AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #1 Del Skrevet 18. november 2020 Jeg ser det ofte både muntlig og skriftlig at hun brukes istedenfor henne. " jeg skal snakke med hun"Jeg trodde først det var et fenomen for innvandrere, men opplever at også de som er oppvokst i Norge ikke bruker objektsformen. Jeg legger merke til noe av det samme med eiendomspronomen. " Hun satte koppen hennes der" hørte jeg en person si, som selv underviser innvandrere i norsk. Jeg håper at hun ikke også skriver hennes, men at det var en talespråklig glipp. Anonymkode: 04a51...212 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #2 Del Skrevet 18. november 2020 Nei, det er bare fordi vi er alt for forsiktige. Dette bør skolen jobbe med, få barn og unge til å slutte med dette tøvet. Anonymkode: fb6e1...801 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dubidu Skrevet 18. november 2020 #3 Del Skrevet 18. november 2020 (endret) Jeg bruker konsekvent henne og ham i objektsform. For eksempel ' jeg er glad i henne. jeg liker ham.' Endret 18. november 2020 av Dubidu 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #4 Del Skrevet 18. november 2020 Det samme med de og dem. Hører folk fra Moss si, dem skoa. Jeg kaster opp! Anonymkode: cf149...a2f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peanut Skrevet 18. november 2020 #5 Del Skrevet 18. november 2020 Hva med «dems bil»? Har hørt det og >_< 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #6 Del Skrevet 18. november 2020 Virker simpelthen så uintelligent med disse feil. Voksne folk må klare å opprettholde en viss standard. Anonymkode: cf149...a2f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #7 Del Skrevet 18. november 2020 På Østlandet er det vel omvendt. Hører hele tiden "henne" i stedet for "hun". "Henne sa det til meg", typ. Men det er vel muligens et generelt misbruk av pronomen. Anonymkode: dc167...65d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 18. november 2020 #8 Del Skrevet 18. november 2020 Hva er egentlig galt med at språket utvikler seg? Vi synes mye av det de unge sier høres feil ut. Men hadde vi ikke hatt gradvise endringer, ville vi ha pratet helt annerledes enn det vi gjør nå. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ginavn Skrevet 19. november 2020 #9 Del Skrevet 19. november 2020 Jeg synes det er dumt at man ikke kan skille mellom hun og henne. Burde da ikke være så vanskelig å lære seg det grunnleggende med morsmålet sitt? Men joda, fordi nå skal man ikke rette på norsk. Bekjent av meg som er lærer, hadde rettet på et barn som sa "morsommere". Hun omtalte barnet som "kidden" 😬 Men Herren forby at vi snakker om endringer i norsk språk, for da kommer alle som irriterer seg over da/når. Folk klarer ikke hun/henne eller ei bok/boka, men da/når - oooo det er det verste!?! Hvil i fred, norsk. Nordmenn kommer til å høres ut som aper om halvveis kan engelsk om noen år Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #10 Del Skrevet 19. november 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Hun satte koppen hennes der ....men hva skulle det ha vært da? 😳 Anonymkode: 0bcc3...9c0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #11 Del Skrevet 19. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: ....men hva skulle det ha vært da? 😳 Anonymkode: 0bcc3...9c0 Hun satt koppen sin der. Anonymkode: 4f42e...350 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #12 Del Skrevet 19. november 2020 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun satt koppen sin der. Anonymkode: 4f42e...350 Hun satte koppen hennes der høres riktig ut i mine ører. Så lenge det ikke var sin egen kopp hun satte der men noen andres, som også var av hokjønn Anonymkode: ab4c5...e0d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #13 Del Skrevet 19. november 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Det samme med de og dem. Hører folk fra Moss si, dem skoa. Jeg kaster opp! Anonymkode: cf149...a2f Samme her! Når ble det så himla vanskelig å skille mellom de og dem? Og det er ikke snakk om bare «unge i dag» heller - hver dag hører jeg godt voksne mennesker, som fra barnsben av lærte å si det riktig, plutselig nå konsekvent sier «de» der det skulle vært «dem». I Oslo-område har «dem» nesten forsvunnet helt, og det høres utrolig dumt ut. Det heter faktisk ikke «jeg leker med de», eller «jeg handlet hos de». Til og med på nyhetene og i aviser har det plutselig blitt greit. *Utblåsning* Anonymkode: 557d3...cb1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #14 Del Skrevet 19. november 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Hun satte koppen hennes der høres riktig ut i mine ører. Så lenge det ikke var sin egen kopp hun satte der men noen andres, som også var av hokjønn Anonymkode: ab4c5...e0d Ikke noen andres kopp ts Anonymkode: 04a51...212 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #15 Del Skrevet 19. november 2020 12 timer siden, Dubidu skrev: Jeg bruker konsekvent henne og ham i objektsform. For eksempel ' jeg er glad i henne. jeg liker ham.' Nå er det heldigvis valgfritt å bruke han/ham Anonymkode: 04a51...212 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #16 Del Skrevet 19. november 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Det samme med de og dem. Hører folk fra Moss si, dem skoa. Jeg kaster opp! Anonymkode: cf149...a2f https://www.sprakradet.no/sprakhjelp/Praktisk-grammatikk/De_dem/ Ikke helt svart/hvitt når man bruker de/dem. Merker at jeg kan bli usikker selv. Anonymkode: 04a51...212 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dubidu Skrevet 19. november 2020 #17 Del Skrevet 19. november 2020 (endret) 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå er det heldigvis valgfritt å bruke han/ham Anonymkode: 04a51...212 Jada, jeg bare sier ha som er naturlig for meg. Enda mer naturlig er det å si henne. 'Jeg er sammen med hun' synes jeg klinger litt fremmed. Men fo all del, språket er i utvikling. Endret 19. november 2020 av Dubidu Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rant Skrevet 19. november 2020 #18 Del Skrevet 19. november 2020 Nei. Jeg håper da ikke det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #19 Del Skrevet 19. november 2020 På dialekten min brukes ikke "henne/ham", bare "hon/han". Men: jeg skriver henne/ham der det skal være. Jeg synes det er drittirriterende å lese når det brukes "feil". Det er vel kanskje lov å skrive hun i stedet for henne nå, tror jeg, og jeg gremmes. Det er jo ikke vanskelig? Folk får det til på engelsk. På samme måte som at og/å og ett/et later til å være fryktelig vanskelig, av ubegripelige årsaker. Anonymkode: 8ac10...c3b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #20 Del Skrevet 20. november 2020 På 19.11.2020 den 0.58, Brunello skrev: Hva er egentlig galt med at språket utvikler seg? Vi synes mye av det de unge sier høres feil ut. Men hadde vi ikke hatt gradvise endringer, ville vi ha pratet helt annerledes enn det vi gjør nå. Hvis vi bare skal godta at språket endrer seg fordi enkelte deler i språket er vanskelig, så kan vi ende opp med et slags kreol eller pidginspråk. Altså enkle språk, uten noe særlig grammatikk eller spesiell fonologi. Jeg synes at vi bør bestrebe oss på å opprettholde en språklig standard. Anonymkode: 04a51...212 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå