Gå til innhold

Hvor viktig er det at konfirmanten stiller i bunad?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår datter skal konfirmeres om to år og jeg har i dem forbindelse spurt eksmannen min om kostnader til konfirmasjon, antall gjester og bunad. Eksmannen min har vært ekstremt gjerrig og smålig etter skilsmissen. Han har sagt at han ikke vil bidra mer enn det som er minimumsbeløpet til nav. Og det er alt han vil stille med, lokalet, festen, maten og alt det andre kan jeg få styre med selv. Og bunad, nei det var det ikke snakk om at han skulle bidra til. Dette hadde jeg egentlig forventet av han. Han har satt himmel og jord i bevegelse for å betale minst mulig bidrag, derfor jobber han kun 50 prosent. Sånn hekt bevisst for å unngå bidrag, han er håndverker så vet at han jobber mye svart ved siden av. 

Jeg har spart opp litt, men med fysisk sykdom og eneansvar for en datter så har det ikke vært lett. Jeg har spart opp rundt 4000kr til nå. Og til neste år blir det ikke noe sparing da jeg må leve på arbeidsavklaringspenger. Så det jeg har å stille med er 4000kr og det jeg får av barnefar, som er det samme som minimumsbeløpet til nav. Dette er såvidt nok til festen. 

Min datter ønsker seg bunad til sin konfirmasjon og har det høyt på ønskelisten. Den gangen jeg konfirmerte meg var det ikke så vanlig med bunad. Men i dag er det nærmest obligatorisk eller? 

Bør jeg fortelle datteren min dette allerede nå? Hvor viktig er bunad på konfirmasjon i våre dager? 

Anonymkode: f4f9a...79f

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Nå kommer du til å få masse svar om hvor dum du har vært som ikke startet å spare da barnet ble født. Som om man ikke har nok annet å bruke penger på når man er alene.

Kan dere låne en bunad til selve dagen?

Endret av Mynlen
  • Liker 6
Skrevet

Bunad er rn helt unødvendig luksusting. Bare tull å kaste bort penger på. 

Anonymkode: 2d6c4...a0b

• Liker 11
Skrevet

Datter er stor nok til å lære at man ikke kan kjøpe ting man ikke har råd til.

Anonymkode: 3be7c...ab3

• Liker 7
Skrevet

Foreldrene mine hadde ikke råd til bunad og det var helt greit! Forventet heller ikke å få bunad eller gave da maten/festen i seg selv tok jeg som en gave fra dem! 😊❤️ 

Har man ikke råd så er bunad helt unødvendig. 

Anonymkode: 82763...fbc

• Liker 7
Skrevet

Mange som ikke har bunad, men hva med å låne/leie en?

Anonymkode: 543e9...99e

• Liker 6
Skrevet

Spar barnetrygden så har du nok innen konfirmasjonen. 

Anonymkode: fe6de...9f2

Skrevet
1 minutt siden, Mynlen skrev:

Nå kommer du til å få masse svar om hvor dum du har vært som ikke startet å spare da barnet ble født. Som om man ikke har nok annet å bruke penger på når man er alene.

Kan dere låne en bunad til selve dagen?

Vel, ikke lett å spare når man har vært mye syk opp i gjennom årene, sitter nå med stomi, betennelse og er innom sykehuset hver 3. måned for å få intravenøs næring. Har heller ikke rike foreldre eller noen andre familemedlemmer som kan hjelpe. Så har man selvsagt andre utgifter også, bursdag, julegaver, høytider, leirskole, fritidsaktiviteter. Alt koster penger :( 

Jeg har ikke bunad, ikke min mor eller søster heller. Min tante har, men hun er mye større enn min datter, så det blir feil størrelse, 

Anonymkode: f4f9a...79f

Skrevet

Jeg er ganske sikker på at det finnes regler på at bidrag skal justeres etter hva forelderen kunne jobbet, så jeg hadde snakket med nav. Er det evt aktuelt for deg å sy selv?

Anonymkode: 21c06...f0d

• Liker 8
Skrevet

Det er nok en del mer vanlig nå enn tidligere å ha bunad, men har man ikke råd så har man ikke råd. Så viktig er det ikke! Så tenker jeg at det sikkert er mulig å låne en bunad, men det er vel kanskje ikke helt noe vits hvis det ikke blir hennes bunad? Om dere likevel tenker å forsøke å få en bunad, går det jo an å få penger fra besteforeldre ol. til bursdager og julaften allerede nå som øremerkes til bunad. Ville også sjekket Finn for brukte bunader. Der kan man få redusert prisen en hel del om man er ute i god tid. Husk at man ikke skal sitte i gjeld etter en konfirmasjon. Da er det noe riv ruskende galt..  Lykke til! 

Anonymkode: 1114c...d25

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke bunad, ikke min mor eller søster heller. Min tante har, men hun er mye større enn min datter, så det blir feil størrelse

Det er fullt mulig å sy inn en bundad. Selv har jeg feks 15cm ekstra i lengden, og i bredden har jeg også en del. Ville sett litt på det😄

Anonymkode: 21c06...f0d

Skrevet

Husker jeg også ønsket meg veldig bunad, men viste vi ikke hadde råd. Men mamma sørget for at jeg fikk lånt en, å da fikser hun jo slik at jeg ikke følte at jeg skillet meg ut på konfirmasjonsdagen. 

Så lån eller leie tenker jeg du burde få til. Å kjøpe bunad, nei, ikke nødvendig 

Anonymkode: 288d9...cf9

• Liker 2
Skrevet

Tenker at å låne eller leie er et godt alternativ.

Anonymkode: fc4fd...75d

• Liker 1
Skrevet

Ville også satset på å låne bunad. Hør med venner, slektninger, naboer osv- sikkert en som vil låne bort. Eller har datteren noen eldre venninner som har fått bunad og kan låne den bort? Går jo an å leie også men det koster endel.

Anonymkode: 6c1cc...e8a

Skrevet

Leie eller låne en bunad eller festdrakt 

Anonymkode: 2ccb3...616

• Liker 1
Skrevet

enig i at det er en god ide å leie en bunad til konfirmasjonsdagen, hvis det er viktig for henne å ikke skille seg ut. For uansett hva folk sier, så er det dessverre slik at de aller fleste stiller i bunad på konfimasjonsdagen. Så må det jo bli deres vurdering om det er viktig for konfirmanten. Men det er ikke nødvendig å kjøpe bunad for den ene dagen.

Hvis det er viktig for konfirmanten å eie en bunad, så er det jo et godt råd å begynne å øremerke julegaver og bursdagsgaver, med tanke på å kjøpe en brukt. Ellers er det jo mye å spare hvis man kan sy eller brodere selv. Sølvet kan kjøpes brukt. Min datter har en enkel standard bunadskjorte fra husfliden til sin bunad, istedet for den håndsydde  og broderte linskjorten som hører til. Bomullsskjorten koster 1200, linskjortene over 5000, så der er det og noe å spare. Det er i det hele tatt mange grep man kan ta for å få kostnadene ned på en bunad, men det er jo likevel mye penger hvis du ikke har dem.

Anonymkode: db546...503

• Liker 2
Skrevet

Da setter du «hardt mot hardt» og krever at han tar ansvar for en fest med sin side av familien! Da slipper du kanskje å leie lokale om dere blir færre?

Anonymkode: d1583...36e

• Liker 4
Skrevet

Er da masse folk aldri har eid og aldri kommer til å eie en bunad. 

Anonymkode: 0b461...7fc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...