Gå til innhold

Er desperat etter råd! Datteren min blir mobbet etter mislykket øreoperasjon...

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

så man lærer barna at mat opererer dersom noen kommenterer noe på utseende? 😮 

Anonymkode: f2ebe...040

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Bra dere tar tak i dette! Dersom datteren deres har noe feil med utseendet er det viktig at dere som foreldre ordner masse kosmetisk kirurgi til henne slik at hun får god selvtillit. Ville også passet godt på vekten. Vei henne hver dag og pass på at hun får mindre mat dersom hun veier for mye.

Anonymkode: fb8b1...c77

Wtf 😳

Anonymkode: e97ea...7f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At noen sier "du har alveører" er jo ikke mobbing, ts. Det er en kommentar som er helt nøytralt. 

For at vi skal kunne si noe om hva datteren din skal gjøre i situasjonen må du sannsynliggjøre at dette ER ment stygt. 

Det åpenbart konstruktive svaret fra et trygt barn er "takk". Hvorfor datteren din ikke valgte dette svaret er det du må bruke energi på. Svaret ligger i ordet trygghet.

Anonymkode: 44e01...c88

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som helst mulighet for å vri det "alviske" ved henne til noe positivt? Ringenes Herre, alle forskjellige typer mytologi, kunst, kjendiser med ører som ligner hennes...alver har jo fascinert mennesker i mange, mange år! 11 år er en merkelig og sårbar alder, og jeg ville vært bekymret for hvilke signaler det eventuelt kan sende om dere tar henne med til en kosmetisk operasjon nå. Spesielt med tanke på hvor "vanlig" det har blitt med kosmetiske inngrep i både media og hverdagen.

Tipper datteren din var vakker med ørene hun ble født med, og at hun er minst like vakker nå :)

Jeg har rødt hår. Hatet det som barn, men hadde fantastisk familie (og frisør <3) som forsikret meg om at dette var den fineste hårfargen i hele verden. Nå kunne jeg ikke vært mer enig, samme hva enkelte - for eksempel her inne - får seg til å si.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 123 eller noe

Se LOTR sammen med henne, jeg var alltid misunnelig  på de som hadde råd til å betale dyre dommer for å operere seg alveører :) Ønsker meg det egentig litt fortsatt, men dette er ikke Rivendell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At noen sier "du har alveører" er jo ikke mobbing, ts. Det er en kommentar som er helt nøytralt. 

For at vi skal kunne si noe om hva datteren din skal gjøre i situasjonen må du sannsynliggjøre at dette ER ment stygt. 

Det åpenbart konstruktive svaret fra et trygt barn er "takk". Hvorfor datteren din ikke valgte dette svaret er det du må bruke energi på. Svaret ligger i ordet trygghet.

Anonymkode: 44e01...c88

Nøytralt når barn mobber noen for å ha alveører? Ja jøsses 🙄

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke rent kosmetisk, det handler om at man skal slippe den psykiske belastningen å bli mobbet for et veldig annerledes utseende. 

Anonymkode: 713da...505

Jeg hadde selv utstående ører som barn, og ble mobbet for det. Pluss tusen andre ting. Hvis barn vil mobbe et annet barn, finner de noe uansett hvordan ørene ser ut. Etter hvert normaliserte ørene seg og nå har jeg normale ører i voksen alder. Med andre ord helt unødvendig å gå gjennom en operasjon som bare sier at ungen ikke er bra nok som den er fordi det er noe galt med utseendet. Forferdelig. 

Anonymkode: 6a0c7...f9d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis min datter hadde fått høre at hun hadde alveører da hun var 11 år hadde hun blitt overlykkelig. 

Har din datter fått veldige komplekser for ørene på grunn av operasjonen da hun var 5 år? 

Ut fra det du forteller har hun fått noen kommentarer for ørene, men du sier ikke at det er mobbing. Er det din datter som er ekstra sår - tror dette må løses på en annen måte enn kosmetisk operasjon. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig vanskelig dette her. Det er jo mange ting som er karakteristiske som er veldig vanskelig som barn og ungdom, og som senere kan snus til noe fint og litt unikt. 

Jeg har selv et litt stort mellomrom mellom fortennene, og min mormor var sterk motstander av å ta bort dette ved regulering, for "vi skal ikke se like ut". Da jeg ble litt eldre ble plutselig Georgia May Jagger et moteikon, med slike tenner.

Søsteren min har veldig stor nese og hadde komplekser for denne, men mannen hennes synes det er kjempefint. 

Så det er litt vanskelig å si uten å se dem, men min første tanke er at det er noe hun har hengt seg opp i fordi det er lett å gjøre det, og hvis det ikke var ørene kunne det vært noe annet. 11 er jo en sårbar alder. Da jeg var 11-12 syntes jeg alt ved mitt eget utseende var forferdelig.

Hvis det faktisk er snakk om at andre erter henne, kunne du alliere deg med noen foreldre for å snu dette?

Anonymkode: 98d78...858

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Wtf 😳

Foreldrene har jo allerede lagt barnet sitt under kniven fordi det ikke var pent nok. Hvorfor stoppe der? Man kan jo gi barnet hormoner sånn at det skal bli høyere (vanlig i usa), tannregulering av kosmetiske årsaker. Her er det jo helt innafor å sende barnet signaler om at det ikke er pent nok.

Anonymkode: fb8b1...c77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ørene mine går litt opp. De er ikke spisse, selvfølgelig, men de har en litt avlang form.

Da jeg engang hadde øverste halvdel av håret bak i strikk og resten løst, så fikk jeg kommentaren "Du ser skikkelig alvisk ut". Jeg syntes det var en kjempefin kommentar.

Når det kommer til mobbing: jeg ble mobbet på barneskolen for hvordan jeg gikk, hvordan jeg snakka, ting jeg sa, at jeg snakket i lavt volum, brukte briller osv. Alt ble gjort narr av. Når barn bestemmer seg for å gjøre narr av noen, så vil ikke det slutte fordi man fikser det som er 'galt'. 

Datteren din må se på alveørene hennes som noe kult og stilig. Når noen kommenterer ørene hennes, så bør hun si "takk" med et smil. Om dere tar henne med til konsultasjon for å "fikse" de, så vil dere bare understreke at det er noe galt med henne. Og hva skjer når hun kommer på skolen med 'normale' ører? Enten vil de gjøre narr av at hun har fiksa ørene, eller så vil de finne noe annet med henne å gjøre narr av. 

Datteren din er ikke problemet.

Anonymkode: efe9a...bf4

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den kampen får man evnt stå i selv. Man skyver ikke et sårbart barn i ilden og forlanger at de skal ta den kampen til evig tid, når de kan få en enkel operasjon.

Anonymkode: 08e47...ee0

Er forsåvidt enig, det er noe de voksne på ta, men det skader ikke å lære barna å stå opp for seg selv,. - men kanskje i litt andre situasjoner når jeg tenker etter. 

Anonymkode: 21c1e...16e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her 

Nå har det kommet endel "spesielle" kommentarer her, så jeg vil bare oppklare litt:

Min datter ble operert på oppfordring fra helsevesenet, fordi hun hadde ekstremt utstående ører. Allerede som baby når hun var på helsestasjonen, fikk vi høre at dersom vi ønsket det, så kunne hun få dekt operasjon i tidlig alder. Vi ble rådet av leger til å evt ta operasjonen før hun kom i skolealder, for å unngå at hun ble mobbet, og før hun kanskje ble så oppmerksom på ørene sine selv. Vi brukte flere år på å vurdere dette, og følte at avgjørelsen var den beste vi tok for jenta vår. 

Videre må jeg si at jeg sier alltid til henne at det er ingenting galt med ørene hennes, og at hun er helt perfekt akkurat som hun er (var derfor jeg skrev at jeg var usikker på om jeg ville ta henne med til lege/sykehus for å vurdere om ny operasjon er mulig). Dette hjelper uansett lite, når hun flere ganger gjennom livet har enten blitt fliret av av andre barn eller fått høre at hun ser ut som en alv... Å vise henne Ringenes Herre, og si at alveører er kult, og "bare" si at hun må heller bli glad og si takk om noen sier det til henne, er bare idiotiske utsagn av dere, som tydeligvis ikke skjønner hvordan man går frem når et barn allerede er traumatisert... 

Anonymkode: 23c34...1f0

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke rent kosmetisk, det handler om at man skal slippe den psykiske belastningen å bli mobbet for et veldig annerledes utseende. 

Anonymkode: 713da...505

Har selv barn med utestående ører. Kommentarer har de fått men bryr seg ikke. Aldri opplevd noe i nærheten av mobbing. Nå i voksen alder ønsker ingen av dem å operere heller. Mange supermodeller har jo utstående ører, det er et fint preg. 

Anonymkode: 6c3cd...9e1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde selv en mor som konstant prata om at hun ville operere ørene mine fordi de var utstående. Dette var ikke noe jeg selv la merke til før hun sa det, og på grunn av at hun konstant gjorde det fikk jeg store komplekser og måtte alltid gå med håret over ørene! 
Synes det var sykt slemt av henne å påføre meg det der selv om det kanskje bar «godt ment» i hennes hode. Det er ingenting galt med mine ører og jeg har vokst inn i dem, men vil alltid ha disse kompleksene fra moren min. 
Så jeg tenker, beklager å måtte si det men du kan skylde deg selv! Og ligg langt unna videre bestemmelser over hennes utseende. Hun kan fikse opp i det når hun blir voksen, men fram til da så burde hun være vakker og bra nok i dine øyne! 

Anonymkode: f0309...653

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dem mobber vel fordi de er misunnelig. Særtrekk er tiltrekkende, og gjør en mer unik. Skulle ønske jeg hadde alveører. Synes det er fint. Leit å høre hun blir mobbet. Sånn skal det ikke være. Du må komme i kontakt med foreldrene til dem som mobber, skole og ledere ved fritidsaktiviteter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Å vise henne Ringenes Herre, og si at alveører er kult, og "bare" si at hun må heller bli glad og si takk om noen sier det til henne, er bare idiotiske utsagn av dere, som tydeligvis ikke skjønner hvordan man går frem når et barn allerede er traumatisert... 

Anonymkode: 23c34...1f0

At hun har komplekser er ikke det samme som at hun er traumatisert, og jo, dere kan jobbe med å snu til det til å bli noe mer positivt eller nøytralt, men burde kanskje ha begynt med dette tidligere.

Anonymkode: d5cfa...5ce

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...