Gå til innhold

Når bestemmer barna selv? Julefeiring.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Har en sønn på 8 år som er generelt lite hos sin far fordi samvær ikke fungerer. Vi har hatt annenhver jul i alle år, men nå vil ikke sønn feire jul hos far i år. Det samme problemet var det når sønn skulle feire jul der sist, men det ble gjennomført likevel, og jeg angret bittert på det når jeg måtte levere en kjempetrist gutt på julaften til far, fordi far lukker ørene for at sønn har andre ønsker.

Er det flere som har hatt samme problem? Hva kan man gjøre når far er fast bestemt på annenhver jul, og nekter i det heletatt å ha en samtale om sønns ønsker? Når er barna store nok til å avgjøre selv hvor de vil tilbringe slike dager?

PS. trenger ikke kommentarer på om dette er mitt ønske- det er det ikke. Jeg tenker likevel at vi allerede tvinger igjennom vanlig samvær noen timer fra før, må man virkelig også tvinge barna på dager som julaften? (Nyttårsaften og andre store dager er sønn hjemme fordi far ikke ønsker samvær da, men han tviholder på julaften...)

Tips?!...

Anonymkode: 77be5...e97

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff, ja her er det vel mer fars rettigheter enn barnets det er snakk om. Men, hvordan gikk julefeiringen med faren sist - hadde barnet hatt det bra til tross for at han ikke ville? I så fall ville jeg forsøkt å motivere han, minnet han på hvordan det var sist og at det jo faktisk gikk fint - evt prøvd å fokusere på hvem de skal være sammen med og at det blir fint. 

Men, om barnet ikke hadde det bra sist jul med faren og han allerede nå har gitt uttrykk for at han ikke vil hadde jeg stått opp og på for barnet mitt. Om faren ikke tilpasser seg sønnen har han tapt, og dessverre kan din evt manglende måte å møte barnet på dette påvirke barnets tillit til deg negativt. Det mener jeg ikke er bra!

Jeg valgte for øvrig å kjempe for det mitt barn fortalte meg om samvær mv med sin far, det tok gjentatte runder i retten før de skjønte og forsto - og da sønnen min var 7 år klarte han også å ordlegge seg såpass at det ikke var mine ord som kom frem men hans egne. Beste - og verste - jeg gjorde var advokaten som rådet meg til å la barnet si i fra - ansikt til ansikt selv. Jeg vil ikke bli med deg!! Og, tro meg - barnevernstjenesten vil ikke anbefale at noen barn blir presset til den andre forelderen (selv om sakkyndige og kanskje enkelte dommere mener man må gjøre det en periode for å komme over kneika.. men, dere kommer jo aldri over noen kneik, høres det ut som).

Hva med time på familievernkontoret så barnet kan si der, uten dere foreldre tilstede i rommet, hva det egentlig ønsker og vil? De tilbyr mer slike samtaler nå enn før, så vidt jeg har skjønt. Lykke til 😊

Anonymkode: 5f1bf...e91

Skrevet

Formelt sett har ikke barnet rett til å bestemme noe. I praksis risikerer du neppe noe ved å avlyse ett samvær.

Anonymkode: 65b29...f5f

• Liker 1
Skrevet

Tror ikke det er før barnet er 12 år at barnets ønsker skal vektlegges i særlig grad, men det bør far informeres om jo før jo heller slik at far kan innstille seg på barnets rett til det!

Her er det mye info:

https://bufdir.no/Barnevern/Fagstotte/Samarbeid_mellom_helse_og_barnevern/Barn_og_unges_rett_til_medvirkning/

Tror familievernkontoret kan være en god instans for dere, sjekk om de har muligheten til å kalle ham inn til felles møte dere to mellom.

Anonymkode: e8279...7d1

• Liker 1
Skrevet

Før barnet er 12 år er det dere voksne som bestemmer. Du må selvsagt snakke med sønnen din om dette. Spør ham hvorfor han ikke vil til faren og snakk om at både du og faren er glade i ham. Hvis det ikke er noe galt med faren må gutten få forståelse av at det er mest rettferdig for alle at ordningen er som den er. 

Anonymkode: e3f2b...b8b

Skrevet

Jeg ser flere skriver at barna må være 12 før de skal bli hørt, det er ikke slik det skal være. Barna skal bli hørt fra de har en selvstendig (upåvirket) mening. Mitt barn ble hørt da han akkurat var blitt 7 år. 
Som en annen også skriver - lite faren kan gjøre om du velger å holde barnet hjemme, men samarbeidsklima blir neppe bedre. Men, om han bare ikke vil høre har du sånn sett ikke så mye valg.

Anonymkode: 5f1bf...e91

• Liker 2
Skrevet

Min venninnes barn ble også hørt da han var 7 år. Siden den gang har heldigvis sluppet å grue seg til å feire jul med en far som har skuffet han gang på gang når det gjelder samværsavtalen. 

Anonymkode: a5849...cd6

• Liker 1
Skrevet

Er det mulighet for at dere kan feire sammen?

Anonymkode: 25a96...b9b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...