AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #1 Skrevet 18. november 2020 6 mnd etter forrige fødsel var jeg til en gynekologisk undersøkelse, hovedsaklig fordi jeg mistenkte fremfall og fordi jeg hadde en rift som ikke var fullstendig heler, men også fordi jeg sliter med mellomblødninger. Jeg gjorde det før svangerskap, jeg gjorde det etter svangerskapet så fort mensen kom tilbake. Jeg gjør det enda. Gynekologen sa det ikke var noe form for fremfall og at riften ville hele. Det var normalt med mellomblødninger. Hun så at jeg var fruktbar. Det var kommentarene hennes underveis. Dette er 1.5 år siden, og vi prøver på nr 2, uten at det sitter. To kjemiske så langt, på 4 prøveperioder... Jeg kom på denne undersøkelsen og leita opp epikrisen og leste sammendraget. Der nevnes det fine, fertile eggstokker, ingen cyster og velavgrenset, forholdsvis smalt endometrie. Men er dèt en positiv ting? Google sier: "Når det ikke lenger produseres hormoner i eggstokkene (ovariene) etter menopausen, skrumper endometriet, og menstruasjonsblødningene opphører. Bruker kvinnen hormoner, vokser endometriet igjen." "Endometriet utgjør slimhinnen på den indre overflaten av livmoren. Kalles også livmorslimhinne. Det er her det befruktede egget normalt fester seg og vokser videre i graviditeten. I løpet av follikkelfasen av menstruasjonssyklusen stimulerer østrogen til at endometriet vokser og blir tykkere. Etter eggløsningen sørger progesteron for at veksten stopper opp, samtidig som sekresjonen øker og endometriet blir mer mottakelig for eventuell implantasjon av det befruktede egget. Dersom dette uteblir, faller progesteronnivået, og mesteparten av endometriet støtes ut i form av menstruasjon." Er smalt endometrie en positiv ting da??? Anonymkode: c32f7...177
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #2 Skrevet 18. november 2020 Hvor var du i syklus da du tok undersøkelsen? Anonymkode: 92410...838
Neutral90 Skrevet 18. november 2020 #3 Skrevet 18. november 2020 Ja, hvor du var i syklus er essensielt. Ved eggløsning bør det være 7 mm eller mer.
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #4 Skrevet 19. november 2020 Det aner jeg ikke da jeg gikk på minipiller, og mensen var ganske nylig kommet tilbake... Anonymkode: c32f7...177
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #5 Skrevet 19. november 2020 Smalt endometrie kan godt være normalt avhengig av hvor du er i syklus. Hvis du gikk på minipiller kan det også være normalt. Anonymkode: deb0a...2e1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #6 Skrevet 19. november 2020 11 hours ago, AnonymBruker said: Hvor var du i syklus da du tok undersøkelsen? Anonymkode: 92410...838 Ikke TS, men skal den være tynn ca 1 uke før EL? Anonymkode: 0acb4...9ab
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå