Gå til innhold

Dere som er uføre: kan dere beskrive deres hverdag ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan disponerer dere tiden? Hvor mye orker dere over en hel dag? Hvordan er en typisk dag for dere? Hvor mye får dere i måneden?

Anonymkode: b452e...597

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er på AAP. I går tok jeg en dusj og så gikk jeg ut med søpla. I forigårs byttet jeg mellom å ligge i senga og å ligge på sofaen. I dag har jeg gått en tur i skogen og kjørt en oppvaskmaskin. Nå ligger jeg på sofaen og har helt latterlig verk i musklene fordi jeg har gått tur, men har det bedre i hodet fordi jeg har gått tur. Og så lurer jeg litt på om jeg orker å tømme den oppvaskmaskinen, da.

Føler meg som verdens mest spennende person. Bare å stille seg i kø, så skal dere få autografen min.

Anonymkode: 67482...8d1

• Liker 12
Skrevet

Stå opp. Toalett. Spise. Sofa. Spise. Sofa. Toalett. Sofa. Spise. Toalett. Sengetid. På særdeles gode dager prøver jeg å dusje, men det blir ikke veldig ofte.

Forlokkende, ikke sant? Virkelig drømmelivet dette her.

Anonymkode: f9ac1...718

• Liker 19
Skrevet

Å ja: Får ca 12 tusen mindre enn jeg gjorde da jeg jobbet. (Var ikke rik da heller, helt gjennomsnittlig.)

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Stå opp. Toalett. Spise. Sofa. Spise. Sofa. Toalett. Sofa. Spise. Toalett. Sengetid. På særdeles gode dager prøver jeg å dusje, men det blir ikke veldig ofte.

Forlokkende, ikke sant? Virkelig drømmelivet dette her.

Anonymkode: f9ac1...718

Enig, ass. Living the dream, baby 😎

• Liker 9
Skrevet

Sove ,våkne , sove, våkne sove  stå opp få katta ut . Rydde inn frokostrester til ungene .  Kaffe. Soffa nettbrett.  Lage middag . Husarbeid viss ikke jeg har hatt lege timer osv. Sofa tv. Legge seg .  Så gjenta.

Anonymkode: f7125...5b8

Skrevet

Sitter for det meste inne, prøver å bevege meg litt ute hver dag, for meg er det noe trening og gåturer. Er kanskje litt sosial i løpet av uken men ikke mye i det hele tatt jevnt over, trenger mye tid alene. Har AS

Har minstesats, litt over 16 tusen, har god utdannelse og hadde ting fungert så kunne jeg hatt over det dobblete, men klager ikke.

Anonymkode: 09407...527

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan disponerer dere tiden? Hvor mye orker dere over en hel dag? Hvordan er en typisk dag for dere? Hvor mye får dere i måneden?

Anonymkode: b452e...597

Er dette noe du er genuint interessert i? Ev. hvorfor?

Anonymkode: ac950...53d

• Liker 10
Skrevet

Våknet, tv, varma opp noe mikro mat, tv, ut med søpla og sjekke posten, tv, snart sitte i dusjen og vaske seg litt, sove. Rinse repeat. 

Anonymkode: ff127...b7b

• Liker 1
Skrevet

I dag klarte jeg å sette på en maskin med klær som mannen hang til tørk etter jobb. Klarte å spise middag han laget ved spisebordet. Har også klart å hente meg en yoghurt og skjære opp et eple. Ligger nå på sofaen og lader opp til time på sykehuset i morgen. Noen dager er litt bedre, og da klarer jeg kanskje lage middag, ha en venninne på besøk i noen timer eller være sammen med tantebarn. (Ikke alt på samme uke.) Jeg reiser på shopping og cafe (1-3 timer) kanskje 3 ganger i året, og ser sikkert uforskammet godt ut for alle de som ser meg da. 

Anonymkode: 8dc62...6ef

• Liker 3
Skrevet

Er alltid blakk, pga minstesats, har alltid smerter, søvnvansker. Har ingen kollegaer og få venner fordi jeg ikke klarer, igjen på  grunn av smerter. 
Ja, og når jeg går på min faste kafetur med mamma 1 gang i måneden er det alltid noen som starter en tråd på Kvinneguiden om uføre...

Anonymkode: 12ba4...340

• Liker 9
Skrevet

Jeg er på aap men ser ut som det blir ufør. Fikser å gjøre noe husarbeid hvis jeg fordeler det utover uken. F.eks å sette på klesvask og henge opp klær gjør at jeg må hvile.. da sover jeg gjerne en time før jeg kan være sosial med familien. Vasker jeg gulv kan jeg ikke dra i butikken samme dag. Er i butikken ca en gang i uka, men er da så sliten at jeg må sove igjen. Stort sett går dagene til å sitte i en stol, prøver å gå en tur innimellom, av og til ser jeg på Netflix, men ikke hver dag. Aldri borte på besøk og skulle noen komme på besøk får jeg så hjertebank at jeg må faktisk sove litt da også. Energien er skikkelig ikke der. På en riktig bra dag går jeg tur. Bare går.. skogen eller noe.. klarer ca en time hvis jeg tar det sakte. Men da med soving etterpå. Dagene er grusomme. Ensomhet selv i en familie, fordi man ikke orker være sosial.. sånne ting.. men ingen utsikter til noe heller. Skulle ønske jeg kunne jobbet og vært normal... Savner det.. 

Anonymkode: 7293f...62b

• Liker 1
Skrevet

Våkner 11, gidder ikke stå opp før 12... dusjer, spiser, går ut og henger på kjøpesenter, hjemme igjen etter ca. 2 timer, spiser, ser litt på Youtube eller Netflix, ut på kvelden tar jeg en times joggetur og avslutter med lette tøyninger, dusjer, spiser, ser på Netflix og Youtube til 03-04, and that's it.

Får utbetalt litt over 18 tusen.

Koser meg jeg!

Anonymkode: 93d05...75f

• Liker 2
Skrevet

Jeg våkner i smerter.

Bruker lang tid på å våkne fordi natten har vært tilnærmet søvnløs på tross av høye doser sovemedisin.

Stå opp. Føle på en enorm sult pga sovemedisinen. Har bare lyst på noe søtt fordi hjernen vil våkne og da craver man sukker ekstra mye. Prøver å spise sunt. Kanskjw havregrøt. Tar sukker på da, men bedre for kroppen enn å lage seg pannekaker liksom.

Sette seg foran TVen. Tenke at jeg burde gått en tur. Får dårlig samvittighet fordi jeg ikke orker. Kroppen orker ikke og hodet orker ikke å møte noen jeg kjenner. Orker ikke folk når jeg ikke føler meg bra. Tanken på å treffe på noen jeg kjenner er helt grusom.

Prøve å finne noe på Netflix. Ingenting frister. Jeg vil egentlig gå en tur og hodet spinner. Prøver å se serie men hodet finner på så mye tull at plutselig har det gått 20 minutter uten at jeg har fått med meg hva som har skjedd på skjermen. Jeg prøver å rydde mens jeg hører på podcast. Hva skal jeg rydde i dag da? Alt er jo ryddet. Jeg vasker noe som ikke trenger å vaskes. Åja, stemmer, podcasten har stått på hele tiden men jeg har ikke hørt hva som er sagt. 

Jeg orker ikke hodet mitt når det er sånn så jeg går ut på tross av frykten. Fuck. Detter er skikkelig dritt. Jeg går omveier så jeg ikke får folk imot meg. Podcasten spiller enda ja, stemmer det. Får prøve å lytte til den da.

Går i min egen lille redde verden. Kommer hjem. Scroller på telefonen. Folk har kommet seg hjem fra jobb og legger ut mye gøy på Instagram og Snap. Jeg føler meg dritt. Føler på en skam over å ikke være sosial så mye som andre. Føler på en skam for å ikke ha bidratt til samfunnet den dagen. Føler en skam over at jeg er meg. Er glad for at folk sender meg snaps da, men det blir færre og færre som gjør det. Oftere og oftere ser jeg ting gjennom offentlig story.

Jeg har lyst til å finne på noe sosialt, men jeg klarer ikke. Jeg vil så gjerne ut, men er for redd. Jeg vil ha overskudd. Jeg vil ha muligheten.

Så ser jeg på søpleTV resten av kvelden.

En gang i uka er jeg sosial. Men jeg kommer alltid sent og drar tidlig.

Anonymkode: 04ff4...a30

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er på aap men ser ut som det blir ufør. Fikser å gjøre noe husarbeid hvis jeg fordeler det utover uken. F.eks å sette på klesvask og henge opp klær gjør at jeg må hvile.. da sover jeg gjerne en time før jeg kan være sosial med familien. Vasker jeg gulv kan jeg ikke dra i butikken samme dag. Er i butikken ca en gang i uka, men er da så sliten at jeg må sove igjen. Stort sett går dagene til å sitte i en stol, prøver å gå en tur innimellom, av og til ser jeg på Netflix, men ikke hver dag. Aldri borte på besøk og skulle noen komme på besøk får jeg så hjertebank at jeg må faktisk sove litt da også. Energien er skikkelig ikke der. På en riktig bra dag går jeg tur. Bare går.. skogen eller noe.. klarer ca en time hvis jeg tar det sakte. Men da med soving etterpå. Dagene er grusomme. Ensomhet selv i en familie, fordi man ikke orker være sosial.. sånne ting.. men ingen utsikter til noe heller. Skulle ønske jeg kunne jobbet og vært normal... Savner det.. 

Meg over her ☝️Og jeg har utbetalt  12500,- i mnd. Så har ikke råd til frisør eller klær eller aktiviteter uansett. Sliter faktisk med penger til mat innimellom. Mannen min har også aap men får mindre enn meg. Og vi har en sønn på videregående som ikke tjener noe. En familie som har utbetalt 22000 ,- på tre voksne. Ikke akkurat drømmen..

• Liker 1
Skrevet

sover kun om jeg tar medisiner. i dag har jeg vært på et møte, og til behandling. resten av dagen utslått. minstesats og savner mitt tidligere liv😭

Anonymkode: 1734f...5e7

• Liker 1
Skrevet

Dagen i dag: Stå opp, se på tv, lage og spise frokost,  35 min styrketrening hjemme, dusje, se på tv, lage og spise middag, sette på oppvaskmaskin, gå med bosset, se på tv, rydde ut av oppvaskmaskin, spille brettspill, se på tv, lage og spise kvelds, se på tv, sove.

Har ikke vært ute av huset siden mandag, før det var jeg sist ute på fredag. Noen ganger er jeg ute kun en gang i uken for å handle. 

Anonymkode: aca58...11d

Skrevet

Ser serier eller TV. Sitter med mobilen og trykker rundt på måfå. Trener bittelitt hjemme ca 3 ganger uka, for fysisk og mental helse. Hjelper et familiemedlem. Drar på kafé eller går en kort tur med annet familiemedlem én gang i uken. 

Klarer ikke ha noe mer sosialt liv pga min sykdom. 

Anonymkode: 4f35c...923

Skrevet

I dag

- Sov til 11

- Spiste potetgull og sjokolade og så på tv

- Vasket og hengte opp en maskin med klær

- Prøvde å gjøre litt skolearbeid, kom så langt at jeg fikk skrevet ut diverse dokumenter

- Hentet samboer på jobb

- Spiste middag

- Sofa og tv

- Prøver å samle krefter til å rydde etter middag og ta ut av oppvaskmaskinen

Anonymkode: 3eb93...525

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Sitter for det meste inne, prøver å bevege meg litt ute hver dag, for meg er det noe trening og gåturer. Er kanskje litt sosial i løpet av uken men ikke mye i det hele tatt jevnt over, trenger mye tid alene. Har AS

Har minstesats, litt over 16 tusen, har god utdannelse og hadde ting fungert så kunne jeg hatt over det dobblete, men klager ikke.

Anonymkode: 09407...527

Mener du Asperger syndrom? Hvorfor har du ikke ung ufør da?

Anonymkode: 0a67f...500

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...