Gå til innhold

Betalt spisepause?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har fått jobb, med 90% stilling. Har fått forslag til kontrakt, hvor det står at jeg skal jobbe 33,75 timer per uke. Så står det at daglig spisepause 0.5 time ikke inngår i arbeidstiden. Er ikke dette spesielt?

Har ikke signert enda, ville sjekke at alt var ok først...

Anonymkode: f09e2...f18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, helt normalt. Men da har du også fri i 30 min til å dra fra arbeidstedet også hvis du vil. Vi med betalt kan ikke forlate vårt arbeidsted og kan måtte jobbe hele "pausen".

Anonymkode: b42f8...aae

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt avhengig av hvor du jobber- har du en jobb hvor du kan forlate jobben i lunsjen/ikke må være tilgjengelig, er det ikke så uvanlig med ubetalt lunsjpause. Jobber du for eksempel i helsevesenet, må du ofte være tilgjengelig/risikerer å avbryte lunsjen, og har derfor betalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber stort sett i lunchen, mens de andre spiser. Burde ikke matpause være betalt, da?

Ta 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber stort sett i lunchen, mens de andre spiser. Burde ikke matpause være betalt, da?

Ta 

Når spiser du da? 🤔

Betalt spisepause får man kun dersom man ikke kan forlate arbeidsstedet under pausen, og må avbryte pausen for å jobbe ved behov. Det er helt vanlig å ha ubetalt pause, da er også pausen fritid og du kan forlate arbeidsplassen dersom du ønsker det. De aller fleste er på arbeidsplassen i 40 timer i uka dersom de jobber fulltid (37,5 timer arbeidstid i uka pluss 0,5 time pause daglig) 

Anonymkode: f450f...c60

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta 

Kommer an på om det er noe du velger selv eller om du blir pålagt det av sjefen. Kun det siste som gir rett til betalt pause.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ubetalt pause = man kan forlate jobben.

Betalt pause = du må være forberedt på å avbryte pausen.

Vi har merkelig nok ikke betalt pause hos oss, selv om vi kan få telefon som sier at de trenger hjelp. Man har lov til å si, nei jeg har pause, men det er drittsekk svaret, og man risikerer da å komme tilbake til et mye større problem, som vil kreve enda mer, enn om man avbryter pausen.

Anonymkode: 4fe2f...e51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta 

Er det noe som er pålagt, eller velger du å jobbe mens de andre spiser?        Det er helt normalt at 30 minutter blir trukket  såfremt som nevnt tidligere i tråden du ikke kan forlate arbeidsplassen under pausen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pausen er ikke en fastsatt tid. Så lenge du har mulighet til å gå fra arbeidstedet i 30 min hver dag, så er det ikke betalt pause.

Anonymkode: b42f8...aae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelper ikke å jobbe i lunsjen hvis du gjør det av egen fri vilje. Da bruker du av fin egen tid. Har arbeidsgiver krevd det så skal du så klart ha betalt for de dagene det gjelder. Helt normalt å ikke få betalt. 

Anonymkode: e3cde...cda

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta 

Du kan gå hjem en halvtime tidligere om du får betalt for 7.5 men er på jobben 8 timer. 

Anonymkode: b38d6...7d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan gå hjem en halvtime tidligere om du får betalt for 7.5 men er på jobben 8 timer. 

Anonymkode: b38d6...7d9

Nei, det er faktisk ikke lov. Sjekk arb.miljø loven. 

Jeg spiser mens jeg jobber, og bruker mine 30 min på kvinneguiden, facebook, snap og nyheter i løpet av dagen :) 

Anonymkode: 31b73...4ab

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ta 

Er det du selv som bestemmer at du jobber i lunsjen da? Hvis det er av egen fri vilje kan du ikke kreve betalt lunsj... Du har helt fri den halve timen, hvis du ikke har betalt. Om du velger å jobbe selv, er ditt problem.

Endret av Teatrica
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt normalt. Jeg kan gå ut og gjøre ærend i lunsjen, altså er det ikke forventet at jeg kan steppe inn selv om jeg sitter og spiser. Nå jobber jeg på kontor og ingenting prekært som skjer uansett. Om jeg jobber eller hva jeg gjør i pausen, det spiller ingen rolle. Får uansett ikke betalt for den.

Da jeg jobbet ekstra i helsevesenet fikk jeg betalt pause fordi jeg ikke kunne forlate arbeidsstedet, men var nødt til å løpe og ta klokka hvis det var behov for det. 

Det er regulert, det altså ikke noe du kan velge selv. Ofte avhenger det av type jobb. 

Anonymkode: 40726...481

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ta 

Pålagt av arbeidsgiver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ta 

https://arbeidsmiljoloven.com/article/§-10-9-pauser/

Om du velger helt selv å jobbe i lunsjen, skal du ikke få betalt for det, nei. Om du blir pålagt det, og ikke kan forlate arbeidsplassen, så har du rett på betaling. 

Anonymkode: e4b85...cae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...