Gå til innhold

Hvem arver pengene mine?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er singel, ingen barn, har en far, bror og onkel. Hvem arver pengene mine om jeg skulle komme til å dø?

Anonymkode: 8bdc3...5fb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Far

Anonymkode: b15cf...db0

Skrevet

I denne rekkefølgen

far bror onkel 

Anonymkode: 2454a...26d

• Liker 2
Skrevet

Kan jeg endre på det eller må jeg skrive et fullt testamente? 

Skrevet

Du endrer det ved å skrive testamente, det finnes ingen annen måte.

Anonymkode: fbdf5...68d

• Liker 4
Skrevet

Spiller ingen rolle. Er man dau får man ingen glede av penger. 

Anonymkode: 0d39c...4ca

• Liker 1
Skrevet

Faren din arven én halvpart og broren din den andre halvparten, noe som framkommer av arvelova § 2, som sier:

"Har arvelataren ikkje livsarving, går arven til foreldra hans. Foreldre arvar likt. Er far eller mor død, går arvelotten til hans eller hennar livsarvingar, med lik part på kvar grein."

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1972-03-03-5#KAPITTEL_1-1

• Liker 13
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er singel, ingen barn, har en far, bror og onkel. Hvem arver pengene mine om jeg skulle komme til å dø?

Uten testamente så blir din livsarving faren din hvis han fremdeles er i live når du dør.

Skrevet
15 hours ago, CAPS LOCK said:

Faren din arven én halvpart og broren din den andre halvparten, noe som framkommer av arvelova § 2, som sier:

"Har arvelataren ikkje livsarving, går arven til foreldra hans. Foreldre arvar likt. Er far eller mor død, går arvelotten til hans eller hennar livsarvingar, med lik part på kvar grein."

Dette. Det forundrer meg stadig på kvinneguiden hvorfor så mange legger ut svar om ting de ikke kan.

Anonymkode: ce1cf...3ec

• Liker 10
Skrevet

Men han kan skrive testament og gi arven til hvem som helst, siden han ikke har barn? 

Anonymkode: db81a...86d

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men han kan skrive testament og gi arven til hvem som helst, siden han ikke har barn? 

Anonymkode: db81a...86d

Ja

Anonymkode: 0e411...ad0

• Liker 1
Skrevet

Kan ikke folk som ikke vet la være å svare? Det var fire gale svar før Caps lock kom med fasiten. Forutsett at broren din er din mors sønn og ikke en halvbror med annen mor.

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, Brunello skrev:

Kan ikke folk som ikke vet la være å svare? Det var fire gale svar før Caps lock kom med fasiten. Forutsett at broren din er din mors sønn og ikke en halvbror med annen mor.

Skrevet

16 timer siden, CAPS LOCK skrev:

Forutsetter at du og broren din har samme mor. Faren din og mora di arver hver sin halvpart. Hvis mora di er død går hennes halvpart til hennes livsarvinger.

Anonymkode: f1ee5...03d

Skrevet

Min bror og jeg har samme mor og far. Da går altså halvparten til min far og den andre halvparten som skulle gått til mamma går til min bror?

TS 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Min bror og jeg har samme mor og far. Da går altså halvparten til min far og den andre halvparten som skulle gått til mamma går til min bror?

TS 

Ja! Siden du ikke har livsarvinger, kan du testamentere bort alt om du ønsker det.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS 

Det er hva som står i lovteksten. En "arvelott" er en del av en arv. Dine foreldre arver deg med 50% del hver, altså deles arven i to arvelotter. Er din mor død, går hennes arvelott videre til hennes livsarvinger, som da er din bror, ettersom du er død og du ikke har flere søsken.

Din onkel arver kun hvis begge foreldre er døde + alle deres arvinger er døde. 

Se for deg et slektstre. Arv går vanligvis nedover til dine arvinger. Har du ikke barn/arvinger, går arven oppover i treet, helt til den finner levende arvinger.

Først dine foreldre. Er noen der døde, så nedover deres arvinger.

Er dine foreldre og søsken døde, så går arven enda et hakk oppover, til besteforeldrenivå, og hvis de er døde, til grenene under dem. Her ville da din onkel blitt vinneren.

Anonymkode: 74d35...2b1

• Liker 3
Skrevet
9 hours ago, Brunello said:

Er vel noe av sjarmen med kvinneguiden at man får se hvor mye rart folk tror på.

Anonymkode: d60c5...2a9

• Liker 3
Skrevet

Jeg er alene uten barn. Jeg skrev testamente for noen år siden. Dette for og unngå at mine søskenbarn eller andre i familien får penger etter meg. Vi er liten hovedfamilie. Du kan testamentere pengene til hvem du vil såframt du ikke har barn. Da skal de ha pliktarv. 

Synes det var greit og ha papirene iorden og ikke minst at det som er igjen av penger etter meg går til to organisasjoner som gjør en heltejobb og får lite støtte av staten. Testamentet er levert til Tingretten for oppbevaring sånn at det i ettertid ikke kommer noen og forfalsker den jeg har hjemme eller bestrider den. 

Anonymkode: e978d...09e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...