OPIgirl Skrevet 20. november 2020 #21 Skrevet 20. november 2020 På 19.11.2020 den 0.58, Brunello skrev: Hva er egentlig galt med at språket utvikler seg? Vi synes mye av det de unge sier høres feil ut. Men hadde vi ikke hatt gradvise endringer, ville vi ha pratet helt annerledes enn det vi gjør nå. Hadde det bare utviklet seg i riktig retning så...
Brunello Skrevet 20. november 2020 #22 Skrevet 20. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvis vi bare skal godta at språket endrer seg fordi enkelte deler i språket er vanskelig, så kan vi ende opp med et slags kreol eller pidginspråk. Altså enkle språk, uten noe særlig grammatikk eller spesiell fonologi. Jeg synes at vi bør bestrebe oss på å opprettholde en språklig standard. Anonymkode: 04a51...212 Men da skulle vi fortsatt snakket en slags gammelnorsk ingen ville ha forstått veldig mye av.
Brunello Skrevet 20. november 2020 #23 Skrevet 20. november 2020 1 minutt siden, OPIgirl skrev: Hadde det bare utviklet seg i riktig retning så... De unge synes det. Hvorfor skal de eldre bestemme hva som er fint?
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #24 Skrevet 20. november 2020 Dere som mener språket er i utvikling: Skrives det ikke norskstiler i skolen lenger? Utføres det ikke korrektur? Uavhengig av muntlig språk har vi et tydelig grammatisk skriftspråk. Er det ikke fint at man fører språket opp mot skriftspråket? Dialekter er jo en ting, men når man daglig bruker ord som ikke engang finnes i vårt skriftspråk eller norsk ordbok, hvordan skal vi forvente at skriftspråket opprettholdes? Hvordan skal man unngå misforståelser og feiltolkning dersom alle skrev som de snakket muntlig? Legg til noen emojier og man kan begynne å bekymre seg for fremtiden. Se for deg en doktorgrad med smileyer dere... Anonymkode: 4a957...2f0 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #25 Skrevet 20. november 2020 På 19.11.2020 den 3.10, AnonymBruker skrev: Hun satt koppen sin der. Anonymkode: 4f42e...350 Jeg er i utgangspunktet enig med deg. Dessverre er det dem som ikke kan norsk som driver utviklingen. Før var det østkant/arbeiderspråk. Nå er det innvandrere. Men eksemplet ditt over er dårlig. Man kan si «hun satte koppen hennes der» og man kan si «hun satte koppen sin der». Setningene har bare to forskjellige betydninger. I det første eksempelet har personen plassert koppen til en annen person «der». I det siste eksempelet snakker hun om sin egen kopp. Viser for så vidt at feil eiendomspronomen skaper misforståelser. Anonymkode: 96ecc...151
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #26 Skrevet 20. november 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis vi bare skal godta at språket endrer seg fordi enkelte deler i språket er vanskelig, så kan vi ende opp med et slags kreol eller pidginspråk. Altså enkle språk, uten noe særlig grammatikk eller spesiell fonologi. Jeg synes at vi bør bestrebe oss på å opprettholde en språklig standard. Anonymkode: 04a51...212 Språket er i kontinuerleg utvikling. "Bestrebe", f. eks. er vel kanskje eit låneord frå tysk? Folk frå norrøn tid ville nok meina at me har eit svært så forenkla språk no, nesten utan dativ- og genitivsformer. 🙂 "Ham" er jo allereie valfritt, så det vil ikkje overraska meg om "henne" blir valfritt om nokon år, dersom det blir vanleg å seia "hun" om både subjektet og objektet. Eg skriv jo nynorsk, og bruker ikkje "henne" (det er valfritt om me vil skriva ho eller henne). På dialekten min er det berre ho og han. Men det høyrest jo litt rart ut å la vera å bruka "henne" på bokmål (skriftspråket). Anonymkode: 38ecd...c00
Brunello Skrevet 20. november 2020 #27 Skrevet 20. november 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere som mener språket er i utvikling: Skrives det ikke norskstiler i skolen lenger? Utføres det ikke korrektur? Uavhengig av muntlig språk har vi et tydelig grammatisk skriftspråk. Er det ikke fint at man fører språket opp mot skriftspråket? Dialekter er jo en ting, men når man daglig bruker ord som ikke engang finnes i vårt skriftspråk eller norsk ordbok, hvordan skal vi forvente at skriftspråket opprettholdes? Hvordan skal man unngå misforståelser og feiltolkning dersom alle skrev som de snakket muntlig? Legg til noen emojier og man kan begynne å bekymre seg for fremtiden. Se for deg en doktorgrad med smileyer dere... Anonymkode: 4a957...2f0 At slik utvikling skjer er jo eneste grunn til at vi skriver og snakker slik vi gjør i dag.
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #28 Skrevet 20. november 2020 On 11/18/2020 at 2:43 PM, AnonymBruker said: Jeg ser det ofte både muntlig og skriftlig at hun brukes istedenfor henne. " jeg skal snakke med hun"Jeg trodde først det var et fenomen for innvandrere, men opplever at også de som er oppvokst i Norge ikke bruker objektsformen. Jeg legger merke til noe av det samme med eiendomspronomen. " Hun satte koppen hennes der" hørte jeg en person si, som selv underviser innvandrere i norsk. Jeg håper at hun ikke også skriver hennes, men at det var en talespråklig glipp. Anonymkode: 04a51...212 Folk bryr seg ikke lenger om å skrive korrekt, og mange vet heller ikke bedre. Kombinasjonen gir resultatet vi nå ser. "Samboer ble sur fordi jeg ikke tok med hun på tur". Anonymkode: abf5e...f1e
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #29 Skrevet 20. november 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere som mener språket er i utvikling: Skrives det ikke norskstiler i skolen lenger? Utføres det ikke korrektur? Uavhengig av muntlig språk har vi et tydelig grammatisk skriftspråk. Er det ikke fint at man fører språket opp mot skriftspråket? Dialekter er jo en ting, men når man daglig bruker ord som ikke engang finnes i vårt skriftspråk eller norsk ordbok, hvordan skal vi forvente at skriftspråket opprettholdes? Hvordan skal man unngå misforståelser og feiltolkning dersom alle skrev som de snakket muntlig? Legg til noen emojier og man kan begynne å bekymre seg for fremtiden. Se for deg en doktorgrad med smileyer dere... Anonymkode: 4a957...2f0 Skriftspråket blir påverka av talemålet. Det er jo skilnader mellom dialekt og skriftspråk, det har du rett i. Alle kan ikkje skriva slik som dei snakkar, då blir det berre rot og tull. Men ved nye rettskrivingsreformer vil det bli gjort endringar i skriftsråket slik at det blir tilpassa talemålet, for å "hengja med i tida". Låneord kom jo inn i ordbøkene fordi dei var i bruk i talemålet. Så dersom det er slik at store deler av befolkninga kuttar ut forma "henne", blir det nok vanskeleg å bremse utviklinga... Anonymkode: 38ecd...c00 1
Arkana Skrevet 20. november 2020 #30 Skrevet 20. november 2020 Språk er levende og derfor i stadig utvikling. Foreldrene dine har nok irritert seg like mye over hvordan du og din generasjon snakker som vi irriterer oss over dagens barn. Det er bare sånn det er. Skriftspråket endrer seg også, f.eks. er det nå lov å skrive "han" i stedet for "ham". Vi bor forøvrig i Oslo-området og jeg har aldri hørt noen si "jeg skal snakke med hun" (det høres ut som noe en Bergenser ville si), som du bruker som eksempel. Derimot er det helt vanlig å høre "henne hjalp meg", så hva som kommer til å forsvinne eller endre seg er ikke nødvendigvis så åpenbart.
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #31 Skrevet 20. november 2020 Må tilføya: Eg er samd i at me bør prøva å formulera oss rett skriftleg. "Problemet", slik eg ser det, er at "alt" er lov no til dags. Folk skriv feil i sosiale media, med vitande og vilje. Når unge er vant med å skriva ei blanding av dialekt og engelsk, og er avhengige av å leggja til ein emoji eller to for å uttrykka seg, er det ikkje så lett å stramma inn og skriva korrekt på andre plattformar. Ein ting eg har lagt merke til, er at når vaksne har unge som målgruppe, skriv dei gjerne ord slik dei høyrest ut, og legg dermed opp til at der blir skrivefeil: Er det andre som irriterer seg over "BlimE"? Skal det sjå kult ut, eller kva er poenget? Eg synes det er grusomt. (Motstår trangen til å leggja til ein emoji.) Anonymkode: 38ecd...c00 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå