Gå til innhold

Kjøpe eller selge bolig først?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere som har byttet bolig, kjøpte dere ny eller solgte først? Jeg har forstått det sånn at det er veldig dyrt med mellomfinansiering, men det er jo ikke så lett å vite hvor fort man får solgt. Hvordan løste dere det med overtakelse av ny og gammel bolig? 

Anonymkode: 4029a...246

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjøpte først, men det var nybygg med estimert overtakelse. Begynte salgsprosessen av daværende bolig 7 mnd før overtakelse av ny bolig. Tok 4 mnd å få solgt (noe vi var forberedt på da det er et område under utvikling med mye nybygg). Et vennepar av oss la ut leiligheten sin i mai og flyttet til ny tomannsbolig i oktober. Fikk nettopp solgt og de nye eierne overtar i desember. De betalte rentene samt fellesutgifter på leiligheten samtidig som lån på ny bolig. Det var ganske trangt, men gikk for et par mnd. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere som har byttet bolig, kjøpte dere ny eller solgte først? Jeg har forstått det sånn at det er veldig dyrt med mellomfinansiering, men det er jo ikke så lett å vite hvor fort man får solgt. Hvordan løste dere det med overtakelse av ny og gammel bolig? 

Anonymkode: 4029a...246

Jeg kjøpte først. Dersom du selger først så må du jo vite at du får et nytt (og helst da bedre) sted å bo. Og deri ligger en enorm usikkerhet. Det er ikke veldig mange eksisterende boliger på markedet som er av grei byggkvalitet, har god beliggenhet og en akseptabel planløsning. 

Jeg solgte mindre enn en måned senere, dagen etter visning. Det var ikke veldig overraskende. Du vet hvor du bor og om du følger noenlunde med i boligmarkedet så har du en god ide om hvor raskt eller sakte boligen du sitter med nå vil selge.

Det med mellomfinansiering er også enkel matte. Du har hus A med sitt lån og hus B med sitt lån, og så legger du sammen renter pluss avdrag pluss fellesutgifter, strøm, forsikring og kommunale avgifter. Og så konkluderer du med hvor mange måneder du har råd til to boliger. Er antallet måneder mindre enn antatt tid for salg i ditt marked? Ja, da selger du før du kjøper. 

Anonymkode: 3a89b...61a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte hus først, solgte hus et par uker etter. Pga ønske om sen overtakelse av vårt gamle blir det mellomfinansiering i ca halvannen måned :) 

Det ble til at vi kjøpte først rett og slett fordi vi fant drømmeboligen, og valgte å slå til. Så var det bare å hive seg rundt og få solgt, og det gikk heldigvis veldig kjapt.

Anonymkode: 28dac...2f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solgt først, Boligsalg tok 1 år.

men ser ut som boliger går mye raskere å selge nå for tiden

Anonymkode: 360c5...35d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solgt før jeg har kjøpt.

Satte overtagelse dato på gammel bolig på "smertegrensen" til kjøper, og kortest mulig på den nye boligen. 

Anonymkode: 4fc7b...b1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De fleste banker trekker fra 10% av estimert salgsverdi ved finansieringsbevis der du skal kjøpe før du selger. Det spiser jo opp mye av egenkapitalen din i bolig, og gjør jo også at du kan kjøpe for en lavere sum enn om du hadde solgt først til prisantydning. 

Tenker det kommer litt an på hvor i landet du bor og hvor lett omsettelig boligen din er (leilighet i Oslo vs enebolig på landet)

Anonymkode: 7a811...01a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte før vi solgte. Gikk helt greit det. Hadde mellomfinansiering i ca to mnd. 

Anonymkode: 076c1...62f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte først. Gikk raskt å selge etterpå og hadde mellomfinansiering i 1 mnd. Fikk uansett mye mer da vi solgte enn vi hadde turt å drømme om, så den mellomfinansieringa merka vi ingenting til.

Anonymkode: 50be0...705

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kommer jo an på markedet der du bor. I dag ville jeg ha solgt først, og så heller leiet i en mellomperiode. Sist hadde jeg kjøpt nybygg, og det ble ganske stressende på slutten fordi salget tok lengre tid enn jeg hadde regnet med. Solgte akkurat da vi var inne i en kortvarig nedeperiode våren 2019. Det er jo det som er problemet med kjøp og salg av bolig, markedet endrer seg så fort.

Anonymkode: 839c9...a36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...