Gå til innhold

"Liv er viktigst "

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi hører stadig at det helt bastant er slik at "liv er viktigst". Dette er tydeligvis et absolutt utsagn som jeg nå har skjønt på bakgrunn av argumentasjonen i denne pandemien at gjelder universelt. Derfor regner jeg med at dette også gjelder fremover, og vi må gjøre følgende:

- 3 milioner dør årlig av alkoholrelaterte skader. Alkohol må forbys.

- Enda flere dør av hjerte- og karsykdommer. McDonald's og andre fastfood-kjeder må forbys. 

- Folk dør av å røyke. Dette må forbys.

- Det er farlig med høye fartsgrenser. Dødelig fart i trafikken må forbys. 70 km/t er vel grensen for hva som normalt er en dødelig kollisjon. 

- På kvelden på julaften er den dagen i året med flest hjerteinfarkt. For å avlaste helsevesenet må vi forby fet mat i jula i år. Salat må holde i dagens situasjon. 

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Du vet godt at det er stråmannsargumentasjon du driver med her.

De som er for kontroll og tiltak er fullt klare over at tiltakene også har negative konsekvenser - de har ikke den fundamentalistiske argumentasjonsstilen du demonstrerer her, men legger snarere til grunn en helhetsvurdering: Tilværelsen med frislipp av viruset vil bli verre enn tilværelsen med tiltak.

Selv om man kan ønsketenke seg bort fra koronaviruset når man er lei av tiltakene, så er virkeligheten mer ubønnhørlig.

Endret av DanielDuppsko
  • Liker 4
Skrevet

Ja, dette blir typisk populistisk forenklet. Det du glemmer er at tiltakene nettopp er tiltak, anbefalinger, råd og ikke forbud. 

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, gauss skrev:

Vi hører stadig at det helt bastant er slik at "liv er viktigst". Dette er tydeligvis et absolutt utsagn som jeg nå har skjønt på bakgrunn av argumentasjonen i denne pandemien at gjelder universelt. Derfor regner jeg med at dette også gjelder fremover, og vi må gjøre følgende:

- 3 milioner dør årlig av alkoholrelaterte skader. Alkohol må forbys.

- Enda flere dør av hjerte- og karsykdommer. McDonald's og andre fastfood-kjeder må forbys. 

- Folk dør av å røyke. Dette må forbys.

- Det er farlig med høye fartsgrenser. Dødelig fart i trafikken må forbys. 70 km/t er vel grensen for hva som normalt er en dødelig kollisjon. 

- På kvelden på julaften er den dagen i året med flest hjerteinfarkt. For å avlaste helsevesenet må vi forby fet mat i jula i år. Salat må holde i dagens situasjon. 

Liv er viktig. Jeg har for eksempel bekjente som trenger hjerteoperasjon og kreftbehandling. Blir sykehus overfylt får de ikke hjelp.

• Liker 1
Skrevet
28 minutter siden, DanielDuppsko skrev:

Du vet godt at det er stråmannsargumentasjon du driver med her.

De som er for kontroll og tiltak er fullt klare over at tiltakene også har negative konsekvenser - de har ikke den fundamentalistiske argumentasjonsstilen du demonstrerer her, men legger snarere til grunn en helhetsvurdering: Tilværelsen med frislipp av viruset vil bli verre enn tilværelsen med tiltak.

Selv om man kan ønsketenke seg bort fra koronaviruset når man er lei av tiltakene, så er virkeligheten mer ubønnhørlig.

Jeg noterer meg bare at enkelte møter enhver form for diskusjon rundt tiltak med "liv er viktigst". Jeg antar disse også er enig i startinnlegget. 

Forøvrig er jeg helt enig i at vi må ha tiltak, men jeg synes også det er litt skremmende at det virker som enkelte ikke har noen grenser på hvilke tiltak som kan bli for inngripende.

• Liker 4
Skrevet
4 minutter siden, KvinneguidenBruker skrev:

Liv er viktig. Jeg har for eksempel bekjente som trenger hjerteoperasjon og kreftbehandling. Blir sykehus overfylt får de ikke hjelp.

Helt enig. Liv er viktig!

• Liker 1
Skrevet

Et hus brant ned i nabolaget i fjor. Vi må forby ild! 

En baby døde i en bilulykke. Vi må forby bilkjøring! 

En tenåring ble knivstukket på ungdomsklubb. Forby alle ungdomsklubber i hele landet! 

• Liker 2
Skrevet
7 timer siden, XaoS skrev:

Ja, dette blir typisk populistisk forenklet. Det du glemmer er at tiltakene nettopp er tiltak, anbefalinger, råd og ikke forbud. 

Dette stemmer jo ikke. Når aktiviteter blir pålagt å stenge er det forbud. Når folk blir bøtelagt er det forbud. 

Det skal bli interessant å se hvordan svært kostbare behandlinger og medisiner blir vurdert i fremtiden. Myndighetene har jo mistet argumentet om at noe er for kostbart  etter dette. 

• Liker 2
  • Opprett ny...