AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #1 Skrevet 18. november 2020 Hei, Jeg er av den typen som aldri helt klarer å legge bort jobb, og spesielt i disse tider med hjemmekontor synes jeg det er vanskelig å legge vekk jobb for å konsentrere meg om noe annet. Jeg sjekker mail på telefonen som det første jeg gjør når jeg våkner, og som det siste jeg gjør før jeg legger meg, og jeg er ikke fremmed for å ta med meg laptopen når jeg skal legge meg. Plutselig kommer det en "åja, det må jeg jo huske" klokka elleve på kvelden, og så sitter jeg like gjerne der og jobber litt ved midnatt. Jeg trenger gode råd og tips fra dere som har klart å skape et tydeligere skille mellom jobb og privatliv, når hele jobben foregår på pc-en og alltid er så altfor lett tilgjengelig. Jeg har ofte tenkt at det bare er å gjøre det. Lukke ned pc-en klokka fire, og så åpne den igjen klokka åtte i morgen tidlig, men så er det så fort gjort å plutselig bare sitte der og bare skulle fikse et eller annet. Det hjelper ikke at det kommer mail fra kollegaer, ansatte og samarbeidspartnere til alle døgnets tider, slik at det alltid er et eller annet å ta tak i når man sjekker mail, og det har ikke hjulpet for meg å slå av alle notifikasjoner. Da sjekker jeg bare oftere. Hvordan gjør dere det? Jeg tar med glede imot alle råd! Anonymkode: 9934b...bb7
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #2 Skrevet 18. november 2020 Ha klare rutiner for når du starter arb.dagen og avslutter den, f.eks gå 15 minutters tur først og andre ting som er mest mulig likt en normal arbeidsdag. Definere hva fritiden skal inneholde. Få deg en engasjerende hobby. Låse pc'n i en skuff. Hvis du har eget arbeidsrom: låse det når arb.dagen er avsluttet. Trene til faste tider. Alt dette er med på å strukturere dagen og skape et skille mellom arb.tid og fritid. Anonymkode: 1244b...3dc 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #3 Skrevet 18. november 2020 Jeg tar aldri med meg PC inn på soverommet. Den ligger på pulten der jeg jobber. Så kan jeg heller bevege meg rundt og komme til den, men den blir der. Ellers avtaler jeg løpende med kolleger og sjef når jeg er tilgjengelig. Vi har veldig fleksible arbeidstider, hvilket er fint, men også medfører det du illustrerer, at det kommer mail når som helst. Jeg kan si fra til sjefen at jeg "jobber fra 12.00 til 20.00" og ikke er tilgjengelig etterpå. Anonymkode: b0355...80f
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #4 Skrevet 18. november 2020 Slå av alt av varsler, så du ikke ser om det kommer e-post og meldinger etter arbeidstid. Jeg har satt alle varsler på pause fra kl 16-08. Ellers bruker jeg separate duppeditter til jobb og privat. Jobb gjør jeg på jobb-laptopen. Nettbrett og privat laptop er for private ting. Har ikke en eneste jobbting installert der, ikke outlook-klienten engang. Jeg sitter også på et eget rom når jeg skal jobbe. Når jeg er på jobb, sitter jeg på hjemmekontoret. Etter kl 16, går jeg ut, og da er det ferdig med jobb for i dag. Anonymkode: 66ac0...53e 5
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #5 Skrevet 18. november 2020 Er jo du som skal sette grenser. Jeg åpner pc kl 8 og kl 16 lukker jeg den. Da tar jeg å legge den i boden jeg har i leiligheten: arbeid ferdig, svarer heller ikke tlf etter kl 16. Da er den satt i lydløs, ligger opp ned oppå pc. Anonymkode: 8a6ef...d90 1
missmcbeal Skrevet 18. november 2020 #6 Skrevet 18. november 2020 (endret) Første bud: Ta bort e-posten til jobb fa mobilen din. Jeg har gått over i ny jobb nå - og har bevisst unngått å legge til jobb e-posten på mobilen min. På gamlejobben koblet jeg e-posten til mobilen fra jeg startet, og det var en kjempetabbe. Jeg prøvde å være streng å ikke sjekke e-post når jeg hadde gått fra jobb, men det ble vanskelig og det ble en dårlig uvane. Jeg ble veldig distrahert når jeg så i meldingssymbolet at det var "2 nye e-poster", når jeg gjorde dette så ble jeg bevisst på at det lå e-post og ventet på meg, og da klarte jeg ikke å la være å gå inn og faktisk lese de, eller så gikk jeg bare å tenke på at det lå uleste e-poster. Og når jeg gikk inn og leste det - så tenkte jeg usunt mye på jobb - noe som gjorde meg mer sliten uten at jeg skjønte at det var grunnen. Nå merker jeg allerede etter kort tid hvor mye mer energi jeg har etter jobb på nye jobben - da jeg ikke tenker på jobben når jeg kommer hjem. Selv om det er den mørkeste tida på året og jeg står opp tidligere enn før siden jeg har 20 minutters kjøring til jobb - føles hverdagen mye mindre slitsom for min del. Jeg hadde mer fleksitid på gamlejobben enn det jeg har nå, likevel har jeg det mye bedre nå. Endret 18. november 2020 av missmcbeal 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå