Gå til innhold

Commonpass - ditt reisesertifikat

Fremhevede innlegg

Skrevet
14 minutter siden, Fallabella skrev:

Vanskelig disse lovtekstene.  Kan flere hjelpe meg å se hva som ble endret i sommer i forhold til smittevernloven? 

https://lovdata.no/dokument/LTI/lov/2020-06-23-112

Hvis du går øverst i lovteksten, står det en boks med blandt annet "sist endret". trykker du på linken kommer du til endringsloven.

Siden dette er en midlertidig lov, ser det pussig ut, men trykker du på knappen på toppen med "Gå til Kunngjordt  Versjon", får du lovteksten som er vedtatt. 

Videoannonse
Annonse
Gjest Fallabella
Skrevet
1 minutt siden, Klagenfurt skrev:

Så hvis det er så vanskelig, og du ikke forstår, hvorfor uttaler du deg om temaet egentlig?

Fordi jeg leste om det  og så lovteksten jeg refererer til. Skal man helst holde kjeft ved den minste tvil rundt egne påstander tenker du? Er du så skråsikker i alt du sier? 
Hva med å bidra til å få frem fakta isteden? 
Så kan du bruke tid på å kritisere meg når det vi lurer på er klart. 

Skrevet
22 minutter siden, Villfisker skrev:

Det gjør vi aldri uansett, om dette går igjennom. Så lenge vi sitter og godtar alt, blir ting aldri bedre.

Denne situasjonen har blitt brukt som brekkstang for å kneble folks frihet ytterligere. Jeg håper virkelig folk boikotter vaksinen når den kommer. 

Hvis mange nok boikotter den så kan du være sikkert på at man aldri går tilbake til normalen hvertfall. Og hvorfor skal du boikotte den? Av det jeg har lest så er testingen av denne vaksinen relativt grundig, hvertfall sammenlignet med det man gjorde for svineinfluensavaksinen. 

Dette er også mRNA vaksiner, noe som kan brukes mot andre og mer alvorlige sykdommer enn Covid-19. En av vaksinene som ble utviklet ble jo støpt i skjeen til det som opprinnelig er en kreftvaksine. Jo raskere man kommer i gang med mRNA vaksiner, jo raskere kan man også begynne jobben med å bekjempe andre og mer alvorlige former for sykdommer. 

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, Fallabella skrev:

Fordi jeg leste om det  og så lovteksten jeg refererer til. Skal man helst holde kjeft ved den minste tvil rundt egne påstander tenker du? Er du så skråsikker i alt du sier? 
Hva med å bidra til å få frem fakta isteden? 
Så kan du bruke tid på å kritisere meg når det vi lurer på er klart. 

Fordi dette er et stort problem i dagens Norge.

Folk uten kunnskap sitter på forumer, kommentarfelt, Facebook, Instagram, og i det virkelige liv og sprer feilinformasjon om ting de tror de kan. Og de jazzer opp hverandre i ekkokamre.

Gjest Fallabella
Skrevet
2 minutter siden, Klagenfurt skrev:

Fordi dette er et stort problem i dagens Norge.

Folk uten kunnskap sitter på forumer, kommentarfelt, Facebook, Instagram, og i det virkelige liv og sprer feilinformasjon om ting de tror de kan. Og de jazzer opp hverandre i ekkokamre.

Er dette veldig viktig for deg så vis at jeg tar feil i min påstand. Hva har skjedd/ikke skjedd med smittevernloven i 2020?

Skrevet
16 minutter siden, Fallabella skrev:

Er dette veldig viktig for deg så vis at jeg tar feil i min påstand. Hva har skjedd/ikke skjedd med smittevernloven i 2020?

Vet du hva? Jeg kom ikke med påstanden. Du kom med påstanden. Ergo ligger bevisbyrden for å argumentere for at det du sier er sant hos deg.

Gjest Fallabella
Skrevet
16 minutter siden, Klagenfurt skrev:

Vet du hva? Jeg kom ikke med påstanden. Du kom med påstanden. Ergo ligger bevisbyrden for å argumentere for at det du sier er sant hos deg.

Du tenker ikke at det er viktig å bekrefte/avkrefte en så alvorlig påstand som jeg kom med? 
Bevisbyrde er vel lite relevant, folk sine rettigheter er det som er viktig.

Spørsmål om det er slik at vi kan tvangsvaksineres er meget alvorlig. 

Skrevet
1 minutt siden, Fallabella skrev:

Du tenker ikke at det er viktig å bekrefte/avkrefte en så alvorlig påstand som jeg kom med? 

Jeg har linket deg og gitt deg bruksanvisning til dette i Lovdata. la oss legge denne død nå

Der er grupper som kan tvangsvaksineres, og slik har det vært lenge. Det er ikke slik at helse er privat for helsearbeidere.

Noen tvangsvaksinasjon av hele populasjonen er praktisk og lovmessig umulig. (selv om lovteksten står slik, er det begrensninger i forståeslen av loven som hindrer det. Ref den juridiske vurderingen av bøter til partydeltagere.)

• Liker 2
Gjest Fallabella
Skrevet
2 minutter siden, Druid skrev:

Jeg har linket deg og gitt deg bruksanvisning til dette i Lovdata. la oss legge denne død nå

Der er grupper som kan tvangsvaksineres, og slik har det vært lenge. Det er ikke slik at helse er privat for helsearbeidere.

Noen tvangsvaksinasjon av hele populasjonen er praktisk og lovmessig umulig. (selv om lovteksten står slik, er det begrensninger i forståeslen av loven som hindrer det. Ref den juridiske vurderingen av bøter til partydeltagere.)

Jeg har selvfølgelig lest det meste uten at jeg kan si meg i stand til å forstå lovverket fult ut.

Det interresante her er om folk i det hele tatt har interesse for å opplyse seg om vaksinering i en tid det er super aktuelt. 
Du har gjort det ser det ut til noe som er veldig bra!

Skrevet

Heldigvis finnes det noe mellom paranoid apekatt og sau uten egne tanker. Vil tro de fleste er i mellom der en plass fortsatt.

• Liker 4
Skrevet
6 timer siden, Fallabella skrev:

Vanskelig disse lovtekstene.  Kan flere hjelpe meg å se hva som ble endret i sommer i forhold til smittevernloven? 

Husker en bruker postet endringene i bioteknologiloven i en annen tråd her inne, men finner det ikke igjen. Er det kanskje denne? Synes det er skummelt at de endrer lovverket for en helt ny type vaksine aldri prøvd ut på mennesker før og så skal de tre den nedover hodene på folk. Uten at folk har fått si sin mening før lovendringen. Et gigantisk eksperiment! Tror ikke folk er riktig opplyst om hva de egentlig hiver seg på her, med tanke på kommentarfeltene på Facebook blant annet. Der er det mye hets mot kritiske tenkere.

Bilde_2020-11-18_210841.png

• Liker 4
Skrevet
21 timer siden, Fallabella skrev:

Jo, jeg tenker det er viktig. Derfor ber jeg deg om å redegjøre for påstandene dine.

Bevisbyrde er essensielt når man kommer med grove anklager som i tillegg er feilaktige. Og folks rettigheter ivaretas blant annen gjennom at bevisbyrden ligger hos anklageren.

Skrevet
Justlooking skrev (1 minutt siden):

Som forventet ...

Desverre

• Liker 5
Skrevet

Mange land har krav til vaksineattest for innreise, enten for folk som kommer fra områder der visse sykdommer er endemiske, eller fordi risikoen er stor for å erhverve alvorlig sykdom som er endemisk i landet man reiser til.

Dette er fornuftige tiltak. At et flyselskap tar over kravet om å vise vaksineattest er derimot ikke helt uproblematisk. Det er ikke sikkert det er lovlig heller.

Jeg synes ikke dette er noen krise. Men det er bedre om man lar krav om vaksineattest håndteres ved nasjonale grenser. Å måtte fremvise vaksinasjonsattest ved inn- eller utreise ved grensepassering er et fornuftig tiltak - så lenge det faktisk finnes omfattende smitte man bør beskyttes mot enten ved destinasjonen eller i landet man forlater.

• Liker 3
Gjest theTitanic
Skrevet

Helt uavhengig av synspunkter om vaksinen, så er et reisepass et skremmende maktovergrep. Minner om Hitlers krav om å vise identifikasjonspapirer på arisk opphav for å få kjøpt mat, klær, gå på gaten, reise mm. Hva blir det neste et reisepass skal inneholde? 

Skrevet

Voldsomt så paranoid da. Jeg vet forøvrig om land der man ikke får barnetrygd om man ikke deltar i barne-vaksinasjonsprogrammet. 

Skrevet

Greit nok å gjøre vaksine obligatorisk for reisende, men da må også vaksinen gjøres tilgjengelig for alle først. Hvis det kun er beboere på sykehjem som får lov å reise, er reiselivsbransjen like f***d.

• Liker 1
  • Opprett ny...