Gå til innhold

Hunderaser som ligner på amerikansk pitbull?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Klagenfurt skrev (5 timer siden):

Synd at du ikke har kognitive evner nok til å ta innover deg det som fremlegges deg.

Anekdotisk bevis. Aldri sett en staff løpe løs. Ser derimot masse andre hunder løpe løst som kommer opp til meg på tur. Mitt anekdotiske bevis er verdt like mye og like lite som ditt.

At du må ty til personangrep, sier mer om deg enn andre. Du klarer ikke diskutere konstruktivt og du evner ikke svare på seriøse spørsmål. Du er kun her inne for å kverulere for kveruleringens skyld. 

Dine kunnskaper om pitbull og hunder generelt er så fraværende at jeg som sitter med erfaringer om adferd og hundens etologi ikke gidder å diskutere med deg. 

Diskuter aldri med en idiot, de drar deg ned og vinner på erfaring. 

Hilsen hundefører med nær kunnskap til hunder som går videre til tjenestehunder innenfor politi, forsvar og vekterhund. 

Anonymkode: 1d0de...215

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 hours ago, Klagenfurt said:

Synd at du ikke har kognitive evner nok til å ta innover deg det som fremlegges deg.

Anekdotisk bevis. Aldri sett en staff løpe løs. Ser derimot masse andre hunder løpe løst som kommer opp til meg på tur. Mitt anekdotiske bevis er verdt like mye og like lite som ditt.

Du fremstiller deg selv som en sinnatagg.

Anonymkode: 58271...648

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.11.2020 den 16.23):

FB_IMG_1567746958055.jpg

Anonymkode: 552f1...239

Jo, mennesker kan være født med mentale brister som gjør dem farlige uansett hvordan du oppdrar dem. Samme med bullene. De er markert som farlige fordi de rett og slett er avlet frem på en slik måte at de ikke håndterer aggresjon/jakt/hva det nå enn er, på en frisk måte. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klagenfurt skrev (6 timer siden):

Her er det mange Staffer som går løs, men aldri sett at de går bort til andre hunder. De overser andre hunder helt. Hender en sjelden gang vi møtet en Staff som stopper å titter på oss når vi er ute på tur. Litt sånn : Hei du ligner på meg look 😊❤️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Rytz said:

Jo, mennesker kan være født med mentale brister som gjør dem farlige uansett hvordan du oppdrar dem. Samme med bullene. De er markert som farlige fordi de rett og slett er avlet frem på en slik måte at de ikke håndterer aggresjon/jakt/hva det nå enn er, på en frisk måte. 

Poenget her er at pitbuller tilsvarer menneskelige testosteronbomber. Nei, ikke alle testosteronbomber gjør noe galt. Men de har en mye større sannsynlighet for at de ender opp i fengsel, for å si det sånn.

Men mennesker er mennesker. Selskapshunder trengs egentlig ikke. Og det er i alle fall ikke nødvendig å velge selskapshunder som med stor sannsynlighet kan bli et problem.

Anonymkode: a2482...c05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Rytz said:

Beklager- dette har du usedvanlig lite kunnskap om. Pitbull er betegnelse- det er VELDIG få som avler pitbulls. Jeg vil tro 90% av de i USA er  resultat av random hunder som møtes. Aner du hvor mange hunder som har pit i seg?

I USA er det mange steder MASSE hundeparker,  egne strender for hunder- i giga konserner er det lagt til rette for å ta med hunder på jobb! Eks Amazon, Microsoft etc. Alle hunder er velkomne i banke, fleste kafeer,  mange matbutikker ( spesielt i ressurssterke områder)  Kort sagt- det er horder av pitbulls og pitmixer som er LIKE avhengig av eier, oppvekst,  kjærlighet og sosialisering som andre raser. 

Det er BS å g å rundt å tro med stoooor sannsynlighet er gærne på andre hunder. DET ER I NORGE det ofte blir trøbbel mellom hunder. Ofte dårlig sosialiserte, mye mer stressede enn steder der kastrering er vanlig.

Ha!! Vet om flere  pitmixer i Norge jeg!!!!

Eiere har kun opplevd positive tilbakemeldinger 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og hva slags bullcrap er det at staffene i Norge er trøbbelmakere?? Eiere er stort sett mehet trauste, normale "kjedelige " barnefamilier.

HVOR er det dere bor dere livredde folk? Er ofte på ferie i Norge,  fortrinnsvis på  vestkanten i Oslo- staffer overalt * og kongepudler og fuglehunder. Herlige alle sammen!❤

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Og hva slags bullcrap er det at staffene i Norge er trøbbelmakere?? Eiere er stort sett mehet trauste, normale "kjedelige " barnefamilier.

Kremt. De fleste jeg ser med slike hunder er det jeg vil kalle for bolere og/eller rusmisbrukere. Eller nær omgangskrets av disse.

Oslo. Mulig det er annerledes andre steder.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Beklager- dette har du usedvanlig lite kunnskap om. Pitbull er betegnelse- det er VELDIG få som avler pitbulls. Jeg vil tro 90% av de i USA er  resultat av random hunder som møtes. Aner du hvor mange hunder som har pit i seg?

I USA er det mange steder MASSE hundeparker,  egne strender for hunder- i giga konserner er det lagt til rette for å ta med hunder på jobb! Eks Amazon, Microsoft etc. Alle hunder er velkomne i banke, fleste kafeer,  mange matbutikker ( spesielt i ressurssterke områder)  Kort sagt- det er horder av pitbulls og pitmixer som er LIKE avhengig av eier, oppvekst,  kjærlighet og sosialisering som andre raser. 

Det er BS å g å rundt å tro med stoooor sannsynlighet er gærne på andre hunder. DET ER I NORGE det ofte blir trøbbel mellom hunder. Ofte dårlig sosialiserte, mye mer stressede enn steder der kastrering er vanlig.

Vet om veldig mange Pit / Amstaff mixer selv, og kun to av de er typen til å sloss. Den ene liker tisper, den andre kun to tisper.

Men de oppsøker selv ALDRI andre hunder, men vil sloss om andre kommer for nær og er ufine. De kan fint gå løs, for de går ikke en meter fra eieren. 

Anonymkode: 4cd92...05e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Vet om veldig mange Pit / Amstaff mixer selv, og kun to av de er typen til å sloss. Den ene liker tisper, den andre kun to tisper.

Men de oppsøker selv ALDRI andre hunder, men vil sloss om andre kommer for nær og er ufine. De kan fint gå løs, for de går ikke en meter fra eieren. 

Anonymkode: 4cd92...05e

Spørsmålet er ikke hvordan veltilpassete amstaffer funker, men hvordan de som ikke er det kan gjøre skade.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Spørsmålet er ikke hvordan veltilpassete amstaffer funker, men hvordan de som ikke er det kan gjøre skade.

Det gjelder da mange raser. Som Rottweiler, Boerboel, Rodishian Ridgeback, Fransk Mastiff osv osv. 

Det hjelper ikke å forby en rase, men heller forandre på reglene for å ha rasene. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, MissPierce said:

Det gjelder da mange raser. Som Rottweiler, Boerboel, Rodishian Ridgeback, Fransk Mastiff osv osv. 

Det hjelper ikke å forby en rase, men heller forandre på reglene for å ha rasene. 

Da bør vi kanskje forby de rasene også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

T-Rex skrev (4 minutter siden):

Da bør vi kanskje forby de rasene også.

Ja la oss bare forby alle hunder over 10kg. Så er vi helt trygge 🙄

Endret av MissPierce
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Og du er en selvutnevnt ekspert antar jeg. Du fremstår ikke som spesielt erfaren på området du heller, men siden jeg ikke kjenner deg og kun har dette innlegget å dømme ut ifra skal jeg holde meg for god til å kalle deg noe sånt som "usedvanlig kunnskapsløs".

Hvor i innlegget mitt står det at pitbullen er en rase? Jeg refererer til "bullen" som en samlebetegnelse for alle: Amerikansk pitbull terrier, engelsk/amerikansk Staffordshire BULL terrier, BULL terrier osv. Alle disse drives det avl på. 

Og hvor i innlegget mitt står det at buller ikke har behov for kjærlighet og sosialisering? Det er vi da alle enige om vil jeg tro. Buller fortjener like mye kjærlighet som hvilken som helst annen hund, og behøver faktisk veldig mye sosialisering. Det er ikke BS å tro at bullene med stor sannsynlighet er "gærne på andre hunder", det er faktisk et stort problem blant feks staffene. Jeg har selv opplevd flere uheldige hendelser med sånne hunder. Jeg sjanser ikke med mine hunder da det kan bli veldig stygt når det går galt. Samme gjelder rottweilere for meg. 

Det som gjør bullene farligere enn feks politiets hunder er at de fikserer uten at det går an å komme inn til dem. Jeg har sett flere videoer av buller som prøver å drepe okser og hester, og som ikke gir seg før de er trampet i hjel, som fortsetter å henge fast mens beina henger i kjøttstrimler. Buller som biter seg fast i små hunder og ikke enser at de blir påslått brudd eller kvalt. Det er med andre ord fikseringen til bullene som gjør dem spesielle, ingenting annet. Det er ikke sikkert at det finnes flere "gale" buller enn feks malinois, men de som faktisk er feil konstruert oppe i hodet er desto farligere., pga denne fikseringen. Den biter ikke bare som en "normal" hund. Den fikserer og går på uten å stoppe.

Det finnes mange fantastisk snille og tålmodige buller, kanskje er det nettopp blant bullene vi finner de aller snilleste. Selv om jeg hater uttrykket, så ser jeg bakgrunnen for tilnavnet "nanny dogs", som de populært kalles i USA. Problemet er bare at det blir så ufattelig stygt når bullen får nok, vs. feks en schæfer. Når eiere blir drept av hundene sine er det svært ofte buller det er snakk om. Bare se på statistikk fra Storbritannia. Jeg tror ikke at disse bullene nødvendigvis har hatt en dårlig eller feil oppvekst, jeg tror det har mer med hvordan de er "satt sammen" oppi huet. Jeg tror heller ikke at buller nødvendigvis topper statistikken over hunderaser som biter oftest, tvert i mot. Jeg tror som sagt derimot at når det først går galt, så går det veldig galt. Bullen stopper ikke med ett bitt slik som andre hunder gjerne gjør, men biter og biter og biter. Det er bare å søke opp videoer, så ser man den distinkte oppførselen som gjør bullen til en potensielt ekstremt farlig type hund. 

Etter min mening handler det ikke først og fremst om hvordan man oppdrar dem, men snarere hvordan man avler dem. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rytz skrev (16 minutter siden):

Og du er en selvutnevnt ekspert antar jeg. Du fremstår ikke som spesielt erfaren på området du heller, men siden jeg ikke kjenner deg og kun har dette innlegget å dømme ut ifra skal jeg holde meg for god til å kalle deg noe sånt som "usedvanlig kunnskapsløs".

Hvor i innlegget mitt står det at pitbullen er en rase? Jeg refererer til "bullen" som en samlebetegnelse for alle: Amerikansk pitbull terrier, engelsk/amerikansk Staffordshire BULL terrier, BULL terrier osv. Alle disse drives det avl på. 

Og hvor i innlegget mitt står det at buller ikke har behov for kjærlighet og sosialisering? Det er vi da alle enige om vil jeg tro. Buller fortjener like mye kjærlighet som hvilken som helst annen hund, og behøver faktisk veldig mye sosialisering. Det er ikke BS å tro at bullene med stor sannsynlighet er "gærne på andre hunder", det er faktisk et stort problem blant feks staffene. Jeg har selv opplevd flere uheldige hendelser med sånne hunder. Jeg sjanser ikke med mine hunder da det kan bli veldig stygt når det går galt. Samme gjelder rottweilere for meg. 

Det som gjør bullene farligere enn feks politiets hunder er at de fikserer uten at det går an å komme inn til dem. Jeg har sett flere videoer av buller som prøver å drepe okser og hester, og som ikke gir seg før de er trampet i hjel, som fortsetter å henge fast mens beina henger i kjøttstrimler. Buller som biter seg fast i små hunder og ikke enser at de blir påslått brudd eller kvalt. Det er med andre ord fikseringen til bullene som gjør dem spesielle, ingenting annet. Det er ikke sikkert at det finnes flere "gale" buller enn feks malinois, men de som faktisk er feil konstruert oppe i hodet er desto farligere., pga denne fikseringen. Den biter ikke bare som en "normal" hund. Den fikserer og går på uten å stoppe.

Det finnes mange fantastisk snille og tålmodige buller, kanskje er det nettopp blant bullene vi finner de aller snilleste. Selv om jeg hater uttrykket, så ser jeg bakgrunnen for tilnavnet "nanny dogs", som de populært kalles i USA. Problemet er bare at det blir så ufattelig stygt når bullen får nok, vs. feks en schæfer. Når eiere blir drept av hundene sine er det svært ofte buller det er snakk om. Bare se på statistikk fra Storbritannia. Jeg tror ikke at disse bullene nødvendigvis har hatt en dårlig eller feil oppvekst, jeg tror det har mer med hvordan de er "satt sammen" oppi huet. Jeg tror heller ikke at buller nødvendigvis topper statistikken over hunderaser som biter oftest, tvert i mot. Jeg tror som sagt derimot at når det først går galt, så går det veldig galt. Bullen stopper ikke med ett bitt slik som andre hunder gjerne gjør, men biter og biter og biter. Det er bare å søke opp videoer, så ser man den distinkte oppførselen som gjør bullen til en potensielt ekstremt farlig type hund. 

Etter min mening handler det ikke først og fremst om hvordan man oppdrar dem, men snarere hvordan man avler dem. 

Det heter ikke Amerikansk Staffordshire Bullterrier. Det heter Amerikansk Staffordshire Terrier btw 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissPierce skrev (3 minutter siden):

Det heter ikke Amerikansk Staffordshire Bullterrier. Det heter Amerikansk Staffordshire Terrier btw 

Men det er uansett en bull. 

Endret av Rytz
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Rytz skrev (20 minutter siden):

Men det er uansett en bull. 

Ja bare sier at den ikke heter Bullterrier. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

HVOR er det dere bor dere livredde folk? Er ofte på ferie i Norge,  fortrinnsvis på  vestkanten i Oslo- staffer overalt * og kongepudler og fuglehunder. Herlige alle sammen!❤

Det er sjeldent jeg treffer en staff jeg liker, de aller fleste jeg møter havner i bråk eller har et anspent kroppspråk selv i lek. Staff er også overrepresentert i hendelser hvor hunder har hilst, og så plutselig den ene glefset. Jeg vil aldri glemme synet av staffen som kastet seg etter en chihuahua i en park og bet seg fast i hodet på den. Øyet på chien hang ut, og den ble hastet til veterinærhøgskolen. Noen uker senere ble naboens BC uprovosert bitt i fjeset av en forbipasserende staff.

Samkjønnsaggressivitet regnes som både arvelig og vanlig på staff. Kjempeherlige alle sammen jadda.

Anonymkode: b3ba9...63a

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnefamilier ja. Ikke det ideelle for en staff, som trenger mye aktivisering og sosialisering med andre hunder. Barnefamilier bør skaffe seg enklere hunder. En staff er familiekjær og til og med ofte veldig trygg på fremmede. MENNESKER, Men med andre hunder er den ofte ustabil og det er veldig veldig vanlig med samkjønnsaggresjon. De færreste barnefamilier har tid/ork til å følge opp en staff slik at hunden blir normal rundt andre hunder. Selv dedikerte eiere som legger ned mye tid til sosialisering snakker om at staffen ikke er til å stole på rundt andre hunder av samme kjønn. 

Anonymkode: 58271...648

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare sånn for å skyte inn noe. Nannydog betegnelsen oppsto fordi pitbull ble sendt med nannyene når de var ute og trillet barna. Barna kunne leke rundt den snille hunden, men ingen fremmede kunne komme nær. Billig forsikring, med andre ord. Bullene fikk ikke nannydog stemplet fordi de var snille mot alt og alle. Det er de ikke avlet for, sånn i utgangspunktet. Pit=grop. Kampgrop med hund og okse var en en fattigmannssport på lik linje med hanekamper. Oksen skulle jo til slakt uansett, sant? Hund mot hund var heller ikke uvanlig. 

Anonymkode: 1d0de...215

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...