Gå til innhold

Semskede skinnhansker er blitt harde - kan de reddes?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjøpte et nydelig, håndsydd par med skinnhansker for et par år siden, som jeg er blitt virkelig glad i - men som jeg ikke har vært så flink å ta vare på. 
Nå har det seg sånn at disse hanskene dessverre ble valget i en periode med myyye regn nå i høst, i forbindelse med lufting av hunden.
De ble altså gode og våte over flere dager (fikk selvfølgelig ligge og tørke mellom turene) og nå er de blitt stive og grove. Finnes det noe man kan smøre inn disse med for å få de myke og smidige igjen? Tips? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skinnfett eller skinnbalsam vil gjøre dem bedre. Kanskje ikke som nye, men det burde hjelpe masse! Det er også mulig å smøre inn med matolje, men det vil gjøre dem en del mørkere, i alle fall hvis du ikke passer på mengden. Vanlig fuktighetskrem kan også brukes, har jeg hørt fra fagfolk, men det har jeg ikke forsøkt selv. 

Anonymkode: 3ba92...966

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Skinnfett eller skinnbalsam vil gjøre dem bedre. Kanskje ikke som nye, men det burde hjelpe masse! Det er også mulig å smøre inn med matolje, men det vil gjøre dem en del mørkere, i alle fall hvis du ikke passer på mengden. Vanlig fuktighetskrem kan også brukes, har jeg hørt fra fagfolk, men det har jeg ikke forsøkt selv. 

Fett på semsket skinn?! Da blir de ihvertfall ødelagte.

Prinsippet som beskrives for en semsket jakke her gjelder vel også for hansker:

»How To Make Hard Suede Soft Again

If your suede coat has become hard and very uncomfortable to wear there is a way to make it soft again. The first step involves a little money though. You should send it to the dry cleaner’s first and get it nice and clean.

Next, you take a suede brush and brush it in different directions. This will lift the nap and help the material get softer. After you have done this part, grab some spray conditioner. Make sure it is the one for suede and not hard leather.

Now spray the conditioner over the coat keeping the layer nice and even. Once all this is done, you can aim some harm air towards the quote using your hairdryer. Then let the jacket sit in a warm spot for about an hour.

Finally, brush the coat one last time and you should have your soft suede coat back.»

https://sewingiscool.com/how-does-suede-feel-like/#tab-con-7

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Alivamale skrev:

Fett på semsket skinn?! Da blir de ihvertfall ødelagte.

Prinsippet som beskrives for en semsket jakke her gjelder vel også for hansker:

»How To Make Hard Suede Soft Again

If your suede coat has become hard and very uncomfortable to wear there is a way to make it soft again. The first step involves a little money though. You should send it to the dry cleaner’s first and get it nice and clean.

Next, you take a suede brush and brush it in different directions. This will lift the nap and help the material get softer. After you have done this part, grab some spray conditioner. Make sure it is the one for suede and not hard leather.

Now spray the conditioner over the coat keeping the layer nice and even. Once all this is done, you can aim some harm air towards the quote using your hairdryer. Then let the jacket sit in a warm spot for about an hour.

Finally, brush the coat one last time and you should have your soft suede coat back.»

https://sewingiscool.com/how-does-suede-feel-like/#tab-con-7

Jeg så ikke at de var semskede, men gikk ut ifra at de var glatte. Huff, jeg beklager. :( 

Skrevet

Børst de med en børste

Skrevet

Tusen takk dere! Mulig jeg undersøker mulighetene for rens av hanskene, og tar i bruk tipset til Alivamale her oppe. 😊

Børste har jeg, men «balsam» for semsket skinn tror jeg ikke jeg har. Om jeg ikke har er det nok verdt å kjøpe inn allikevel 😄

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...