Gå til innhold

Hunderaser som ligner på amerikansk pitbull?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 hours ago, Troyamin said:

Pitbull på 7 og 9 år i Norge? Det spiller jo ingen rolle hvor snille dine er. De kan uansett tas fra deg og avlives. Så det er et sjansespill å ha slike raser nå.

Jeg bor ikke i Norge. Pitbuller er lovlige her.

Anonymkode: d65bb...03f

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor ikke i Norge. Pitbuller er lovlige her.

Ok. Regnet bare med at det var i Norge. Tror nok ikke det er aktuelt for ts å flytte utenlands bare for å skaffe seg en pit😉

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet om mange som har dem i USA, og de er veldig kosete og lekne. :( Jeg har aldri tenkt på dem som spesielt farlig, ikke hvis man oppdrar dem riktig. Jeg syns jo de er veldig søte. Jeg har hatt beagle før, og det var hyggelig, men den røytet mye og han var ikke leken når han ble voksen. Det tok også kjempelang tid å gå på tur, fordi slike hunder skal lukte på ALT. Det er tross alt en jakthund. 
Jeg kunne hatt en beagle igjen fordi jeg er vant til den rasen, men jeg kunne tenkt meg en annen rase nå.

Anonymkode: 2e239...61a

Hvis du ønsker en leken og aktiv hund av pitbull størrelse så kan jeg anbefale Boxer.

Anonymkode: d1749...3a1

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har to pitbuller som begge er reddet fra en kamphundfarmer. De er 7 og 9 år gamle, jeg fikk dem begge som 5/6mnd gamle og de har aldri vært aggressive verken mot mennesker eller dyr. De er de roligste, snillest og mest kosete hundene jeg noensinne har hatt. Jeg har tidligere hatt golden retriver, rottweiler, jack russell og shäfer, pluss en blandingshund som jeg fremdeles har. Golden retriveren var den som var mest aggressiv til tross for «gode linjer». 

AMEN !! Har to pitbull selv,  reddet fra dog fighting ring.

HIVE FIVE! De SNILLESTE mest uskyldige hundene EVER!!

TENK! Å overleve tortur! Og nå elske livet?! Kom ikke å si at denne rasen ikke er fantastisk!

Jeg flytter ikke tilbake til Norge før de blir lovlige igjen.  Utrolig urettferdig at de ikke er lovlige.  Du og jeg har erfaring med denne rasen (+ mixer!) Og de andre tomsingene som har negativt å si kan dra dit pepperen gror!!

Anonymkode: 552f1...239

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Troyamin said:

Pitbull på 7 og 9 år i Norge? Det spiller jo ingen rolle hvor snille dine er. De kan uansett tas fra deg og avlives. Så det er et sjansespill å ha slike raser nå.

HAHA! Trodde  du alle bor i Norge ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Troyamin said:

Til Troyamin- mente ikke å være frekk-:)🙂

Men vi er vist mange i utlandet her på KG også:)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 18.11.2020 den 18.51, AnonymBruker skrev:

Americans bulldog?

Anonymkode: 275d2...199

En del større? Er ikke en anerkjent rase i Norge så vidt jeg vet, hvis det spiller noen rolle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

HAHA! Trodde  du alle bor i Norge ?

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Til Troyamin- mente ikke å være frekk-:)🙂

Men vi er vist mange i utlandet her på KG også:)

Jeg tenkte at siden du svarte ts, så svarte du ut fra hva ts har lov til her i Norge. Ellers er jo ditt svar totalt irrelevant. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, Troyamin said:

Ok. Regnet bare med at det var i Norge. Tror nok ikke det er aktuelt for ts å flytte utenlands bare for å skaffe seg en pit😉

Det var heller ikke poenget mitt. Poenget var at å balansere ut svartmalinga du driver på med om en rase som har de samme forutsetningene for å være en fantastisk, snill, lydig og trygg familiehund som en hvilken som helst rase. Det er mennesker sin feil at det er så mange som er blitt skadet av pitbulls - når de blir oppdratt til å bite og skade er det vanskelig å unngå at de biter trenere og eiere; fordi trenerne og eierne ikke får dem til å føle seg trygge og elsket. Et hvert dyr som er skremt og truet vil kunne kjempe for sitt liv (også oss mennesker).   

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det var heller ikke poenget mitt. Poenget var at å balansere ut svartmalinga du driver på med om en rase som har de samme forutsetningene for å være en fantastisk, snill, lydig og trygg familiehund som en hvilken som helst rase. Det er mennesker sin feil at det er så mange som er blitt skadet av pitbulls - når de blir oppdratt til å bite og skade er det vanskelig å unngå at de biter trenere og eiere; fordi trenerne og eierne ikke får dem til å føle seg trygge og elsket. Et hvert dyr som er skremt og truet vil kunne kjempe for sitt liv (også oss mennesker).   

Når har jeg svartmalt en rase? Da har du lest mer i mitt/mine innlegg enn det jeg faktisk har skrevet!

Endret av Troyamin
Endret grunnet staveleifer.
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.11.2020 den 20.37, AnonymBruker skrev:

Er ikke den også ulovlig?

Anonymkode: 2e239...61a

Er vel en av norges mest populære hunderaser. Utrolig hengivne og koselige hunder på mange måter, men fremdeles en bull, og jeg stoler ikke på dem med mine hunder. 

Anonymkode: 101d2...f3f

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er vel en av norges mest populære hunderaser. Utrolig hengivne og koselige hunder på mange måter, men fremdeles en bull, og jeg stoler ikke på dem med mine hunder. 

Anonymkode: 101d2...f3f

Jepp, vi er dessverre mange som har negative erfaringer med engelsk staff. Har opplevd at hunden min ble flydd på helt uprovosert og hørt om mange som gar opplevd det samme. Om det skyldes rasen i seg selv, udugelige eiere, uvettig og eksplosiv avl de senere år eller en kombinasjon, det vet ikke jeg. Men det ER tross alt en terrier og terriere kan være strie. De virker veldig trivelige med folk men det er ikke uvanlig å slite med samkjønnsaggresjon for eksempel.

Anonymkode: d2c84...b89

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli kjent med et miljø av hundeeiere som har staffordshire bull terrier. Disse har utseendemessige likheter med pitbullen, men personlig synes jeg at staffen (som er kortnavnet) er en penere hund. Mye mer praktisk størrelse også, hanner blir bare 18-20 kg og er ganske lave og korte. De elsker mennesker og er noen skikkelige kosegriser. Dog en tendens til samkjønnsaggressivitet mot andre hunder, i tillegg til at de leker veldig hardt, slik at de ikke passer i lek med alle hunderaser. Jeg har stort sett holdt meg til andre staffer, bulldog-typer og boxere, for disse rasene aksepterer tradisjonelt bitingen i fjeset som staffene driver med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.11.2020 den 21.09, Million skrev:

Nei. Det er amerikansk bulldog som er det. Samt pitbull da.

Amerikansk bulldog er ikke ulovlig... Kun:

a) Pitbullterrier,
b) amerikansk staffordshire terrier,
c) fila brasileiro,
d) toso inu,
e) dogo argentino.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Klagenfurt skrev:

Amerikansk bulldog er ikke ulovlig... Kun:

a) Pitbullterrier,
b) amerikansk staffordshire terrier,
c) fila brasileiro,
d) toso inu,
e) dogo argentino.

Det har du rett i, jeg blandet sammen med den amerikanske staffordshiren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

...en rase som har de samme forutsetningene for å være en fantastisk, snill, lydig og trygg familiehund som en hvilken som helst rase.  

Problemet er jo ikke at hundene er farlige i seg selv, men at skadepotensialet er så enormt stort. 

Alle hunder kan potensielt bite og være farlige, enten pga ytre påvirkning eller indre årsaker. Også raser som er kjent som trygge og snille familiehunder til vanlig.

Men hvor farlig en uberegnelig hund er varierer jo veldig ut i fra hundens fysikk. Om jeg ble angrepet av en shetland sheepdog hadde jeg kommet fra det uten varige mén, hadde det vært en pitbull hadde jeg antagelig blitt alvorlig skadet. Hunder som bevisst er avlet for å ha en voldsom muskelmasse og sterke kjever synes jeg det er helt greit å begrense omfanget av.

En annen ting er jo samspillet med andre hunder. Staffordshire terrier er det jo mange av i Norge nå, og jeg ser at det kan være flotte og morsomme hunder. De sies også å være vennlige og familiekjære. Men jeg er som regel skeptisk når jeg møter dem ute på tur, da jeg har hatt flere negative opplevelser i forhold til egne hunder. Min lille terrier ble angrepet av en staff, og det kunne gått fryktelig galt. Så for meg hjelper det ingen ting at folk synes de er så snille og greie med barn og så hengivne ovenfor familien, når de flyr på andre bikkjer på tur...    

Anonymkode: 29d95...0fc

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.11.2020 den 15.11, AnonymBruker skrev:

Men hvor farlig en uberegnelig hund er varierer jo veldig ut i fra hundens fysikk. Om jeg ble angrepet av en shetland sheepdog hadde jeg kommet fra det uten varige mén, hadde det vært en pitbull hadde jeg antagelig blitt alvorlig skadet. Hunder som bevisst er avlet for å ha en voldsom muskelmasse og sterke kjever synes jeg det er helt greit å begrense omfanget av.

Da er det jo merkelig at hunderaser som politiet bruker er lovlige, eller hva? 😉 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du vil ha noe ala pitbull men som er lovlig og lett å få tak i i Norge ville jeg sett på:

Staffordshire Bull Terrier https://www.nkk.no/raser/staffordshire-bull-terrier-article8192-815.html

image.thumb.jpeg.653f6d19588470ee0da19f394b48123f.jpeg

Boxer https://www.nkk.no/raser/boxer-article8161-815.html

image.jpeg.b6644fac41523ace071da52630a5cf6c.jpeg

obs, finn en hund med lang snute, noen boxere har veldig kort snute. 

Bull terrier https://www.nkk.no/raser/bull-terrier-article8223-815.html

image.jpeg.1fff9214f593d3265839fd076442967b.jpeg

Merk at alle disse rasene har en del arvelige sykdommer, så velg oppdretter med omhu.  Les deg også godt opp på hundene og husk at sosialisering som valp er veldig viktig. 

Anonymkode: e8853...a4f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt du liker utseendet på disse hundene. Pitbull er ingen rase, men et utseende. Dette kan være en staff uten papirer, amerikansk bulldog eller blandinger som inneholder absolutt alt i fra boxere til cocker spaniel. Dette ser du hvis du ser på bilder av dem, variasjonen er helt enorm.

Staff blir vel det som ligner mest, og dette er koselige hunder. Pass på at den kommer fra en god oppdretter og at den kommer fra stødige foreldre. Jeg synes rasen er fin, men etter hva jeg har sett synes jeg det virker som en slitsom rase å ha. Den forrige hunden min ble uprovosert angrepet av en staff på lydighetstrening, de jeg har truffet virker stort sett å være samkjønnsaggressive. Det finnes unntak, som hos alle raser. Noen er bare verdens herligste dyr, men det er viktig å ha i bakhodet mener jeg. 

Anonymkode: df3c6...a50

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...