Gå til innhold

Er desperat etter råd! Datteren min blir mobbet etter mislykket øreoperasjon...

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er litt overrasket over at du snakker om hva du hva gjøre med jenta, istedet for hvordan du kan ta tak i mobbingen. Det er der du må starte. Nå med en gang, eller så lærer både hun og de andre at mobbing er greit. 

Endret av n_97
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, n_97 skrev:

Jeg er litt overrasket over at du snakker om hva du hva gjøre med jenta, istedet for hvordan du kan ta tak i mobbingen. Det er der du må starte. Nå med en gang, eller så lærer både hun og de andre at mobbing er greit. 

Dette har jeg selvfølgelig gjort... 

Når man melder fra om mobbing i skolen er det dessverre ikke slik at det automatisk stopper opp av den grunn....

TS

Anonymkode: 23c34...1f0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere skulle aldri ha operert henne i første omgang. Hvorfor ikke lære barna å elske seg selv heller? Operasjon vil ikke endre selvbildet hennes og hun vil nok få komplekser for dette resten av livet.

Anonymkode: 86bbe...376

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette har jeg selvfølgelig gjort... 

Når man melder fra om mobbing i skolen er det dessverre ikke slik at det automatisk stopper opp av den grunn....

TS

Da må du tar saken videre til fylkesnemnda. Du kan også kontakte Amnesty Norge, de har en ekspert på temaet. Bruk om nødvendig advokat. Kostnaden en advokat koster er en brøkdel av det det vil koste å følge opp et voksent barn som er psykiskt sykt pga mobbing. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså, jeg tror de fleste opplever kommentarer på utseendet på barneskolen, det er faktisk ikke unormalt. Er du sikker på at du ikke overdramatiserer det? Jenta di høres jo smart ut også, hun vil ikke ta igjen, men hun blir selvbevisst og lei seg. Jeg hadde det på samme måte og måte men kom meg jo over kompleksene etter hvert. Plastisk kirurgi er en veldig ekstrem vei å gå på veiene av et barn, og du burde ikke undervurdere hvor sterk datteren din er heller. 

Anonymkode: f0309...653

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan du forklare meg hvordan vi gjør det?

Vet du hva vi sier til henne når hun tar opp dette og er lei seg? 

Vet du noe som helst, annet enn det jeg har skrevet? Hvor i mine innlegg skriver jeg noe om at vi fokuserer på ørene hennes, eller sier til henne at det er noe galt med de? Har jeg skrevet at jeg har sagt til henne at hun kanskje kan operere...? 

TS

TS, noen ganger er det en tabbe å legge fram en problemstilling på kg. Folk som ikke har eller har hatt utstående ører aner ikke hva dette går ut på. 
Ikke bry deg om alle kverulantene.

Anonymkode: cd322...36f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men altså, jeg tror de fleste opplever kommentarer på utseendet på barneskolen, det er faktisk ikke unormalt. Er du sikker på at du ikke overdramatiserer det? Jenta di høres jo smart ut også, hun vil ikke ta igjen, men hun blir selvbevisst og lei seg. Jeg hadde det på samme måte og måte men kom meg jo over kompleksene etter hvert. Plastisk kirurgi er en veldig ekstrem vei å gå på veiene av et barn, og du burde ikke undervurdere hvor sterk datteren din er heller. 

Anonymkode: f0309...653

Å rette på utstående ører er på ingen måte ekstremt.  Det blir mer på nivå med tannregulering. Er du motstander av det også?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, n_97 skrev:

Hun kan jo gjøre begge deler 🙂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å skjære i unger fordi de ikke skal bli mobbet er veldig spesielt. Hva om man blir født med 6 fingre? Lang nese? Skeive øyne? Tynt hår? 
Mobbere vil mobbe uansett. Knut ned på mobbingen - hardere. For dette vil ikke stoppe bare fordi hun får «penere ører». Neste gang finner de noe annet å plukke på.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Bikbokelsker skrev:

Å skjære i unger fordi de ikke skal bli mobbet er veldig spesielt. Hva om man blir født med 6 fingre? Lang nese? Skeive øyne? Tynt hår? 
Mobbere vil mobbe uansett. Knut ned på mobbingen - hardere. For dette vil ikke stoppe bare fordi hun får «penere ører». Neste gang finner de noe annet å plukke på.

Det som er spesielt, er å mene så himla mye om et fenomen man vet ingenting om. 
Det eneste barnet jeg kjenner til som ble født med seks fingre, fikk forresten den sjette fingeren operert vekk. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS, noen ganger er det en tabbe å legge fram en problemstilling på kg. Folk som ikke har eller har hatt utstående ører aner ikke hva dette går ut på. 
Ikke bry deg om alle kverulantene.

Jeg har hatt utstående ører, blitt mobbet for det, og synes likevel det er hårreisende å gjennomføre kosmetisk kirurgi på en femåring.

Hvem gjør mest skade? En klassekamerat som mobber medfødt utseende eller en mor som legger ungen under kniven og sender signal om at man ikke er bra nok? Spiller ingen rolle at tanken er god når signaleffekten er horribel.

Anonymkode: 6a0c7...f9d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det som er spesielt, er å mene så himla mye om et fenomen man vet ingenting om. 
Det eneste barnet jeg kjenner til som ble født med seks fingre, fikk forresten den sjette fingeren operert vekk. 

Jeg vet met enn du aner. Og jeg synes likevel det er veldig spesielt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt utstående ører, blitt mobbet for det, og synes likevel det er hårreisende å gjennomføre kosmetisk kirurgi på en femåring.

Hvem gjør mest skade? En klassekamerat som mobber medfødt utseende eller en mor som legger ungen under kniven og sender signal om at man ikke er bra nok? Spiller ingen rolle at tanken er god når signaleffekten er horribel.

Var det du som skrev lengre oppe at de utstående ørene «gikk over» av seg selv? Isåfall var de neppe særlig utstående.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Var det du som skrev lengre oppe at de utstående ørene «gikk over» av seg selv? Isåfall var de neppe særlig utstående.

Haha, ja, det er hun som mente det gikk over. :) 

Vel...

Anonymkode: 387a5...6f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alveører og har alltid fått høre at jeg ser ut som en alv.

Har tolket det positivt og aldri hatt noe problem med det..?  Og har aldri følt det som mobbing når jeg har fått kommemtarer på det. Alveører er dritkult. Kanskje barnet deres har godt av å lære seg at hun er unik med de ørene hun har? 😊 Alle får jo små kommentarer på ting i løpet av livet og man må lære seg å takle det. 

Jeg ville i hvert fall aldri ha byttet bort ørene mine..

Anonymkode: a75e2...6e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du skal se bort fra alle svarene fra folk som ikke skjønner problemstillingen...

Veldig bra sammenligning med tannregulering, tenker jeg, mange tannreguleringer er jo i liten grad nødvendige, men mest kosmetiske.

For jenter er det faktisk ikke så gøy at ørene alltdi stikker ut gjennom håret.... Ikke alle er vakre modeller der bare ørene eller en skjev tann er et sjarmerende særtrekk: De fleste ser ganske hverdagslige ut, og det kan være tungt at hver eneste nye person man møter reagerer, kanskje glor på, kanskje kommenterer ørene. Det er annerledes om det er et vakkert særtrekk som andre drømmer om å ha - f eks nydelige øyne eller fantastisk hår. Ikke alltid like gøy å skille seg negativt ut.

Som jeg skrev i starten av tråden, ble jeg operert da jeg var seks. Dette var på syttitallet, mine foreldre var veldig lite opptatt av utseendet, min mor brukte f eks aldri sminke eller noe. De var vanlige mennesker uten interesse for utseende og fasade, men ørene mine sto virkelig rett ut. Jeg brydde meg ikke, men jeg husker at jeg lå på sykehus. Ørene mine har jeg ikke hatt komplekser for verken før eller etter, men jeg hadde nok blitt plaget av det etter hvert som jeg ble eldre. Jeg har en del andre fysiske særtrekk som gjør at jeg skillet meg ut, og det er litt pes. 

Så at ei lita jente skal gå og skjule ørene sine når det så lett kan ordnes - det er bare dumt. Ville dere reagert om en voksen farget håret, fikset på tennene eller brukte full ansiktsmakeup hver bidige dag?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
13 timer siden, FrøkenMånestråle skrev:

Ta det med lege, det er jo tydelig at dette er et problem for henne. Synes og det var veldig tidlig, alle jeg kjenner som har fått en slik operasjon (kjenner bare 3 altså 😄 ) de måtte vente til de var 10...

Det er veldig vanlig å ta det før skolestart fordi da unngår man mobbing på skolen (man må tross alt gå med bandasjert hode i to uker), og fordi ørene er myke og gror bedre inn i sin nye posisjon når man er yngre.

Vi er en familie med skikkelig utstående ører, og både jeg, min søster, og to fettere har operert. De andre opererte da de var fem og jeg da jeg var 17. Problemet med å være 17 et at brusken er ganske hard og det gjør mye vondere og er lenge tilhelingstid, men foreldrene mine så ikke problemet med ørene mine, men det gjorde jeg (og legene).

De fleste jeg kjenner som har tatt operasjonen har ikke fått «perfekte ører». Ikke jeg heller. Mine er litt utstående fortsatt, en annens litt på toppen som en alv. Jeg kjenner også en hvor hele operasjonen feilet på ene øret, og hun hadde derfor lenge ett øre som var klistra inn til hodet og ett som stod rett ut. 

Jeg ville helt klart tatt henne med til lege. Det går helt sikkert an å ta en korrigerende operasjon om det ser sånn ut og hun har sånne plager. 

Anonymkode: 3027c...710

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Synes du skal se bort fra alle svarene fra folk som ikke skjønner problemstillingen...

Veldig bra sammenligning med tannregulering, tenker jeg, mange tannreguleringer er jo i liten grad nødvendige, men mest kosmetiske.

For jenter er det faktisk ikke så gøy at ørene alltdi stikker ut gjennom håret.... Ikke alle er vakre modeller der bare ørene eller en skjev tann er et sjarmerende særtrekk: De fleste ser ganske hverdagslige ut, og det kan være tungt at hver eneste nye person man møter reagerer, kanskje glor på, kanskje kommenterer ørene. Det er annerledes om det er et vakkert særtrekk som andre drømmer om å ha - f eks nydelige øyne eller fantastisk hår. Ikke alltid like gøy å skille seg negativt ut.

Som jeg skrev i starten av tråden, ble jeg operert da jeg var seks. Dette var på syttitallet, mine foreldre var veldig lite opptatt av utseendet, min mor brukte f eks aldri sminke eller noe. De var vanlige mennesker uten interesse for utseende og fasade, men ørene mine sto virkelig rett ut. Jeg brydde meg ikke, men jeg husker at jeg lå på sykehus. Ørene mine har jeg ikke hatt komplekser for verken før eller etter, men jeg hadde nok blitt plaget av det etter hvert som jeg ble eldre. Jeg har en del andre fysiske særtrekk som gjør at jeg skillet meg ut, og det er litt pes. 

Så at ei lita jente skal gå og skjule ørene sine når det så lett kan ordnes - det er bare dumt. Ville dere reagert om en voksen farget håret, fikset på tennene eller brukte full ansiktsmakeup hver bidige dag?

Takk ❤

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er veldig vanlig å ta det før skolestart fordi da unngår man mobbing på skolen (man må tross alt gå med bandasjert hode i to uker), og fordi ørene er myke og gror bedre inn i sin nye posisjon når man er yngre.

Vi er en familie med skikkelig utstående ører, og både jeg, min søster, og to fettere har operert. De andre opererte da de var fem og jeg da jeg var 17. Problemet med å være 17 et at brusken er ganske hard og det gjør mye vondere og er lenge tilhelingstid, men foreldrene mine så ikke problemet med ørene mine, men det gjorde jeg (og legene).

De fleste jeg kjenner som har tatt operasjonen har ikke fått «perfekte ører». Ikke jeg heller. Mine er litt utstående fortsatt, en annens litt på toppen som en alv. Jeg kjenner også en hvor hele operasjonen feilet på ene øret, og hun hadde derfor lenge ett øre som var klistra inn til hodet og ett som stod rett ut. 

Jeg ville helt klart tatt henne med til lege. Det går helt sikkert an å ta en korrigerende operasjon om det ser sånn ut og hun har sånne plager. 

Anonymkode: 3027c...710

Tusen takk for tilbakemeldingen din ❤

Har fått flere gode innspill og råd her inne i dag (mellom all kritikken 😏), så det setter jeg stor pris på! 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo det var de. De sto rett ut, det gikk ikke en dag uten at jeg fikk høre noe om ørene mine på skolen. Du vet ører vokser og endrer seg hele livet? De er selvsagt ikke "normale" i dag, men de er ikke like utstående som barn. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...