Gå til innhold

Barnehagen sier at barnet har «spist bra«

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår ettåring begynte i barnehage i august og har siden da gått kraftig ned i vekt, dette er bekreftet av både helsestasjon og fastlege. Mye av grunnen er at barnet ikke spiser noe særlig i barnehagen. Det merket vi i den perioden barnet måtte ha med seg matpakke hver dag, vi fikk den urørt i retur.

Nå har de begynt å servere igjen og de svarer bare kort «har spist bra» når jeg spør om han har spist. Vi merker hjemme at han er skrubbsulten og tørst til middag og spiser greit da. Men dette er nok eneste skikkelige måltid i løpet av dagen. 

Kan jeg be barnehagen om mer detaljert rapport?

Anonymkode: 71ab7...98a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det kan du absolutt. 

• Liker 13
Skrevet

Ja, det synes jeg absolutt du kan. Ta det opp med leder og fortell at barnet har gått en del ned i vekt og at dere har inntrykk av at barnet får i seg lite mat i barnehagen. For noen barn er dette en fase ved oppstart, men at de spiser er også et tegn på trivsel, særlig om barnet spiser godt ellers. Barnehagen bør kanskje se på om det er noe ved spisesituasjonen som kan bedres for å hjelpe barnet. 

Anonymkode: e210f...38b

• Liker 7
Skrevet

Ville bedt om møte med ped.leder og barnets helsesykepleier. Formål med møte: Matsituasjonen i barnehagen, kartlegge barnets kosthold, vektnedgang og tiltak rundt dette 

Anonymkode: 10913...f08

• Liker 10
Skrevet

Har dere hatt en dialog om dette underveis? Er barnehagen informert om vektnedgangen og har dere en felles forståelse for viktigheten av at barnet får i seg nok mat?

Be om en utviklingssamtale om måltidene hvor dere kan snakke ordentlig sammen uten forstyrrelser. Legg tydelig fram at barnet har hatt stor vektnedgang og at det er viktig at dere får god informasjon om barnets spisevaner i barnehagen. "Spist godt" er ikke godt nok.

Et forslag er at barnehagen daglig noterer på en post-it nøyaktig hva barnet har spist. Typ "halv brødskive med prim og to glass melk", og så kan de legge den rett i barnets sekk hver dag. Hvis du føler at de ikke tar deg på alvor eller ikke setter inn et så enkelt tiltak, kontakter du helsestasjonen og sier at du trenger et tverrfaglig møte med barnehagen hvor de er med.

Anonymkode: b9905...5bf

• Liker 5
Skrevet

Har hatt barn på min avdeling som har slitt med maten. Da har vi hatt egen bok hvor vi skriver opp alt barnet har spist til hvert måltid. Når vi hadde mye varmmat, hadde vi avtale med foreldrene at barnet skulle ha med niste som han kunne spise hvis han ikke spiste det vi serverte. Sørget for godt med smør og pålegg på skivene, kuttet gjerne opp litt grønnsaker han kunne ha på siden. 

Anonymkode: 9a765...be8

• Liker 6
Skrevet

Kanskje han bør få varm middagsmat eller grøt for å få i seg nok næring siden han er så liten? Snakk med pedleder så finner dere nok en løsning.

Anonymkode: 2b5c7...aee

Skrevet

Vi har hatt det samme problemet, men heldigvis uten betydelig vektnedgang. Kiden vår er slik at hun kan sitte og tygge samme bittelille matbit i 5+ min. Da ser det vel ut som hun spiser kontinuerlig og de barnehageansatte har rapportert at hun har spist "bra", nå hun såvidt har fått i seg noe. Hun må også ha tydelige beskjeder for å "gidde" å spise og det har de kanskje vært litt forsiktige med, spesielt siden det faktisk ser ut som hun spiser. Tok det opp under utviklingssamtale, sa at det var veldig viktig at de voksne passet på at ungen faktisk fikk i seg næring. Og at vi helst vil vite hva hun har spist, samt en tydelig beskjed dersom hun har spist lite, slik at vi kan gi litt ekstra mat hjemme, skynde oss med middag osv. La også frem litt tips og triks for hvordan de kunne gå frem rundt spisingen, som funker hjemme. Det har ikke blitt direkte bra, men det har blitt mye bedre. Jeg må fortsette å ta det opp med jevne mellomrom, for det sklir litt ut.

Jobber også i barnehage selv og der har vi et barn med mye mer omfattende matproblematikk enn det mitt har hatt, som absolutt nekter all form for brødmat etc. For hen har vi en rutine med alternativt mattilbud og rapportering. Har også opplevd at foreldre krever omfattende, skriftlige dagsrapporter av ingen åpenbar årsak og også dette har gi møtt de på.

To sum it up: det er mer enn innafor å ta opp disse tingene med barnehagen og kreve utvidet informasjon og tilrettelegging.

• Liker 2
Skrevet

Dere burde ha et møte med barnehagen om dette, slik at det blir fokus på det, og dere får vite hva barnet faktisk spiser.

• Liker 1
Skrevet

Noen barn har en slik fase. Har 3 barn, hvor sistemann spiste veldig lite mellom 1 og 2 år. Han var tynn i utgangspunktet og da vekten pekte nedover, begynte vi med fløte i grøt og middag, meierismør og olje, alt etter hva som sto på menyen. Blandet også fløte i melken. Dermed holdt han vekten stabil. Fra 3 årsalder snudde det, og ble veldig glad i mat.

Anonymkode: 7555b...ff3

Gjest WhisperingWind
Skrevet

Hadde snakket med ped leder og styret om at barnet IKKE spiser bra og at de må sørge for at ungen får i seg lunsj. 

Skrevet

Jeg jobber i barnehage og jeg legger merke til at et par av mine kollegaer sier "spist bra" når de egentlig kanskje ikke vet helt. Hvis jeg skal si til en forelder at barnet har spist bra så har barnet spist mye mat. Jeg sier det ikke hvis de har spist ei halv brødskive uten skorpe. (Jeg sier til mine kollegaer at de skal la være å si sånt hvis de ikke vet) Jeg synes absolutt at du skal si at du vil ha mer detaljert info om måltidet. Jeg har selv barn i barnehage og når de sier "spist bra" så spør jeg gjerne "hva menes med spist bra da?" 🙂 

Anonymkode: a3011...afe

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...