Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest retnuhfilM
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Du finner mennesker som gjør vonde handlinger både i religiøse kretser og blant ateister. Hvordan de begrunner sine handlinger ( feks religiøst, politisk osv) kan ikke brukes til generalisering. En sadistisk prest er f eks først og fremst sadistisk, ikke prest. En sadistisk anlagt person kan selvfølgelig søke seg til presteyrket.

Anonymkode: f54ec...aac

Men når en sekt tar fra deg hele familien og nettverket ditt fordi du fortalte dem at du ble voldtatt av en annen enn ektemannen din, er det ikke da rett og rimelig å skylde på religionen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
retnuhfilM skrev (3 minutter siden):

Men når en sekt tar fra deg hele familien og nettverket ditt fordi du fortalte dem at du ble voldtatt av en annen enn ektemannen din, er det ikke da rett og rimelig å skylde på religionen?

Hvis dette dreier seg om en kristen sekt, så ville jeg skyldt på mennesker i sekten som har snekret sammen et absurd internt «regelverk». Har ikke noe med kristendom å gjøre.

Gjest retnuhfilM
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis dette dreier seg om en kristen sekt, så ville jeg skyldt på mennesker i sekten som har snekret sammen et absurd internt «regelverk». Har ikke noe med kristendom å gjøre.

Jeg hører bare ansvarsfraskrivelse jeg. Med denne logikken så bør religion forbys.

Skrevet

Folk må ha bevis på at Gud finnes, siden Gud er en ånd og usynlig for oss så tror mange han ikke fins. Trist for vi er faktisk avhengig av ting som vi ikke ser selv. Sånn som luften som vi puster inn er jo usynlig, men likevel er vi alle avhengige av luften for å overleve. Jeg er kristen og har opplevd mirakler fra Gud, jeg vet Gud og Jesus finnes. 

Anonymkode: db9bd...e93

• Liker 2
Skrevet
retnuhfilM skrev (4 minutter siden):

Jeg hører bare ansvarsfraskrivelse jeg. Med denne logikken så bør religion forbys.

Ikke enig. Du kan alltid finne sære sekter med ytterliggående meninger. Men deres meninger og praksis kan ikke brukes til å generalisere om kristendom. Kristendommens budskap er først og fremst er budskap om nestekjærlighet 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Folk må ha bevis på at Gud finnes, siden Gud er en ånd og usynlig for oss så tror mange han ikke fins. Trist for vi er faktisk avhengig av ting som vi ikke ser selv. Sånn som luften som vi puster inn er jo usynlig, men likevel er vi alle avhengige av luften for å overleve. Jeg er kristen og har opplevd mirakler fra Gud, jeg vet Gud og Jesus finnes. 

Luft er kanskje usynlig, men luften kan observeres. Det kan ikke gud. Vesentlig forskjell

• Liker 6
Skrevet

hvordan kan jeg være sint på noe som ikke finnes? men skal lett innrømme at religiøse folk kan irritere meg.

• Liker 3
Skrevet
Antisvindleren skrev (2 minutter siden):

Luft er kanskje usynlig, men luften kan observeres. Det kan ikke gud. Vesentlig forskjell

Luft kan observeres med de naturvitenskapelige metodene vi kjenner til i dag, ja. Men kan det tenkes at de metodene vi har i dag ikke er tilstrekkelige for å kunne observere alt det som likevel kan finnes?

• Liker 2
Skrevet

Av svarene her ser det ut som om det er en del bitterhet og hat i bunnen. Hvorfor og hvordan hate så inderlig?

Anonymkode: c0a9a...04b

Skrevet

Eneste jeg reagerer på er hvis noens livssyn har innflytelse på mitt liv. Jeg vil være frabedt at slike som Ropstad og co. hestehandler seg frem til politiske vedtak som har en direkte effekt på Norges befolkning, basert på et livssyn jeg anser som overtro.

Har null problem med folks livssyn, så lenge de er tolerante ovenfor at andre har rett til å mene noe annet. Dette gjelder alle ideologier, inkludert ikke religiøse.

Anonymkode: 5c7fd...d5d

• Liker 1
Skrevet

Jeg er ikke sint på en gud som ikke eksisterer, jeg er sint på religiøse som prøver å konvertere meg til noe jeg ikke er og står for.

Hva andre tror på er for meg lite interessant. Uansett religion så er det viktigste for meg at du er et godt menneske, og mulig å ha en samtale med uten at alt skal handle om din religion eller min ikke eksisterende religion. 
Å en annen ting jeg er sint på, er religiøse mennesker som trur at de bare kan be om tilgivelse så er alt OK. 

• Liker 1
Skrevet

Før i tiden, før prestene kom og gjorde seg skinnhellig i små bygder i Norge for eksempel, så hadde bygdene et samfunn hvor de ordnet opp i ting selv. La oss si at ei ung jente kom i "uløkka" og ble gravid uten å være gift. Det var "dumt", men slik var nå vel engang livet. Så fikk de forsøke å gjøre det beste ut av det.

Så kommer det en blei av en prest og vil spre guds ord. Han "lærer" de synd og skam. Forteller at de skal brenne i helvete om de menger seg med visse folk. De som er prektig og aldri tar dumme valg, får komme til evig frelse. Resten skal brenne i i syndenes pøl, de skal måtte spise og drikke svovel og hva det måtte være. Og det gjelder også de som er sammen med disse folkene. 

Så kommer ei annen jente å er "i uløkka." Folk er pisseredde for å komme til helvete. De får beskjed om at slike horer av kvinnfolk, som får løse horeunger, de holder man seg unna. Jentungene som har kommet i uløkka må liksom piskes og være ærbødig og krype og trygle om tilgivelse og leve resten av livet i synd og skam og angre seg og alt mulig annet tøys over noe helt trivielt.

Kristendommen er brolagt på å knuge mennesker ned, skremme de inn i rekkene, trusler om et brennende helvete, man skulle ikke være "sånn og sånn", man skulle bare stå og skrape i åkeren med kysen godt trukket ned over trynet resten av livet. 

Jeg kan ikke respektere religioner som er bygget på å skremme folk på den måten. Men jeg er ikke sint på en eventuell Gud. Om han finnes, så syns jeg at jeg har fått et rimelig flott liv og jeg er veldig fornøyd. Men hvis han finnes, og han mener det der er en god måte å spre hans ord på... så må jeg virkelig stille spørsmål ved hans metoder.

Anonymkode: 5cdf9...57b

• Liker 1
Skrevet

Jeg er ikke sint på en fantasifigur. Hadde guden vært virkelig hadde jeg nok vært det, da guden som beskrives i de abrahamittiske religionene åpenbart er den mest sadistiske psykopaten man kan tenke seg. Jeg tenker mitt om folk som ikke bare velger å ikke fordømme en slik figur, men snarere tilber den. Det sier mye om en persons moral.

Anonymkode: cc81e...7e9

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Før i tiden, før prestene kom og gjorde seg skinnhellig i små bygder i Norge for eksempel, så hadde bygdene et samfunn hvor de ordnet opp i ting selv. La oss si at ei ung jente kom i "uløkka" og ble gravid uten å være gift. Det var "dumt", men slik var nå vel engang livet. Så fikk de forsøke å gjøre det beste ut av det.

Så kommer det en blei av en prest og vil spre guds ord. Han "lærer" de synd og skam. Forteller at de skal brenne i helvete om de menger seg med visse folk. De som er prektig og aldri tar dumme valg, får komme til evig frelse. Resten skal brenne i i syndenes pøl, de skal måtte spise og drikke svovel og hva det måtte være. Og det gjelder også de som er sammen med disse folkene. 

Så kommer ei annen jente å er "i uløkka." Folk er pisseredde for å komme til helvete. De får beskjed om at slike horer av kvinnfolk, som får løse horeunger, de holder man seg unna. Jentungene som har kommet i uløkka må liksom piskes og være ærbødig og krype og trygle om tilgivelse og leve resten av livet i synd og skam og angre seg og alt mulig annet tøys over noe helt trivielt.

Kristendommen er brolagt på å knuge mennesker ned, skremme de inn i rekkene, trusler om et brennende helvete, man skulle ikke være "sånn og sånn", man skulle bare stå og skrape i åkeren med kysen godt trukket ned over trynet resten av livet. 

Jeg kan ikke respektere religioner som er bygget på å skremme folk på den måten. Men jeg er ikke sint på en eventuell Gud. Om han finnes, så syns jeg at jeg har fått et rimelig flott liv og jeg er veldig fornøyd. Men hvis han finnes, og han mener det der er en god måte å spre hans ord på... så må jeg virkelig stille spørsmål ved hans metoder.

Anonymkode: 5cdf9...57b

Det du beskriver her er ikke Kristendommen, men heller hvordan den ble praktisert av mennesker i en viss tidsperiode. Jesus satt til bords med både røvere og prostituerte (og fikk mye kritikk for det, i sin tid).

• Liker 3
Skrevet

Å påstå at Gud ikke fins er nettop det, en påstand, en tro - negativ tro. Egoet er seff hva som er sint på Gud, siden egoet til et menneske er bokstavelig talt djevelen. Alt som er miskobla fra Gud er en djevel.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.12.2020 den 13.03):

Eneste jeg reagerer på er hvis noens livssyn har innflytelse på mitt liv. Jeg vil være frabedt at slike som Ropstad og co. hestehandler seg frem til politiske vedtak som har en direkte effekt på Norges befolkning, basert på et livssyn jeg anser som overtro.

Har null problem med folks livssyn, så lenge de er tolerante ovenfor at andre har rett til å mene noe annet. Dette gjelder alle ideologier, inkludert ikke religiøse.

Anonymkode: 5c7fd...d5d

Hva er forskjellen på krf og mdg, begge gjør politiske vedtak basert på livsyn. Det er nok mange som mener mdg er overtro. Mdg er heller ikke tolerant over andres meninger, se hvordan de omtaler olje og gassnæringen, 

• 2 uker senere...
Skrevet

Ateister er ikke sinte på Gud, Det er troende som tror at ateister er sinte på Gud.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.11.2020 den 15.42):

Høres ut som mange egentlig er teister, kun sinte på Gud. 

Anonymkode: be27f...e35

Ateister er like sinte på Gud som de er sinte på påskeharen, tannfeen og Donald Duck.

Anonymkode: 86bc5...b41

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.12.2020 den 14.31):

«Luft» er en gassblanding som kan ses, føles, veies og måles. Jeg gjetter at du er  er en av dem som tror at luft er usynlig og sola at  er gul 🤣

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.12.2020 den 14.47):

Luft kan observeres med de naturvitenskapelige metodene vi kjenner til i dag, ja. Men kan det tenkes at de metodene vi har i dag ikke er tilstrekkelige for å kunne observere alt det som likevel kan finnes?

Det er det det veldig stor sannsynlighet for at vi oppdager mye ting. Det er f.eks ikke lenge siden vi klarte å observere gravitasjonsbølger, og sorte hull klarte vi ikke å ta bilder av før i fjor.

Det kan f.eks godt hende at vi finner bevis for utenomjordisk liv innen vår levetid.

At vi plutselig skulle snuble over en allmektig gud, som beskrevet i 2000 år gamle eventyrbøker er det derimot svært lite sannsynlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...