Gå til innhold

idiotisk løsning i ditt hjem.

Gjest telle

Anbefalte innlegg

I mange hjem er det gjort noen feilskjær. Ting som er blitt endret og man fikk problem med noe annet.

Hos meg er det slik at jeg må på stuen for å slå på taklyset i kjøkkenet. :ironi:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjøkkenet er direkte totalt idiotisk utnyttet, det er et STORT kjøkken, minimalt med skapplass, for lite benkeplass, og mye, unødvendig gulv, vegger med dør og vindu midt på, og rett og slett dumt.

På ene stua slår man på talyset bak døra. Hvilket er litt dumt i seg selv da det er en dør som står åpen (og altså sperrer for lysbryteren) men håpløst ble det ikke før vi innredet med en sofa forran den døra sik at vi virkeig må ha "jordmordhender" for å så på lyset. Altså bruker vi ikke det lyset... vi har en uplight som er langt lettere å få på.

Ellers er det "mangler" ved denne leiligheta jeg kommer til å ha i bakhodet når vi flytter til vårt neste hjem, men det er ikke "feilskjær". Hvorofr ting er blitt som det ble her vet jeg ikke, vi leier bare leiligheta, og hvordan man tenkte da huset ble bygget, ja den som visste det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå holder vi på å bygge om hele huset, og èn ting skal hvertfall endres på:

Når jeg kommer opp fra kjelleren med armene fulle av nyvasket tøy - ja, da møter jeg en dør på toppen av trappen. Og den døren går til alt overmål innover, altså nedover trappen! Er det mulig?? :roll:

Den første leiligheten jeg bodde i, måtte vi gå gjennom soverommet for å komme til stuen. Lurt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I leiligheten jeg leier nå er det to stuer som er forbundet med en stor åpning. I hvert rom er det to strømbrytere som styrer alle strømpunkter i rommet (taklampe, vegglamper, stikkontakter osv). Sikkert praktisk om man har dårlig tid, men håpløst om TV, PC, frittstående ovner osv er koblet til en stikkontakt. Har tapet over bryterene og satt i nye taklamper med en bryter der de henger.

Da huset til mine foreldre ble bygget, ble skapdørene (skapene er integrert i veggen) på et soverom satt opp slik at da det ble montert en gardinlist over vinduet, så gikk det ikke an å åpne en av de øverste skapdørene. Døren slo ut fra vinduet men ble altså blokkert av stangen. Da min far ikke lar seg irritere av slik småsaker ble den værende slik i ca 10 år :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skrev: Da huset til mine foreldre ble bygget, ble skapdørene (skapene er integrert i veggen) på et soverom satt opp slik at da det ble montert en gardinlist over vinduet, så gikk det ikke an å åpne en av de øverste skapdørene. Døren slo ut fra vinduet men ble altså blokkert av stangen. Da min far ikke lar seg irritere av slik småsaker ble den værende slik i ca 10 år

Vet du, slik er det hjemme hos mine foreldre også!!!

Har vært slik så lenge jeg kan huske, og er det muligens enda..... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nok av ting i denne teite leiligheten som vi leier nå.. (hadde den ikke vært så billig, hadde vi aldri bodd her)

Doen er på gangen og det er smekklås på døra (så du risikerer å låse deg ut når du går på do)

Du må gjennom soverommet for å komme fra stua til kjøkkenet.

I mangel av bad, står det et dusjkabinett på soverommet (som du må gjennom får å komme til kjøkkenet)

Det er ikke plass til klesskap på soverommet (muligens pga dusjen) og vi må derfor å ha klesskapene på stua.

Den ene veggen i stua er dekket av et speil.

På kjøkkenet er det en teit "kjøkkendings" fra ikea med et bittelite kjøleskap (alt for lite for normale mennesker) men et par kokeplater oppå. Over disse er viften. Siden vi faktisk ville ha komfyr (!) har vi en hybelkomfyr på andre siden av rommet (der det var plass til den).. No osete når vi lager mat altså.. Og kokeplatene under viften kan vi jo ikke bruke.. For der står benkoppvaskmaskinen (det eneste stedet den kan stå for at ledningene skal nå til kranen)

Ventilen på soverromet er på "kjellernivå" og det er ingen netting i den... Så hadde vi hatt den åpen hadde det kommet inn mus osv (ja, det har vi erfart!)

Jeg gleder meg til vi får råd til å flytte (men det var kanskje en unødvendig opplysning?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss var det lagt fliser i kjelleren uten varmekabler under. Det gjør at rommet kjennes iskaldt ut uansett hvor varmt det er. Vi holder på å pusse opp nå, og skal selvfølgelig legge varme i gulvet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i en underetasje med vinduer høyt oppe på veggen. Den forrige eieren var tydeligvis ingen Einstein. Han senket taket. Taket går nå nedenfor den øverste delen av rammen på vinduet, dere vet der lufteventilene er plassert. Ventilene har han i tillegg fjernet, så det blåser rett inn. Og fordi taket står i veien er det nå umulig å skru dem på plass. Dette har ført til at mitt forhold til strømregningen vinterstid er noget anstrengt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting der jeg skal bo nå. :)

I forrige leiligheta var det egentlig alt for mange dører synes jeg, så vi stengte av 2 av de.

Hvis baderomsdøra sto for mye åpen kræsja ytterdøra i den når noen kom inn, så baderomsdøra hadde sånne fine merker midt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fornøyd med leiligheten vår, men hos svigers er det flere spesielle løsninger. På kjøkkenet er det hele fire dører og bortsett fra badet er det to-tre dører i alle rom. Når sambo bodde hjemme måtte foreldrene gå gjennom rommet hans for å komme inn på sitt eget soverom. :overrasket: Ikke mye privatliv der nei....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spacegirl

Leilgheten min har tidligere vært tannlegekontor og bærer litt preg av billige løsninger da den skulle bygges om. Toalett og bad er separert. Når man er på toalettet må man gå gjennom yttergang, kjøkken, stue og soverom for å komme på badet. Og omvendt, når jeg står opp om morgenen må jeg gjennom hele leiligheten, inkludert en iskald gang for å komme på do. Irriterer meg :forvirret: . Men leiligheten er billig, stor og beliggenheten er bra så jeg blir nok boende til jeg skal kjøpe hus en gang i framtiden ;)

Ja, og en ting til. Hvis ytterdøra står åpen og jeg ikke lukker døra til toalettet når jeg er der, har de to dørene en tendens til å kræsje slik at håntakene hekter seg inn i hverandre. Men andre ord, jeg er på toalettet og døra sitter fast, med en åpning som er alt for liten til at jeg kommer meg ut :forvirret: . Heldigvis har det aldri skjedd når det ikke har vært folk i nærheten :ler:

Endret av Fairy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venn av meg leier en leilighet som har en litt merklig løsning..

Der er det en liten WC med KUN en do i. I et annet like lite rom fra kjøkkenet er dusjen og vasken.. Utrolig teit..

Det er altså ikke noe vask sammen med doen, men sammen med dusjen er den ja.. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

i den gamle leiligheten min måtte man gå gjennom soverommet for å komme til stua,'

og får å komme fra stua til kjøkkenet måtte man gå igjenom

først en gang, så soverom så en gang til og så kom kjøkkenet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og en ting til. Hvis ytterdøra står åpen og jeg ikke lukker døra til toalettet når jeg er der, har de to dørene en tendens til å kræsje slik at håntakene hekter seg inn i hverandre. Men andre ord, jeg er på toalettet og døra sitter fast, med en åpning som er alt for liten til at jeg kommer meg ut :forvirret: . Heldigvis har det aldri skjedd når det ikke har vært folk i nærheten :ler:

Ehh, du går på do med ytterdøra stående åpen, og lukker heller le døra til toalettet? Hmm, jeg går ALDRI på do uten å lukke døra til do, og, ehh, ytterdøra står heller aldri åpen (hadde jeg gjort dette hadde folk sett rett inn ytterdøra og rett inn på meg som sitter på do, så det har kanskje noe med saken å gjøre. Men nei, jeg går aldri på do med åpen dør, uansett hvor i huset det er.....

Uansett, det jeg egentlig skulle skrive var at: Jeg tror ikke de som bygget huset tenkte på at noen kunne finne på å gå på do med åpen dør OG åpen ytterdør, og derfor ikke anså det som noe problem at du skulle bli "sittende fast" der inne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett er det greit hos oss. Men jeg irriterer meg litt over en trapp med åpne trinn (plassen under er ubrukelig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har ikke noe veldig idiotisk i mitt hjem... men ei venninne av meg(før hun flyttet hjemmefra) så måtte man gå gjennom badet for å komme på rommet hennes. Jeg overnattet hos henne av og til og var alltid nervøs når jeg skulle gå fra eller til rommet hennes, eller til badet i det hele tatt. Huset var alltid fullt av fjerne og nære slektninger som var på langtids besøk...og det var ikke lås på noen av dørene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spacegirl
Ehh, du går på do med ytterdøra stående åpen, og lukker heller le døra til toalettet? Hmm, jeg går ALDRI på do uten å lukke døra til do, og, ehh, ytterdøra står heller aldri åpen (hadde jeg gjort dette hadde folk sett rett inn ytterdøra og rett inn på meg som sitter på do, så det har kanskje noe med saken å gjøre. Men nei, jeg går aldri på do med åpen dør, uansett hvor i huset det er.....

Uansett, det jeg egentlig skulle skrive var at: Jeg tror ikke de som bygget huset tenkte på at noen kunne finne på å gå på do med åpen dør OG åpen ytterdør, og derfor ikke anså det som noe problem at du skulle bli "sittende fast" der inne :)

Hehe mulig det, men jeg bor såpass avsides så det er ingen fare for at folk titter inn. Ytterdøra står som regel åpen døgnet rundt, og det er ikke alltid jeg tenker på å stenge den, eller dodøra, når jeg skal på do, iallefall ikke hvis det haster ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er det teiteste med huset vi bor i nå, er at da huset ble bygd på slutten av 70-tallet, ville huseier spare litt penger, og det han spart på var ISOLASJONEN... Så det er 5-10 cm tynnere isolasjon enn det som er dagens standard. Det betyr at det alltid er kaldt i huset om morgenen, selv om vi har sprengfyrt kvelden før.

En fiffig løsning er et vindu vi har i annen etasje, (vinduet er vel er halvannet meter høyt og nesten like bredt). Dette er det eneste vinduet i hele huset som ikke kan snus. Veldig lite praktisk når vinduer skal vaskes. Ikke lett å få vasket det utenfra heller, da stigen ikke kan lenes på selve vinduet, og vinduet selvfølgelig er ved et hjørne på huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den leiligheten jeg bor i nå har vi trappa ned til etasjen under inne i leiligheten vår. Vi bor i øverste etasje, så det er jo ikke noen andre enn oss som bruker trappa, men det ser litt merkelig. Dessuten fører det til at det bare er en liten passasje mellom kjøkkenet og badet. Har ikke bodd der så lenge, men regner med at jeg en dag kommer til å dette ned trappa når jeg skal finne noe på kjøkkenet/gå på badet sent om natta el.l.

I barndomshjemmet mitt måtte vi gå igjennom rommet til foreldrene mine for å komme til badet. Dessuten var badet gammelt, og ble varmet opp ved hjelp av en vedovn (dette var på nittitallet). Da badet ble pusset opp laget de en provisorisk vegg på soverommet til mine foreldre, så vi fikk en egen gang inn til badet. Veggen er like provisorisk nå ti år etter, men vi slipper i hvert fall å valse inn på rommet dems midt på natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...