Gå til innhold

Håper de redder Norwegian.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg håper at Norwegian blir reddet. Vi har hatt glede av konkurransen i luften også på mindre populære ruter. 

Spennede å se hva de varsler. Krysser fingrene for at det ikke er dårlig nytt. 

Anonymkode: 0192e...8bb

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har dessverre ikke håp. Neste melding blir at de er konkurs.

Anonymkode: c286e...cf2

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har dessverre ikke håp. Neste melding blir at de er konkurs.

Anonymkode: c286e...cf2

Sykt synd om det er tilfelle. Da er det bare å kjøpe aksjer i SAS. Tilbake med monopol og blodpriser. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hvorfor skal staten bruke fellesskapets midler på å sikre kapitalister og hedgefondforvaltere at de ikke taper penger? Om Norwegian går konkurs vil selskapets verdier bli snappet opp i restruktureringen, og et nytt selskap vil se dagens lys. Kanskje det tilogmed vil hete Norwegian. De ansatte får nye jobber i det nye selskapet. De eneste som har tapt noe er aksjonærer og kreditorene. 

Det er vanlig prosedyre. 

image.thumb.png.d04eec7737bc86d1c9a69435c0eb8c58.png

Hvis man ser på den finansielle helsen til selskapet er den ikke optimal. En egenkapital på 4,8% og en gjeldsgrad på over 20x i utgangen av 2019 er ikke noe man ville sagt var perfekt. Gjelden var vel på 51 milliarder eller noe sånt. Er det rimelig at staten skal betale ut all den gjelden for å sikre at kreditorer ikke taper penger?

Endret av newman01
  • Liker 13
Skrevet (endret)

Norwegian er ikke et veldrevet selskap, selv uten Korona krise var de i seriøs trøbbel.  Liten fare for at SAS ikke får konkurranse om Norwegian går dukken.  Største tragedien er ikke tilbudet til oss som skal fly, det er ansatte som mister sine jobber.  Det har jo vært litt støy rundt ansettelser i Norwegian, om de hører til Irland eller andre land.  De ville ikke være norske når det gikk bra, overskuddet ble mindre skattbart om de var Irske..  Men når de har trøbbel og trenger penger betegner de seg som norske igjen.  Feilsatsinger i Argentina, Dreamliner-strandete passasjerer i USA og Thailand, uvanlig vanskelig å få refusjoner og utilgjengelig support gir ikke meg noe stort savn etter Norwegian som selskap.  Går de konkurs, vil trolig Braaten kjøpe ut lisenser og landingsslotter som var den veldrevne delen av Norwegian før de fikk ambisjoner om verdensherredømme

Endret av Fantorang1
skrivefeil
  • Liker 7
Skrevet

Norwegian sliter kraftig fordi de har kjøpt masse nye fly uten å ha penger til å betale for dem. 

Det var veldig synd, men fellesskapet skal ikke betale for dårlige avgjørelser.

Anonymkode: a99cf...43b

• Liker 5
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg håper at Norwegian blir reddet. Vi har hatt glede av konkurransen i luften også på mindre populære ruter. 

Hvor mange skattekroner fra sykepleiere, lærere og andre norske synes du at de kinesiske eierne skal motta?

• Liker 13
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg håper at Norwegian blir reddet

Hvorfor? Bare fordi selskapet har et navn som kanskje skulle tilsi at de har tilknytning til Norge, betyr ikke det at de faktisk er et norsk selskap med norske ansatte. 

Anonymkode: 3aeaf...940

• Liker 7
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor? Bare fordi selskapet har et navn som kanskje skulle tilsi at de har tilknytning til Norge, betyr ikke det at de faktisk er et norsk selskap med norske ansatte. 

Nå har jo Norwegian hatt den god del norske ansatte også, men det spiller ingen rolle, de får jo penger fra nav under permittering. 

Anonymkode: a99cf...43b

Skrevet

Det håper jeg også, ved at staten går inn på eiersiden en periode. Staten er tross alt den som har pålagt utenlandsreisende karantene og er ansvarlig for noe av omsetningssvikten i år.

Skrevet

I følge ryktet kommer det nye drivere inn og overtar både navnet og ressursene deres, inkludert de ansatte. 

Aksjekapitalen er nok tapt, da... 

• Liker 1
Skrevet

Skal vi virkelig putte milliarder inn i billige flyreiser? Helt feil prioriteringer spør du meg! 

Anonymkode: 4f6b9...ceb

• Liker 10
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

NAS er et norsk selskap med norske ansatte, selv om de delvis er eid av ikke-norske og også har endel utenlandske ansatte.

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Sykt synd om det er tilfelle. Da er det bare å kjøpe aksjer i SAS. Tilbake med monopol og blodpriser. 

Poenget her er vel at Norwegian i praksis har subsidiert billettene, med lånte midler. Det går ikke i lengden, når man skal drive butikk.

Anonymkode: 35324...fc7

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Poenget her er vel at Norwegian i praksis har subsidiert billettene, med lånte midler. Det går ikke i lengden, når man skal drive butikk.

De hadde jo greid å snu trenden før korona traff. Så jeg har faktisk mer tro på Norwegian enn sas om de hadde like vilkår. 

6 minutter siden, Knirke skrev:

I følge ryktet kommer det nye drivere inn og overtar både navnet og ressursene deres, inkludert de ansatte. 

Aksjekapitalen er nok tapt, da... 

Det hadde vært strålende. Jeg har tro på at etter korona (og jeg tror ikke det er snakk om flere år til) kommer luftfart knallhardt tilbake. Og særlig de med effektive fly. Jeg har brukt koronatiden til å finne ut hvor jeg skal dra, så jeg kommer i allefall til å gjøre mitt for å få de på bena.

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

NAS gjeld er knyttet til vekst, ikke billettsubsidier. 

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan du vise til tilsvarende, at staten har reddet et firma de ikke har noen som helst interesse i ?  

Hva er det i såfall med Norwegian som gjør det så spesielt? 

Anonymkode: 80d9c...4dd

• Liker 1
Skrevet

Håper de redder Norwegian fram til jeg brukt opp cashpointsene mine. Så kan de gå konkurs.

Staten må på banen. Og det raskt.

Anonymkode: 0e7fe...ffd

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tvilsomt. Du ser allerede at Wizz air tar over endel ruter i Norge. Andre flyselskap vil nok ta over. 

Anonymkode: 12437...ac3

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...