Bix Skrevet 18. november 2020 #1 Skrevet 18. november 2020 (endret) https://www.nrk.no/vestland/barn-dod-pa-haukeland-av-koronarelatert-sykdom-1.15250076 Så det er tydeligvis ikke bare 80-åringer som dør, slik de som etter beste evne forsøker å bagatellisere viruset, iherdig påstår ...? Riktignok hadde dette barnet en alvorlig bakenforliggende diagnose, men det understreker situasjonens alvor - desto større smittespredning, desto flere unge risikerer å dø, også barn, slik man har sett i andre land. Endret 18. november 2020 av Bix 22
Justlooking Skrevet 18. november 2020 #2 Skrevet 18. november 2020 Selvsagt veldig trist at et barn dør av koronarelatert sykdom. Det er samtidig vesentlig at barnet hadde alvorlig underliggende sykdom. Trist uansett selvsagt! 43
J.E Skrevet 18. november 2020 #3 Skrevet 18. november 2020 13 minutter siden, Bix skrev: https://www.nrk.no/vestland/barn-dod-pa-haukeland-av-koronarelatert-sykdom-1.15250076 Så det er tydeligvis ikke bare 80-åringer som dør, slik de som etter beste evne forsøker å bagatellisere viruset, iherdig påstår ...? Riktignok hadde dette barnet en alvorlig bakenforliggende diagnose, men det understreker situasjonens alvor - desto større smittespredning, desto flere unge risikerer å dø, også barn, slik man har sett i andre land. Veldig trist at et barn dør😢 og det er helt rett det du skriver. Når vi har så mye smitte i samfunnet som nå vil mange nordmenn stå i fare, nordmenn i alle aldersgrupper. Folk bør slutte og bagatellisere. Dette er ikke et farlig virus kun for gamle. Det er farlig for risikogrupper!!! Og det er en god grunn til at vi må jobbe hardt med og snu smittetrenden. Det er viktigere og redde folk sitt liv enn « retten til og bestemme selv « som folk hyler og skriker om her på KG. 17
Milky Skrevet 18. november 2020 #4 Skrevet 18. november 2020 2 minutter siden, J.E skrev: Veldig trist at et barn dør😢 og det er helt rett det du skriver. Når vi har så mye smitte i samfunnet som nå vil mange nordmenn stå i fare, nordmenn i alle aldersgrupper. Folk bør slutte og bagatellisere. Dette er ikke et farlig virus kun for gamle. Det er farlig for risikogrupper!!! Og det er en god grunn til at vi må jobbe hardt med og snu smittetrenden. Det er viktigere og redde folk sitt liv enn « retten til og bestemme selv « som folk hyler og skriker om her på KG. Der sa du det. RETTEN til å bestemme selv. Vi har faktisk visse rettigeter ovenfor eget liv som blir fratatt med disse restriksjonene. Det dør folk tusenvis av folk hver eneste dag. Man kan ikke frata folks rettigheter av den grunn 14
Enda en tulling Skrevet 18. november 2020 #5 Skrevet 18. november 2020 Trist for forldrene når et barn dør selvfølgelig, uansett årsak, Men en må også merke seg språkbruken her: Covid 10-relatert. Så å si alle påviste luftveisinfeksjoner defineres nå som "covid 19-relatert". Her fra FHI: "Følgende er av Helse- og omsorgsdepartementet definert som covid-19- relaterte prøvesvar. Listen er oppdatert per 2. juli 2020, og vil bli fortløpende oppdatert på helsenorge.no: SARS-CoV-2 SARS-CoV-2-antistoffer Influensa A/Influensa B Parainfluensa virus RS-virus (Respiratorisk syncytialt virus) Humant metapneumovirus Adenovirus Rhinovirus Mycoplasma pneumonie Chlamydia pneumonie Bordetella pertussis (kikhoste)" https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/testing-og-oppfolging-av-smittede/testkriterier/#hvordan-tolke-proevesvar 15
AfterTheRain Skrevet 18. november 2020 #6 Skrevet 18. november 2020 (endret) Jeg tror det blir feil og uetisk å bruke denne tragiske hendelsen for å sette opp folk mot hverandre her. En enkeltsak kan ikke brukes som argument på hverken den ene siden eller den andre, og av respekt for familien og barnet så burde vi ikke bruke denne saken for å diskutere om tiltakene er ute av proporsjoner eller ikke. Endret 18. november 2020 av AfterTheRain 26
Gjest Warrior Skrevet 18. november 2020 #7 Skrevet 18. november 2020 Veldig trist Tenker på de pårørende. Klarer ikke forestille meg hvordan det er å miste et barn. Selv om barnet hadde underliggende sykdom så må folk forstå alvoret. Det er jo sånt som dette man må unngå. Dødsfall. Ikke la viruset spre seg sånn at barn og voksne som faktisk kan dø av det får det. De har rett til å være trygg og leve de også som alle andre.
Zebrina Skrevet 18. november 2020 #8 Skrevet 18. november 2020 Det er nettopp disse vi skal skjerme og beskytte!! Det er disse vi i solidaritet holder oss hjemme for. Sannsynligheten for at foreldrene ville ha hatt dette barnet lengre UTEN covid19 er jo der, og det er ufattelig trist å tenke på. Hvil i fred lille engel ❤️ 24
T-Rex Skrevet 18. november 2020 #9 Skrevet 18. november 2020 (endret) 58 minutter siden, Justlooking said: Selvsagt veldig trist at et barn dør av koronarelatert sykdom. Det er samtidig vesentlig at barnet hadde alvorlig underliggende sykdom. Trist uansett selvsagt! Selv om barnet hadde alvolig, underliggende sykdom, er det ikke gitt at barnet ville dødd av den sykdommen. Det vet vi ikke noe om. Og det er en god del barn som har alvorlig, underliggende sykdom. 😢 Endret 18. november 2020 av T-Rex 31
J.E Skrevet 18. november 2020 #10 Skrevet 18. november 2020 13 minutter siden, Badbunny skrev: Der sa du det. RETTEN til å bestemme selv. Vi har faktisk visse rettigeter ovenfor eget liv som blir fratatt med disse restriksjonene. Det dør folk tusenvis av folk hver eneste dag. Man kan ikke frata folks rettigheter av den grunn Du setter retten din til og «gjøre hva du vil» fremfor og være med og begrense smitte og at folk dør. Jeg har ikke ord ... for sånn egoisme... 38
Bix Skrevet 18. november 2020 Forfatter #11 Skrevet 18. november 2020 2 minutter siden, Badbunny said: Der sa du det. RETTEN til å bestemme selv. Vi har faktisk visse rettigeter ovenfor eget liv som blir fratatt med disse restriksjonene. Det dør folk tusenvis av folk hver eneste dag. Man kan ikke frata folks rettigheter av den grunn Er rettigheten til denne pilsen ute på byen, eller rettigheten til å handle billig flesk utenlands så mye viktigere enn alle som enten selv kommer til å bli alvorlig syke, slite med senskader, eller få andre problemer som følge av viruset ...? 2 minutter siden, AfterTheRain said: Jeg tror det blir feil og uetisk å bruke denne tragiske hendelsen for å sette opp folk mot hverandre her. En enkeltsak kan ikke brukes for argument på hverken den ene siden eller den andre, og av respekt for familien og barnet så burde vi ikke bruke denne saken for å diskutere om tiltakene er ute av proporsjoner eller ikke. Det er det heller ingen grunn til - noe som heller ikke var hensikten fra min side, men det må vel være lov å understreke situasjonens alvor, og hvilke konsekvenser større smittespredning tross alt har? 13
Milky Skrevet 18. november 2020 #12 Skrevet 18. november 2020 Akkurat nå, J.E skrev: Du setter retten din til og «gjøre hva du vil» fremfor og være med og begrense smitte og at folk dør. Jeg har ikke ord ... for sånn egoisme... Nei det handler ikke om hva jeg vil, men hva jeg har rett til. Man skal ikke ta fra folk menneskerettighetene! Jeg er med på å begrense smitte men et sted går grensen. Det at folk ønsker portforbud og slikt er bare helt sinnsykt! Skal man senke livsskvaliteten til alle andre da? Vet du egt hvor mange som sliter psykisk av alle disse tiltakene? Det er ca 300 døde, og mange mange tusen som sliter av dette hver dag. Hvorfor mener du at alle andre skal ta konsekvensen av dette viruset? Hvorfor skal de friske få psykiske sykdommer? Det er forferdelig at barn dør av dette men realiteten er at dette barne kunne dødd av mye annet også. 12
Milky Skrevet 18. november 2020 #13 Skrevet 18. november 2020 3 minutter siden, Bix skrev: Er rettigheten til denne pilsen ute på byen, eller rettigheten til å handle billig flesk utenlands så mye viktigere enn alle som enten selv kommer til å bli alvorlig syke, slite med senskader, eller få andre problemer som følge av viruset ...? Det er det heller ingen grunn til - noe som heller ikke var hensikten fra min side, men det må vel være lov å understreke situasjonens alvor, og hvilke konsekvenser større smittespredning tross alt har? Nei ingen snakker om pils eller harryhandling. Jeg snakker om retten til fri bevegelse, å kunne møte familie, å ha en jobb, å gå på skole og få undervisning osv 9
Yrsa Skrevet 18. november 2020 #14 Skrevet 18. november 2020 3 minutter siden, Badbunny skrev: Nei ingen snakker om pils eller harryhandling. Jeg snakker om retten til fri bevegelse, å kunne møte familie, å ha en jobb, å gå på skole og få undervisning osv Og mens du beveger deg fritt, så tar du valg på andre sine vegne: Hun du møter på butikken, med en syk søster. Eller familiemedlemmet ditt, du ikke visste var i risikosonen. På jobben din har du kolleger i risikogruppen, mens på skolen er han som sitter bak deg livredd på vegne av moren som er hjemme med en alvorlig lungesykdom. Bare fordi det går bra for DEG, så betyr ikke det at det gjør det for alle andre. Ta hensyn og skjerp deg. Tenk å snakke om "retten til fri bevegelse" midt under en pandemi... Dette tilfellet understreker at det faktisk ikke bare er de som er gamle og syke (og som uansett skal dø) som faktisk dør av covid-19. 28
Milky Skrevet 18. november 2020 #15 Skrevet 18. november 2020 2 minutter siden, Yrsa skrev: Og mens du beveger deg fritt, så tar du valg på andre sine vegne: Hun du møter på butikken, med en syk søster. Eller familiemedlemmet ditt, du ikke visste var i risikosonen. På jobben din har du kolleger i risikogruppen, mens på skolen er han som sitter bak deg livredd på vegne av moren som er hjemme med en alvorlig lungesykdom. Bare fordi det går bra for DEG, så betyr ikke det at det gjør det for alle andre. Ta hensyn og skjerp deg. Tenk å snakke om "retten til fri bevegelse" midt under en pandemi... Dette tilfellet understreker at det faktisk ikke bare er de som er gamle og syke (og som uansett skal dø) som faktisk dør av covid-19. Jeg tar ikke valg på andres vegne. Ikke gå ut hvis du er redd for covid. Vanskelige er det ikke. Unngår du mennesker så unngår du smitte 10
Yrsa Skrevet 18. november 2020 #16 Skrevet 18. november 2020 2 minutter siden, Badbunny skrev: Jeg tar ikke valg på andres vegne. Ikke gå ut hvis du er redd for covid. Vanskelige er det ikke. Unngår du mennesker så unngår du smitte Så DU skal kunne bevege deg fritt, mens andre som av ulike årsaker skal bure seg helt inne? Hva er logikken din? Hva med barn og unge? Covid-19 er IKKE influensa. Sårbare må beskyttes. Ferdig snakka. 20
appelsinjuice Skrevet 18. november 2020 #17 Skrevet 18. november 2020 2 minutter siden, Badbunny skrev: Jeg tar ikke valg på andres vegne. Ikke gå ut hvis du er redd for covid. Vanskelige er det ikke. Unngår du mennesker så unngår du smitte Så de som er «redd for covid» pga. underliggende sykdom skal tvinges til å sitte alene bak fire vegger, for å skåne alle disse «tusenvis» som du mener har «fått psykiske problemer» pga. tiltak som å begrense sosial kontakt til 5 nærkontakter ? 🤔 28
J.E Skrevet 18. november 2020 #18 Skrevet 18. november 2020 10 minutter siden, Badbunny skrev: Nei ingen snakker om pils eller harryhandling. Jeg snakker om retten til fri bevegelse, å kunne møte familie, å ha en jobb, å gå på skole og få undervisning osv Man kan møte familie og venner bare ikke alle på en gang. Du får undervisning selv om skolen eventuelt er stengt. Om du føler at du har «livet på vent «så får du tilbake det vanlige livet ditt etter pandemien. De døde får ikke livet tilbake...Det er en vesentlig forskjell. Man må godta og leve litt annerledes denne tiden, for at andre skal få beholde livet. 19
Rant Skrevet 18. november 2020 #19 Skrevet 18. november 2020 38 minutter siden, Badbunny skrev: Der sa du det. RETTEN til å bestemme selv. Vi har faktisk visse rettigeter ovenfor eget liv som blir fratatt med disse restriksjonene. Det dør folk tusenvis av folk hver eneste dag. Man kan ikke frata folks rettigheter av den grunn Vel, det kan jo ikke sammenlignes. Det er ikke en pandemi hver dag. 🙄 14
Milky Skrevet 18. november 2020 #20 Skrevet 18. november 2020 Akkurat nå, Yrsa skrev: Så DU skal kunne bevege deg fritt, mens andre som av ulike årsaker skal bure seg helt inne? Hva er logikken din? Hva med barn og unge? Covid-19 er IKKE influensa. Sårbare må beskyttes. Ferdig snakka. Så din tankegang er at alle sammen skal ha det dritt sammen, så blir alt bra? Siden når er det kollektiv avstraffelse for hele samfunnet? Jeg kan bevege meg fritt. Jeg har lov til å bevege meg fritt. Jeg har ingen grunn til å ikke bevege meg fritt. Barn og unge er den gruppen med minst sannsynelighet for alvorlig sykdom. Men det er faktisk de som lider mest! Har du tenkt på det? Har du tenkt over at barn ikke forstår dette? De fikk først fratatt skolen, de blir fratatt vennene, de blir fratatt fritidsaktiviteter selvom det er lite sannsynelighet for at de blir syke. Hva er logikken i det mon tro? Hvorfor er det greit at Mari på 80 vandrer på storsenteret, men Per på 13 ikke får gå på fotball? 14
Anbefalte innlegg