Cuntzilla Skrevet 18. desember 2020 #61 Skrevet 18. desember 2020 (endret) Er ikke sint på Gud, det ville vært som å være sint på Voldemort og Sarumann. Om jeg blir engasjert i fortellingene om Gud så kan jeg jo tenke at han er en grusom mann når han drukner hele verden eller ødelegger livet til Job bare pga et teit veddemål med kompisen hans satan, og at det er uspiselig hvor sykelig opptatt han er av at alle skal elske han og hvordan han misliker kvinner osv. Det er mange gode grunner til å bli sint på denne Gud. Men det er jo grenser for hvor ektefølt sint man kan bli på en fiktiv figur. Det går jo fort over når man slår av TVen eller lukker boka. Det jeg har et problem med er religion i seg selv. At folk tror på noe som ikke finnes og til en viss grad kan ofre hele livet for dette er jo litt trist, men hadde det nå bare vært det som var greia, så hadde det ikke vært et veldig stort problem. Men religion i sum er jo ikke bare et personlig anliggende som ikke påvirker andre. Når folk følger eller tolker regler som diskriminerer eller skader andre, og det er medvirkende årsak til masse drap og kriger, så bør det ikke være vanskelig å forstå at noen kan mislike religion. Og opp gjennom historien så har det vel stort sett vært religiøse som virkelig har hatet hverandre og andres guder eller mangel på guder, og mange millioner - for ikke å si milliarder - har blitt drept i en guds navn av en skikkelig sint person. Endret 18. desember 2020 av Cuntzilla 7
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #62 Skrevet 18. desember 2020 Cuntzilla skrev (15 minutter siden): Er ikke sint på Gud, det ville vært som å være sint på Voldemort og Sarumann. Om jeg blir engasjert i fortellingene om Gud så kan jeg jo tenke at han er en grusom mann når han drukner hele verden eller ødelegger livet til Job bare pga et teit veddemål med kompisen hans satan, og at det er uspiselig hvor sykelig opptatt han er av at alle skal elske han og hvordan han misliker kvinner osv. Det er mange gode grunner til å bli sint på denne Gud. Men det er jo grenser for hvor ektefølt sint man kan bli på en fiktiv figur. Det går jo fort over når man slår av TVen eller lukker boka. Det jeg har et problem med er religion i seg selv. At folk tror på noe som ikke finnes og til en viss grad kan ofre hele livet for dette er jo litt trist, men hadde det nå bare vært det som var greia, så hadde det ikke vært et veldig stort problem. Men religion i sum er jo ikke bare et personlig anliggende som ikke påvirker andre. Når folk følger eller tolker regler som diskriminerer eller skader andre, og det er medvirkende årsak til masse drap og kriger, så bør det ikke være vanskelig å forstå at noen kan mislike religion. Og opp gjennom historien så har det vel stort sett vært religiøse som virkelig har hatet hverandre og andres guder eller mangel på guder, og mange millioner - for ikke å si milliarder - har blitt drept i en guds navn av en skikkelig sint person. Vi er nok mange som er enig med deg i at mennesker gjennom historien har utført grusomme handlinger i religionens navn. Men disse er mennesker, ikke Gud. I ditt andre avsnitt slår du fast at Gud ikke finnes. Hvordan VET du dette? Anonymkode: f54ec...aac 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #63 Skrevet 18. desember 2020 Jeg er ateist, men er egentlig ikke sint på noen 🤷🏼♀️ Stråmannsargumentasjon fra deg. Anonymkode: f5139...15d 5
Druid Skrevet 18. desember 2020 #64 Skrevet 18. desember 2020 AnonymBruker skrev (På 18.11.2020 den 16.06): Og satanister hvorfor hyller de satan om de ikke tror på han eller Gud? 🤷♀️ Anonymkode: 87079...115 Satanister tror vel strengt tatt på "Gud" i den forstand at de tror han er den onde motstanderen. AnonymBruker skrev (12 timer siden): Ateister er oppsiktsvekkende redde for det de ikke tror på 😂 I min familie nektet en person å sette sine bein i kirka i konfirmasjonsgudstjenesten til sin nevø. Noe så utrolig selvopptatt. Anonymkode: f54ec...aac Ateister er javnt ikke redde for noe de ikke tror på, det er ikke Guden som egentlig er problemet. Problemet er kirka som samfunn, og de som tror på guden, og det er mennesker som de lever og interagerer med i samfunnet som faktisk burde vite bedre. De menneskelige overgrepene som fortsatt preger moderne samfunn basert på menneskers tro på at det finnes en universell sannhet knyttet til verden som mennesklig nettverk, er ikke guds verk, men menneskers verk og kirkbygget er en av symbolene. Jeg skjønner onkelen. 5
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #65 Skrevet 18. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er ateist, men er egentlig ikke sint på noen 🤷🏼♀️ Stråmannsargumentasjon fra deg. Anonymkode: f5139...15d Nå er ikke jeg Ts, men jeg tror mange opplever at et stort flertall ateister er uforståelig sinte og har liten respekt for mennesker som tror noe annet enn dem selv. Godt å høre at du ikke er en av disse illsinte ateistene, da 😀 Anonymkode: f54ec...aac 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #66 Skrevet 18. desember 2020 Druid skrev (1 minutt siden): Satanister tror vel strengt tatt på "Gud" i den forstand at de tror han er den onde motstanderen. Ateister er javnt ikke redde for noe de ikke tror på, det er ikke Guden som egentlig er problemet. Problemet er kirka som samfunn, og de som tror på guden, og det er mennesker som de lever og interagerer med i samfunnet som faktisk burde vite bedre. De menneskelige overgrepene som fortsatt preger moderne samfunn basert på menneskers tro på at det finnes en universell sannhet knyttet til verden som mennesklig nettverk, er ikke guds verk, men menneskers verk og kirkbygget er en av symbolene. Jeg skjønner onkelen. Enig med deg i at det finnes problematisk religionsutøvelse i verden og at religiøse praksiser og kirkebygg er menneskeskapte. Du skriver om mennesker «som burde vite bedre». Som det du VET? Og hvordan vet du det egentlig? Personlig synes jeg onkelen burde tatt seg sammen, som voksen person, og klart å sitte på bakerste benk på en annens store dag. Om jeg blir invitert i humanetisk konfirmasjon (noe jeg faktisk ganske jevnlig blir), så møter jeg selvsagt opp. Møter opp i alle typer konfirmasjoner, enten de er ateistiske, katolske eller knyttet til Åsatru eller annet som folk velger. Handler ikke om meg og mine overbevisninger den dagen. Anonymkode: f54ec...aac
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #67 Skrevet 18. desember 2020 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Du har en snever forståelse av Gud. Se hva jeg skrev lenger opp i tråden om det ondes problem. Du går i den vanlige fella med å menneskeliggjøre Gud, som at Gud er en mann som sitter på en stol i himmelen som tenker, mener, griper inn og agerer på menneskelignende vis. Det er et veldig begrenset gudebilde. Er du åpen for at Gud er noe annet og større enn det du kan fatte og forstå? Det jeg savner hos ateister er forståelsen for at vi mennesker som lever i dag ikke har alle svarene. Det finnes ting vi ikke kan forklare. Før i tida trodde mange at jorda var flat (og, ja jeg vet at noen ennå tror dette). Men etter hvert har vi fått kunnskap om at jorda er rund. Langt inn i framtiden vil vi kanskje kunne få kunnskap om hvorfor vi er her på kloden, hva universet egentlig er og hvordan det ble skapt. Men per i dag har vi ikke denne kunnskapen. Så da må vi heller ikke uttale oss så skråsikkert om at verden ikke er skapt av Gud og at Gud ikke finnes. Anonymkode: f54ec...aac Mye mulig at jeg i dine øyne har en snever forståelse av denne oppdiktete figuren. Men gud er likefullt en menneskeskapt eventyrfigur uten noen som helst rot i virkeligheten. Dersom du hadde klart det, å se objektivt på det så er det overveiende mye mer sannsynlig at denne guden din ikke eksisterer. Det finnes ingen, overhodet ingen bevis for at guden din finnes. Null. Klarer du å ta inn over deg det? Jeg tror du trenger religionen din, din tro, for du har et grunnleggende behov for å tro at det finnes et slags system, en plan, et design og en mening. At alt bare er tilfeldigheter er for mange, deg da inkludert, for vanskelig å begripe. Anonymkode: f5152...6cf 4
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #68 Skrevet 18. desember 2020 Noen av oss er påført mye smerte av religiøse mennesker. Kanskje ikke så rart om disse blir sinte. Anonymkode: 7cd15...278 3
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #69 Skrevet 18. desember 2020 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg er ateist, men er egentlig ikke sint på noen 🤷🏼♀️ Stråmannsargumentasjon fra deg. Anonymkode: f5139...15d Om du hadde et svært sykt barn som har det vondt og kristne rundt deg sa at gud har en plan og at det er en mening med alt. Ville du blitt sint da? Anonymkode: f5152...6cf 3
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #70 Skrevet 18. desember 2020 kristne er noen av de mest manipulerende jeg kjenner. Mistenksomme, vil ha alt på sine premisser, skriker høyt at satan er på ferde hvis det er noe de ikke liker, de bruker guden sin til det meste. Feks i stedet for å la mennesker være mennesker, så er det SYND PÅ DEM. De får en intens, sterk trang til å be for dem, slik at de slipper vondtene sine. Og i tillegg til det skal man takke for den ‘spesielle’ omtanken. En annen ting som er merkelig er at kristne er veldig plukkete. De må ta på noen for at bønnen skal ‘fungere’. En unnskyldning for fysisk kontakt, hvem det skal hjelpe, er uvisst. Giveren eller mottakeren. Jeg heller mot ‘giveren’. Oppned-logikk. Og det passer kristne helt utmerket. For da kan man jo smile og være glad og alt er så bra, fordi det er jo ingen problemer. og hvis det oppstår problemer så kommer tungetalen (bekjempe onde ånder), kritikk er altså en ‘ond ånd’. jeg tror problemet er at det er vanskelig å kommunisere med en del kristne fordi de skal ofte ha det som premiss at det er de som er den bra parten. Noe annet er utenkelig. 🙈 utenom det helt greie, men jeg tror det er uttrykk for mye underliggende frykt. De er greie så lenge man ikke trigger dem. Dvs gå på eggeskall, da føler dem seg komfortable. 🙈 Anonymkode: 84f2e...f88 3
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #71 Skrevet 18. desember 2020 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Mye mulig at jeg i dine øyne har en snever forståelse av denne oppdiktete figuren. Men gud er likefullt en menneskeskapt eventyrfigur uten noen som helst rot i virkeligheten. Dersom du hadde klart det, å se objektivt på det så er det overveiende mye mer sannsynlig at denne guden din ikke eksisterer. Det finnes ingen, overhodet ingen bevis for at guden din finnes. Null. Klarer du å ta inn over deg det? Jeg tror du trenger religionen din, din tro, for du har et grunnleggende behov for å tro at det finnes et slags system, en plan, et design og en mening. At alt bare er tilfeldigheter er for mange, deg da inkludert, for vanskelig å begripe. Anonymkode: f5152...6cf Legg merke til at du DEFINERER hva Gud ER: En «oppdiktet figur», «en menneskeskapt eventyrfigur». Dette er din tro, og jeg vil inntil døden forsvare din rett til å ha akkurat denne troen. Akkurat som du bør forsvare andre menneskers rett til å tro noe annet enn deg selv. Du skriver om å «se objektivt på det». Så det gjør du? Du besitter den objektive sannhet? Videre skriver du at det ikke finnes bevis for at Gud finnes. Det er riktig. Det finnes heller ikke bevis for at Gud ikke finnes. Det er derfor det kalles «tro». Jeg kan forsikre deg om at jeg ikke «har et grunnleggende behov for at det finnes et slags system». Noen av oss har opplevelser og erfaringer av noe mer og noe vi ikke kan forklare eller forstå. Kanskje du ikke har hatt slike opplevelser eller erfaringer, og det er selvsagt helt ok for meg. Anonymkode: f54ec...aac 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #72 Skrevet 18. desember 2020 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): kristne er noen av de mest manipulerende jeg kjenner. Mistenksomme, vil ha alt på sine premisser, skriker høyt at satan er på ferde hvis det er noe de ikke liker, de bruker guden sin til det meste. Feks i stedet for å la mennesker være mennesker, så er det SYND PÅ DEM. De får en intens, sterk trang til å be for dem, slik at de slipper vondtene sine. Og i tillegg til det skal man takke for den ‘spesielle’ omtanken. En annen ting som er merkelig er at kristne er veldig plukkete. De må ta på noen for at bønnen skal ‘fungere’. En unnskyldning for fysisk kontakt, hvem det skal hjelpe, er uvisst. Giveren eller mottakeren. Jeg heller mot ‘giveren’. Oppned-logikk. Og det passer kristne helt utmerket. For da kan man jo smile og være glad og alt er så bra, fordi det er jo ingen problemer. og hvis det oppstår problemer så kommer tungetalen (bekjempe onde ånder), kritikk er altså en ‘ond ånd’. jeg tror problemet er at det er vanskelig å kommunisere med en del kristne fordi de skal ofte ha det som premiss at det er de som er den bra parten. Noe annet er utenkelig. 🙈 utenom det helt greie, men jeg tror det er uttrykk for mye underliggende frykt. De er greie så lenge man ikke trigger dem. Dvs gå på eggeskall, da føler dem seg komfortable. 🙈 Anonymkode: 84f2e...f88 Høres ut som du har støtt på noen veldig rare kristne. Glad jeg ikke har slike erfaringer 🙂 Anonymkode: f54ec...aac 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #73 Skrevet 18. desember 2020 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): kristne er noen av de mest manipulerende jeg kjenner. Mistenksomme, vil ha alt på sine premisser, skriker høyt at satan er på ferde hvis det er noe de ikke liker, de bruker guden sin til det meste. Feks i stedet for å la mennesker være mennesker, så er det SYND PÅ DEM. De får en intens, sterk trang til å be for dem, slik at de slipper vondtene sine. Og i tillegg til det skal man takke for den ‘spesielle’ omtanken. En annen ting som er merkelig er at kristne er veldig plukkete. De må ta på noen for at bønnen skal ‘fungere’. En unnskyldning for fysisk kontakt, hvem det skal hjelpe, er uvisst. Giveren eller mottakeren. Jeg heller mot ‘giveren’. Oppned-logikk. Og det passer kristne helt utmerket. For da kan man jo smile og være glad og alt er så bra, fordi det er jo ingen problemer. og hvis det oppstår problemer så kommer tungetalen (bekjempe onde ånder), kritikk er altså en ‘ond ånd’. jeg tror problemet er at det er vanskelig å kommunisere med en del kristne fordi de skal ofte ha det som premiss at det er de som er den bra parten. Noe annet er utenkelig. 🙈 utenom det helt greie, men jeg tror det er uttrykk for mye underliggende frykt. De er greie så lenge man ikke trigger dem. Dvs gå på eggeskall, da føler dem seg komfortable. 🙈 Anonymkode: 84f2e...f88 Jepp! De er også veldig opptatt av forfølgelse, virker som de tenner på det. Ja, noen kristne i noen verdensdeler blir forfulgte for sin tro og det er fælt, men det har null og niks med disse kristne som sitter her på berget og hyler om det. DE er ikke forfulgte. Anonymkode: 7cd15...278
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #74 Skrevet 18. desember 2020 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): kristne er noen av de mest manipulerende jeg kjenner. Mistenksomme, vil ha alt på sine premisser, skriker høyt at satan er på ferde hvis det er noe de ikke liker, de bruker guden sin til det meste. Feks i stedet for å la mennesker være mennesker, så er det SYND PÅ DEM. De får en intens, sterk trang til å be for dem, slik at de slipper vondtene sine. Og i tillegg til det skal man takke for den ‘spesielle’ omtanken. En annen ting som er merkelig er at kristne er veldig plukkete. De må ta på noen for at bønnen skal ‘fungere’. En unnskyldning for fysisk kontakt, hvem det skal hjelpe, er uvisst. Giveren eller mottakeren. Jeg heller mot ‘giveren’. Oppned-logikk. Og det passer kristne helt utmerket. For da kan man jo smile og være glad og alt er så bra, fordi det er jo ingen problemer. og hvis det oppstår problemer så kommer tungetalen (bekjempe onde ånder), kritikk er altså en ‘ond ånd’. jeg tror problemet er at det er vanskelig å kommunisere med en del kristne fordi de skal ofte ha det som premiss at det er de som er den bra parten. Noe annet er utenkelig. 🙈 utenom det helt greie, men jeg tror det er uttrykk for mye underliggende frykt. De er greie så lenge man ikke trigger dem. Dvs gå på eggeskall, da føler dem seg komfortable. 🙈 Anonymkode: 84f2e...f88 Muslimer er som dette, bare x10 verre. 🙈 Anonymkode: 84f2e...f88
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #75 Skrevet 18. desember 2020 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg kan forsikre deg om at jeg ikke «har et grunnleggende behov for at det finnes et slags system». Noen av oss har opplevelser og erfaringer av noe mer og noe vi ikke kan forklare eller forstå. Kanskje du ikke har hatt slike opplevelser eller erfaringer, og det er selvsagt helt ok for meg. Anonymkode: f54ec...aac Det er faktisk en helt vanlig menneskelig egenskap dette behovet. Et behov om å prøve å forklare ting ved å sette dem i system og dermed gi mening til dem. Å akseptere at det ikke finnes «en overordnet mening» er rett og slett for vanskelig for mange. Du sier at «Noen av oss har opplevelser og erfaringer av noe mer og noe vi ikke kan forklare eller forstå.» Da er der jo det du da gjør med din religion, du prøver å skape en forståelse av det ved din tro på en gud. Anonymkode: f5152...6cf 4
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #76 Skrevet 18. desember 2020 Jeg er en kristen jente som hører mye på hardrock/metal. Merker at de synger mye om at de fornekter Gud, at Gud ikke finnes, ja, at de i det hele tatt nevner mye Gud i sangtekstene sine. Lurer på hvorfor de bruker mye energi på å syne om det, men synes det gir sangen en annen trøkk på en måte. Jeg driver ikke og sier høyt og synger om at jeg tror på Gud, jeg bare tror i hjertet mitt og det holder. Anonymkode: 96645...972 3
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #77 Skrevet 18. desember 2020 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er faktisk en helt vanlig menneskelig egenskap dette behovet. Et behov om å prøve å forklare ting ved å sette dem i system og dermed gi mening til dem. Å akseptere at det ikke finnes «en overordnet mening» er rett og slett for vanskelig for mange. Du sier at «Noen av oss har opplevelser og erfaringer av noe mer og noe vi ikke kan forklare eller forstå.» Da er der jo det du da gjør med din religion, du prøver å skape en forståelse av det ved din tro på en gud. Anonymkode: f5152...6cf Omtrent som du, du har din tro og ditt livssyn og legger dette til grunn for hvordan du forstår verden. Anonymkode: f54ec...aac 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #78 Skrevet 18. desember 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Omtrent som du, du har din tro og ditt livssyn og legger dette til grunn for hvordan du forstår verden. Anonymkode: f54ec...aac Irriterer meg hvordan du vrir svarene dine. Jeg har akseptert at det ikke finnes en mening og et design. Jeg har ingen tro. Å kalle det en tro blir feilaktig. Det du tror på er en hel masse greier som er funnet opp og som det ikke finnes noe bevis for. Jeg tror ikke på noe jeg. Kan du i det minste vedgå at det er i det minste en liten mulighet for at din tro er basert på et helt menneskelig behov for å sette ting i system og gi det mening? Anonymkode: f5152...6cf 6
Cuntzilla Skrevet 18. desember 2020 #79 Skrevet 18. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi er nok mange som er enig med deg i at mennesker gjennom historien har utført grusomme handlinger i religionens navn. Men disse er mennesker, ikke Gud. I ditt andre avsnitt slår du fast at Gud ikke finnes. Hvordan VET du dette? Anonymkode: f54ec...aac Jeg skrev da heller ikke at det var Gud, dersom det ikke var klart ut fra innlegget mitt så mener jeg det er mennesker som har oppfunnet religioner og at det ikke finnes noen guder. Jeg vet den kristne Gud ikke kan finnes fordi det er bevist med så høy sannsynlighet som man får. Så kan du si at det er alltids mulig at det står en usynlig rosa elefant ved siden av deg nå og jeg kan på ingen måte motbevise dette, faktisk har jeg sett vesentlig færre motbeviser mot dette og anser det derfor som noe mer sannsynlig enn at gud finnes. Men det blir jo en forsvinnende liten sannsynlighet, og om man skal argumentere med sånn "alt er mulig og vi vet intet" så har man jo ingen kunnskap om noe som helst. Og det kan jo være riktig det, at vi ikke vet noenting. Vi vet vel egentlig ikke om vi selv eksisterer engang. Men hvis du snur på det da, er det at noen ikke kan motbevise at rosa elefanter finnes et godt bevis for at de faktisk gjør det? Om du hevder at de finnes, så er det jo du som må legge frem noen bevis. 4
Petra75 Skrevet 18. desember 2020 #80 Skrevet 18. desember 2020 Det som gjør meg oppgitt og av og til forbanna er at de troende er så overbevist om at det finnes en "god og allmektig" gud. En gud som passer på mennesker og dyr og verden, og som skal være en rettesnor for vår oppførsel gjennom livet. Og når de samtidig ikke ser hvor mye sorg, pinsler og smerte det er, tyder jo på at det er noen kraftige skylapper påmontert de troende. Jeg har alltid vært åpen for at det finnes mer mellom himmel og jord, og at vitenskapen sikkert kommer til å få seg noen overraskelser i framtiden. Men at det skal være en god og allmektig gud som overrasker, det har jeg ingen tro på. Så nei, det er ikke Gud jeg er sinna på, det er de som tror på ham, og de som bruker troen som en unnskyldning for å oppføre seg som rævhøl. 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå