ella_b Skrevet 18. november 2020 #1 Skrevet 18. november 2020 Hei! Jeg har ei datter som akkurat har fylt fire og som har gått i sin nåværende barnehage i ca. halvannet år. I dag fortalte hun at hun har følt seg mye utenfor og slitt med å komme i lek med andre barn i barnehagegruppa, foruten 2-3 faste venner. Slik jeg har forstått det, har det formet seg en større vennegjeng, som hun ikke får leke med. De faste vennene klarer visstnok å komme inn i leken med de andre, men jenta mi sier hun får "nei" til å være med og ingen legger merke til henne. Dette skjer tydeligvis "hele tiden og ikke bare i dag". Hun var fryktelig lei seg og gråt mye da hun fortalte det. Jeg er veldig trist på hennes vegne og veldig overrasket, da jeg har gått og tenkt at hun hadde det greit på det sosiale planet, ut fra det jeg har hørt og observert. Hadde foreldresamtale for en drøy uke siden og hun fikk da mye skryt for hvor flink hun var til å komme inn i lek og hvor strålende det sosiale samspillet gikk osv. Vi er minoritetsspråklige og hun er språklig sterk på morsmålet, men norsken ligger nok litt etter og jeg kan se for meg at det kan være litt vanskelig for henne å kommunisere på samme nivå som noen av de andre jevnaldrende barna. Pedleder avviste imidlertid at dette var et problem. En av de faste vennene har samme morsmål og ligger på ca samme nivå i norsk, uten at han får "nei" til å leke sammen med de andre (ifølge henne), så kanskje pedleder har rett og problemet ligger et annet sted. Nå lurer jeg altså på hva jeg burde gjøre for at hun skal slippe å føle på dette. Så langt har jeg klekket ut at jeg burde prate med de voksne i barnehagen og høre om de kanskje kan følge litt ekstra med og hjelpe henne inn i lek. Er det noen som har opplevd noe lignende? Hva kan jeg gjøre for å hjelpe henne? Jeg er fullstendig sosialt udugelig selv og føler meg eksepsjonelt ressurssvak akkurat nå. Far er litt bedre, men snakker null norsk..
Kenelz Skrevet 18. november 2020 #2 Skrevet 18. november 2020 Hadde først og fremst snakket med barnehagetantene og fått dem til å vær ekstra oppmerksomme på dette. Hadde også invitert noen av barna på hjemmebesøk eller fått barnet bort på besøk. Om noen av dem har «hobby» eks. går på barnedans så hadde jeg fått barnet til å delta på det. osv 4
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #3 Skrevet 18. november 2020 4 minutter siden, Kenelz skrev: Hadde først og fremst snakket med barnehagetantene og fått dem til å vær ekstra oppmerksomme på dette. Hadde også invitert noen av barna på hjemmebesøk eller fått barnet bort på besøk. Om noen av dem har «hobby» eks. går på barnedans så hadde jeg fått barnet til å delta på det. osv Vennligst ikke kall barnehagens ansatte for «barnehagetanter»! Anonymkode: ea016...a90 7
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #4 Skrevet 18. november 2020 Det er bhg sitt ansvar å jobbe med inkludering av alle barn i lek. Snakk med dem, forklar hva hun forteller og spør hvordan de har tenkt å jobbe med dette i barnegruppa. For ting som dette må de ha en strategi på. Vi har selv hatt en lignende situasjon da jenta vår var på samme alder. Hun ble avvist i lek og trakk seg unna, sa at ingen ville leke med henne og gråt hjemme pga dette. Det viste seg at en av jentene på gruppa hennes var dominerende og frøs datteren vår ut. Da de tok tak i dette, løsnet det for datteren min, som nå stortrives i bhg. Anonymkode: 10778...fc8 3
MissPierce Skrevet 18. november 2020 #5 Skrevet 18. november 2020 Snakk med de ansatte om hvordan hun opplever å ha det. Be de følge med og observere hva som gjør at hun ikke får være med å leke med denne gruppen. Har hatt foreldre som har kommet å fortalt at deres barn opplever det samme som ditt, og at vi ikke har merket noe fordi barnet alltid leker med noen, og virker fornøyd og blid. Vi vil at alle skal ha det bra i bhg, så at foreldrene tar opp ting som dette er veldig viktig. 2
Kenelz Skrevet 18. november 2020 #6 Skrevet 18. november 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Vennligst ikke kall barnehagens ansatte for «barnehagetanter»! Anonymkode: ea016...a90 De på barnehagen barnet er hos kaller seg selv for barnehagetanter så drit i å bry deg. Alt man må finne seg i her på Kvinneguiden! 🙄 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå