Gå til innhold

Male ikea kommode blå? Erfaring? Fremgangsmåte?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en ikea kommode som jeg tenker male marine blå. Men veldig usikker på hvordan jeg skal gå frem. Den er laget av sånn sammen limet sagflis (hva heter det igjen?😂) også er et et veldig tynt lag (1-2 mm) med treplater utenpå. Er redd for at om jeg begynner pusse på dette, at jeg pusser igjennom den tynne tre platen 😩 kan man male uten å pusse?

Anonymkode: a66ac...c5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Finnes kommoden i blå fra Ikea? Det er ganske mye jobb og en del kostnad for å få dette bra (sliping/pussing, grunning og maling). Hvis den er å kjøpe i blå så kan det fort være omtrent samme pris og vesentlig lettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pappi skrev:

Finnes kommoden i blå fra Ikea? Det er ganske mye jobb og en del kostnad for å få dette bra (sliping/pussing, grunning og maling). Hvis den er å kjøpe i blå så kan det fort være omtrent samme pris og vesentlig lettere.

Jeg finner ikke en kommode i den fargen jeg vil ha, altså mørke blå... finner bare barne kommoder i lyse baby blå 😅 

Men om det finnes en mørkeblå kommode, hadde jeg heller lett kjøpt den ja! 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg finner ikke en kommode i den fargen jeg vil ha, altså mørke blå... finner bare barne kommoder i lyse baby blå 😅 

Men om det finnes en mørkeblå kommode, hadde jeg heller lett kjøpt den ja! 

ts

Skjønner, har gjort det samme og for å få det bra ble det sliping (ikke full nedslip, men nok til å få grunning til å sitte ordentlig), grunning og maling. Hvor mye jobb det blir beror jo på hvor strøkent resultat du er ute etter. For skikkelig fin finish bør det legges flere lag med tynn maling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skaffer veldig fint sandpapir, matter veldig lett over, ikke stå å gnukk men, mer som om du bruker en klut. Fjern så overflødig støv med papir og white sprit. 

Grunn med innendørs oljegrunning for så male med innendørs oljemaling. Bruk rulle når du maler. Oljemalingen får du ikke kjøpt på maxbo etc, så du må på mer proffe malebutikker eks Malproff. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har malt mange IKEA-møbler, både kommoder og skap. Har aldri pusset, bare brukt to lag heftgrunning og så to lag maling. Resultatet blir pent og holdbart, har alle møblene fortsatt flere år etterpå. 

Anonymkode: 0e8d6...0ea

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å kle kommoden i kontaktplast i den fargen du vil? Det har jeg gjort med ikea-kommoder og har fått veldig godt resultat av det. Har kostet cirka 250 kroner for tre ruller kontaktplast, som har vært nok til blant annet en nordli-kommode fra ikea. 

Anonymkode: fc3b6...5bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DEN NAKNE GARTNER

Spraylakker hele kommoden istedet for å male. Bare å spraye tynt tynt lag mange ganger så blir den skikkelig fin. Øv deg litt på andre ting først og så fikser du kommoden så lett som bare det. Bengalakk får du også på spray nå. Husk å kjøp mer spray enn du tror du trenger, kjipt å være tom uten å bli ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kalkmaling er en mulighet når det er finer. Spørs jo litt hvilken overflate du ønsker.

Anonymkode: 1660b...897

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...