Gå til innhold

Reserve besteforeldre/pass av barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Går å tenker litt på det å høre om noen ønsker å være reserve besteforeldre for begge barna mine, og feks ha dem en helg i mnd. Er det noen som har gjort dette før, og funnet noen selv? 
Ungene er foresten 1,5 og 3. 1,5 åringen er ganske krevende og 100% oppmerksomhetssyk, og griner og sutrer nesten konstant. Tror det blir bedre når han begynner og gå, som forhåpentligvis er ganske snart! 

fikk ikke noe hjelp fra barnevernet pga ikke ungene hadde noe sykdom/problemer. 

har lite familie, og egentlig ingen som bryr seg. 
nå er ikke jeg og barnefar sammen, han sliter med sitt og har ikke ungene, veldig veldig sjeldent de gangene han orker. 

samboer har 0 familie, min familie bor spredt og min mor viser liten interesse, spør aldri etter dem og kommer med unnskyldninger hver gang jeg spør. Sist hun hadde dem så hadde jeg tatt med litt for lite bleier ( begge hadde diaré ) de nektet å dra ut å kjøpe bleier, da måtte jeg kjøre i 45 min ( noe jeg ikke hadde mulighet til da ) og jeg var så redd for at de var helt tom for bleier. Skjønner ikke at det går an å være så sta og bry seg så lite. 
samme med besteforeldrene på fars side, de bor ikke langt unna og har ikke sport meg eneste gang hvordan ungene har det på 1,5 år. Eldste på 3 snakker jo mye om at han vil til dem, men de er ikke interresert. Jeg er bare så oppgitt, sliten, skulle ønske jeg hadde noen faktisk brydde seg om både de og meg/oss. Altså gode omsorgspersoner, for det har jeg ikke hatt noen av i livet mitt, og det er noe jeg ønsker at ungene skal få. Et godt forhold til noen som er glade i dem og viser det ( utenom meg og samboer ) 

er dette noe jeg kan spørre om på feks Finn? Vet ikke hvordan man gjør dette, eller hva muligheter man har. 

takker for tips og råd ❤️

Anonymkode: a1404...a76

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sjekk ut barnepass-grupper på facebook der du bor! Der kom vi i kontakt med en eldre, pensjonert barnehagelærer - som har fungert som reservebestemor for min gutt. Han forguder henne, og motsatt, og hun er en megaressurs for oss alle :) Ser også mange skriver der at de både ønsker pass og vil passe!

Anonymkode: 8e64d...014

• Liker 4
Skrevet

Ei venninne av meg gjorde dette. Hengte opp lapper på eldresenter/steder der pensjonister samlet seg. Hun fikk napp, i alle fall, og de har hatt jevnlig kontakt med en hyggelig dame uten egen familie. Men det er ikke så mye faste avtaler om barnevakt, da. Det er mer lystbetont, impulsivt. Damen tar jenta med på kino/svømmehall/kafé innimellom, når hun selv føler for det. 

Anonymkode: 28ba5...a5c

Skrevet

En helg i måneden??? Det bør dere betale for. 

Anonymkode: d73fe...678

• Liker 7
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette. Tviler sterkt på at det finnes folk der ute som ønsker å brukes kun som barnevakt, og ikke noe mer. 

Anonymkode: cae48...86d

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette. Tviler sterkt på at det finnes folk der ute som ønsker å brukes kun som barnevakt, og ikke noe mer. 

Anonymkode: cae48...86d

Er ikke snakk om barnevakt, men reserve besteforeldre som har omsorg å gi. En helg i mnd er lite, en hel måned er ganske lenge for et barn. Hvordan ellers skal dem få god tilknytning til personene? 

• Liker 1
Skrevet

Synes det å skulle finne en «reservefamilie» for å ta ungene en helg i måneden høres ut som en litt vel enkel løsning. 

For det første så må man jo bruke tid på å bygge opp relasjonen. Og den bør også gå begge veier, så det handler jo like mye om hva du kan tilby dem. 

Jeg synes det høres ut som om det du trenger er en betalt barnevakt i første omgang. :) 

Anonymkode: ebe12...be1

• Liker 9
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må ikke være en hel helg. Men er det lengre tid mellom hver gang er det jo ikke vits, for da får de ingen tilknytning til personene. En hel måned er lenge for et barn. 

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er ikke snakk om barnevakt, men reserve besteforeldre som har omsorg å gi. En helg i mnd er lite, en hel måned er ganske lenge for et barn. Hvordan ellers skal dem få god tilknytning til personene? 

Forskjell på å være med barna og det å passe barna. Tenker at reservebesteforeldre kan være mye sammen med barna uten å passe de alene. En fast helg i måneden med barnepass bør man betale for, tenker jeg. 

Anonymkode: ebe12...be1

• Liker 6
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel ikke bare å overlate så små barn til fremmede du finner på nett, særlig ikke en hel helg hver måned? Her begynner du jo i feil ende - først bygge opp tilknytning over tid (med deg), så etter hvert tenke på overnatting. Ditt ønske om avlastning skal ikke gå på bekostning av barnas trygghet. Jeg vil dessuten tro at du lettere får kontakt med noen interesserte hvis du legger opp til mer normalt korttidssamvær/ familiefelleskap - vil du passe mine to små, til dels krevende barn fast en hel helg i måneden er neppe det mest attraktive tilbudet for de fleste. Reservefamilieforhold skal vel gå begge veier, ikke bare handle om hva du vil ha ut av det for egen del.

• Liker 6
Skrevet

Det er nok ingen som er interessert i å passe andre sine barn gratis, hvis det er det du prøver å få til.

Anonymkode: 72406...f91

• Liker 6
Skrevet
Akkurat nå, Daria skrev:

Det er vel ikke bare å overlate så små barn til fremmede du finner på nett, særlig ikke en hel helg hver måned? Her begynner du jo i feil ende - først bygge opp tilknytning over tid (med deg), så etter hvert tenke på overnatting. Ditt ønske om avlastning skal ikke gå på bekostning av barnas trygghet. Jeg vil dessuten tro at du lettere får kontakt med noen interesserte hvis du legger opp til mer normalt korttidssamvær/ familiefelleskap - vil du passe mine to små, til dels krevende barn fast en hel helg i måneden er neppe det mest attraktive tilbudet for de fleste. Reservefamilieforhold skal vel gå begge veier, ikke bare handle om hva du vil ha ut av det for egen del.

Ja jeg vet jo det. Gir jo dem ikke til fremmede med en gang, først må vi jo bli kjent først og det tar tid. Barna skal jo selvfølgelig være trygg før de overnatter hos noen. Ja det skal gå begge veier, har aldri sagt at det er for min egen del, hadde du lest innlegget så hadde du skjønt at jeg har lite familie som bryr seg og ønsker derfor en familie som bryr seg og kan vise omsorg og kjærlighet for barna. Det er DET som er det viktigste. At jeg spurte om en helg, er fordi mange andre har gjort det, og jeg var hos en dame når jeg selv var mindre og. Men jeg lurte som sagt på hvordan dette var. Er for både ungene sin del, min del, og den nye fam. Kanskje den fam ikke har noen? Som ønsker å ha besøk av 1 eller 2 barn? Så hjelper jo begge hverandre. 

Skrevet

Ja det har jeg gjort et par ganger før, men det er mange år siden

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Går å tenker litt på det å høre om noen ønsker å være reserve besteforeldre for begge barna mine, og feks ha dem en helg i mnd. Er det noen som har gjort dette før, og funnet noen selv? 
Ungene er foresten 1,5 og 3. 1,5 åringen er ganske krevende og 100% oppmerksomhetssyk, og griner og sutrer nesten konstant. Tror det blir bedre når han begynner og gå, som forhåpentligvis er ganske snart! 

fikk ikke noe hjelp fra barnevernet pga ikke ungene hadde noe sykdom/problemer. 

har lite familie, og egentlig ingen som bryr seg. 
nå er ikke jeg og barnefar sammen, han sliter med sitt og har ikke ungene, veldig veldig sjeldent de gangene han orker. 

samboer har 0 familie, min familie bor spredt og min mor viser liten interesse, spør aldri etter dem og kommer med unnskyldninger hver gang jeg spør. Sist hun hadde dem så hadde jeg tatt med litt for lite bleier ( begge hadde diaré ) de nektet å dra ut å kjøpe bleier, da måtte jeg kjøre i 45 min ( noe jeg ikke hadde mulighet til da ) og jeg var så redd for at de var helt tom for bleier. Skjønner ikke at det går an å være så sta og bry seg så lite. 
samme med besteforeldrene på fars side, de bor ikke langt unna og har ikke sport meg eneste gang hvordan ungene har det på 1,5 år. Eldste på 3 snakker jo mye om at han vil til dem, men de er ikke interresert. Jeg er bare så oppgitt, sliten, skulle ønske jeg hadde noen faktisk brydde seg om både de og meg/oss. Altså gode omsorgspersoner, for det har jeg ikke hatt noen av i livet mitt, og det er noe jeg ønsker at ungene skal få. Et godt forhold til noen som er glade i dem og viser det ( utenom meg og samboer ) 

er dette noe jeg kan spørre om på feks Finn? Vet ikke hvordan man gjør dette, eller hva muligheter man har. 

takker for tips og råd ❤️

Hadde vært redd for overgrep!

Og uansett i disse tider ikke noe å gjøre så mye med!

Regner med reservebesteforeldrene blir invitert til jul og andre ganger på middag osv? Eller bare pass du trenger?De fleste vil vel mer enn det!

Anonymkode: b054f...56b

• Liker 3
Skrevet

Har du noen venner som kan være behjelplige?

En venninne av meg sleit med sykdom en periode og tok jeg og et par andre oss av barna. 

Men en helg i måneden når de er så små med nye "folk" tror jeg ikke er optimalt verken for barna eller et sett med nye "besteforeldre".

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde vært redd for overgrep!

Og uansett i disse tider ikke noe å gjøre så mye med!

Regner med reservebesteforeldrene blir invitert til jul og andre ganger på middag osv? Eller bare pass du trenger?De fleste vil vel mer enn det!

Anonymkode: b054f...56b

Ja, man må jo kunne forsikre seg mot at dette ikke skjer. 
ja. Nei ikke bare pass. Noen å feire spesielle dager med, middagsbesøk, finne på ting. 

men virker jo som det er en ganske skummel tanke vist noen plutselig kan gjøre overgrep, så. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...