Gå til innhold

Treg pc - hvordan løse dette?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en eldre (10 år ca) Asus laptop som er treg. Det vil si at det virker som det er noe som kjører i bakgrunnen slik at pc henger litt. Skal skrive jobbsøknader, men opplever det som stor frustrasjon at det tar lang tid å bare skrive en liten setning. Har ikke råd til å kjøpe ny nå. 
Hvordan kan jeg løse problemet? Hvor sjekker jeg om det er et program som kjører i bakgrunnen? Det ligger ikke noe åpent. 

Anonymkode: 73adc...578

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvilken Windows-versjon kjører maskinen? Hvis det er Windows10 kan du reinstallere Windows så den blir rask og fin. Men en 10 år gammel maskin vil ha noen begrensninger i maskinvaren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, newman01 skrev:

Hvilken Windows-versjon kjører maskinen? Hvis det er Windows10 kan du reinstallere Windows så den blir rask og fin. Men en 10 år gammel maskin vil ha noen begrensninger i maskinvaren

Det er Windows 10 jeg har ja. Ble installert for noen år siden. Bruker lite Pc, så det er jo mulig det kun er ting som skal oppdateres, men det er dumt om det kjøres i bakgrunnen når jeg jobber på pc. Synes den er litt raskere nå enn tidligere i dag, så den er kanskje ferdig for dagen med det den holdt på med 😂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdateringene til Windows 10 blir som oftest sluppet på tirsdager og når det er store oppdateringer så kan ting gå tregt, hvis pc'n er 10 år gammel så har den sannsynligvis en gammeldags harddisk (HDD). Anbefaler å oppdatere til SSD og RAM, det koster ikke spesielt mye og pc'n blir bedre enn da den var ny.

Har selv en 7 år gammel laptop som hadde HDD, byttet til SSD for noen år siden og det var som natt og dag, regner med den har mange år igjen. 

Anonymkode: bee1c...c25

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppdaget nå at jeg kunne skrive en mail på internett uten at det hang, men så snart jeg gikk inn på Word (Starter) for å skrive så gikk alt tregt igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du trykker på CTRL, ALT og DEL samtidig så kan du gå inn på oppgavebehandlingen og se hvilke programmer som bruker mye minne, prosessor og harddisk.

Opg.thumb.jpg.aafd75b6c47629dc99e439225904fd5a.jpg 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kast den i veggen også kjøper du en ny. eneste som funker her i huset.

Anonymkode: fe4e3...ccd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slå den av og på igjen. Noen som aldri slår av. Det bør gjøres av og til.

Sjekk hvor mye minne du har tilgjengelig. 

Slett programmer og filer du ikke bruker.

Anonymkode: ff754...682

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg oppdaget nå at jeg kunne skrive en mail på internett uten at det hang, men så snart jeg gikk inn på Word (Starter) for å skrive så gikk alt tregt igjen. 

Bruk et annet program enn word. Ser ut til at det gjør at det henger, du kan også lukke alt med ctrl alt del. Slå av antivirus når du skal skrive, har en 12 år gammel pc, funker fint som bare det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første du bør gjøre er at å prøve en restart. Ikke skru av og på, men omstart. På våre jobbpcer går det da en form for rydding i bakkant når den starter igjen. Kan også hende programvaren er oppdatert, da trengs gjerne en omstart. 

Ellers må man jo ta alt ut av pcen og gjenopprette fabrikksinnstillinger, det funker om aldri annet.

Anonymkode: 91497...1f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, trøndermann38 skrev:

Bruk et annet program enn word. Ser ut til at det gjør at det henger, du kan også lukke alt med ctrl alt del. Slå av antivirus når du skal skrive, har en 12 år gammel pc, funker fint som bare det

Kan kanskje virke som det er noe med programmet. Evt antivirus. Kan jeg få spørre om du har et annet program enn Word å anbefale? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kast den i veggen også kjøper du en ny. eneste som funker her i huset.

Anonymkode: fe4e3...ccd

Har veldig lyst!! Men lommeboken er for tiden ikke helt enig dessverre. 
Men hva må jeg egentlig ut med for en brukbar pc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan kanskje virke som det er noe med programmet. Evt antivirus. Kan jeg få spørre om du har et annet program enn Word å anbefale? 

Har alltid brukt wordpad. 'ligner på word men mye enklere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har veldig lyst!! Men lommeboken er for tiden ikke helt enig dessverre. 
Men hva må jeg egentlig ut med for en brukbar pc?

Du kan få en helt ok brukt til 500 på finn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, trøndermann38 skrev:

Har alltid brukt wordpad. 'ligner på word men mye enklere.

Ok, takk. Skal prøve. Er vant med å bruke Microsoft Word. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ok, takk. Skal prøve. Er vant med å bruke Microsoft Word. 

Kan jo være at du har fått noe virus som gjør at det går treigt også, jeg hadde det en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LibreOffice er et veldig bra gratisalternativ til Word.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...