Gå til innhold

Hvordan starte bacheloroppgaven?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal begynne å skrive min bacheloroppgave, men står helt stille. Hvordan komme i gang? Hva begynne med? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Regner med du har bestemt deg for hva du skal skrive om?

For meg når jeg har skrevet bacheloroppgave/større avhandlinger, har det funket å plotte ned de viktigste punktene jeg vil ha med, og fylle på underveis. Skriver gjerne innledningen helt mot slutten.

• Liker 2
Skrevet

Har funnet tema og problemstilling ja. Videre står jeg stille. 
Da prøver jeg innledning etter hvert. 

• Liker 1
Skrevet

Finn noen saker du vil skrive om, så binder du alt tilsammen til slutt og skriver en innledning med hva du skriver om i oppgaven. 

Anonymkode: 29a64...fe6

• Liker 1
Skrevet

Det var en gang...

eventuelt klisjéklassikeren

Det var en mørk og stormfull aften...

Anonymkode: 11ac1...9c1

• Liker 5
Skrevet
5 minutter siden, Anonymjente19 skrev:

Prøv å skriv ned noen punkter om hvorfor du har valgt det temaet du har valgt. 

Anonymkode: d59ec...5d0

• Liker 1
Skrevet (endret)
31 minutter siden, Anonymjente19 skrev:

Kan være lurt å utforme en prosjektskisse som en plan for arbeidet der du også kommer mentalt i gang med oppgavens innhold. Hva en prosjektskisse skal inneholde kan du sikkert google, men det er i hovedsak: 

-tema
-bakgrunn for valgt tema
-tidligere forskning på temaet
-metode 
-teori 
-etiske vurderinger (særlig rundt innsamlingsmetoden)
-ca. tidsplan for arbeidet
-foreløpig referanseliste

Skriv kort om hvert punkt, så du får en oversikt og evt. kan sende til veileder :) 
Behøver ikke være mer en 1-2 sider

Når du har laget denne prosjektskissen vil du også kunne få en bedre forståelse for når du burde skrive de ulike delene av oppgaven.
Personlig skriver jeg i denne rekkefølgen (i mitt tilfelle valgte jeg intervju som innsamlingsmetode):

1. skrive teoridel (skriver teorien først for å få god oversikt og innsikt. Ofte må man endre teoridelen underveis basert på hva informantene fokuserer på i intervjuene, og hva du selv finner i analysen).
2. Utforming av intervjuguide
3. intervjue og transkribere
4. analysere datamaterialet og skrive analysedel/funn
5. Skrive drøftedel (drøfte funn opp mot teorien jeg har presentert, kanskje den VIKTIGSTE delen i oppgaven!)
6. Skrive konklusjon/oppsummerende betraktninger
7. Skrive metodedel (fortelle hva jeg har gjort og hvorfor) + etiske vurderinger
8. Skrive avslutning, innledning, forord, og evt. sammendrag 

Tror jeg har fått med meg alle delene! :) 

TIPS: bruk https://sokogskriv.no/referansestiler/ ved spørsmål om føring av kilder/referanser :) 

Endret av Litenlinerle
  • Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, Anonymjente19 skrev:

Hva med å få ned definisjoner på ting som skal være med og samle kilder fra dag 1

Skrevet
15 minutter siden, Litenlinerle skrev:

Kan være lurt å utforme en prosjektskisse som en plan for arbeidet der du også kommer mentalt i gang med oppgavens innhold. Hva en prosjektskisse skal inneholde kan du sikkert google, men det er i hovedsak: 

-tema
-bakgrunn for valgt tema
-metode 
-teori 

Skriv kort om hvert punkt, så du får en oversikt og evt. kan sende til veileder :) 

Når du har laget denne prosjektskissen vil du også kunne få en bedre forståelse for når du burde skrive de ulike delene av oppgaven.
Personlig skriver jeg i denne rekkefølgen (i mitt tilfelle valgte jeg intervju som innsamlingsmetode):

1. skrive teoridel (skriver teorien først for å få god oversikt og innsikt)
5. Skrive drøftedel (drøfte funn opp mot teorien jeg har presentert, kanskje den VIKTIGSTE delen i oppgaven!)
7. Skrive metodedel (fortelle hva jeg har gjort og hvorfor) + etiske vurderinger

Tusentakk for kjempegod hjelp!! 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Anonymjente19 skrev:

Tusentakk for kjempegod hjelp!! 

Bare hyggelig! Vet du hva slags innsamlingsmetode du skal bruke? :) 

Skrevet
13 timer siden, Anonymjente19 skrev:

Skal begynne å skrive min bacheloroppgave, men står helt stille. Hvordan komme i gang? Hva begynne med? 

Ikke gå å vente på inspirasjon, begynn bare å skrive.

Skrevet
13 timer siden, Litenlinerle skrev:

-tema
-bakgrunn for valgt tema
-metode 
-teori 

1. skrive teoridel (skriver teorien først for å få god oversikt og innsikt. Ofte må man endre teoridelen underveis basert på hva informantene fokuserer på i intervjuene, og hva du selv finner i analysen).

TIPS: bruk https://sokogskriv.no/referansestiler/ ved spørsmål om føring av kilder/referanser :) 

Dette! Anbefaler også at du benytter deg av veilederen din så mye du kan. 

Skrevet
19 timer siden, Litenlinerle skrev:

Bare hyggelig! Vet du hva slags innsamlingsmetode du skal bruke? :) 

Intervju 😀

Skrevet
42 minutter siden, Anonymjente19 skrev:

Intervju 😀

Som andre har skrevet over her, starter du ikke på side 1 og skriver til du blir ferdig.
Sannsynligvis vil du jobbe med mange deler av oppgaven parallellt. 

Ofte er det lurt å starte med å lage et dokument med alle delene bacheloroppgaven skal inneholde - komplett med overskrifter (bruk mulighetene Word gir deg!), sideskift, forside, automatisk innholdsfortegnelse og riktig formatering. 
Så får du inn problemstillingen din. Deretter er det ofte naturlig å fortsette med metodedelen (det du har klart) og litteraturdelen. Resultater og resten av metode når du er ferdig med datainnsamling, deretter skrive ferdig litteraturdelen/diskusjon/konklusjon/introduksjon. Til slutt: Sammendrag norsk/engelsk, hvem du skal takke. 
Få inn kildene i teksten med EN GANG, og se NØYE over kildelisten til slutt! 

Det viktigste er nesten å starte å skrive tidlig. Skriv noe HVER dag, om det så bare er en eneste setning. Det gjør ikke noe om setningen er uferdig eller rekkefølgen er feil, dette kan du ordne opp i senere. Det er mye lettere å redigere tekst som allerede finnes enn å skrive teksten fra scratch to dager før innleveringsfristen. Leser du en artikkel som du tenker er aktuell? Ta den inn i dokumentet med en gang - om det så bare er å lime inn linken i litteraturkapittelet. Du tror kanskje du husker det om to måneder, men - nei, det gjør du ikke. 

Mvh,

Veileder 

Anonymkode: 28a43...64d

Skrevet

Det er forresten veldig lurt å lese noen bacheloroppgaver, fortrinnsvis fra samme fag/universitet og oppgaver av høy kvalitet (A, evt B). 
Man kan i og for seg også lære mye av å lese en skikkelig dårlig oppgave. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som andre har skrevet over her, starter du ikke på side 1 og skriver til du blir ferdig.
Sannsynligvis vil du jobbe med mange deler av oppgaven parallellt. 

Ofte er det lurt å starte med å lage et dokument med alle delene bacheloroppgaven skal inneholde - komplett med overskrifter (bruk mulighetene Word gir deg!), sideskift, forside, automatisk innholdsfortegnelse og riktig formatering. 
Så får du inn problemstillingen din. Deretter er det ofte naturlig å fortsette med metodedelen (det du har klart) og litteraturdelen. Resultater og resten av metode når du er ferdig med datainnsamling, deretter skrive ferdig litteraturdelen/diskusjon/konklusjon/introduksjon. Til slutt: Sammendrag norsk/engelsk, hvem du skal takke. 
Få inn kildene i teksten med EN GANG, og se NØYE over kildelisten til slutt! 

Det viktigste er nesten å starte å skrive tidlig. Skriv noe HVER dag, om det så bare er en eneste setning. Det gjør ikke noe om setningen er uferdig eller rekkefølgen er feil, dette kan du ordne opp i senere. Det er mye lettere å redigere tekst som allerede finnes enn å skrive teksten fra scratch to dager før innleveringsfristen. Leser du en artikkel som du tenker er aktuell? Ta den inn i dokumentet med en gang - om det så bare er å lime inn linken i litteraturkapittelet. Du tror kanskje du husker det om to måneder, men - nei, det gjør du ikke. 

Mvh,

Veileder 

Dette er vel vanlig å skrive i forordet. 

Anonymkode: dc662...72b

Skrevet

"Hei, velkommen til min bacheloroppgave, nå skal jeg fortelle dere om problemstilling x, hvor jeg skal prate om de ulike sidene ved det. Hilsen student"

Anonymkode: 94600...6a4

Skrevet

Husk å føre kilder ordentlig, APA kommer man langt med (som oftest).

Anonymkode: 94600...6a4

Skrevet (endret)
5 timer siden, Anonymjente19 skrev:

Intervju 😀

Åja, da passer jo det forrige innlegget mitt til ganske godt til deg! :) Lykke til!

Endret av Litenlinerle
Skrevet

Anbefaler deg å lese på andres bacheloroppgaver. Ikke start på side 1 med innledning. 

Jeg skrev bacheloroppgave nå i vår uten veiledning, og fikk B! Lykke til! :)

Anonymkode: 8d44f...3a1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...