AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #1 Del Skrevet 18. november 2020 Jeg må kjøpe en ny router, men jeg har virkelig ikke peiling på sånne ting. Gikk innom Power og spurte om hjelp, men han kisen anbefalte meg en svær og dyr greie med mange antenner og det tror jeg ikke at jeg trenger. Mener å huske at den forrige routeren kostet under 500 kr da jeg kjøpte den for ti år siden, og den har virket helt fint frem til jeg nå ved et uhell tråkket på den og brakk av antennen... Vi er bare 1-2 voksne i husholdningen, men TV-en bruker Internett. Ingen gaming. Vi har et bredbåndsabonnement som heter 75/10. Bor i leilighet på 85 kvm med tynne trevegger. Håper noen her inne kan hjelpe meg litt på vei, og gjerne anbefale en konkret router som vil dekke vårt behov. Men er takknemlig for all hjelp. Anonymkode: 5fbf9...6d8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 18. november 2020 #2 Del Skrevet 18. november 2020 Sats på en rimelig fra TP-link. Har hatt et par slike. Gjorde det de skulle. Er TV'n trådløs eller med kabel på Internett? Hvis det er mulig med kabel, så er det å anbefale. Da må routeren ha ethernet utganger, det er vanlig med fire. Jeg liker TP-LINK AC1900 4.3" TOUCH P5. Men jeg har ingen erfaring med akkurat den. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #3 Del Skrevet 18. november 2020 17 minutter siden, stan skrev: Sats på en rimelig fra TP-link. Har hatt et par slike. Gjorde det de skulle. Er TV'n trådløs eller med kabel på Internett? Hvis det er mulig med kabel, så er det å anbefale. Da må routeren ha ethernet utganger, det er vanlig med fire. Jeg liker TP-LINK AC1900 4.3" TOUCH P5. Men jeg har ingen erfaring med akkurat den. Takk for svar. TV-en bruker en kabel som går fra routeren til dekoderen, ja. Ser at den routeren du anbefaler har tre antenner, trenger jeg virkelig det? Synes det virker litt voldsomt mtp. at vi har klart oss helt fint med én antenne i ti år. Anonymkode: 5fbf9...6d8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 19. november 2020 #4 Del Skrevet 19. november 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. TV-en bruker en kabel som går fra routeren til dekoderen, ja. Ser at den routeren du anbefaler har tre antenner, trenger jeg virkelig det? Synes det virker litt voldsomt mtp. at vi har klart oss helt fint med én antenne i ti år. Anonymkode: 5fbf9...6d8 Neida. Men kanskje routeren kan plasseres litt skjult? Denne er jo et alternativ https://www.power.no/data-og-tilbehoer/nettverk-og-rutere/router/asus-rt-ac51u-ac750-ruter/p-1023121/ Har ikke erfaring med Asus routere men de har et godt rykte. Så lenge dere ikke har tenkt å streame HD trådløst til mange enheter så holder det meste på markedet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2020 #5 Del Skrevet 21. november 2020 På 19.11.2020 den 6.32, stan skrev: Neida. Men kanskje routeren kan plasseres litt skjult? Denne er jo et alternativ https://www.power.no/data-og-tilbehoer/nettverk-og-rutere/router/asus-rt-ac51u-ac750-ruter/p-1023121/ Har ikke erfaring med Asus routere men de har et godt rykte. Så lenge dere ikke har tenkt å streame HD trådløst til mange enheter så holder det meste på markedet. Supert, takk skal du ha! Trenger jeg å tenke på det som står under Spesifikasjoner? GHz, Mbps, Dual band, Tri-Band? Anonymkode: 5fbf9...6d8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trøndermann38 Skrevet 21. november 2020 #6 Del Skrevet 21. november 2020 Hør med nettselskapet ditt om du kan få en router mot å binde deg et år, det gjorde jeg kostet meg ingenting Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 21. november 2020 #7 Del Skrevet 21. november 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Supert, takk skal du ha! Trenger jeg å tenke på det som står under Spesifikasjoner? GHz, Mbps, Dual band, Tri-Band? Anonymkode: 5fbf9...6d8 Mbps, jo høyere jo bedre. Triband er bedre enn dual bandm GHz trenger du ikke egentlig å bry deg om. Så lenge du ikke tenker å koble opp mer enn et par-tre enheter trådløst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2020 #8 Del Skrevet 21. november 2020 7 hours ago, AnonymBruker said: Supert, takk skal du ha! Trenger jeg å tenke på det som står under Spesifikasjoner? GHz, Mbps, Dual band, Tri-Band? Anonymkode: 5fbf9...6d8 Nei, særlig ikke når du har en såpass lav kapasitet på nettlinja som du har. Har du tenkt til å oppgradere vesentlig (til for eks. fiber 500/500 som begynner å bli relativt vanlig), så må du undersøke litt mer. Men til bruken du beskriver over her, så kan du kjøpe bortimot hva som helst. Det er ett unntak, og det er om du har behov for svært lang rekkevidde, men har du for eks. kun en leilighet er det ikke noe å tenke på. Anonymkode: 8185b...c11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2020 #9 Del Skrevet 21. november 2020 https://www.komplett.no/product/923917/datautstyr/nettverk/routere/tp-link-archer-c50-router Eksempel på en bilig ruter som fungerer helt greit. Rekkevidden er helt grei, men har du et stort hus hadde jeg vurdert noe annet (da er nok kanskje et mesh-nett best å gå for). Anonymkode: 8185b...c11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2020 #10 Del Skrevet 21. november 2020 Takk for hjelp alle sammen! Setter veldig pris på det. Det er ikke fiber her, kun kabel. Har kollektiv-avtale gjennom sameiet, så har ikke egentlig satt meg inn i dette ettersom jeg ikkehar noe særlig påvirkning. Får altså heller ikke byttet avtale eller leverandør. Her er ikke store avstander, så trenger ikke en forsterker eller noe sånt. Vi har klart oss veldig fint med en billig ti år gammel router, så tenker jeg kjøper en av de dere linker til. Hva skjer hvis vi overbelaster den, bare at nettet går tregt eller blir den ødelagt hvis det er for mange mobiler/Ipader i nærheten? Anonymkode: 5fbf9...6d8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2020 #11 Del Skrevet 21. november 2020 Jeg synes ikke du skal kjøpe Asus RT-AC51U eller TP-Link C50. Begge har bare 100 Mbit overføringshastighet gjennom kabelen, så hvis dere får oppgradert hastigheten vil dere ikke kunne utnytte det. Ruteren blir en flaskehals. Kjøp en som støtter gigabit (1000 Mbit). Her er en liste med rutere som tilfredsstiller det: https://www.prisjakt.no/category.php?k=s358584222&sort=price_include_shipping&direction=asc&catId=v721 Elkjøp har denne til "klubbpris" på 299 akkurat nå, det er veldig billig: https://www.elkjop.no/product/data/nettverk-og-routere/router/150307/tp-link-ax10-dual-band-wifi-6-router Den koster vanligvis minst 800. Anonymkode: 5fc7b...771 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2020 #12 Del Skrevet 21. november 2020 Hvis du har avtale via brsl så ring selskapet dere er tilknyttet. De skal sørge for modem (ruter) som funker og gratis Anonymkode: 7fef7...749 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2020 #13 Del Skrevet 22. november 2020 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis du har avtale via brsl så ring selskapet dere er tilknyttet. De skal sørge for modem (ruter) som funker og gratis Anonymkode: 7fef7...749 Men modem er vel noe annet enn en router? Jeg må i hvertfall ha to forskjellige Internett-bokser idag, men kan jeg klare meg med bare én, altså? 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes ikke du skal kjøpe Asus RT-AC51U eller TP-Link C50. Begge har bare 100 Mbit overføringshastighet gjennom kabelen, så hvis dere får oppgradert hastigheten vil dere ikke kunne utnytte det. Ruteren blir en flaskehals. Kjøp en som støtter gigabit (1000 Mbit). Her er en liste med rutere som tilfredsstiller det: https://www.prisjakt.no/category.php?k=s358584222&sort=price_include_shipping&direction=asc&catId=v721 Elkjøp har denne til "klubbpris" på 299 akkurat nå, det er veldig billig: https://www.elkjop.no/product/data/nettverk-og-routere/router/150307/tp-link-ax10-dual-band-wifi-6-router Den koster vanligvis minst 800. Anonymkode: 5fc7b...771 Takk for tips. Kanskje det er lurt av meg å kjøpe en router som er litt bedre enn det jeg egentlig trenger nå, så slipper jeg å måtte kjøpe ny hvis vi får fiber. Det har jeg ikke tenkt på, men det høres smart ut. Den du linker til har en fin pris, men en kamerat mente at TP-link er et dårlig merke og at de har helt elendig rekkevidde. Hva er din erfaring? En ting jeg har glemt å nevne i denne tråden er at jeg har en printer som skriver ut trådløst. Printeren står i annen etasje, mens routeren står i stuen i første etasje. Printeren brukes ganske sjelden, men det er alltid et irritasjonsmoment at signalene er litt for svake. Så tror jeg skal kjøpe en router som har litt bedre rekkevidde enn det jeg først tenkte. Anonymkode: 5fbf9...6d8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 23. november 2020 #14 Del Skrevet 23. november 2020 Best pris på Ubiquiti Networks AmpliFi HD Mesh Router Routere - Sammenlign priser hos Prisjakt Den er veldig søt, og fungerer bra. Litt dyr, men gjør jobben. Netgear Orbi AC2200 tri-band mesh WiFi-router - Router - Elkjøp (elkjop.no) Den også. Antenneløs. Og rustet for litt fremtid Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå