AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #1 Skrevet 18. november 2020 Barnet mitt er 1,5 år, og våkner tidlig om morgenen. Han våkner stort sett i 5-tiden, og noen ganger tidligere. Han virker ikke uthvilt, sover gjerne 2-2,5 timer på dagtid, men virker trett både på morgenen og ettermiddagen. Han har tidligere sovnet raskt på kvelden, men den siste tiden er han veldig urolig når han legges, og kan bruke opp til 45 minutter på å sovne. Sover greit gjennom natten, våkner noen ganger, men sovner stort sett raskt igjen. Jeg vet at noen barn ikke trenger så mye søvn, men jeg synes at det virker som om han er konstant overtrøtt. Er det noen som har samme erfaring, og som har klart å få barnet sitt til å sove lenger om morgenen? Hva fungerte for dere? Anonymkode: 51796...292
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #2 Skrevet 18. november 2020 Kan legge til at vi har prøvd å legge ham tidligere og senere. Han våkner like tidlig uansett. Det har heller ikke noe å si om han sover lite eller mye på dagtid. TS Anonymkode: 51796...292
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #3 Skrevet 18. november 2020 Jeg hadde en som var sånn. Det gikk over ved treårsalderen. Anonymkode: 1e5fd...6c6
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #4 Skrevet 18. november 2020 Har strevd oss gjennom flere sånne perioder med vår, som nå er tre. Da han våknet tidlig på den alderen, fikk han egentlig bare beskjed om at det var natt, og så fikk han holde seg i senga. Vi kunne ikke tvinge han til å sove, men å stå opp før halv sju var uaktuelt. Så etter hvert sovnet han igjen etter en stund, og slik fikk vi han ut av den vanen. Problemet kom tilbake da han lærte å klatre ut av sprinkelsengen. Prøvde å kutte dagsoving, ulik leggetid, sleep trainer osv, men det er først nå siste ukene at han har klart å holde seg i senga til kl 7. Anonymkode: 578a4...a65 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #5 Skrevet 18. november 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde en som var sånn. Det gikk over ved treårsalderen. Anonymkode: 1e5fd...6c6 Jeg håper så inderlig at det går an å gjøre noe med det før den tid, men jeg har hørt og lest det samme flere ganger - at det går over i treårsalderen. Anonymkode: 51796...292
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #6 Skrevet 18. november 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har strevd oss gjennom flere sånne perioder med vår, som nå er tre. Da han våknet tidlig på den alderen, fikk han egentlig bare beskjed om at det var natt, og så fikk han holde seg i senga. Vi kunne ikke tvinge han til å sove, men å stå opp før halv sju var uaktuelt. Så etter hvert sovnet han igjen etter en stund, og slik fikk vi han ut av den vanen. Problemet kom tilbake da han lærte å klatre ut av sprinkelsengen. Prøvde å kutte dagsoving, ulik leggetid, sleep trainer osv, men det er først nå siste ukene at han har klart å holde seg i senga til kl 7. Anonymkode: 578a4...a65 Han blir kjempefrustrert og lei seg hvis han ikke blir tatt opp av sengen når han våkner, så det fungerer ikke her. Da han begynte i bhg i august begynte han å sove til kl. 7, og da sto han blid og fornøyd i sengen og skravlet. Det hendte også at vi måtte vekke ham i 7-tiden hvis han ikke hadde våknet av seg selv. Jeg forventer ikke at han skal sove til kl. 7, men kl. 6 hadde vært veldig greit for oss alle. TS Anonymkode: 51796...292
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #7 Skrevet 18. november 2020 Du kan prøve å korte ned på dagduppen? Hørtes jo lenge ut med 2-2,5 timer, men det kan også hende det bare er en periode. Vi hadde nettopp en slik periode; hun brukte opp til en time før hun sovnet, gråt ikke eller noe, bare lå og sang for seg selv, lekte med bamser osv til hun sovnet, og startet dagen rundt fem hver dag. Vi prøvde de fleste triks i boka; vi la tidligere, senere, kuttet ned på duppen hennes og vi kuttet duppen helt, men hun våknet like fordømt tidlig uansett. Det eneste det førte til var at hun gikk fra blid og fornøyd på dagtid til sur og grinete, så vi måtte tilslutt bare bite tenna sammen og stå opp klokka fem 🙈 det ga seg plutselig av seg selv like etter 2-årsdagen hennes 😊 Anonymkode: 783f7...802
Gjest WhisperingWind Skrevet 18. november 2020 #8 Skrevet 18. november 2020 Vår hadde en sånn periode. Kl 04🤯🤯🤯🤯 Det gikk over, men er nok en sleep regression. Jævlig slitsomt 😅
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #9 Skrevet 19. november 2020 Er i samme båt.. vår våkner også på natten/kvelden for tiden og holder det gående 1-1,5 time, så her er vi rimelig slitne.. jublet for 05.10 idag, bedre enn 04.30 som har vært en gjenganger lenge nå.. Anonymkode: 1988c...6e9
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #10 Skrevet 19. november 2020 Jeg trodde det var vanlig? 🙈 Er glad hvis ungen sover til 5. Tror egentlig ingenting fungerer, men at man bare må akseptere det og vente på at det går over 😅 Anonymkode: d84e6...bc1 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #11 Skrevet 19. november 2020 Det er dessverre bare ofte sånn det er. Småbarn er ofte morgenfugler, og å våkne i femtiden er helt normalt. Og det er ikke så mye man får gjort med det. Å legge senere, er direkte kontraproduktivt. Det er ganske solid dokumentert. Det fører til flere oppvåkninger, og dårligere søvnkvalitet - og ungen våkner til akkurat samme tidspunkt. Og du risikerer å skulle legge en overtrøtt unge. Anonymkode: 48b5e...03a
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #12 Skrevet 19. november 2020 Vi lar vår på 1,5 år sove maks 1,5 time, ikke etter kl 13. Sover fra 18:30 til vekking kl 07:30. Vurdert å redusere dagsøvn? Anonymkode: ce544...589
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #13 Skrevet 19. november 2020 Har en like gammel gutt. Han våkner ofte 5, men står ikke opp med han før 545.. det er smertegrensa Anonymkode: c770d...382
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå