AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #1 Skrevet 18. november 2020 som åpenbart er pga manglende tannhygiene? Når man ser for det blotte øyet at tanna er ekstremt skitne.... Er ikke det omsorgssvikt? Anonymkode: 34616...f0f
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #2 Skrevet 18. november 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: som åpenbart er pga manglende tannhygiene? Når man ser for det blotte øyet at tanna er ekstremt skitne.... Er ikke det omsorgssvikt? Anonymkode: 34616...f0f Ja, det kan de. Tannlegen har meldignsplikt om de mistenker noe, det vises ofte på tennene til barn om de er utsatt for seksuelle overgrep også. Så det kan dem absolutt Anonymkode: d7417...02d 14
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #3 Skrevet 18. november 2020 Ja, dersom det er åpenbart at foreldrene ikke sørger for tannstell slik at det går ut over den orale helsen til barnet så er det grunnlag for bekymringsmelding. Men det må jo faglig vurderes. Om barnet har en mineraliseringsforstyrrelse så emaljen ser flekkete og brun ut er jo det naturligvis ikke mistanke om omsorgssvikt, men kan se ganske voldsomt ut for folk som ikke vet hva det er. Om barnet har veldig mye plakk, mye hull og det er mistanke om at foreldre svikter i oppfølgingen så er det selvfølgelig noe som bør meldes i fra om. Anonymkode: d0d9d...4e2 6
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #4 Skrevet 18. november 2020 Veldig sjelden sånn ned en gang. Først lærer man opp foreldre i munnhygiene på barn. Man observerer også samspillet underveis. Så får de ny time. Er det blitt bedre? Møter de til timene sine? Er det masse nye hull år etter år? Hvis vi er bekymret sendes en bekymringsmelding til barnevernet. Dette for å hjelpe denne familien. Det er ofte mer som skurrer når tannhelsen er dårlig. Anonymkode: f24ec...76f 11
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #5 Skrevet 18. november 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, det kan de. Tannlegen har meldignsplikt om de mistenker noe, det vises ofte på tennene til barn om de er utsatt for seksuelle overgrep også. Så det kan dem absolutt Anonymkode: d7417...02d Er det tegn på seksuelle overgrep meldes det selvfølgelig med en gang. Anonymkode: f24ec...76f 9
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #6 Skrevet 18. november 2020 Først snakker man med foreldrene om tannhygiene. Man melder ikke før foreldre etter gjentatte samtaler fremdeles gir blaffen i barnas tannhygiene. Anonymkode: 590b1...08d 5
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #7 Skrevet 18. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Veldig sjelden sånn ned en gang. Først lærer man opp foreldre i munnhygiene på barn. Man observerer også samspillet underveis. Så får de ny time. Er det blitt bedre? Møter de til timene sine? Er det masse nye hull år etter år? Hvis vi er bekymret sendes en bekymringsmelding til barnevernet. Dette for å hjelpe denne familien. Det er ofte mer som skurrer når tannhelsen er dårlig. Anonymkode: f24ec...76f Takk for svar. Men hvordan i all verden kan man oppdage seksuelle overgrep? Kan de få skader i munnen? Anonymkode: 34616...f0f 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #8 Skrevet 18. november 2020 Gule tenner betyr ikke at tennene ikke pusses. Folk har forskjellig farge på tannemaljen, noen har gulere enn andre. Anonymkode: 9a612...9ca 5
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #10 Skrevet 18. november 2020 Som barnehagelærar har eg sett barn med veldig ulik tannhelsa, veit om tidlegare kollegaer som har sendt inn bekymringsmelding på den type tematikk (masse masse hull). Eg må inrømma at dersom ungen ellers har fint samspel med foreldra, trivest og utvikler seg fint så henger eg meg ikkje opp i gule tenner. Noen får også lettare misfarga tenner trur eg. Dersom det er hull eller plakk tar eg det opp med foreldra, som regel blir det fort betre. I noen tilfeller veit man heller ikkje kva årsaka kan væra, ein del barn med svært dårlig tannhelsa har reflux. Anonymkode: 015b5...f82
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #11 Skrevet 18. november 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som barnehagelærar har eg sett barn med veldig ulik tannhelsa, veit om tidlegare kollegaer som har sendt inn bekymringsmelding på den type tematikk (masse masse hull). Eg må inrømma at dersom ungen ellers har fint samspel med foreldra, trivest og utvikler seg fint så henger eg meg ikkje opp i gule tenner. Noen får også lettare misfarga tenner trur eg. Dersom det er hull eller plakk tar eg det opp med foreldra, som regel blir det fort betre. I noen tilfeller veit man heller ikkje kva årsaka kan væra, ein del barn med svært dårlig tannhelsa har reflux. Anonymkode: 015b5...f82 Jeg visste ikke at utdanningen til barnehagelærere også gir kompetanse i odontologi, spesielt kariologi. Anonymkode: b87bd...622 19
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #12 Skrevet 18. november 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Men hvordan i all verden kan man oppdage seksuelle overgrep? Kan de få skader i munnen? Anonymkode: 34616...f0f De kan, men først og fremst kan de vegre seg for å få noe stukket inn i munnen. Min eldste har det man kaller barnebelegg på alle melketennene sine. De ser utrolig ustelte ut og for utrente øyne ser det nok ut som at han aldri pusser tennene sine. Han har ikke hatt hull til nå, og heldigvis har han mista en del av melketennene slik så det kommer fine, hvite tenner opp. 😅 Anonymkode: 717f7...b65 2
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #13 Skrevet 18. november 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg visste ikke at utdanningen til barnehagelærere også gir kompetanse i odontologi, spesielt kariologi. Anonymkode: b87bd...622 VIi hadde ein forelesning om ulike typar omsorgsvikt der blant anna tannhelsa var eit tema, det vart forklart at både ressursterke og ressursvake foreldre til tider lar barna pusse tenna sjølv og ender opp med mykje hull eller tannstein. Kompetanse er å dra det litt langt. Anonymkode: 015b5...f82 6
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #14 Skrevet 18. november 2020 Altså, tannlegen skal jo bli bekymret hvis foreldrene ikke sørger for god nok tannhygiene for barnet sitt. Men de ska veilede og kalle snarlig inn til ny time for å se om veiledning har fungert. Har den ikke det, Så skal de melde. Hvis tannhygiene kun er en av få ting tannlegen reagerer på kan de selvsagt melde umiddelbart. Anonymkode: f1348...370 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #15 Skrevet 18. november 2020 Tannlegene er såpass proffe at de kan skille mellom barnebelegg, mineraliseringsfortyrrelser o.l kontra forsømming av tannpuss. Dette kan de lett se forskjell pp. Anonymkode: eae2d...40e 8
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #16 Skrevet 18. november 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: VIi hadde ein forelesning om ulike typar omsorgsvikt der blant anna tannhelsa var eit tema, det vart forklart at både ressursterke og ressursvake foreldre til tider lar barna pusse tenna sjølv og ender opp med mykje hull eller tannstein. Kompetanse er å dra det litt langt. Anonymkode: 015b5...f82 Det er noe annet enn at dere er i stand til å uttale dere om barnet har hull i tennene eller ikke. Det finnes nok eksempler på at helsesøster/barnehagelærer/lege har påstått overfor foreldre at barnet, som relativt nylig er undersøkt på tannklinikk, har hull i tennene, og må ha time hos tannlegen. Sjelden at det som påstås av disse å være hull, faktisk er karies. Anonymkode: b87bd...622 2
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #17 Skrevet 18. november 2020 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: som åpenbart er pga manglende tannhygiene? Når man ser for det blotte øyet at tanna er ekstremt skitne.... Er ikke det omsorgssvikt? Anonymkode: 34616...f0f Ja de kan melde for dårlig tannhygiene på samme måte som de kan melde på overvektige barn. Heldigvis har vi da legeerklæring på at ungen har spydd i 1,5år i strekk pga refluks men hvite er de nå likevel men syreskader blir det jo da selv om ungen aldri har smakt brus og bare drikker vann. Anonymkode: ed68d...d71 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #18 Skrevet 18. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det er noe annet enn at dere er i stand til å uttale dere om barnet har hull i tennene eller ikke. Det finnes nok eksempler på at helsesøster/barnehagelærer/lege har påstått overfor foreldre at barnet, som relativt nylig er undersøkt på tannklinikk, har hull i tennene, og må ha time hos tannlegen. Sjelden at det som påstås av disse å være hull, faktisk er karies. Anonymkode: b87bd...622 Det har eg personlig ikkje gjort, når eg har mistenkt hull har eg spurt foreldre om dei har lagt merke til at det er f.eks ein stor svart flekk på tanna. Kva kan det være? Så drar foreldra sjølv til tannlegen og får bekrefta/avbekrefta. Man dytter ballen vidare i systemet, vi har ikkje lov til å diagnostisera noko som helst. Same gjelder hørselsvanskar, synsvanskar, f.eks har du lagt merke til at Per aldri snur seg mot høge lydar? Har dere vurdert å skjekke hørselen til barnet? Eg har sett barn med ulik tannhelsa utan å diagnostisera, eg har sett barn som har reflux som har annleis tenner enn barn som ikkje har reflux, gule tenner, tenner med svarte flekkar, misfarga tenner. Men eg aner såklart ikkje kva det kjem av, men man observerer jo ulikheter. Anonymkode: 015b5...f82 5
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #19 Skrevet 18. november 2020 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: som åpenbart er pga manglende tannhygiene? Når man ser for det blotte øyet at tanna er ekstremt skitne.... Er ikke det omsorgssvikt? Anonymkode: 34616...f0f De kan, men tannlegene melder veldig sjelden, dessverre. Anonymkode: a4210...216 2
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #20 Skrevet 18. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: De kan, men tannlegene melder veldig sjelden, dessverre. Anonymkode: a4210...216 Tenker du at det er bedre at de melder kun for moros skyld? Anonymkode: eae2d...40e 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå