Emilie2019 Skrevet 18. november 2020 #1 Skrevet 18. november 2020 Altså. Jeg skjønner behovet for å være sosial. Men kan dere ikke gå en tur med noen, digital quiz? FaceTime? MÅ det festes akkurat nå? For hver jævla fest blir det en uke ekstra lockdown. Tygg på den. Jeg blir så forbanna provosert! Det er ikke en menneskerett! Jævla egoister 11
mandel92 Skrevet 18. november 2020 #2 Skrevet 18. november 2020 Hvem er det som fester? Noen du kjenner eller bare folk du hører om i media? Jeg antar at denne festen kanskje er viktigere for folk enn man skulle tro. Jeg har aldri vært en fester, så for meg er det ikke noe offer å ikke kunne feste akkurat nå, men jeg vil jo tro at for noen så er disse festene kanskje der all sosial aktivitet foregår? Og når man tar fra folk festen så blir kanskje hverdagen ganske tom og ensom? Det er IKKE det samme å være sosial over nett, ikke i nærheten en gang. Så det er ikke "bare" å være sosial over facetime, man har behov for å treffe folk også. Vil tro det er en menneskerett å få treffe andre mennesker som man vil. Vi er alle egoister på en eller annen måte. Vil også si at det er ganske egoistisk å nekte andre å treffe andre folk fordi man selv er redd for smitte. Jeg vil også tro at de fleste av oss har gjort noe de siste månedene som potensielt KAN ha smittet andre. Vi er bare mennesker, og behov for sosial omgang med andre er noe de aller fleste av oss har. Man er ikke egoist av den grunn. 9
Sirah Skrevet 18. november 2020 #3 Skrevet 18. november 2020 9 minutter siden, mandel92 skrev: Hvem er det som fester? Noen du kjenner eller bare folk du hører om i media? Jeg antar at denne festen kanskje er viktigere for folk enn man skulle tro. Jeg har aldri vært en fester, så for meg er det ikke noe offer å ikke kunne feste akkurat nå, men jeg vil jo tro at for noen så er disse festene kanskje der all sosial aktivitet foregår? Og når man tar fra folk festen så blir kanskje hverdagen ganske tom og ensom? Det er IKKE det samme å være sosial over nett, ikke i nærheten en gang. Så det er ikke "bare" å være sosial over facetime, man har behov for å treffe folk også. Vil tro det er en menneskerett å få treffe andre mennesker som man vil. Vi er alle egoister på en eller annen måte. Vil også si at det er ganske egoistisk å nekte andre å treffe andre folk fordi man selv er redd for smitte. Jeg vil også tro at de fleste av oss har gjort noe de siste månedene som potensielt KAN ha smittet andre. Vi er bare mennesker, og behov for sosial omgang med andre er noe de aller fleste av oss har. Man er ikke egoist av den grunn. Jeg er enig i veldig mye av det du skriver, men jo, man er faktisk litt egoist om man drar på fest nå. En ting er å samles noen få venner til noen glass med vin innenfor rammene, men å dra på store fester med 30-40 deltakere er faktisk ikke greit akkurat nå. Jeg vet selv hvordan jeg blir etter et glass vin eller to over kvota, da ryker fort metern og jeg klemmer mer enn gjerne nye og gamle venner. Akkurat nå er faktisk ikke det greit og da bør man holde seg unna fester og sosiale settinger hvor det legges opp til fyll. Man kan fint være sosial med venner og få dekket behovene sine uten å dra på fest. 7
mandel92 Skrevet 18. november 2020 #4 Skrevet 18. november 2020 10 minutter siden, Sirah said: Jeg er enig i veldig mye av det du skriver, men jo, man er faktisk litt egoist om man drar på fest nå. En ting er å samles noen få venner til noen glass med vin innenfor rammene, men å dra på store fester med 30-40 deltakere er faktisk ikke greit akkurat nå. Jeg vet selv hvordan jeg blir etter et glass vin eller to over kvota, da ryker fort metern og jeg klemmer mer enn gjerne nye og gamle venner. Akkurat nå er faktisk ikke det greit og da bør man holde seg unna fester og sosiale settinger hvor det legges opp til fyll. Man kan fint være sosial med venner og få dekket behovene sine uten å dra på fest. Jeg er i utgangspunktet helt enig med deg. Men tror at for mange så er disse festene litt mer viktig enn for andre. Det er enkelt å peke fingrene og rope jævla egoist til alle som ikke følger smittevernreglene til punkt og prikke, men tror ikke det er så enkelt som at alle de som går på fest er store egoister og ikke bryr seg. Jeg tror faktisk at det er veldig viktig for mange å være sosial, kanskje spesielt nå etter at landet var nedstengt i flere måneder. Ungdom og studenter har heller ikke sin egen kjernefamilie og det blir fort venner man er med. Jeg vet også om noen som ikke har noen nære venner, og så å si all sosial omgang med andre skjer via fest, de er kanskje ikke på topp 5-lista til noen. Jeg synes selvfølgelig ikke at noen bør møtes 30-40 personer nå. Men jeg har forståelse for at det kan være vanskelig for noen. Jeg tenker ikke at de er egoister eller idioter, bare menneskelige. Folk sammenligner viruset med krigen, men selv under krigen var det ikke forbudt for de fleste å treffe sine nærmeste. 3
Sirah Skrevet 18. november 2020 #5 Skrevet 18. november 2020 10 minutter siden, mandel92 skrev: Jeg er i utgangspunktet helt enig med deg. Men tror at for mange så er disse festene litt mer viktig enn for andre. Det er enkelt å peke fingrene og rope jævla egoist til alle som ikke følger smittevernreglene til punkt og prikke, men tror ikke det er så enkelt som at alle de som går på fest er store egoister og ikke bryr seg. Jeg tror faktisk at det er veldig viktig for mange å være sosial, kanskje spesielt nå etter at landet var nedstengt i flere måneder. Ungdom og studenter har heller ikke sin egen kjernefamilie og det blir fort venner man er med. Jeg vet også om noen som ikke har noen nære venner, og så å si all sosial omgang med andre skjer via fest, de er kanskje ikke på topp 5-lista til noen. Jeg synes selvfølgelig ikke at noen bør møtes 30-40 personer nå. Men jeg har forståelse for at det kan være vanskelig for noen. Jeg tenker ikke at de er egoister eller idioter, bare menneskelige. Folk sammenligner viruset med krigen, men selv under krigen var det ikke forbudt for de fleste å treffe sine nærmeste. Jeg er som sagt ikke uenig med deg. Jeg er egentlig ikke noe "festmenneske", men hver eneste lørdag nå sitter jeg omtrent å tripper etter å gå på byen 🙈 Jeg tror heller ikke at alle de som drar på fest er store egoister som ikke bryr seg, men akkurat nå syntes jeg det er en egoistisk handling å gjøre det likevel. Det er viktig å skille sak og person og selv om jeg mener at handlingen er egoistisk så betyr det ikke at det er dårlige mennesker sånn for å sette det på spissen. Vi har jo f.eks den saken nå med puben Gamla i Oslo hvor 17 personer endte opp med smitte og 162 gjester og ansatte sitter i karantene. Dette hadde neppe skjedd om folk ble hjemme når de var snufsete og overholdt retningslinjene. Jeg håper de hadde en fin kveld i det minste. Lignende historier finner vi jo fra andre steder i landet også og veldig ofte er det dessverre alkohol involvert. Akkurat nå må vi alle faktisk bare innse at livet er litt dritt og ganske kjedelig. Av respekt for de rundt oss som er i risikogruppa. Dette blåser over dette også og jo flinkere vi alle er jo raskere går det... 4
mima Skrevet 18. november 2020 #6 Skrevet 18. november 2020 Det er ikke livsnødvendig å feste, det er mye som ikke er livsnødvendig. Det er ikke livsnødvendig å gå på kino,kafe,konsert,trene på treningssenter, møte gode venner, bevege seg fritt, kunne reise ut av landet osv. Men det er liksom det som er endel av livet. Man kan sitte alene hjemme, stirre i veggen og få mat på døra i et år. Man overlever (selv om man kanskje må ha psykisk helsehjelp etterpå) men er det et liv? Å eksistere er ikke det samme som å leve. En person i Nord-Korea som får mat nok til å overleve og et hus å bo i, er ikke det nok da? Er ikke nødvendig å reise, si hva man mener, gå hvor man vil osv? Men er det et bra liv? De fleste av oss vil nok ikke bo i Nord Korea. Men det er tydeligvis greit for mange å ha det nesten slik på ubestemt tid. Isolasjon blir brukt som straff i feks. fengsler. Under krigen var det en ytre fiende som gjorde at man ikke fikk lov å samles flere, nå er det våres egen regjering som gjør dette mot sitt eget folk. 5
Sirah Skrevet 18. november 2020 #7 Skrevet 18. november 2020 9 minutter siden, mima skrev: Det er ikke livsnødvendig å feste, det er mye som ikke er livsnødvendig. Det er ikke livsnødvendig å gå på kino,kafe,konsert,trene på treningssenter, møte gode venner, bevege seg fritt, kunne reise ut av landet osv. Men det er liksom det som er endel av livet. Man kan sitte alene hjemme, stirre i veggen og få mat på døra i et år. Man overlever (selv om man kanskje må ha psykisk helsehjelp etterpå) men er det et liv? Å eksistere er ikke det samme som å leve. En person i Nord-Korea som får mat nok til å overleve og et hus å bo i, er ikke det nok da? Er ikke nødvendig å reise, si hva man mener, gå hvor man vil osv? Men er det et bra liv? De fleste av oss vil nok ikke bo i Nord Korea. Men det er tydeligvis greit for mange å ha det nesten slik på ubestemt tid. Isolasjon blir brukt som straff i feks. fengsler. Under krigen var det en ytre fiende som gjorde at man ikke fikk lov å samles flere, nå er det våres egen regjering som gjør dette mot sitt eget folk. Og dette du skriver om her er realiteten for veldig mange mennesker i risikogruppen akkurat nå. Jeg har en venninne som knapt har vært ute av døra siden mars. Blir hun syk så blir hun skikkelig syk. Hun er dessverre ikke alene om dette og jeg håper virkelig at alle gjør et krafttak nå slik at hun og alle i hennes sko snart også kan begynne å leve igjen. Vi har heldigvis ikke portforbud så det er ingen som sier at folk flest skal sitte isolert inne i huset sitt - med mindre de er syke. Det finnes veldig mange andre ting å ta seg til enn kino og treningssenter. Gå en tur i skogen, på stranden (selv om det kanskje ikke frister å bade for øyeblikket 😂) eller lignende. Og ja, jeg er også drittlei. 5
T-Rex Skrevet 18. november 2020 #8 Skrevet 18. november 2020 43 minutter siden, mandel92 said: Folk sammenligner viruset med krigen, men selv under krigen var det ikke forbudt for de fleste å treffe sine nærmeste. Det er da ingen som nekter folk å treffe sine nærmeste, med noen få unntak. Det er derimot forbudt for folk å treffe sine 100 nærmeste venner. 6
Gjest RoNo Skrevet 18. november 2020 #9 Skrevet 18. november 2020 Jeg har risikogruppe tett på. De som velger å feste og teste grenser nå er ikke lengre mine venner. De viser lite medfølelse og empati for mennesker i en vanskeligere situasjon enn seg selv. Jeg tviler på jeg gidder å ha disse i livet etter korona også. Det er i kriser man lærer hva man er laget av og hvilke verdier man har, og det gjelder de rundt en også.
lisla Skrevet 18. november 2020 #10 Skrevet 18. november 2020 Uten unntak, alle jeg vet om som har vært på større fester, spesielt nå de siste månedene og i vår, har vært i kategoriene umodne eller egoister (som i sier rett ut at de ikke gidder å ta hensyn til covid). Jeg mener ikke at jeg har gjort alt til punkt og prikke etter reglene fra mars og til nå, eller at det er produktivt å drive heksejakt på folk, men det må være rom for å kritisere arrangementer som er åpenbart er høyrisiko og bryter med smittevernregler. 4
Enda en tulling Skrevet 18. november 2020 #11 Skrevet 18. november 2020 1 time siden, Sirah skrev: Og dette du skriver om her er realiteten for veldig mange mennesker i risikogruppen akkurat nå. Jeg har en venninne som knapt har vært ute av døra siden mars. Blir hun syk så blir hun skikkelig syk. Hun er dessverre ikke alene om dette og jeg håper virkelig at alle gjør et krafttak nå slik at hun og alle i hennes sko snart også kan begynne å leve igjen. Vi har heldigvis ikke portforbud så det er ingen som sier at folk flest skal sitte isolert inne i huset sitt - med mindre de er syke. Det finnes veldig mange andre ting å ta seg til enn kino og treningssenter. Gå en tur i skogen, på stranden (selv om det kanskje ikke frister å bade for øyeblikket 😂) eller lignende. Og ja, jeg er også drittlei. Men altså, dette med risikogrupper blir så overdrevet. Nå er plutselig alle med litt astma eller noen kilo for mye "i risikogruppa" selv om de fleste av disse har minimalt økt risiko sammenlignet med gjennomsnittspersonen. De som derimot faktisk har vesentlig økt risiko, hovedsakelig på grunn av svekket immunforsvar, ville jo måttet ta forholdsregler uansett, da det er og har alltid vært andre smittsomme sykdommer i samfunnet som også kan være farlige for dem. Ja selvfølgelig er det kjipt for de det gjelder, men må hele resten av befolkningen også ha det fælt fordi de har det? Hvordan hjelper det egentlig noen som helst?
Gjest RoNo Skrevet 18. november 2020 #12 Skrevet 18. november 2020 17 minutter siden, Enda en tulling skrev: Men altså, dette med risikogrupper blir så overdrevet. Nå er plutselig alle med litt astma eller noen kilo for mye "i risikogruppa" selv om de fleste av disse har minimalt økt risiko sammenlignet med gjennomsnittspersonen. De som derimot faktisk har vesentlig økt risiko, hovedsakelig på grunn av svekket immunforsvar, ville jo måttet ta forholdsregler uansett, da det er og har alltid vært andre smittsomme sykdommer i samfunnet som også kan være farlige for dem. Ja selvfølgelig er det kjipt for de det gjelder, men må hele resten av befolkningen også ha det fælt fordi de har det? Hvordan hjelper det egentlig noen som helst? De kan og skal ta vaksiner mot influensa og lungebetennelse. Enn så lenge har de ikke tilbudet om det for korona. Det er sannsynligvis ikke lenge til det. Dette er i alle aldersgrupper. Forresten er det mange som ikke vet de har diabetes som kan bli svært syk. Hvor sikker er du på at det ikke gjelder deg eller noen du er glad i (om du er glad i noen da)?
Sirah Skrevet 18. november 2020 #13 Skrevet 18. november 2020 13 minutter siden, Enda en tulling skrev: Men altså, dette med risikogrupper blir så overdrevet. Nå er plutselig alle med litt astma eller noen kilo for mye "i risikogruppa" selv om de fleste av disse har minimalt økt risiko sammenlignet med gjennomsnittspersonen. De som derimot faktisk har vesentlig økt risiko, hovedsakelig på grunn av svekket immunforsvar, ville jo måttet ta forholdsregler uansett, da det er og har alltid vært andre smittsomme sykdommer i samfunnet som også kan være farlige for dem. Ja selvfølgelig er det kjipt for de det gjelder, men må hele resten av befolkningen også ha det fælt fordi de har det? Hvordan hjelper det egentlig noen som helst? Det er de med vesentlig risiko jeg snakker om, ikke de som har "litt astma" eller "noen få kilo for mye". Dette er som du selv skriver mennesker som uansett må ta forhåndsregler, og denne dritten sørger for at de må ta enda flere forhåndsregler enn de til vanlig må leve med. En ordinær influensa kan være fatalt for en person med nedsatt immunforsvar - men for influensa har vi vaksine noe som senker risikoen betraktelig. Problemet med korona er jo at vi kan alt for lite om det enda og vi har enda ikke en vaksine på plass. Jeg så akkurat på NRK at vi akkurat har satt ny rekord i antall døde på et døgn av koronarelaterte dødsfall (husker ikke antallet) og det betyr jo at dette dessverre fremdeles er et økende problem... Og helt ærlig - har vi det egentlig så fælt? Nei, vi kan ikke drikke oss drita på byen eller samles til store fester. Men vi har ikke portforbud, vi kan delta på veldig mange fritidsaktiviteter, vi har en fantastisk natur vi kan benytte oss av og vi kan treffe både familie og venner - med noen restriksjoner. Vi tåler en kjip periode til for å beskytte de svakeste blant oss. 3
Kv1nn3 Skrevet 18. november 2020 #14 Skrevet 18. november 2020 2 timer siden, mandel92 skrev: Jeg er i utgangspunktet helt enig med deg. Men tror at for mange så er disse festene litt mer viktig enn for andre. Det er enkelt å peke fingrene og rope jævla egoist til alle som ikke følger smittevernreglene til punkt og prikke, men tror ikke det er så enkelt som at alle de som går på fest er store egoister og ikke bryr seg. Jeg tror faktisk at det er veldig viktig for mange å være sosial, kanskje spesielt nå etter at landet var nedstengt i flere måneder. Ungdom og studenter har heller ikke sin egen kjernefamilie og det blir fort venner man er med. Jeg vet også om noen som ikke har noen nære venner, og så å si all sosial omgang med andre skjer via fest, de er kanskje ikke på topp 5-lista til noen. Jeg synes selvfølgelig ikke at noen bør møtes 30-40 personer nå. Men jeg har forståelse for at det kan være vanskelig for noen. Jeg tenker ikke at de er egoister eller idioter, bare menneskelige. Folk sammenligner viruset med krigen, men selv under krigen var det ikke forbudt for de fleste å treffe sine nærmeste. Sammenligner du andre verdenskrig og en pågående pandemi?😂 Tenker du at de skal håndteres likt?
mandel92 Skrevet 18. november 2020 #15 Skrevet 18. november 2020 3 minutter siden, Kv1nn3 said: Sammenligner du andre verdenskrig og en pågående pandemi?😂 Tenker du at de skal håndteres likt? Nei, men ser at mange andre gjør det. Jeg mener at det ikke kan sammenlignes. Uansett; jeg mener at andre mennesker kanskje er det viktigste behovet vi mennesker har (ved siden av mat og drikke), og at når man tar fra mennesker muligheten til å dekke slike basale behov så er det alvorlig og man har rett til å "syte". 1
Gjest Warrior Skrevet 18. november 2020 #16 Skrevet 18. november 2020 Festing er det siste jeg vil nå, og nei det er ikke livsnødvendig å feste. De som gjør det likevel og bryter reglene er egoister som bare tenker på seg selv. Selvfølgelige savner jeg en fest og ha det moro, men det er mye viktigere å få en slutt på denne virusspredningen og unngå dødsfall.
Example Skrevet 18. november 2020 #17 Skrevet 18. november 2020 Problemet er at enkelte har klaget på fester siden mars. Selv i sommer, da vi knapt hadde smitte mente en del det var egoistisk å feste. Til slutt preller denne kritikken av, og man tenker "jaja, da er jeg egoist da". Og det er jo selvfølgelig nå man ikke burde gjøre det. Det er ikke greit å feste nå. Men det skillet er vanskelig å se da, da folk ble kalt for egoister om man festet i juli. Og liker man ikke å feste, så er det ikke noe tap. Det er mye jeg ikke bryr meg om heller, og sjelden gjør. For meg er det ikke noe tap at man ikke kan dra på konsert eller synge i kor, men at det er et tap for andre forstår jeg. Jeg husker godt min egen ungdomstid. Skole og jobb i hverdager, fester i helgene. Det er stor grad der jeg var sosial. Å kunne lære å være sosial på andre måter er ikke bare lett for mange. Å facetime er ikke noen erstatning. At Raymond Johansen kan ha vinkveld på Zoom, betyr ikke at 20åringer får det til. Og man er bittelitt egoist om man mener hele verden skal stoppe opp fordi en selv er redd også. Vi har ikke tiltak for at alle skal beskyttes mot smitte, men fordi helsevesenet skal fungere. Så må man heller tilpasse seg. 3
Anbefalte innlegg