Gå til innhold

Er desperat etter råd! Datteren min blir mobbet etter mislykket øreoperasjon...

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Datteren min fikk dekt operasjon pga svært utstående ører da hun var 5 år. Vi valgte jo dette nettopp for å unngå at hun skulle bli mobbet.

Operasjon virket vellykket, men etter noen år begynte hun å få kommentarer på skolen om at det ser ut som hun har alveører... Jeg hadde aldri tenkt over dette selv, men ser nå etter hvert som hun har vokst til (er 11 nå), at de ikke gjorde en så god jobb på sykehuset: ørene ligger ganske trykt inntil hodet, bortsett fra helt øverst, hvor de står littegrann ut, nesten som en spiss... Jeg sier ikke dette til datteren min, men hun påpeker det selv hele tiden.

Etter vi flyttet, fikk hun også kommentarer om at hun ser ut som en alv pga ørene, så nå har dette gått så innpå henne, at hun alltid dekker ørene med håret. Hun sluttet på håndball fordi hun ikke ville bruke hestehale (prøvde lenge å overtale henne til å ikke gi opp), og hun gruer seg hver uke til matlaging på skolen, for da må hun også bruke hestehale... Hun tør ikke å løpe raskt når hun er sammen med andre barn, i tilfelle håper flagrer bakover så ørene kan sees.... Dette har blitt helt sykelig, og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre for henne.... 

Vurderer å ta henne med til psykolog. Er nok ikke vits i å klage til sykehuset nå etter så lang tid (6 år), og jeg har uansett ikke lyst til å ta henne med, så hun hører sin egen mor også påpeke at det er noe galt med hvordan ørene hennes ser ut...

Noen andre som har opplevd mislykkede øreoperasjoner på seg selv eller sine barn...? 

Jeg gråter meg i søvn enkelte kvelder, for jeg får så vondt av jenta mi... 😔

Anonymkode: 23c34...1f0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke sikkert operasjonen var misslykket, men heller at jenta har vokst? Kanskje legen kan vurdere en ny operasjon dersom det er belastende for henne? 

Anonymkode: c43a7...6b3

• Liker 45
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt henne med til ny vurdering for å se på det enkelt kan utbedres.

Mulig du får tatt det via muntlig konsultasjon først, om korrigering i det hele tatt er mulig? 

Anonymkode: fbc63...cde

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke sikkert operasjonen var misslykket, men heller at jenta har vokst? Kanskje legen kan vurdere en ny operasjon dersom det er belastende for henne? 

Anonymkode: c43a7...6b3

Dette tenker jeg og. Hun er i utvikling, så ørene endres de og. Kanskje det var litt tidlig med operasjon da hun var 5 år, fordi ørene da ikke fikk utvikle seg skikkelig? Jeg ville bestilt time hos fastlegen og latt datteren din prate. La henne forklare hvordan hun opplever sin situasjonen. Da hun var 5, ble kanskje avgjørelsen tatt litt "over hodet" på henne? La henne nå få lov til å være del i de neste skrittene som taes.

Anonymkode: 8ca18...7bf

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble selv operert for utstående ører da jeg var barn. De ligger fremdeles ikke like tett inntil hodet som mange andres ører, men ser mye bedre ut enn de ville gjort uten operasjon. Det samme gjelder kanskje din datter?

Om datteren din blir mobbet pga ørene ville jeg heller håndtert det som mobbing - enn som en beskjed om at din datter bør ta nok en plastisk operasjon.

Min datter har forresten også utstående ører. Men er bare 3 år foreløpig, så vi ser an operasjon noen år til. Jeg ble ikke operert før jeg var nærmere ti.

Anonymkode: cd322...36f

• Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, så leit.. Jeg hadde absolutt tatt henne til psykolog. Og det er selvsagt ikke en trøst for henne nå, Men alveører er jo veldig populært hos mange 

image.png

Anonymkode: 2e125...746

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ble operert for det samme da jeg var seks. Mine ble litt ‘skjeve’, det vises ikke, men jeg kan kjenne at midten på det ene stikker litt ut. ellers står de også litt ut øverst, men ikke så mye at det plager meg.

Søsteren min hadde mindre utstående og ble ikke operert, men har i alle år hatt komplekser, og alltid håret over ørene (hun er nå over femti). Bortsett fra akkurat det er hun selvsikker, men sveisen - den forblir!

Jeg ville tatt noen bilder og forhørt meg med lege. Ta henne evt med dersom de mener det er verdt å operere. Jeg vil absolutt tro at det lett lar seg fikse, og så sparer du henne for år med komplekser. Det er vel og bra å være fornøyd med seg selv, men opererte ører kan jo bli litt rare, siden de ikke var slik naturlig. Så her foreslår jeg at dere sjekker mulighetene.

Ellers er hun såklart fin med ørene hun har, og vi skulle vel alle ønske at sånt var unødvendig. Men her er det snakk om noe lite som kan kaste altfor stor skygge over mye av livet hennes.

Anonymkode: 387a5...6f8

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tatt henne med til legen og tatt det derfra. Kan være ørene hennes er helt normale. Bare se på Bent Høie ang alve ører🤭

Anonymkode: d9c9a...dde

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det med lege, det er jo tydelig at dette er et problem for henne. Synes og det var veldig tidlig, alle jeg kjenner som har fått en slik operasjon (kjenner bare 3 altså 😄 ) de måtte vente til de var 10...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Niese og nevø har blitt operert for utstående ører, og begge to har fått litt annerledes ører enn oss andre. De er bruskete eller litt klumpete på en måte. Ingen av de er plaget av det. Det viktigste for de var at ørene ikke står så ut lenger. De ble ikke operert før etter at de var 10 år, så syns 5 år høres tidlig ut. Trodde ikke de gjorde det så tidlig. Da henne med til lege for konsultasjon. Noe må du gjøre når det påvirker henne så voldsomt.

Anonymkode: 2668a...2a8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bør ikke operere ørene til barn på kosmetisk grunnlag, synes det er hårreisende at det er lov. Og at det blir dekket? Helt sykt.

Anonymkode: 6a0c7...f9d

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man bør ikke operere ørene til barn på kosmetisk grunnlag, synes det er hårreisende at det er lov. Og at det blir dekket? Helt sykt.

Anonymkode: 6a0c7...f9d

Det er ikke rent kosmetisk, det handler om at man skal slippe den psykiske belastningen å bli mobbet for et veldig annerledes utseende. 

Anonymkode: 713da...505

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag blir barn operert tidligere enn før, etter anbefaling fra fagmiljøet. Jeg opererte øra når jeg var 13 år. De er litt rare om jeg kam si det, ligger inntil.... Men heller det enn å ha de utstående. Slet i alle år. Mange ganger teipet jeg de fast med sportsteip om jeg ikke brukte hårbånd. Måtte tom bade med hårbånd. Ikke veldig gøy å bli kalt for Dumbo:;

Anonymkode: 7d7f2...701

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke rent kosmetisk, det handler om at man skal slippe den psykiske belastningen å bli mobbet for et veldig annerledes utseende. 

Anonymkode: 713da...505

Fullt forståelig mtp at man gjør det beste for sine barn, men samtidig.. Hva sier det om samfunnet vi lever i? Alt som er annerledes skal påpekes og mobbes? Det hjelper ikke å lære barna at de er flotte, vakre og kule som de er, og det er alle andre og, og så kommer det et barn som er vant til at mor og far snakker stygt om andre mennesker.. 

Ts, snakk med datteren din, snakk med legen, finn ut hva som er best å gjøre. Eventuelt lær datteren din å ta igjen, "hvis jeg var deg, hadde jeg tatt meg en titt i speilet og hadde holdt munn". /"alver er ihvertfall kulere enn mennesker som mobber". 

Anonymkode: 21c1e...16e

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med lege/sykehus først selv. Ta med bilder, de kan du ta når hun sover.

I mellomtiden kan hun kombinere pannebånd og hestehale.

Hvordan er psyken hennes? Kan valget hos de voksne og deres opptatthet av "feil type ører" ha gjort skade på henne? Jeg tenker.. en ting er å bli mobbet, en annen ting er å la seg mobbe. Selvtilliten og "gi faen" holdning bør bygges opp! Både hun og dere voksne må bli litt tøffere og mer hardhudet og lære dere til å ikke gå rundt å tenke hva andre tenker om dere.

Anonymkode: f0a81...ec8

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir hun mobbet eller har hun fått en kommentar på det? Unger kan jo godt finne på å kommentere noe som de syns er kult, som mottakeren tar negativt om den er veldig selvbevisst på dette.

Anonymkode: e4182...923

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bra dere tar tak i dette! Dersom datteren deres har noe feil med utseendet er det viktig at dere som foreldre ordner masse kosmetisk kirurgi til henne slik at hun får god selvtillit. Ville også passet godt på vekten. Vei henne hver dag og pass på at hun får mindre mat dersom hun veier for mye.

Anonymkode: fb8b1...c77

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fullt forståelig mtp at man gjør det beste for sine barn, men samtidig.. Hva sier det om samfunnet vi lever i? Alt som er annerledes skal påpekes og mobbes? Det hjelper ikke å lære barna at de er flotte, vakre og kule som de er, og det er alle andre og, og så kommer det et barn som er vant til at mor og far snakker stygt om andre mennesker.. 

Ts, snakk med datteren din, snakk med legen, finn ut hva som er best å gjøre. Eventuelt lær datteren din å ta igjen, "hvis jeg var deg, hadde jeg tatt meg en titt i speilet og hadde holdt munn". /"alver er ihvertfall kulere enn mennesker som mobber". 

Anonymkode: 21c1e...16e

Den kampen får man evnt stå i selv. Man skyver ikke et sårbart barn i ilden og forlanger at de skal ta den kampen til evig tid, når de kan få en enkel operasjon.

Anonymkode: 08e47...ee0

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bra dere tar tak i dette! Dersom datteren deres har noe feil med utseendet er det viktig at dere som foreldre ordner masse kosmetisk kirurgi til henne slik at hun får god selvtillit. Ville også passet godt på vekten. Vei henne hver dag og pass på at hun får mindre mat dersom hun veier for mye.

For en tøvete kommentar.

Anonymkode: 08e47...ee0

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har ikke så lett for det du?

Anonymkode: b9ccb...fb4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...