AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #1 Skrevet 18. november 2020 Dere som har barn på denne alderen, NÅR legger barna seg, og HVORDAN foregår leggingen? Jeg begynner å tenke på legging allerede etter middag i 17-18-tiden. Hvis barnet skal dusje, må det skje i 19-tiden, og jeg vil at hun skal være i seng kl.20. Da kan vi lese bok og snakke litt, og frem til litt over 21, kan hun høre på lydbok. Vi står opp 0615. Hun trenger mye tid på ting, generelt. Tid til å avslutte ting. Så hvis jeg begynner å mase om tannpuss og legging 1945, blir det for kort varsel og hun slår seg vrang. Roper og ruller på gulvet.. Alltid en unnskyldning for å ikke legge seg, eller bli ferdig i tide. Noen ganger snakker hun til meg som om vi er søstre, at "det er så urettferdig at jeg får sitte lenger våken, og at det må være sååå gøy å være voksen å få bestemme alt".. Hvis hun ikke sovner før 22-23, blir det jo ett helvete neste morgen, med mas fra ende til annen, for å rekke skolen. Jeg er så lei! At alt skal være en evig kamp, om de minste ting. Jeg har behov for litt egentid jeg også, og ikke minst litt ro på kvelden før jeg selv skal sove. Jeg har også skole, lekser og jobb, og oppi det sliter jeg med å få sove på natta. Og søvnen blir ikke bedre av å kjefte i 2t før leggetid.. Idag sto jeg på mitt. Hun ville gjerne sove hos meg i natt, og jeg sa fra i god tid at vi skal gå å lese kl.20. Litt før 20 slo hun seg vrang, og jeg sendte henne på eget rom. Etter mye skriking og trass, roet hun seg, men sovnet ikke før 22.30. Hva gjør jeg galt?? Og hva kan jeg gjøre bedre? Anonymkode: 6f685...072
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #2 Skrevet 18. november 2020 Jeg holder ikke på så lang tid. Pudder tenner og vasker litt sånn ca kl 20. Så er det i seng og kanskje lede litt sammen før d er natta. Problemet her er at ungen alltid driver å leker med småleker i senga og tusker rundt. Anonymkode: 3b67c...fc0
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #3 Skrevet 18. november 2020 Men det første jeg tenker er at du driver å duller noe voldsomt. Skal ikke bruke 2 timer på å klargjøre til legging. Anonymkode: 3b67c...fc0 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #4 Skrevet 18. november 2020 Åtteåringen bruker et kvarter på kveldstellet, og får ellers en halvtime med enten lesing/kos/snakking. Unnskyldinger gidder vi ikke, og det er hun vant med. Anonymkode: 9f865...a77 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #5 Skrevet 18. november 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Åtteåringen bruker et kvarter på kveldstellet, og får ellers en halvtime med enten lesing/kos/snakking. Unnskyldinger gidder vi ikke, og det er hun vant med. Anonymkode: 9f865...a77 Enig. Men når unnskyldningene (og i mitt tilfelle; trasset) begynner, hvordan håndterer dere med det? Føler noen ganger at jeg ikke blir respektert, og tenker at det kunne vært annerledes om vi var to voksne i denne husholdningen.. Hvis hun slår seg vrang, så kan jeg velge å ignorere og i noen tilfeller koker det jo over for meg og. Uansett utfall, så tar det 30min-1t av kvelden🙄 TS Anonymkode: 6f685...072
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #6 Skrevet 18. november 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men det første jeg tenker er at du driver å duller noe voldsomt. Skal ikke bruke 2 timer på å klargjøre til legging. Anonymkode: 3b67c...fc0 Nei, vi bruker jo ikke 2t på legging. Men jeg bruker mye tid mentalt, på å planlegge kvelden. Hvis vi er ute, må vi hjem til rett tid, ikke klusse til rutiner/leggetid. Bli ferdig med det vi skal hjemme i god tid før vi skal på badet. Men det tar litt tid med lesing og snakking på senga, men vil heller bruke tid på det enn alt det andre.. TS Anonymkode: 6f685...072
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #7 Skrevet 18. november 2020 Har også et eksemplar som bruker tid på å omstille seg. Dette fungerer bedre enn noe annet vi har prøvd: - kveldsmat kl 19 med høytlesing. Harry Potter er favoritten for tida. Den store Pippi-boka var også suksess. Fordi hun elsker å bli lest for og fordi rammene rundt kveldsmaten er hyggelig (varm sjokolade/te, ostesmørbrød, fløyelsgrøt eller varme rundstykker, levende lys etc) så kommer hun fort til kveldsmaten når jeg sier det er klart. - etter mat og lesing er hun ganske rolig. Er først nå det er mulig for henne å ta inn beskjeder som "nå kan du gå på badet og ta av klærne, gå på do, vaske henda og ta på pysj". Når hun er ferdig med det, ofte med en del hjelp fordi oppmerksomheten er litt frynsete, pusser jeg tennene hennes. - og så ligger jeg litt i senga sammen med henne til hun har blitt søvnig. Synger litt sammen eller snakker. Kl 2030 går jeg ut. Hun sovner da mellom 2030 og 2100. Vi står opp 0630. Anonymkode: df7c7...304
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #8 Skrevet 19. november 2020 Jeg har en åtteåring med ADHD, og hennes kvelder er sånn om vi ikke følger rutinene til punkt og prikke. Nå har ikke ditt barn diagnose, men tenker gode rutiner kan være godt for mange likevel. Uten en god rutine, tar leggingen gjerne tre timer hos oss. Datteren min har en liste over alt hun skal gjøre før leggetid, hvor hun krysser av etterhvert. Den er litt lang, men det er fordi hun selv har ført opp mange ting. På listen står blant annet tannpuss, vaske hender, gå på do, legge frem klær til neste dag, ta matboks ut av sekken, ta på pysj osv. Når klokka er 18:55 sier jeg at det er fem minutter igjen til kveldsrutine. Da får hun tid til å mentalt forberede seg på å måtte avslutte det hun holder på med. 19:00 må hun begynne på listen. Tidligere tok det rundt en time for henne å gjøre alt fordi hun hele tiden ble distrahert av noe. Så nå har vi lagt inn en gulrot om at når listen er gjennomført, får hun 10 min skjermtid. Leggerutinen hennes tar nå bare 10-15 minutter. Når skjermtiden begynner sier jeg i fra når det er to minutter igjen. Så legger hun vekk skjerm og går og legger seg. Jeg følger henne til sengs og hun får med seg lydbok på telefon. Hun pleier å høre ca. 15 minutter før hun sovner ca. 21. Anonymkode: f42e2...6cb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå