Gå til innhold

Kjipe julegaver eller er det familien som er kjip?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har i alle år feiret jul hos min familie, der er alle mann. Jula feires alltid hos mine foreldre. I år har jeg valgt å feire alene, ikke reise hjem. Dette har jeg tenkt på i mange år, men koronaen ga meg unnskyldningen jeg trengte for å droppe jula. Hovedgrunnen til at jeg droppet jula hjemme var at jeg ikke ville være en del av kjøpefesten julen har blitt. Og jeg føler meg ensom og brukt. Gavelistene gjør at gavene blir dyre, prislappen blir fort 800-1000kr per tantebarn og jeg har 5 stykker. Jeg får lite i retur fordi jeg er barnløs og singel. Selvom jeg har svært god økonomi synes jeg julaften blir den dyreste og mest ensomme kvelden i året. Det til tross for at jeg sitter rundt ett bord med 12 andre. 

I år ga jeg blaffen i julegavelistene og kjøpte det jeg ville kjøpe til tantebarna. Det ble en bamse hver til de tre yngste (1-3 år), de to eldste (9-12) fikk en bok hver. Vi voksne gir ikke gaver til hverandre i min familie. 

Jeg sendte alle gavene med posten for en stund siden. Fikk i dag en melding fra søster der hun sa: «fikk to bøker i posten, er det julegavene til barna? Da tror jeg de blir skuffet.»

Er dette kjipe julegaver? 

Anonymkode: 77a08...afc

• Liker 23
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pakker du ikke inn gavene før du sender dem? Det er snålt 

Anonymkode: e70cd...c98

• Liker 36
Skrevet

Synes det er så feil det med at voksne ikke skal få julegaver, for det slår så feil ut nettopp for de som ikke har egne barn. 

Synes du har gjort det helt riktig i å kjøpt noe du har følt for i julegave til barna, selv om jeg må ærlig innrømme at hadde det vært mine barn som hadde vært mottaker hadde jeg ønsket at det var noe annet enn bamser, lei bamser, vi har alt for mange i hus. Synes og det er helt feil av søsteren din å klage på julegavene. Enda værre er det hvis hun har åpna gavene dems for å "godkjenne" gaven, fortsatt en måned igjen til jul

Anonymkode: 2354b...f5d

• Liker 18
Skrevet

Mange som gir bøker i julegave så skjønner ikke hva som er galt med det. og koselig med bamser da til de yngste. Men folk er vel stor forlanget til julegaver spesielt til barn skjønner jeg.

Anonymkode: 2a22b...c68

• Liker 13
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Pakker du ikke inn gavene før du sender dem? Det er snålt 

Jo, de var pakket inn, men søster må ha åpnet dem.

• Liker 47
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jo, de var pakket inn, men søster må ha åpnet dem.

Jaha. Det er også bare snålt.

Sikker på at du ikke tuller med oss? ;)

• Liker 17
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Hun åpnet dem? Da hadde jeg blitt mektig provosert. Jeg tror jeg hadde svart noe sånt som: "Sånne holdninger som vises i blant annet meldingen din er en av årsakene til at jeg hoppet av felles julefeiring og gavekursell i år."

Anonymkode: b53d5...acd

For å svare videre - samtidig synes jeg det bør ligge en tanke bak gavene. Man sier alltid at "det er tanken som teller", men hvis f.eks de som fikk bøker ikke er glad i å lese eller ikke er glad i den type bøker de fikk, så vil jeg si det er en kjip gave. Men eneste alternativ er ikke at det må bli rådyrt, bare noe som ligger litt mer innenfor deres interesser.

Anonymkode: b53d5...acd

• Liker 16
Skrevet

Stå på ditt!

Pass på at du ikke blir utnyttet økonomisk sett. 

Bøker er en super presang, men barn trenger gjerne å få en bok fast til både jul og bursdager (alltid) for å få det inn med teskje at bøker kan være spennende og en normal presang. Det kan også lønne seg å sette seg inn i på forhånd hvilken sjanger som gjelder, og ikke bare kjøpe en bok "på måfå". Det er litt sånn som med tran. Mange synes tran er ekkelt fordi de voksne gjør så mye ekkelt ut av det. Mange voksne snakker negativt om det. Dine nevøers/niesers foreldre har et ansvar der mtp både bøker og tran, og du som tante har en viss påvirkningskraft der også! :)

Anonymkode: 4714a...490

• Liker 8
Skrevet

Du har hatt flere tråder om dette, du er lite ok med familien din må jeg si.

Anonymkode: 55487...33b

• Liker 11
Skrevet

Slutt å kjøp gaver.

Så enkelt er det, jeg kutta det ut når jeg så hvor frekke folk er. Stiller KRAV til en gave!! Det er GIVEREN som bestemmer gaven.

Anonymkode: bbea0...46a

• Liker 15
Skrevet

Det er det frekkeste jeg har hørt. Hvis barna blir skuffet har hun gjort en rimelig dårlig jobb med oppdragelsen. 

Anonymkode: abbc0...d6d

• Liker 30
Skrevet

Frekk søster du har... Neste år hadde jeg gitt et bidrag til en eller annen veldedighet i deres navn. :P 

• Liker 12
Skrevet

Sønnen min får og blir glad for bøker til jul og bursdag, han er 9 år. Ja da, der og da er det ikke like spennende som enkelte andre gaver - de store og dyre står jeg for selv. (Jeg er alenemor, faren lever ikke lenger og vi har liten familie).

Når noen spør meg hva han ønsker seg er jeg engstelig for å svare noe dyrt, mulig han får gave for rundt 1000kr av min mor og bror men det er ikke fordi sønnen min eller jeg forventer det. Og, jeg kjøper selvfølgelig tilbake - ellers får verken de eller jeg gave (kun mitt barn i vår familie). Din familie kan du bare ignorere.. jeg har også lest tidligere innlegg (antar det er fra deg).

Anonymkode: 7dd7e...c05

• Liker 5
Skrevet

Bøker er fine gaver etter min mening, men hvis de har vært vant til å få dyre og mer spennende ting fra deg skjønner jeg at hun tror de vil bli skuffet. Dette hadde du sikkert sluppet hvis du hadde sagt fra på forhånd om at du synes det har tatt av for mye på gavefronten og derfor har begynt å kjøpe billigere gaver. 

• Liker 2
Skrevet

Er det du som har skrevet tidligere? I motsatt fall er det to som har en veldig lik situasjon på kg.

Unsett, jeg gir ikke så dyre gaver til mine tantebarn. Ca. 300kr.

Anonymkode: e642b...730

• Liker 8
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har i alle år feiret jul hos min familie, der er alle mann. Jula feires alltid hos mine foreldre. I år har jeg valgt å feire alene, ikke reise hjem. Dette har jeg tenkt på i mange år, men koronaen ga meg unnskyldningen jeg trengte for å droppe jula. Hovedgrunnen til at jeg droppet jula hjemme var at jeg ikke ville være en del av kjøpefesten julen har blitt. Og jeg føler meg ensom og brukt. Gavelistene gjør at gavene blir dyre, prislappen blir fort 800-1000kr per tantebarn og jeg har 5 stykker. Jeg får lite i retur fordi jeg er barnløs og singel. Selvom jeg har svært god økonomi synes jeg julaften blir den dyreste og mest ensomme kvelden i året. Det til tross for at jeg sitter rundt ett bord med 12 andre. 

I år ga jeg blaffen i julegavelistene og kjøpte det jeg ville kjøpe til tantebarna. Det ble en bamse hver til de tre yngste (1-3 år), de to eldste (9-12) fikk en bok hver. Vi voksne gir ikke gaver til hverandre i min familie. 

Jeg sendte alle gavene med posten for en stund siden. Fikk i dag en melding fra søster der hun sa: «fikk to bøker i posten, er det julegavene til barna? Da tror jeg de blir skuffet.»

Du har skjemt dem bort, de er vant til å få gaver til 1000 kr.

Jeg har alltid holdt gavenivået lavt og derfor forventer ingen å få gaver for mer enn en 100 lapp eller to.

Men altså, har du ikke pakket inn gavene? 

Anonymkode: c9a80...f74

• Liker 5
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har skjemt dem bort, de er vant til å få gaver til 1000 kr.

Jeg har alltid holdt gavenivået lavt og derfor forventer ingen å få gaver for mer enn en 100 lapp eller to.

Men altså, har du ikke pakket inn gavene? 

Anonymkode: c9a80...f74

Hvis du hadde lest tråden før du kommenterte så hadde du visst at hun pakket de inn

Anonymkode: 42b94...44b

• Liker 18
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner veldig godt at det blir dyrt med gaver til 5 tanteunger. 

Jeg har selv to barn og i tillegg dårligere råd enn den barnløse søsteren min. Så hun bruker nok mer penger tilsammen på oss enn det jeg gjør til henne. 

Hun syns det bare er koselig å bruke penger på oss, men jeg får litt dårlig samvittighet iblant for at det går mye den ene veien. 

Hadde hun derfor kjøpt noe billigere til de, kunne jeg da aldri i verden finne på å klage over det! 

Om det er kjipe gaver spørs jo litt på ungene. Hvis de to eldste ikke liker å lese bøker, så er det kanskje litt kjedelig. Men leser de bøker, så er jo en bok en fin gave. 

Og de fleste i alderen 1-3 liker vel bamser, så det er vel også flotte gaver. Jeg har ei jente på 7, som elsker bamser, og nok ikke hadde blitt lei seg av å få en bamse fra tante. 

Anonymkode: d8745...efb

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...