AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #1 Skrevet 18. november 2020 Vi er en familie på 4 som skal bygge nytt hus. Vi vurderer nå Blink hus, et på 139 boareal og et på 152 boareal. Det siste er så klart det dyreste. Hva tenker dere om boareal på 139 for 4 stk? Vi ønsker å ikke ha altfor stor plass, men samtidig plass nok. I begge hustypene er det 3 soverom, men går an å lage et 4. Vi bor landlig til og har stor hage. Noen med erfaringer, innspill?😀 Anonymkode: 99bfa...403
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #2 Skrevet 18. november 2020 Jeg ville valgt det største. Jada, det er plenty av familier på 4 som bor på 139 kvm, men jeg ville mye heller valgt det med 13 kvm ekstra. Det er godt å ha plass, både mtp oppbevaring og boltring. Vi har 180 kvm, og skulle gjerne hatt mer Anonymkode: ed1ed...701
Pappi Skrevet 18. november 2020 #3 Skrevet 18. november 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi er en familie på 4 som skal bygge nytt hus. Vi vurderer nå Blink hus, et på 139 boareal og et på 152 boareal. Det siste er så klart det dyreste. Hva tenker dere om boareal på 139 for 4 stk? Vi ønsker å ikke ha altfor stor plass, men samtidig plass nok. I begge hustypene er det 3 soverom, men går an å lage et 4. Vi bor landlig til og har stor hage. Noen med erfaringer, innspill?😀 Anonymkode: 99bfa...403 Antar at økonomien spiller inn. Hvis du ikke trenger ta hensyn til det ville jeg helt klart valgt det største. De fleste hus i dag bygges med relativt lite lagringsplass, tenk på dette hvis dere også skal bygge garasje, relativt sett liten prisforskjell om man øker en del kvadratmeter på garasjen og det er verdifull lagringsplass. 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #4 Skrevet 18. november 2020 Antall soverom er nå en ting, men noe av det jeg er mest fornøyd med i huset vårt er at vi bygget stue i flere etasjer. Da kan barna leke der når de har besøk, de kan spille og bråke mens vi andre har «hovedstuen» for oss selv. Gjør også plass til vaskerom (tekniske installasjoner tar mye plass, husk å lage plass til tørkestativ!) og tenk på bodplass - både inne og ute. Vi har nærmere 200 kvm pluss to utleiedeler. Ville ikke hatt mindre enn det. Anonymkode: 58590...d01 1
Dropi Skrevet 18. november 2020 #5 Skrevet 18. november 2020 Vil også anbefale stuer i begge etasjer og mye bodplass. Vil anbefale å ikke ha vaskerommet rett ved alle oppholdsrom. Foreldrene mine har det i det nye huset sitt, rett ved kjøkkenet,og er så slitsomt å høre på vaskemaskin/tørketrommel hele tiden. Ha det ved gangen, eller et annet sted unna der man oppholder seg hele dagen 😄 2
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #6 Skrevet 18. november 2020 Planløsningen er jo det viktigste egentlig. Ville også hatt en ekstra stue (loft eller kjeller) hvor barna kan boltre seg og være når de vokser til. Vi oppgraderer nå fra 95 kvm til 230 kvm, og er "bare" to voksne, men har flere hobbyer som tar plass og vi trives med rom rundt oss. Ville hatt den største, uten tvil. Anonymkode: 38468...3c3
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #7 Skrevet 18. november 2020 Takker for svarene her. Ser at vi nok tenker annerledes enn dere som har svart. Kanskje kom det ikke fram i hi, men vi ønsker ikke et stort hus med mye plass. Vi ønsker å såkalt «downsize». Vi bor allerede i et stort gammelt hus på 180 kvm som skal rives. Føler vi har alt for stor plass og rekker aldri over med vasking/rydding. Føler jeg gjør ikke annet enn å rydde og støvsuge og hele huset er svært uoversiktlig. Jeg/vi vil ha en enklere livsstil med en mindre bolig som er enkel å holde i orden. Min erfaring er at jo mer bodplass man har, jo mer unødvendige ting skaffer man seg. Jeg/vi vil nok leve mer minimalistisk. Siden vi har stor hage så tenker jeg at vi evt i framtiden kan bygge et anneks el tilbygg på huset, om vi skulle trenge plassen.😊 Anonymkode: 99bfa...403
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #8 Skrevet 19. november 2020 Tips: robotstøvsuger.. Anonymkode: ed1ed...701 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #9 Skrevet 19. november 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Takker for svarene her. Ser at vi nok tenker annerledes enn dere som har svart. Kanskje kom det ikke fram i hi, men vi ønsker ikke et stort hus med mye plass. Vi ønsker å såkalt «downsize». Vi bor allerede i et stort gammelt hus på 180 kvm som skal rives. Føler vi har alt for stor plass og rekker aldri over med vasking/rydding. Føler jeg gjør ikke annet enn å rydde og støvsuge og hele huset er svært uoversiktlig. Jeg/vi vil ha en enklere livsstil med en mindre bolig som er enkel å holde i orden. Min erfaring er at jo mer bodplass man har, jo mer unødvendige ting skaffer man seg. Jeg/vi vil nok leve mer minimalistisk. Siden vi har stor hage så tenker jeg at vi evt i framtiden kan bygge et anneks el tilbygg på huset, om vi skulle trenge plassen.😊 Anonymkode: 99bfa...403 Jeg som skrev rett over at vi nå oppgraderer - vi er faktisk minimalister så min erfaring er motsatt, at det går fint å ha god plass fordi vi har få ting, og fordi vi ikke fyller opp boder. Det er lett for oss å vaske og støvsuge, for vi må ikke rydde først (det måtte jeg før, tok jo halve vasketida!). Loft og boder har kun ting vi faktisk bruker, ikke "kanskje en gang" eller "for sikkerhets skyld" gjenstander, de tar mye plass har ikke lengre et fullt lovt eller fulle boder, det er ikke pga plassmangel at vi oppgraderer. Hobbyene våre som tar plass er ting som er greit å ha eget rom til, som treningsrom eller verksted. Vil også slippe å se de tingene i stue, mindre forstyrrelser og mer ro for sjelen 😊 Så et mindre hus løser ikke problemet sånn sett, men dere begrenser dere med vilje. Det er greit det, ville bare si at så lenge man er "ferdig" minimert (alltid noe å gi videre/kvitte seg med, livet endres), så gjør det ikke noe med større, åpnere plass Vi kommer til å få mye luft og "negative space" i huset vårt, og jeg gleder meg! Anonymkode: 38468...3c3 2
Dingelingdingelang Skrevet 19. november 2020 #10 Skrevet 19. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg som skrev rett over at vi nå oppgraderer - vi er faktisk minimalister så min erfaring er motsatt, at det går fint å ha god plass fordi vi har få ting, og fordi vi ikke fyller opp boder. Det er lett for oss å vaske og støvsuge, for vi må ikke rydde først (det måtte jeg før, tok jo halve vasketida!). Loft og boder har kun ting vi faktisk bruker, ikke "kanskje en gang" eller "for sikkerhets skyld" gjenstander, de tar mye plass har ikke lengre et fullt lovt eller fulle boder, det er ikke pga plassmangel at vi oppgraderer. Hobbyene våre som tar plass er ting som er greit å ha eget rom til, som treningsrom eller verksted. Vil også slippe å se de tingene i stue, mindre forstyrrelser og mer ro for sjelen 😊 Så et mindre hus løser ikke problemet sånn sett, men dere begrenser dere med vilje. Det er greit det, ville bare si at så lenge man er "ferdig" minimert (alltid noe å gi videre/kvitte seg med, livet endres), så gjør det ikke noe med større, åpnere plass Vi kommer til å få mye luft og "negative space" i huset vårt, og jeg gleder meg! Anonymkode: 38468...3c3 Har samme erfaring som brukeren over. Vi har bodd på 40 kvm, 85 kvm , 130 kvm og 240 kvm med to barn. Er definitivt mest ryddig i det største huset. God planløsning og litt større rom uten krinkler og kroker har mye og si. Ryddet og ryddet på de minste arealene, og følte aldri at jeg hadde lite nok ting, selv om jeg vet at vi er superminimalistisk i forhold til mannen i gata. Nå har vi eget treningsrom, og slipper å drasse med meg matter og ting overalt. Eget foreldrebad, to stuer som er helt gull når de har med venner, og generelt luftig. Vasker også mye mindre, da det ikke sprer seg rundt på samme måte. Blir rett og slett ikke så mye rusk og rask. 1
Pappi Skrevet 19. november 2020 #11 Skrevet 19. november 2020 Hvis dere ønsker lite (mindre hus) så holder det sikkert helt fint med det mindre av de to. Mange familier på fire som bor på færre kvadrat enn det. Hvilke husmodeller er det dere ser på?
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #12 Skrevet 19. november 2020 Her tenker jeg at planløsningen har alt å si. Jeg har sett mange ferdighus og arkitekttegnede hus som er helt bortinatta i forhold til hvordan jeg selv ville hatt det og hvordan jeg bruker mitt hjem. Å ha et par boder dersom det ikke er loft eller kjeller er gull. Der kan man ha årstidsting som ski/badminton/badehåndklær osv. Jeg er veldig minimalistisk selv, men noe har jeg jo som jeg må ta vare på. Jeg har et plastjuletre på nesten 2,5 meter f.eks. En innvendig liten bod i hver etasje er fint for støvsuger/sentralstøvsugerslange. Og så ville jeg hatt vaskemaskinen der soverommene er. Et vaskerom i den etasjen, ikke nede ved kjøkkenet/stua. Og så ville jeg hatt minst sto stuer som ligger litt adskilt. Anonymkode: 12673...965 1
Majott Skrevet 19. november 2020 #13 Skrevet 19. november 2020 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi er en familie på 4 som skal bygge nytt hus. Vi vurderer nå Blink hus, et på 139 boareal og et på 152 boareal. Det siste er så klart det dyreste. Hva tenker dere om boareal på 139 for 4 stk? Vi ønsker å ikke ha altfor stor plass, men samtidig plass nok. I begge hustypene er det 3 soverom, men går an å lage et 4. Vi bor landlig til og har stor hage. Noen med erfaringer, innspill?😀 Anonymkode: 99bfa...403 Her er planløsning viktig! Kan du legge ut planløsning til de to husene, så får du nok gode råd.
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #14 Skrevet 19. november 2020 Som allerede er påpekt i tråden, planløsning er viktig. Det er mange hus som sløser med areal ved å ha store trappeoppganger og mange unødvendige ganger og haller på kryss og tvers. Vi bodde før på 140m2 med dum løsning der nesten halvparten av arealet i huset gikk til ganger og avsatser og dermed ble alle rom trange og små. Nå har vi 200m2 som er utnyttet bedre og huset føles tre ganger så stort. Vi hadde hatt det fint på 140m2 om det var fornuftig lagt opp. Anonymkode: 35579...3b2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå