Gå til innhold

Fikk norske barn alkohol før i tiden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en venninne som ble født i England på slutten av 60-tallet. I går fortalte hun at barn på den tiden fikk av og til en som het Snowball på glassflaske. Snowball inneholder 3,5% alkohol! Jeg spurte hva hun mente med når hun var barn, jeg tenkte at kanskje hun mente når hun var ungdom, men den gang ei. Hun fikk det i 9-10 års alderen. 😮 Jeg hørte fra andre venner som bor i England som er mer på min alder (født 1990) at de fikk vin som barn. Når jeg ble sjokkert, så argumenterte hun ene for at det ga dem et sunnere forhold til alkohol enn i ander land. Men det er tull. Jeg har bodd i England, jeg er fult klar over hva drikkekultur de har der borte, og det er ikke sundt. Voksne får gjøre som de vil, men jeg tror ikke man kan forsvare å gi barn alkohol. De kan bli skikkelig syke. 

Er dette noe man har gjort i Norge? :vetikke:

Anonymkode: da9ec...27b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eh! Er da ikke så farlig om en guttunge på 12 år får en pilsner som belønning for god oppførsel.

• Liker 7
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Om det er sant vet jeg ikke, men min bestemor (født på 1920-tallet) fortalte at det var vanlig å gi barn litt for å sove. Håper virkelig det er tull, ikke kan jeg spør heller for hun er ikke blant oss lengre.

Skrevet

Jeg fikk bittelite akevittglass (halvparten av vanlige glass) med øl til julemiddagen da jeg var barn på søttitallet. I Norge, norske middelklasseforeldre.  

Anonymkode: e48d6...d78

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, Catalina Culès skrev:

Om det er sant vet jeg ikke, men min bestemor (født på 1920-tallet) fortalte at det var vanlig å gi barn litt for å sove. Håper virkelig det er tull, ikke kan jeg spør heller for hun er ikke blant oss lengre.

Det var ikke tull dessverre.

Anonymkode: 7829d...42e

• Liker 4
Skrevet

Nei, det er ikke så vanlig, men gutter må en tur på puben med sin far på 18 års dagen. 

Da drikkes det øl, og ikke rusbrus 😊

Her i landet er det ikke vanlig heller. Kjenner ingen som gir ungene sine alkohol.

Anonymkode: 8c7ec...c8d

Skrevet

Jeg skal innrømme at jeg fikk en spiseskje med Jægermeister når jeg hadde vont i halsen når jeg var 12-13 år. Men ikke mer en det. :P
TS

• Liker 2
Skrevet

Fikk et lite glass Bols Advokat i ny og ned fra jeg var ca samme alder, kanskje til og med et år yngre.

Anonymkode: 399e3...de0

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, Catalina Culès skrev:

Jeg vet at viktorianerne ga babyer gin for å hjelpe dem å sove, spesielt på barnehjem. Man smurte også tannkjøttet deres med whiskey når de fikk tenner. 

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Fikk et lite glass Bols Advokat i ny og ned fra jeg var ca samme alder, kanskje til og med et år yngre.

Er foresten født på midten av 70-tallet.

Skrevet

Ja, i England var det vanlig å servere "Shandy" til ungene som ble med på pub på 80 og 90-tallet. (Øl og sitronbrusblanding). Lenger bak i tiden så var øl en tørstedrikk for hele familien, også i Norge.

Vi er heldigvis kommer lenger i dag, og til og med i Sør-Europa med den vinkulturen de har så er det ikke lenger innafor å skjenke barn.

Anonymkode: c1fa6...c5f

• Liker 5
Skrevet

Ungene våre fikk cider fra butikk da vi var i Sverige på ferie da de var små, sånn fra 4-6-års alderen. En boks på deling på de minste, eldste fikk en alene. Tok flere år før vi la merke til at de var alkoholholdig. 😲😲

Anonymkode: 5409a...50d

• Liker 8
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ungene våre fikk cider fra butikk da vi var i Sverige på ferie da de var små, sånn fra 4-6-års alderen. En boks på deling på de minste, eldste fikk en alene. Tok flere år før vi la merke til at de var alkoholholdig. 😲😲

Anonymkode: 5409a...50d

🤦‍♀️

• Liker 9
Skrevet

Fikk smake på alkohol, men ikke ofte da jeg var rundt 12 års alderen ++. 

Det var for å ikke bli nysgjerrig på alkohol og føle at det er voksent/spennende å drikke. Som eldre tenåring drakk jeg meg aldri dritings og brydde meg svært lite om alkohol. 

Anonymkode: 715c8...e3b

• Liker 4
Skrevet

Shandy fikk jeg også drikke på ferie i utlandet når jeg var 10-12 år. Det var på begynnelsen av 80-tallet. Fikk fra jeg var liten alltid lov til å dyppe en sukkerbit i likøren til beste- og oldeforeldrene mine. Men der jeg kom fra i Oslo var det 13 års grense for å komne inn på festene, og da fikk jeg kjøpt øl.

Nå synes jeg det er altfor tidlig å begynne med alkohol-fester i 13 års alderen, men da var det helt vanlig. Det har heldigvis gått fint med alle de jeg vokste opp med.

• Liker 2
Skrevet

Født sist på sekstitallet, IKKE vanlig med alkohol til barn,nei.

Anonymkode: 2dfd8...de7

• Liker 1
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fikk smake på alkohol, men ikke ofte da jeg var rundt 12 års alderen ++. 

Det var for å ikke bli nysgjerrig på alkohol og føle at det er voksent/spennende å drikke. Som eldre tenåring drakk jeg meg aldri dritings og brydde meg svært lite om alkohol. 

Anonymkode: 715c8...e3b

For et ufattelig tåpelig argument. 

Anonymkode: 67555...a1b

Skrevet

Var normalt i begynnelsen av 1900-tallet ihvertfall.

Anonymkode: 7829d...42e

• Liker 2
Skrevet

I gamle dager drakk barn feks øl og fikk sprit som medisin. Se for deg vannet i et gruvesamfunn som Røros, det var ikke mye rent, så da ble det øl i stedet.

Anonymkode: 13be6...ad3

• Liker 6
Skrevet

Fikk en teskje med Cognac i te med honning når jeg hadde vondt i halsen som liten. Var kanskje rundt 9-10 år. Det smakte vondt som fy, drakk sjeldent opp en hel kopp. Skjedde kanskje en til to ganger i året.

Anonymkode: bb041...7cf

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...