AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #1 Skrevet 18. november 2020 Hei! Jeg skal i løpet uken på mitt "første" jobbintervju på en matvarebutikk. Tidligere har jeg vært ringevikar i skoler og barnehager, men nå når jeg har startet skolegang igjen og går påbygg, trenger jeg noe annet. Det er ekstremt vanskelig, det vet jeg, med å finne jobb når det er så etterspurt i denne tiden. En helgestilling jeg søkte på, 1 vakt hver annen lørdag, hadde fått nærmere 100 søkere. Så jeg vet at sjansen for at jeg får jobb i butikk, som ikke har noen butikkerfaringer, er veldig liten. Likevel lurte jeg på om dere har noen gode tips til hva som er lurt å si i intervjuet og eventuelt hvilke spørsmål som jeg kan få? Intervjuet gjelder en stilling som tilkallingshjelp/ekstrahjelp. Anonymkode: 37a61...0d3
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #2 Skrevet 18. november 2020 Vær blid og positiv! Ikke tyggis. Lykke til! Anonymkode: c4562...fd3
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #3 Skrevet 18. november 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Vær blid og positiv! Ikke tyggis. Lykke til! Anonymkode: c4562...fd3 Hehe, takk! 😊 Bruker ikke tyggis, så bør være null problem. Anonymkode: 37a61...0d3 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #4 Skrevet 18. november 2020 Sjansen din er større om du er ung! Da har du lavere lønn. I tillegg til det så hjelper det at du har vist ansvar som ringevikar i skole og barnehage. Det er veldig bra. På intervju stiller de mye forskjellige spørsmål, og du kan Google deg frem til mange. Det er lurt å gå gjennom alle spørsmål du finner og prøv å formulere et svar på dem høyt. Da virker du tryggere om du får spørsmålet senere. Intervjuet starter typisk med at du skal fortelle litt om deg selv, hvor du bor, hvor gammel du er, hva du studerer og hva du har jobbet med. Så varierer resten fra intervjuer til intervjuer, men typiske spørsmål i butikk er hva kan du bidra med til stillingen, hvordan takler du stress, hva er dine gode og dårlige sider. Jeg husker på mitt første intervju gav de meg den fæle klassikeren: «selg meg denne pennen.» Det aller viktigste er at du er blid og hyggelig, ser dem inn i øynene og virker genuint interessert i stillingen. Ha lest deg litt opp om selskapets verdier og sånt på forhånd, for det blir de alltid imponert over. Anonymkode: 94761...a8a 3
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #5 Skrevet 18. november 2020 Ta 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sjansen din er større om du er ung! Da har du lavere lønn. I tillegg til det så hjelper det at du har vist ansvar som ringevikar i skole og barnehage. Det er veldig bra. På intervju stiller de mye forskjellige spørsmål, og du kan Google deg frem til mange. Det er lurt å gå gjennom alle spørsmål du finner og prøv å formulere et svar på dem høyt. Da virker du tryggere om du får spørsmålet senere. Intervjuet starter typisk med at du skal fortelle litt om deg selv, hvor du bor, hvor gammel du er, hva du studerer og hva du har jobbet med. Så varierer resten fra intervjuer til intervjuer, men typiske spørsmål i butikk er hva kan du bidra med til stillingen, hvordan takler du stress, hva er dine gode og dårlige sider. Jeg husker på mitt første intervju gav de meg den fæle klassikeren: «selg meg denne pennen.» Det aller viktigste er at du er blid og hyggelig, ser dem inn i øynene og virker genuint interessert i stillingen. Ha lest deg litt opp om selskapets verdier og sånt på forhånd, for det blir de alltid imponert over. Anonymkode: 94761...a8a Takk for et utfyllende og godt svar! Skal gjøre dette med en gang. ts. Anonymkode: 37a61...0d3
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #6 Skrevet 18. november 2020 Prøv å speile den som intervjuer deg. De ansetter oftest en som ligner seg selv. Anonymkode: 320d4...06c
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #7 Skrevet 18. november 2020 Vær avslappet - husk at et intervju er en toveissamtale, ikke en eksamen! Still spørsmål! Mange! Still gjerne spørsmål du faktisk lurer på, og ikke spørsmål designet for å "imponere". Intervjuet må brukes like mye av deg som dem! Finn ut hva dem kan tilby deg, og hvorfor du bør jobbe der! Men aldri still spørsmål om lønn! Temaet om lønn må komme fra intervjuer, eller etter intervjurundene. Hvis du får ubehagelige/rare spørsmål, så svar best mulig før du snur spørsmålet tilbake. Det får deg litt ut av spørsmålet også, samtidig så det setter intervjuer i et "dilemma" som må svare på akkurat det samme som deg, pluss at du får mulighet til å sammenligne svaret ditt med forventet svar. F.eks hvis intervjuer spør om hva du forventer av dine kolleger, så svar best mulig på det, og still oppfølgningsspørsmålet: "hva forventer eventuelle kolleger her av meg da?". Kanskje et dårlig eksempel, men du skjønner tegningen. Snu ubehagelige/rare spørsmål! Jeg fikk en gang spørsmålet om hva jeg forventer av han som min sjef. Totalt unødvendig spørsmål begrunnet i dårlig selvtillit/selvinnsikt mente jeg, så jeg svarte veldig kort på hva jeg forventet en leder, og stilte han motspørsmålet "hva kan jeg forvente av deg som min sjef?". Han ble svar skyldig og prøvde å ro seg i land, og jeg følte jeg "vant" det spørsmålet. Jeg fikk jobben btw. Får du ubekvemme spørsmål som ikke skal inngå på et intervju (disse kommer ofte!), f.eks. om graviditet, kjønn, legning, privatliv, sykdom osv, så avstår du fra å svare så fremt du ikke synes det er greit å svare på dem. Er det et problem at svaret uteblir så reiser du deg og går. Igjen, dette er ingen eksamen, og du gjør som du vil. Synes du intervjuer eller intervjuet er ekkelt, så ikke føl deg låst. Gå. Og slike ulovlige spørsmål eller ubehagelig intervjuer sier egentlig alt om dem som arbeidsgiver! Ellers anbefaler jeg deg å forberede deg godt på eventuelle spørsmål. Få gjerne en venn eller familiemedlem til å intervjue deg. Jeg tar alltid med meg penn og notatbok på intervju, hvor jeg på forhånd har skrevet ned stikkord som jeg må huske på å si, eventuelt også spørsmål. F.eks "hva er dine svake sider?" er et spørsmål som jeg alltid har svaret nedskreven på forhånd! Så når spørsmålet kommer, tar jeg en kjapp og diskret titt i notatboken, og svarer utifra hva jeg har skrevet. Hvis du får spørsmålet som alltid kommer, "fortell om deg selv", så kan det være lurt å ha skrevet stikkord på forhånd på hva du bør huske å si. Her har du potensielle spørsmål. https://www.flexify.no/blogg/intervjusporsmal-og-svar Svar på dem for deg selv, skriv ned stikkord på hva du har lyst til å svare på disse og ta det gjerne med deg på intervju. Notatboken er god å ha også for eventuelle spørsmål du stiller til intervjuer. Lag 4,5,6 eller 10 spørsmål som du ønsker å stille dem. Her kan du bruke notatboken aktivt, og både lese og skrive mens du stiller spørsmål. Anonymkode: 94726...895 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå