Gå til innhold

Dere som har svangerskapsdiabetes

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva spiser dere? Si gjerne hva dere spiser til hvilke måltider, hva dere har kuttet ut osv.  Jeg har mest sannsynlig fått det. Kan jeg drikke pepsi max? Hva med frukt osv?

Anonymkode: 2948c...3c5

Videoannonse
Annonse
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva spiser dere? Si gjerne hva dere spiser til hvilke måltider, hva dere har kuttet ut osv.  Jeg har mest sannsynlig fått det. Kan jeg drikke pepsi max? Hva med frukt osv?

Du kan drikke pepsi max, men hold deg unna fett og sukker. Går mye i knekkebrød her da karbohydrater er ok. Drikker te med melk og suketter. Middag spiser jeg som normalt, typisk norsk kost. Kan spise litt frukt, men husk at noen frukter har mye mer sukker enn andre. 

Anonymkode: e5dfc...90d

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan drikke pepsi max, men hold deg unna fett og sukker. Går mye i knekkebrød her da karbohydrater er ok. Drikker te med melk og suketter. Middag spiser jeg som normalt, typisk norsk kost. Kan spise litt frukt, men husk at noen frukter har mye mer sukker enn andre. 

Takk for svar :) hvor streng er du? Tenker på ost på knekkebrødet, rømme på taco etc? 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fett? Virkelig? Du burde ta kostholdsveiledningen på nytt om du har tatt den.... 

Som gravid med svangerskapsdiabetes skal du være forsiktig med sukker og raske karbohydrater, men du skal ikke være like restriktiv som de med diabetes type 2. 

Det er vanskelig å gi generelle råd fordi kroppen reagerer annerledes fra person til person. Mange reagerer med kraftig blosukkerstigning av lyst brød, pasta og ris. Noen merker ikke noe til det og reagerer gjerne bare på snop og brus. 

Noen tåler godt frukt, andre tåler bare frukt med lav glykemisk index som jordbær, blåbær, vannmelon osv. 

Du m pretty og slett prøve deg frem. 

Generelt vil et mildt lavkarbo kosthold med treige karbohydrater (grovt brød, fullkornspasta osv) være anbefalt. 

I begynnelsen kan du måle ofte for å se hva som trigger blodsukkeret ditt. Etterhvert vil du vite omtrent hva du tåler og gå ned til 3 målinger om dagen. 

Helsenorge.no har god informasjon om svangerskapsdiabetes som du kan stole på :)

Anonymkode: 151b0...dae

• Liker 5
Skrevet

Jeg har lagt om kostholdet. Jeg var sulten konstant i begynnelsen av svangerskapet og spiste alt jeg kom over. Drakk mye saft. Nå har jeg fine målinger og har kuttet ut en del. Jeg fikk beskjed om at karbohydrater og sukker var fy fy. Kuttet ut saft og cola helt. Drikker litt Pepsi Max, det har jeg oppdaget ikke har betydning på målingene mine, men drikker kun i helgene. Kuttet ut litt sukker i te, da jeg hadde en tendens til å ta litt mye sukker i teen. Gått fra to teskjeer til kun en. Byttet ut hvit pasta til fullkorn. Kuttet ut ris. Kuttet ut melk ( beskjed fra ernæringsfysiolog). Drikker bare vann og te og PepsiMax i helgene. Kuttet ut yoghurt. Spiser mye knekkebrød og forferdelig rugbrød til frokost og kveldsmat 😅 Middag som vanlig med fullkorns pasta. Spiser mer grønnsaker istedenfor potet. Spiser mer egg, eggerøre, stekt eller kokt egg til lunsj fordi egg metter lenge, sammen med avokado og grønnsaker. Mine målinger er fine og slipper insulin og medisiner. Fortsetter bare med kjipt kosthold ut svangerskapet. Det har vært vanskelig, men jeg gjør det jeg må. Legen sa også at jeg måtte slutte med mellommåltid. Så har gjort det også.

Anonymkode: 00196...407

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du gir helt feil råd, og mye tyder på at du ikke helt vet hvordan de forskjellige makronæringsstoffene påvirker kroppen. 

Anonymkode: 5395b...6fa

• Liker 6
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sukker er karbohydrater 🤦‍♂️ 

Gjør det enkelt for deg selv. Spis minst mulig sukker og lyst brød. Om du må ha noe søtt så spis det sammen med/rett etter annen mat. Du kan drikke Pepsi max. Gå en liten tur hver kveld. 

• Liker 2
Skrevet

Får du det påvist får du også resept på utstyr slik at du kan måle blodsukkeret. Klarer du å holde det stabilt slipper du medisin. 

Jeg kunne ikke spise noen form for brød feks, men noen kan det. Fullkornsris gikk greit i små mengder. Grønnsaker er bra, men frukt må du være mer forsiktig med.  Fett og proteiner er best. Erstattet brødskivene jeg spiste til frokost med 3 kokte egg. Finnes yoghurt og is nesten uten karbohydrater. 

Det gikk mye lettere enn forventet, klarte å holde det under kontroll. 

Anonymkode: c3e51...759

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Får du det påvist får du også resept på utstyr slik at du kan måle blodsukkeret. Klarer du å holde det stabilt slipper du medisin. 

Jeg kunne ikke spise noen form for brød feks, men noen kan det. Fullkornsris gikk greit i små mengder. Grønnsaker er bra, men frukt må du være mer forsiktig med.  Fett og proteiner er best. Erstattet brødskivene jeg spiste til frokost med 3 kokte egg. Finnes yoghurt og is nesten uten karbohydrater. 

Det gikk mye lettere enn forventet, klarte å holde det under kontroll. 

Hvordan youghurt og is er dette? :) takknemlig for tips!

Skrevet
På 18.11.2020 den 20.07, AnonymBruker skrev:

Hvordan youghurt og is er dette? :) takknemlig for tips!

Er iallefall ett par sorter Dream is. Står tydelig på lokket at den er sukkerfri, tror det er 4-5 karbohydrater per 100 g. Den med sjokolade er veldig god! 

Og youplait 0,0 , sikkert stavet feil, alle matbutikker har disse. Husker ikke hvor mye karbohydrater, men les på pakken, iallrfall noen av smakene har nesten ingen karbohydrater. 

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er iallefall ett par sorter Dream is. Står tydelig på lokket at den er sukkerfri, tror det er 4-5 karbohydrater per 100 g. Den med sjokolade er veldig god! 

Og youplait 0,0 , sikkert stavet feil, alle matbutikker har disse. Husker ikke hvor mye karbohydrater, men les på pakken, iallrfall noen av smakene har nesten ingen karbohydrater. 

Tusen takk 😃

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...