Gå til innhold

Lekser 1. klasse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye lekser har deres 1. klassing? Her bruker vi kanskje en halvtime per dag (barnet er ikke tregt). Synes likevel det er mye. Tiden fra man kommer hjem hvor man skal rekke middag, lekser, kveldsmat og evt noe aktivitet går fort.. Det er lesing, skriving og matte hver dag! Vet om andre i klassen som bruker over en time

Anonymkode: 3052a...1ae

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her har de én leselekse i uka. Den har tre vanskelighetsgrader og man bestemmer selv hvilken man vil lese. Så skal man tegne eller skrive noe fra leksa, og skrive opp hvor mange ganger man har lest. Bruker nok en halvtime i uka på lekser. 

Anonymkode: 7f1d1...c38

Skrevet

15-30 min pr dag. Har har leselekse hver dag, det er vel den viktigste. Så har han en skrivelekse og en mattelekse i uken i tillegg. Dagene han har aktiviteter leser vi bare, så tar vi skrive og matteleksen dager han ikke har aktiviteter. 
Synes det er ganske passe lekser. Viktig med mengdetrening for å lese, men også viktig å beholde læregleden. En time hver dag synes jeg er for mye.

Anonymkode: c0821...bbb

• Liker 1
Skrevet

Har ikke førsteklassing, men er førsteklasselærer. På vårt trinn får barna en lekse om dagen: lesing to dager, skriving en dag og regning en dag. Jeg har gitt beskjed til foreldrene at en halvtime er absolutt maks tid de skal bruke. Bruker barna mer enn dette, må leksene justeres. For enkelte er også en halvtime for mye, så da er det viktig å gi en tilbakemelding til læreren.

Anonymkode: 6b20b...fec

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke førsteklassing, men er førsteklasselærer. På vårt trinn får barna en lekse om dagen: lesing to dager, skriving en dag og regning en dag. Jeg har gitt beskjed til foreldrene at en halvtime er absolutt maks tid de skal bruke. Bruker barna mer enn dette, må leksene justeres. For enkelte er også en halvtime for mye, så da er det viktig å gi en tilbakemelding til læreren.

Anonymkode: 6b20b...fec

Barnet mitt er ikke spesielt tregt.. Kan lese fra før. Får leselekse tilpasset nivå, men er likevel ganske mye å lese. Og i tillegg som sagt både skrivelekse og mattelekse. Snakket med andre foreldre hvor barn bruker over en time. Normalt oppegående barn uten lærevansker eller konsentrasjonsvansker

Skrevet

Min førsteklassing sitter max 15 min, inkludert leseleksa. Her har de som regel 2 sider matte én gang i uka, 1 side skrivelekse i uka pluss leselekse hver dag. De leser den letteste leseleksa i leseboka pluss at de har et leseark hvor de øver på bokstavlydene. Første 2 mnd etter skolestart var fokuset at de skulle lære seg bokstavene og bokstavlydene, så da fikk de bare leseark med hjem i lekse, så fikk de leseboka nå i slutten av oktober. 

Anonymkode: 8f180...216

Skrevet

1.klassingen har ca 15 minutter om dagen. Syns det er passelig. 

Anonymkode: 9db84...f7f

Gjest Elder Millennial
Skrevet

Her har begge barna gjort ferdig all lekse på mandagen, frem til 5 klasse har de ikke brukt stort mer enn 1 time på leksene for hele uken. 

Skrevet

Min 1. klassing har leselekse som skal gjøres hver dag, og i tillegg en ukelekse, som skal gjøres en eller annen gang i løpet av uka. Ukeleksa er enten å skrive og tegne ord inneholdende ukas bokstav eller en datalekse. Leseleksen er nivådelt, og hun leser alltid den vanskeligste teksten. Leser den 2 eller 3 ganger hver dag, hele uken gjennom. Totalt bruker hun vel en halvtimes tid i snitt pr dag på leksene, og det synes hun er helt greit. Sitter sammen med eldre søsken som også har mye lekser og bruker mye tid på dem, så hun er helt innforstått med at det er «sånn det er».

Anonymkode: 27343...5ff

Skrevet (endret)

Vi har leselekse hver dag. Dvs. tre linjer med bokstavlyder/korte ord og fem linjer med setninger. Leseleksen skal leses tre ganger hver dag. I tillegg er det en daglig skriveoppgave eller en matteoppgave. Vi har også i ukeslekse å øve på læringsmål, eks. sekservenner og bokstaver man har gått gjennom så langt i året. 

Endret av Rundballen
Skrevet
1 minutt siden, Elder Millennial skrev:

Her har begge barna gjort ferdig all lekse på mandagen, frem til 5 klasse har de ikke brukt stort mer enn 1 time på leksene for hele uken. 

Her er (heldigvis) lærerne veldig nøye på at IKKE alle leksene skal gjøres unna på mandagen. Lekser skal være kjent stoff, dvs at alt man har i lekse, skal være gjennomgått på skolen på forhånd. Hvis barna gjør leksene før stoffet er gjennomgått på skolen er det både fare for at de misforstår eller gjør noe feil, og det ødelegger også læringseffekten.

Lekser skal være repetisjon av stoff som er blitt nøye gjennomgått i forkant på skolen- fordi repetisjonen bedrer innlæringen. Hvis leksene gjøres før stoffet er gjennomgått av lærer, vil elevene ofte følge dårligere med når det gjennomgås på skolen, fordi de (feilaktig) tror at «dette kan jeg jo allerede».

• Liker 3
Skrevet

Så stor forskjell det er på skolene rundt om.. Rart det skal variere så mye? Her har de kun en lekse per dag, altså enten leselekse eller mattelekse. Bruker vel sikkert rundt 15 min max, matte blir han raskt ferdig med. Ikke mye skriving foreløpig. 

Anonymkode: b9d65...58d

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her er (heldigvis) lærerne veldig nøye på at IKKE alle leksene skal gjøres unna på mandagen. Lekser skal være kjent stoff, dvs at alt man har i lekse, skal være gjennomgått på skolen på forhånd. Hvis barna gjør leksene før stoffet er gjennomgått på skolen er det både fare for at de misforstår eller gjør noe feil, og det ødelegger også læringseffekten.

Lekser skal være repetisjon av stoff som er blitt nøye gjennomgått i forkant på skolen- fordi repetisjonen bedrer innlæringen. Hvis leksene gjøres før stoffet er gjennomgått av lærer, vil elevene ofte følge dårligere med når det gjennomgås på skolen, fordi de (feilaktig) tror at «dette kan jeg jo allerede».

Her er leksene kjent stoff allerede på mandagen, fordi de er repetisjon av ting de gjorde uken før ;) Så det går også an!

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her er leksene kjent stoff allerede på mandagen, fordi de er repetisjon av ting de gjorde uken før ;) Så det går også an!

Det er jo heller ikke så heldig. Repetisjonen bør komme så raskt som mulig etter at stoffet er gjennomgått på skolen, og ideelt sett samme dag.

• Liker 2
Gjest Elder Millennial
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De legger ikke opp til at leksene skal gjøres på mandagen, de er fordelt gjennom hele uken. 1-4 trinn så har nivået vert så enkelt at det har ikke vert noe ukjent stoff i leksene for mine barn. Fra 5. og oppover har leksene blitt mye mer krevende og de bruker nå rundt 15-30 min hver dag på leksene. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo heller ikke så heldig. Repetisjonen bør komme så raskt som mulig etter at stoffet er gjennomgått på skolen, og ideelt sett samme dag.

Hvorfor bør det komme så raskt etter? 

Skrevet
2 minutter siden, Elder Millennial skrev:

De legger ikke opp til at leksene skal gjøres på mandagen, de er fordelt gjennom hele uken. 1-4 trinn så har nivået vert så enkelt at det har ikke vert noe ukjent stoff i leksene for mine barn. Fra 5. og oppover har leksene blitt mye mer krevende og de bruker nå rundt 15-30 min hver dag på leksene. 

Dette er også et poeng! Nivået er jo ikke akkurat veldig høyt de første årene 

Skrevet

Synes ikke barna skal ha lekser de første årene.

Anonymkode: 4da0a...ceb

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes ikke barna skal ha lekser de første årene.

Hvorfor det? 

Anonymkode: f9e4e...260

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvorfor det? 

Anonymkode: f9e4e...260

Fordi barn burde kunne gjøre andre ting med foreldrene sine i hverdagen enn å bare komme hjem fra AKS, spise middag, lekser og så legge seg. Større barn legger seg senere og har derfor bedre tid til lekser og være med familien sin.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...