Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal på kurs, mister 1.5 arbeidsdag og hele helgen går med. Denne gang er det kompetanseøkning eller hva man skal kalle det, når jeg har dette kurset og en kunde har bruk for dette, tar de et påslag på 25%.

Jeg får ingenting annet enn trekk i lønn og en bortkastet helg, for ledelsen mener jeg skal være takknemlig for at de betaler. 

Jeg greier meg fint uten dette kurset, det er ikke alle av oss som har det. Om mitt kompetansebevis nå utgår istedet for at jeg fornyer det, blir kabalen deres verre å få til å gå opp. 
Dette er et lite privat foretak, uorganisert og jeg vet ikke engang om vi har tillitsvalgt. 

Hva kan jeg slå i bordet med når de underkjenner timelisten min? 

Tidligere har de betalt kurs jeg MÅ fornye hvert 5. år for å i det hele tatt kunne utføre arbeidet mitt.  Med trekk i lønn. Jeg håper jo argumentene mine skal holde, men såvidt meg bekjent har de andre to med samme kurset ikke fått betalt. 
Forrige arbeidsgiver betalte for mitt. 

Anonymkode: ca8a0...ebd

Skrevet

Jeg mener du har krav på lønn for den delen av kurset som går i arbeidstiden iallfall. Jeg er usikker på kurs utenom arbeidstid men hovedregel er vel at det skal lønnes om det er pålagt/obligatorisk.

Ville bare sagt nei jeg om det ikke var kompetanse jeg var interessert i å få selv. Er det noe arbeidsgiver sier du må som ikke gir deg noe så ville jeg sett på det som arbeid og jeg arbeider ikke gratis i helgen. 

Hos oss tas kurs i arbeidstiden men eventuel lesing vi ønsker å gjøre utenom i forbindelse med kurs fører vi ikke timer for. Men de kurs vi tilbys er jo gjerne kurs vi selv ønsker å ta som også gir oss som ansatte en kompetanse. 

Anonymkode: ebe0b...fd0

• Liker 1
Skrevet

Velkommen til helsevesnet. Er  slik har vi hatt det lenge. Vi skal være oppdatert. Og så klart skal vi det. Men de betaler ikke oppfriskninskurs i medisiner en gang. Vi må enten ta den i arbeidstiden ( som om det er mulig) eller hjemme, da uten betalt eller avspasering

. De kaller det kompetanseheving. Men det er virkelig en ting vi MÅ ha for å kunne gjøre jobben vår. Så da burde det også være betalt. Jeg holder meg faglig oppdatert med å lese fagbøker som er nye. Det er det jeg mener med å holde meg oppdatert. Ikke bli pålagt å ta av egen fritdi for å ta et kurs de krever. (phu)

Anonymkode: 0f205...5e8

Skrevet

Hvis arbeidsgiver ber deg ta kurset og vil trekke deg i lønn, så hadde jeg sagt nei. 

At du skal være "takknemlig" er bare tull. Der hadde jeg sagt at jeg synes ikke kurset er nødvendig og vil heller jobbe de timene. Ønsker de at jeg skal bruke arbeidstimene mine på kurset, så betaler de arbeid som normalt. 

Anonymkode: 2cc31...296

Skrevet

Dersom du skal trekkes i lønn for å delta på kurset så må du også ha mulighet til å takke nei til å ta kurset. Arbeidsgiver kan ikke pålegge deg å gjøre noe uten å lønne deg for tiden det tar, men ofte er videreutdanning/kompetanseheving noe den ansatte selv ønsker da det også gjør de mer attraktive i arbeidsmarkedet, noe som vil være en fordel den dagen de ønsker å bytte jobb. Så dersom du selv ønsker å ta kurset er det ikke urimelig å inngå en avtale om at arbeidsgiver betaler selve kurset, men at tiden du bruker på dette må gå av egen «lomme», men det høres altså ikke ut som om det er tilfellet her. 

Mitt tips til deg må være å gå i dialog og finne en løsning begge parter er fornøyd med. Kanskje kurset vil gi deg videre karrieremuligheter internt i bedriften, slik at du er villig til å gjennomføre selv om tiden blir ulønnet? Eller du ser for deg å skifte beite innen rimelig tid og derfor har utbytte av kurset? Eller kanskje dere kommer fram til at det kun er arbeidsgiver som har utbytte av dette, og at de derfor bør kompensere deg for tiden det tar. 

Anonymkode: 0c75a...d45

Skrevet

Det er kun arbeidsgiver som har utbytte av det, jeg har ingen planer om å bytte arbeidsgiver. Videre karrieremuligheter innad i bedriften finnes ikke 😊

Anonymkode: ca8a0...ebd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...