AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #41 Skrevet 17. desember 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nope! Det er du som må ta den fram å peke! Dette med bevisbyrde er et selvsagt krav i all seriøs debatt. Du kommer med en påstand: Gud finnes! Men du har ikke bevis. Jeg kommer med en påstand: Rosa enhjørning! De påstandene er i utgangspunktet fullstendig likestilte. Kanskje blir det klarere for deg om du leser dette: (Kilde) Bertrand Russell laget en analogi for å vise hvorfor den som kommer med en påstand må stå for bevisbyrden, fremfor at motparten måtte falsifisere den. Han illustrerte dette med en tekanne i banen rundt solen, for liten til å se med noe teleskop. Noe slikt ville dermed ikke være mulig å motbevise, siden den tross alt var for liten til å se med de redskapene man hadde tilgjengelig. Det at påstanden ikke kan falsifiseres betyr ikke dermed at man må akseptere påstanden som sann. At en slik tekanne eksisterer. Bevisbyrden ligger til den som kommer med påstanden, å bevise hvorfor man vet at en slik tekanne eksisterer. Anonymkode: 615e1...a74 Du vet niks og nada hva om hva som omgir oss, eller hvorfor vi er her. Vitenskapen kan brukes til mye, men livets store mysterier har den ennå ikke bevist. Anonymkode: c0a9a...04b 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #42 Skrevet 17. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du vet at 84 % av verden tror på Gud/en høyere spirituell kraft? Så du er altså oppgitt over nesten alle mennesker hele verden altså? Ateister er i mindretall. Så er vel det som er rarest isåfall? Anonymkode: 737ae...067 Ja, jeg er faktisk svært oppgitt. Jeg forstår at mye bunner i et slags behov for å føle at det finnes en større mening med livet og en plan. Å godta at alt er helt tilfeldig er nok for svært mange vanskelig. Anonymkode: f5152...6cf 4
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #43 Skrevet 17. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du vet niks og nada hva om hva som omgir oss, eller hvorfor vi er her. Vitenskapen kan brukes til mye, men livets store mysterier har den ennå ikke bevist. Anonymkode: c0a9a...04b Hvilke store mysterier er det du vil ha svar? Anonymkode: f5152...6cf 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #44 Skrevet 17. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du vet niks og nada hva om hva som omgir oss, eller hvorfor vi er her. Vitenskapen kan brukes til mye, men livets store mysterier har den ennå ikke bevist. Anonymkode: c0a9a...04b Men du får bevise du da, siden du mener du vet mer enn «niks og nada» Anonymkode: 615e1...a74 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #45 Skrevet 17. desember 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men du får bevise du da, siden du mener du vet mer enn «niks og nada» Anonymkode: 615e1...a74 Vi sier heller ikke at vi vet, vi tror! Anonymkode: c0a9a...04b 1
Gjest Willasmo Skrevet 17. desember 2020 #46 Skrevet 17. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ateister er oppsiktsvekkende redde for det de ikke tror på 😂 I min familie nektet en person å sette sine bein i kirka i konfirmasjonsgudstjenesten til sin nevø. Noe så utrolig selvopptatt. Anonymkode: f54ec...aac De er ikke redde for de dem ikke tror på, de tar avstand fra alt grusomme som har skjedd i Guds navn.
Gjest Willasmo Skrevet 17. desember 2020 #47 Skrevet 17. desember 2020 AnonymBruker skrev (På 18.11.2020 den 15.45): De er ikke sinte på en gud som ikke finnes, men oppgitte av håpløse folk. Anonymkode: 123e5...8d0 Kunne ikke være mer enig. Djezzes..
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #48 Skrevet 17. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvilke store mysterier er det du vil ha svar? Anonymkode: f5152...6cf Det holder i grunn å stille noen eksistensielle spørsmål, som du ikke finner svar på. Heller ikke i vitenskapen. Det er bare antagelser. Vi troende er mer ydmyke, vi tror. Anonymkode: c0a9a...04b 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #49 Skrevet 17. desember 2020 Willasmo skrev (4 minutter siden): De er ikke redde for de dem ikke tror på, de tar avstand fra alt grusomme som har skjedd i Guds navn. Det er ikke Guds skyld. Religioner derimot. Anonymkode: c0a9a...04b 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #50 Skrevet 17. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi sier heller ikke at vi vet, vi tror! Anonymkode: c0a9a...04b Nettopp. Dere tror. Tro på gud, enhjørninger, tekanner, hva dere vil. Men det er en privatsak, ikke noe som skal legge føringer for samfunnet eller dem som ikke tror. Og slik en herlig ironi at dere krever bevis for at gud ikke finnes fra oss ateister, når dere selv bare argumenter at det er en tro. Typisk religiøs dobbeltmoral. Anonymkode: 615e1...a74 6
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #51 Skrevet 17. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det holder i grunn å stille noen eksistensielle spørsmål, som du ikke finner svar på. Heller ikke i vitenskapen. Det er bare antagelser. Vi troende er mer ydmyke, vi tror. Anonymkode: c0a9a...04b Og det er her det går så galt. Svaret på dine eksistensielle spørsmål er et som ikke lett godtas. Du er en tilfeldighet. Du er et resultat av en uendelig lang rekke med tilfeldigheter. Det er ingen storslagen mening med ditt liv. Det er det at du behøver denne meningen som er årsaken til din tro. Anonymkode: f5152...6cf 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #52 Skrevet 17. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nettopp. Dere tror. Tro på gud, enhjørninger, tekanner, hva dere vil. Men det er en privatsak, ikke noe som skal legge føringer for samfunnet eller dem som ikke tror. Og slik en herlig ironi at dere krever bevis for at gud ikke finnes fra oss ateister, når dere selv bare argumenter at det er en tro. Typisk religiøs dobbeltmoral. Anonymkode: 615e1...a74 Behold ikke-troen din for deg selv, du også! Og slutt med å kalle majoriteten av verdens befolkning for tullinger. Anonymkode: c0a9a...04b 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #53 Skrevet 17. desember 2020 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Og det er her det går så galt. Svaret på dine eksistensielle spørsmål er et som ikke lett godtas. Du er en tilfeldighet. Du er et resultat av en uendelig lang rekke med tilfeldigheter. Det er ingen storslagen mening med ditt liv. Det er det at du behøver denne meningen som er årsaken til din tro. Anonymkode: f5152...6cf Og i denne tilfeldigheten har du og jeg og alt som omgir oss og passer sammen oppstått? Sånn helt tilfeldigvis. Anonymkode: c0a9a...04b 2
Silva Pluvialis Skrevet 17. desember 2020 #54 Skrevet 17. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er selvfølgelig ikke sint på en imaginær gud. Er mer oppgitt over at folk fremdeles tror på slikt gammelt oppspinn og ja jeg blir vel også sint på dem. Min søster døde da jeg var ung og mitt barn er svært sykt og livet hans vil være svært tungt og vondt. At noen tror på en slags allmektig Gud som forårsaker så mye smerte, det gjør meg faktisk illsint! Anonymkode: f5152...6cf Det er ikke Gud som forårsaker smerte. Det er verden, menneskene og djevelen. 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #55 Skrevet 17. desember 2020 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Og i denne tilfeldigheten har du og jeg og alt som omgir oss og passer sammen oppstått? Sånn helt tilfeldigvis. Anonymkode: c0a9a...04b Ja. Alt sammen tilfeldigheter. Jeg forstår det kan være svært vanskelig å godta, men prøv. Anonymkode: f5152...6cf 3
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #56 Skrevet 17. desember 2020 Uatskillelig skrev (4 minutter siden): Det er ikke Gud som forårsaker smerte. Det er verden, menneskene og djevelen. Men du tror på en allmektig gud som tillater all denne smerten? Anonymkode: f5152...6cf 5
PokemonGone Skrevet 18. desember 2020 #57 Skrevet 18. desember 2020 Helt ærlig, jeg er ikke ateist, men jeg kan se fra den andre siden av veien. En stat som støtter religion. Gamle familier som bestemte seg for å være mektige av "guddommelig rett" og finnes fortsatt i dag. Religion er folks opium. Bare ordet endres: religion, tro, ideologi, bevegelse ... De har alle ubevisste tilhengere. Glødende forbrukere. Ateisme fra del 20. og 21. århundre er resultatet av et samfunn som er lei av å mate de samme menneskene som århundre etter århundre forblir ved makten og bare endrer navn. Jeg tror at ateister ikke hater religion, selvfølgelig er det ekstremister. Jeg kommer ikke til å være naiv og tro at alle ateister er de samme. Ateister hater et samfunn som aksepterer religion som Bibelen indikerer uten å være selvkritisk og uten fremgang. Middelalderen i en 5,5 kg hjerne. "Ikke misforstå, du kan si at Gud er kjærlighet, og vi fortjener alle å rose en barmhjertig og allmektig enhet. Men vær ikke en hykler, Gud lukker øynene for grusomhetene som er begått av de som representerer ham på jorden." 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #58 Skrevet 18. desember 2020 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Nettopp. Dere tror. Tro på gud, enhjørninger, tekanner, hva dere vil. Men det er en privatsak, ikke noe som skal legge føringer for samfunnet eller dem som ikke tror. Og slik en herlig ironi at dere krever bevis for at gud ikke finnes fra oss ateister, når dere selv bare argumenter at det er en tro. Typisk religiøs dobbeltmoral. Anonymkode: 615e1...a74 Tro på enhjørninger og tekanner.. Hvorfor bruker dere ateister alltid slik nedlatende og latterliggjørende hersketeknikker i debatter? Det lurer jeg på. Anonymkode: f54ec...aac 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #59 Skrevet 18. desember 2020 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Ja. Alt sammen tilfeldigheter. Jeg forstår det kan være svært vanskelig å godta, men prøv. Anonymkode: f5152...6cf Dette er noe du VET? At alt sammen er tilfeldigheter? Sterkt troende du. Kanskje ha litt mer ydmykhet ift at heller ikke du vet om Gud finnes. Legg merke til at religiøse sier at de «tror», de VET ikke. Altså er de ymyke for det de ikke forstår. På engelsk kaller man det «faith in God», altså at man har tillit til at Gud finnes, har tillit til han. Her ligger det et element av valg. Man velger å ha tillit til Gud. Men ateister, som den minoriteten de er i verden, de VET selvsagt det ingen andre har skjønt. Anonymkode: f54ec...aac
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #60 Skrevet 18. desember 2020 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Men du tror på en allmektig gud som tillater all denne smerten? Anonymkode: f5152...6cf Du har en snever forståelse av Gud. Se hva jeg skrev lenger opp i tråden om det ondes problem. Du går i den vanlige fella med å menneskeliggjøre Gud, som at Gud er en mann som sitter på en stol i himmelen som tenker, mener, griper inn og agerer på menneskelignende vis. Det er et veldig begrenset gudebilde. Er du åpen for at Gud er noe annet og større enn det du kan fatte og forstå? Det jeg savner hos ateister er forståelsen for at vi mennesker som lever i dag ikke har alle svarene. Det finnes ting vi ikke kan forklare. Før i tida trodde mange at jorda var flat (og, ja jeg vet at noen ennå tror dette). Men etter hvert har vi fått kunnskap om at jorda er rund. Langt inn i framtiden vil vi kanskje kunne få kunnskap om hvorfor vi er her på kloden, hva universet egentlig er og hvordan det ble skapt. Men per i dag har vi ikke denne kunnskapen. Så da må vi heller ikke uttale oss så skråsikkert om at verden ikke er skapt av Gud og at Gud ikke finnes. Anonymkode: f54ec...aac
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå