Gjest Lille Potet Skrevet 18. november 2020 #1 Skrevet 18. november 2020 Hist og her kan man lese om de som ikke har blitt friske av korona (smittet i mars/april), og som har fått skader på hjertet, lunger, hjernen og nervesystemet. Det gjelder også unge og de som ikke har symptomer. Og jeg leser om de som har mistet smak og luktesans. Eller de som har fått rar smakssans, f.eks cola smaker bensin. Det vil jo skade psyken på sikt? Jeg tenker verden vil få en fryktelig redusert arbeidsstokk? At det vil bli dyrt med en syk befolkning. Tanker?
MorTil2 Skrevet 18. november 2020 #2 Skrevet 18. november 2020 1 time siden, Lille Potet skrev: Eller de som har fått rar smakssans, f.eks cola smaker bensin. Det vil jo skade psyken på sikt? Ja, uff, det må være en av de mer alvorlige ettervirkningene. Bra kaffe fortsatt smaker kaffe, ellers hadde det virkelig vært ille Men fra spøk til alvor. Det er fortsatt veldig tidlig å si noe sikkert om langtidsvirkningene, men studier tilsier at ca 10% vil oppleve ettervirkninger 3 uker etter sykdomsdebut. Noen i flere måneder. Men slik er det med vanlig sesonginfluensa og. Blir man skikkelig slått ut av en sykdom, så vil man ofte føle seg dårlig i lengre tid etterpå. Det er veldig mange sykdommer og skader, og også behandlingsformer som gir ubehagelige ettervirkninger i svært lang tid. Ta f eks nakkesleng etter en bilulykke, eller ettervirkningene av cellegiftkur ved kreft. Allerede har mennesker med Covid-19 et stort fokus i helsevesenet. Skal det være slik at deres problemer på lengre sikt skal veie tyngre enn andre sine problemer? Jeg tenker vi får ta problemene som de kommer. Ikke sikkert det blir så omfattende som studier nå viser. Man må ta høyde for at studiene nå inkluderer tall fra mennesker som har ventet lenge på behandling fordi man ikke visste at det var Covid-19. Nå settes behandling inn mye tidligere, og ettervirkningene kan dermed vise seg å bli færre. 1
Ukjent. Skrevet 18. november 2020 #3 Skrevet 18. november 2020 Trodde dette skulle være et innlegg om fremtidig velferd, økonomi og psykisk helse. Redusert luktesans i noen måneder tror jeg de fleste kan leve godt med. Husk at media finner de tilfellene som har problemer bare noen måneder etter sykdom og slår dette veldig stort opp. Flertallet er helt fine etter kort tid. Og det er helt normalt å hangle litt en tid etter sykdom. Det er bare det at avisene vanligvis ikke skriver med krigsoverskrifter at noen er i litt dårlig form en stund etter en influensa eller kyssesyken feks. 5
Anbefalte innlegg