AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #1 Skrevet 18. november 2020 Hei. Jeg er ei 17 år gammel jente, som har blitt klar over hvor mange ganger jeg faktisk går på do for å tisse i løpet av en dag. Kanskje 15-20 ganger i løpet av hele dagen, inkludert med 1-2 dobesøk. Dette starter ca etter sommerferien. Jeg er utrolig redd for at det er tegn på diabetes, ettersom mange i familien min lider av dette, så redd at jeg ikke tør å dra til legen for å sjekke om det er noe galt. På en annen side tenker jeg kanskje det er pga stress, pga skole, jobb og venner. I dag hadde jeg foreksempel hjemmetentamen og tisset kanskje 5 ganger i løpet av 2 timer... hva tenker dere? Har noen liknende erfaringer Anonymkode: afbe7...e49
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #2 Skrevet 18. november 2020 Det et normalt å tisse mer når du er nervøs Ubehandlet diabetes er langt mer skummelt enn legebesøket. Dra til legen du Anonymkode: 6bcde...e58 6
Tears in heaven Skrevet 18. november 2020 #3 Skrevet 18. november 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hei. Jeg er ei 17 år gammel jente, som har blitt klar over hvor mange ganger jeg faktisk går på do for å tisse i løpet av en dag. Kanskje 15-20 ganger i løpet av hele dagen, inkludert med 1-2 dobesøk. Dette starter ca etter sommerferien. Jeg er utrolig redd for at det er tegn på diabetes, ettersom mange i familien min lider av dette, så redd at jeg ikke tør å dra til legen for å sjekke om det er noe galt. På en annen side tenker jeg kanskje det er pga stress, pga skole, jobb og venner. I dag hadde jeg foreksempel hjemmetentamen og tisset kanskje 5 ganger i løpet av 2 timer... hva tenker dere? Har noen liknende erfaringer Anonymkode: afbe7...e49 Vil anbefale deg å få dette sjekket hos lege😊De vet mer enn oss på kg😊 2
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #4 Skrevet 18. november 2020 Skriv drikkelister og tiss på litermål ett par dager. Da ser du om du drikker for mye i forhold til hva du tisser. Det skal så klart ikke være likt, men da har du noe du kan snakke med lege om. Diabetes gir økt tørste, så drikker du mye fordi du er tørst, så kan det være det, så diabetes gjør ikke at du tisser mer, hvis du ikke drikker mer. Anonymkode: 7f6d9...0ec 3
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #5 Skrevet 18. november 2020 Først - utelukk diabetes. Du kan enkelt måle blodsukkeret selv ved en hjemmetest som du får kjøpt på apoteket. Du bør selvfølgelig få det sjekket hos legen, men om du ikke tørr så kan du teste selv. Når det er sagt så tisser jeg nesten en gang i timen selv fordi jeg drikker så mye vann. Anonymkode: 273fe...6f8 2
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #6 Skrevet 18. november 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Skriv drikkelister og tiss på litermål ett par dager. Da ser du om du drikker for mye i forhold til hva du tisser. Det skal så klart ikke være likt, men da har du noe du kan snakke med lege om. Diabetes gir økt tørste, så drikker du mye fordi du er tørst, så kan det være det, så diabetes gjør ikke at du tisser mer, hvis du ikke drikker mer. Anonymkode: 7f6d9...0ec Jeg vil ikke si at jeg drikker så altfor mye, en del te, men ganske lite vann.. ts Anonymkode: afbe7...e49
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #7 Skrevet 18. november 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg vil ikke si at jeg drikker så altfor mye, en del te, men ganske lite vann.. ts Anonymkode: afbe7...e49 Te er det koffein i, som er vanndrivende. Anonymkode: 7f6d9...0ec
Safiye Skrevet 18. november 2020 #8 Skrevet 18. november 2020 Hør meg lege Jeg slet mye med det samme da jeg studerte, og fant ut at det var på grunn av nervøsitet/stress. Fikk tabletter mot dette da det var verst, og brukte det periodisk
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #9 Skrevet 18. november 2020 Gå til legen å få sjekket blodsukkeret du, eller lån apparat av noen i familien som har diabetes. Er det normalt kan du senke skuldrene, og lete etter andre årsaker. Min diabetes startet med en historie så og si prikk lik det du forteller her, og jeg utsatte så lenge å gå til legen at jeg gikk i koma, ble liggende på intensiven i flere dager og var heldig som i det hele tatt overlevde. Anonymkode: 9c0b8...694 3
Østkantgutt1913 Skrevet 18. november 2020 #10 Skrevet 18. november 2020 Gå til legen En får medisin i mot vanlig diabetes, to piller om dagen, mye mindre på do
Minya Skrevet 21. november 2020 #11 Skrevet 21. november 2020 On 11/18/2020 at 7:40 PM, AnonymBruker said: Jeg vil ikke si at jeg drikker så altfor mye, en del te, men ganske lite vann.. ts Anonymkode: afbe7...e49 Drikker du mye te, så drikker du også nøyaktig like mye vann som du drikker te, men te er også vanndrivende, jeg tisser som regel veldig mye hvis jeg drikker mye te, men mye mindre hvis jeg ikke drikker te. Men sjekk uansett for diabetes, for hvis det allerede er mange familemedlemmer som har det, så kan du også være genetisk disponert for det. Ubehandlet diabetes kan være farlig, og det er mye kjipere enn å få sjekket det.
AnonymBruker Skrevet 21. november 2020 #12 Skrevet 21. november 2020 Jeg sliter med overaktiv klær og må øve på å holde meg. Det er mye lettere for meg å holde meg når jeg ikke drikker koffeinholdig drikke. Kanskje du kan prøve å kutte ut teen? Men er enig i at du bør utelukke diabetes først og fremst Anonymkode: 42d56...1a2
AnonymBruker Skrevet 21. november 2020 #13 Skrevet 21. november 2020 Overaktiv blære* Anonymkode: 42d56...1a2
AnonymBruker Skrevet 22. november 2020 #14 Skrevet 22. november 2020 Skriv ned hvor mye du drikker. Husk på at du får i deg væske gjennom maten også, så ikke overdriv inntaket av væske. Anonymkode: 5811b...2a5
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #15 Skrevet 17. februar 2021 AnonymBruker skrev (På 21.11.2020 den 23.01): Jeg sliter med overaktiv klær og må øve på å holde meg. Det er mye lettere for meg å holde meg når jeg ikke drikker koffeinholdig drikke. Kanskje du kan prøve å kutte ut teen? Men er enig i at du bør utelukke diabetes først og fremst Anonymkode: 42d56...1a2 Hvorfor er man så sensitiv for kaffe? Noen drikker flere kopper uten at de må tisse... Anonymkode: 17c86...59f
Stoltskeiv Skrevet 17. februar 2021 #16 Skrevet 17. februar 2021 Dra til legen og utelukk diabetes. Er det ikke diabetes, så burde du trene opp blæren 😄
Ylvali Skrevet 17. februar 2021 #17 Skrevet 17. februar 2021 Jeg må også tisse hele tiden men de har ikke funnet ut hva som kan være galt.
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #18 Skrevet 18. februar 2021 Ylvali skrev (7 timer siden): Jeg må også tisse hele tiden men de har ikke funnet ut hva som kan være galt. Ikke diabetes? Anonymkode: 17c86...59f
Honey Dew Skrevet 18. februar 2021 #19 Skrevet 18. februar 2021 Kanskje du har en overaktiv blære? Hvis du har diabetes, kan ubehandlet diabetes føre til netthinneløsning, nyresvikt, koma og i verste fall død. Ta deg en tur til legen. Jo lengre du venter, jo sykere kan du bli.
Honey Dew Skrevet 18. februar 2021 #20 Skrevet 18. februar 2021 lsklars skrev (På 18.11.2020 den 19.43): Gå til legen En får medisin i mot vanlig diabetes, to piller om dagen, mye mindre på do Ikke hvis det er type 1.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå