Gå til innhold

Barnehageansatte, barn i barnehage selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnehager blir ofte framstilt som bra for barn, viktig for språkutviklingen og så videre. Men dere barnehageansatte, nå som dere vet hvordan det egentlig er, ville dere hatt barn i barnehage selv? 

Anonymkode: e0402...f35

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja! 

Men ikke 07-17 hvis jeg ikke var tvunget til det. Barnehage er bra, men kjempelenge dager blir veldig slitsomt. 

Men barnehage i seg selv? Ja. 

• Liker 2
Skrevet
9 minutter siden, Ulrikke skrev:

Ja! 

Men ikke 07-17 hvis jeg ikke var tvunget til det. Barnehage er bra, men kjempelenge dager blir veldig slitsomt. 

Men barnehage i seg selv? Ja. 

Man føler du det er trygt?

Jeg har hatt ett barn i barnehage, og selv om jeg ikke har noe spesielt å utsette på den, så vi jo selv at det pedagogiske var bortimot ikke-eksisterende. Utenom det, tenkte jeg det var greit nok, for jeg måtte jo på jobb. Men jo mer jeg leser fra barnehageansatte her, jo mer skeptisk blir jeg. 

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt ett barn i barnehage, og selv om jeg ikke har noe spesielt å utsette på den, så vi jo selv at det pedagogiske var bortimot ikke-eksisterende. Utenom det, tenkte jeg det var greit nok, for jeg måtte jo på jobb. Men jo mer jeg leser fra barnehageansatte her, jo mer skeptisk blir jeg. 

Men hvor mye pedagogikk trenger man egentlig? Er ikke det viktigste at de er trygge, mette, tørre, varme og får lekt i løpet av dagen? 

Har nå min i familiebarnehage. Byttet fra vanlig. Er super fornøyd. Alle må følge årsplanen men det er mindre oppfinnelser her. Men de er mye ute da. Og er nok endel roligere pga færre barn. Barnet stortrives og går til barnehagen med glede. De passer på at hen spiser, er varm, tørr og fornøyd. Hva mer skal jeg forvente? 

De får nok pedagogikk når de begynner på skolen... Og i mange år. Det er helt greit at de får være barn og leke litt. Blir mindre stress for alle 

Anonymkode: 2ca91...69e

• Liker 6
Gjest Kvinne487
Skrevet

Jeg jobber i barnehage og har barnet mitt i den  samme barnehagen. Jeg bryr meg fint lite om dagen hans er «pedagogisk». Skjønner ikke hvorfor alle foreldre henger seg oppi det ordet. Jeg bryr meg om han er mett,trygg,glad,leker med noen, har et fang å sitte i om noe er leit. Og jeg bryr meg om at han stortrives. Noe han gjør. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det pedagogiske? Hvor pedagogisk er du hjemme da? De lærer jo masse i bhg, som et enebarn aldri kan lære hjemme. Vente på tur, dele, sånn i hverdagen, hver dag. 

De lærer sanger og vers, de lærer å ta hensyn, de lærer å kle av og på seg selv,  å rydde etter seg, vaske seg og ta hensyn til de mindre. 

Hva mener du mangler?

Anonymkode: ba118...545

• Liker 10
Skrevet

Oi, nå så jeg at mange andre skrev det samme :)

Anonymkode: ba118...545

Skrevet

Jeg ser jeg ble misforstått her, jeg har ikke vært så opptatt av det pedagogiske, men tenkt at det viktigste er at de er trygge, mette, tørre og varme, som en sa over.

Problemet er at jeg blir mer og mer i tvil om de faktisk er det. Jeg prøver å ta skrekkhistoriene som dukker opp her (ansatte som skriker til barna, ett-toåringer som spiser uten tilsyn og så videre) med en klype salt, men noe må det jo være i det? 

TS

Skrevet

Barnehager og barnehageansatte er veldig forskjellige. Jeg har hatt barn i en barnehage vi var veldig misfornøyd med og har nå barn i en barnehage vi er veldig fornøyd med. 

Skrevet

Jeg jobber i barnehage, og har selv hatt barn som går i barnehage. For min del er det viktigst at barna var gode og varme, tørr bleie, fikk omsorg kos og trygghet, leke med andre barn. Det pedagogiske brydde jeg meg ikke om. 

• Liker 4
Skrevet

Selvsagt. Jobber i bhg, og alle mine barn har gått i bhg. Men har hatt de hjemme ekstra med å ta ulønnet permisjon. Sier ikke at barn under 2 år ikke har godt av barnehage, men jeg syns det var fælt å levere de i bhg for å så dra på jobb og kose med andres barn på samme alder.. (småbarnsavd). Da holdt jeg de to siste hjemme ekstra. 

