking en dårlig ide! Hvis du er flink å strikking, sying eller håndarbeid generelt, kanskje prøvd på noe der? Jeg har barn selv og lillebror min pleier alltid å gi meg noen personlige gavekort på feks "gratis barnevakt for en dag", Jeg elsker dem!!! sparer mye på gratis barnevakt🤣

Anonymkode: 7f618...2a8

• Liker 9
Skrevet

Et tips er å ønske seg feks gavekort på penger der du får bunaden lagd, eller på bunadssølv.

Når det gjelder gaver til familie er nok det er gave i seg selv at du betaler egen bunad, der slipper familien en stor utgiftspost. Utrolig flink virker du, hadde ønske jeg var sånn da jeg var så ung. 

Billige men fine tips er:kosesokker, lage feks personlige gaver som juletrekuler o.l, kinobillett, pysj, T-skjorte, undertøy osv. Husk at det nærmer seg black friday, da kan du gjøre gode tilbud, de fleste klesbutikker har for eksempel 20% på hele butikken og du kan spare noen lapper der.

Anonymkode: 769a5...52c

• Liker 8
Skrevet

Tnå!:D Så flink du er TS:)

Jeg har et forslag som er lett og billig og lage, i alle fall om du har litt hobbyting fra før: Jeg tok bilde av meg og min bror i profil, så klippet jeg bort bakgrunnen i Gimp og så printet jeg det. Så klipte jeg fasongen ut i kartong, hadde blå sløyfe i halsen på min bror, og rosa sløyfe i hestehalen min, fint bakgrunnspapir + ramme, og voila! Julegave til mutter'n. Finner sikkert noen som gir bort rammer på finn eller facebook:)

Jeg bakte rundstykker, muffins, boller osv. som kunne fryses til en venninne med barn, det ble godt tatt imot:)

Om du kjenner noen som er glad i å lese og du er litt datakyndig, så kan du jo komponere et bokmerke i kartong i Gimp og evt. laminere det(igjen hør på facebook!), jeg lagde min bror som digger Star Wars og å lese et bokmerke med darth vader tema.

Lag hjemmelagde "gavekort" på bilvask, snømåking, barnepass, hundelufting osv.

Kjekt til folk som fryser lett: 

https://www.makeandtakes.com/sewn-rice-bags-warming-our-tootsies

Kjøp en brukt tskjorte og bruk litt klor:

https://www.livingwellspendingless.com/freezer-paper-bleach-t-shirt/

Tomt syltetøyglass du kan gjøre noe kreativt med:

https://i2.wp.com/itsalwaysautumn.com/wp-content/uploads/2016/10/cheap-diy-handmade-gifts-gift-ideas-Christmas-easy-inexpensive-5-dollar-beautiful-15.jpg

Jeg lagde også en vase slik som dette:

https://cdn.homesthetics.net/wp-content/uploads/2015/04/DIY-Wine-bottles-crafts-14.jpg

Og lagde blomster for å ha oppi:

https://lh3.googleusercontent.com/proxy/eqspsVKRHOD2OjhQtDXg0YgttLQXyRP3YS1JcAyoOG_yv9K0K8gCUdvNLe1CS9cE30GoV87kUbzv_H8Fu6DcPy94dY4ShVpGXC4EvqKz4ZFC5fP1qwWPvn3_kqYha3eV5Ze4ro3UhdaCcfn25hni4t4wA5ubypmmV9Sqe_-AEUD3nYMAzqb-SmN3

Eller for å henge blomster i:

https://cdn.tutsplus.com/craft/authors/legacy/Lisa Tilse/2012/11/08/theredthread_hanging_vase.jpg

Se på finn.no eller facebook etter ting som gis bort som kan passe mottaker. Brukt er kult for tida:) Og jeg er sikker på at de skjønner at det blir rimelige og hjemmelagde julegaver:)

Anonymkode: dc6c0...287

• Liker 7
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når det gjelder gaver til familie er nok det er gave i seg selv at du betaler egen bunad, der slipper familien en stor utgiftspost. Utrolig flink virker du, hadde ønske jeg var sånn da jeg var så ung. 

TS er ikke konfirmant, så det vil ikke være en gave til familien. Det er ingen selvfølge at en 17 åring får bunad og hun sparer selv til det med sin egen lønn..

• Liker 3
Skrevet

De har mange gode krydder/ oljer på normal til en billig penge :) (vokse) 

Kule sokker/snop  til bror 

kosesokker /snop  til søster 

gavekort på barnevakt 

Anonymkode: 45eff...656

• Liker 6
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS er ikke konfirmant, så det vil ikke være en gave til familien. Det er ingen selvfølge at en 17 åring får bunad og hun sparer selv til det med sin egen lønn..

Kan være ts er konfirmant, flere konfirmanter har ikke hatt konfirmasjon i år grunnet korona. Uansett så er det ikke en selvfølge nei, men det er ganske vanlig at man får bunad av foreldre. Så foreldre vil nok ha stor forståelse her for at de kanskje ikke får dyre gaver, og datter heller vil spare pengene til bunad

• Liker 3
Skrevet

Tusen hjertelig takk for sååå mange gode forsalg og fine ord♥️ 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva er budsjettet ditt per person? 

Anonymkode: 5add6...5a0

Tja si det alt mellom 0-200 per pers kanskje, kommer litt an på
Som noen foreslo en gavepose til 300 kan jo funke da det kan bli en fellesgave feks for begge foreldrene😊

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan være ts er konfirmant, flere konfirmanter har ikke hatt konfirmasjon i år grunnet korona. Uansett så er det ikke en selvfølge nei, men det er ganske vanlig at man får bunad av foreldre. Så foreldre vil nok ha stor forståelse her for at de kanskje ikke får dyre gaver, og datter heller vil spare pengene til bunad

Jeg er ikke konfirmant nei, jeg hadde konfirmasjon når jeg var 14, men siden vi akk hadde kjøpt nytt hus å slikt da, sa jeg til foreldrene mine at det ikke var nødvendig med ny bunad. Selve feiringen ble jo kjempefin for det! Men foreldrene mine betalte både for moped og billappen, noe som ville kostet litt mer enn en bunad tilsammen. Er evig takknemlig for det☺️

Anonymkode: 595d0...4f3

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...