Samtidig prøver vi å gi de korte dager når vi kan. Feks at jeg leverer sent (når jeg har senvakt, leverer i 9tiden) og pappaen henter i 3 tiden. Ellers er de i bhg 7-8timer pga reisevei og jobb. 

Anonymkode: 344bd...cff

• Liker 1
Skrevet

Ja såklart, men ønskjer ikkje fulle dager i ein perfekt verden. Vi jobber begge 100% så det blir fort fulle dager, sånn er det for veldig mange. 

Skrevet

Ja, men hadde sein barnehagestart (2år), tok ulønnet permisjon. Og har korte dager så langt det lar seg gjøre. 6 timer, max.

Jeg har et bedre inntrykk av barnehagen barna mine er i enn av barnehagen jeg selv jobber i. Det er latterlig stor forskjell.

Det verste for 90% av barna er såkalte basebarnehager som store kommuner bygger for å spare penger på å ikke ha nok ansatte ved sykdom, men plasserer ansatte rundt omkring etter hvilke baser som er rammet av sykdom. Det er også altfor små rom fordi barnehagen er lagt opp slik at barna skal være på forskjellige aktivitetsrom og store åpne baserom. Nå i Koronatiden er det spesielt ille fordi vi nettopp ikke kan benytte fellesarealene.

Problemet generelt er jo den knappe bemanningen i barnehagene som fører til at man sjeldent får delt seg slik man skal. Ergo er hele barnegruppa så og si hele tiden i bittesmå rom. Uten god nok ventilering, uten lyddemping, uten nok plass til å bevege seg, uten alt det de egentlig har rett på i loven. Som ansatt sitter man ofte og leser bok helt oppi barna som leker på lekekjøkkenet, eller de som spiller spill ved spisebordet, eller de som leker med Kappla på gulvet. For man har ingen avskjermede steder å sitte og det er ikke plass til å gå unna. Sier seg selv at man ikke får nok ro da. Barna leker mye oppi hverandre og man får ikke skjermet leken. Det er mye høyere volum fordi barna må snakke høyt pga støy (det blir støy uansett hvor lavt barna snakker når det er 20 stykker i et rom som leker. Kapplatårnet raser, barna som leker med togbane lager tøffelyder og tutelyder, de som tegner viser stolt frem tegningen sin, de som spiller Lotto roper "jippi" for å ha trukket to like kort... Helt vanlig oppførsel og ikke noe vi kan slå ned på.  Barna må få lov til å leke og ikke sitte stille som mus hele dagen.)

De som bygger slike basebarnehager har bare penger som motivasjon og ikke barnas beste. Basebarnehager er det største sviket kommunene og staten har gjort mot barna våre. Å stadig kutte antall ansatte på en god andreplass. Men disse to tingene kombinert er intet mindre enn en skandale. Tenk at i basebarnehager blir garderobene, gangene, yttergarderoben og alle flater medregnet i den lovfestede areal-per-barn-normen som barnehagene bygges etter. Men vi kan jo ikke leke i garderobene, det er ikke tilrettelagt. I tillegg er de for små, trange, fulle av gjemmesteder og dårlig rengjort. Den stadige utskiftningen av ansatte i slike barnehager sier sitt om hvordan det er. Det er helt sinnsykt at foreldre lar dette skje. Vi ansatte prøver å rope høyt om at dette kan være/er skadelig for mange barn, men kommunene bryr seg ikke. De gir oss heller munnkurv. Og bygger stadig flere slike barnehagemaskiner...

Har bedre inntrykk av gamle og slitne avdelingsbarnehager og vil 100% heller ha barna mine i en god gammeldags og sliten avdelingsbarnehage enn i en barnehagemaskin som ikke er egnet for barn.

Jeg bryr meg lite om de som jobber i barnehagen har utdannelse, det viktigste er hvordan de behandler barna mine. Regjeringen har ikke skjønt hva som er en god og en dårlig barnehage. De har helt feilslått politikk. Istedenfor å bruke penger på mindre barnehager med trygge rammer, som jo selvfølgelig koster mer å bygge og holde i gang per barn, så setter de krav til utdannelse -som også koster dem vanvittig mye penger per barn. La heller flinke egnede folk jobbe i mindre og godt organiserte barnehager. Tilrettelagte og gode arealer med flinke folk burde bety mer enn å ansette masse pedagoger som må jobbe uten å få brukt utdannelsen sin fordi rammene rundt ikke tillater det uansett........ hva er vitsen? Det er jo helt bortkastede ressurser.........

Anonymkode: 59a0f...fb4

• Liker 6
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt sinnsykt at foreldre lar dette skje. Vi ansatte prøver å rope høyt om at dette kan være/er skadelig for mange barn, men kommunene bryr seg ikke. De gir oss heller munnkurv. Og bygger stadig flere slike barnehagemaskiner...

Har bedre inntrykk av gamle og slitne avdelingsbarnehager og vil 100% heller ha barna mine i en god gammeldags og sliten avdelingsbarnehage enn i en barnehagemaskin som ikke er egnet for barn.

[...]

(Innlegget var langt, så jeg kutta litt.)

Du sier du synes det er rart ikke foreldre protesterer, men vi får jo ikke vite hvordan det er! De ansatte sier alltid bare at alt har gått bra, hva annet kan man gjøre enn å tro på det? Du sier du tror barnehagen barna dine går i er bedre enn den du jobber i, men det kan du vel ikke vite? De ansatte der er vel neppe mer ærlig mot deg enn du er mot foreldrene du snakker med? 

Skrevet

Jeg har jobbet over ti år i barnehage og har tre barn jeg med lett hjerte har puttet inn i barnehagene. Men ikke hvilken som helst barnehage. Jeg har valgt små, toavdelings barnehager med stabilt personale og en tydelig profil. Pga flytting har vi hatt tre barnehager, og har vært strålende fornøyd med alle tre. 

Anonymkode: 259a8...27f

• Liker 1
Skrevet

Jeg syns det er fælt å se hvor mye mange ettåringer sliter i tilvenning (og maange måneder etterpå), selv om vi virkelig gjør vårt aller aller beste, så jeg håper selv jeg kan være hjemme med ungen til den er 1,5-2 år. Men syns absolutt barnehage er positvt selv om jeg ikke trives med å jobbe i den selv. Har jobbet i tre barnehager og det har vært ansatte som ønsker seg ut av barnehagen i alle, men de er likevel dyktige, omsorgsfulle og flotte mot barna. Men det er absolutt best å være barn i barnehage mellom 9-14 da det er best bemannet (dårlig da også). Jeg hater også jobben min og videreutdanner meg ut av barnehagen, jeg ser likevel at de aller fleste barn trives og har gode hverdager, det er fordi de tåler litt bråk og ståk og de voksne står på som helter for å gjøre dagen fin selv om de kanskje selv mistrives. 

Anonymkode: 4a560...a1c

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser jeg ble misforstått her, jeg har ikke vært så opptatt av det pedagogiske, men tenkt at det viktigste er at de er trygge, mette, tørre og varme, som en sa over.

Problemet er at jeg blir mer og mer i tvil om de faktisk er det. Jeg prøver å ta skrekkhistoriene som dukker opp her (ansatte som skriker til barna, ett-toåringer som spiser uten tilsyn og så videre) med en klype salt, men noe må det jo være i det? 

TS

Det finnes gode barnehager og mindre gode barnehager. Her har vi erfaring med 3 forskjellige barnehager og både vi foreldre og barna har vært godt fornøyd. Opplevde en ped.leder som var veldig sløv i jobben sin, men da han sluttet ble det mye bedre. 

Før man velger barnehage kan det lønne seg å prøve finne erfaringer fra andre med barn i barnehagen og se på brukerundersøkelsene hvor fornøyde foreldrene er på en score. Det gir ihvertfall en viss pekepinn. 

Anonymkode: bb9e9...210

• Liker 1
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

(Innlegget var langt, så jeg kutta litt.)

Du sier du synes det er rart ikke foreldre protesterer, men vi får jo ikke vite hvordan det er! De ansatte sier alltid bare at alt har gått bra, hva annet kan man gjøre enn å tro på det? Du sier du tror barnehagen barna dine går i er bedre enn den du jobber i, men det kan du vel ikke vite? De ansatte der er vel neppe mer ærlig mot deg enn du er mot foreldrene du snakker med? 

Jeg kjenner igjen et godt arbeidsmiljø, gode rammer, lite sykdom blant ansatte, lite utskiftninger av ansatte, faste vikarer, gode holdninger, gode rutiner. Jeg jobber i tillegg ikke 100% og har god oversikt over uteområdet til barnehagen. Kan nesten høre hva som blir sagt. Jeg ser aktive voksne og glade barn. Har aldri sett noe kritikkverdig verken ved henting eller levering.

Barna i en nær barnehage og jeg kjenner folk som har jobbet der og vært på innsiden (men ikke fast da). :) Det betyr ikke at jeg vet ALT, men jeg vet nok til å føle meg helt trygg på å ha mine barn der. Det sier kanskje noe at jeg som er så negativ til egen arbeidsplass stoler så mye på en annen arbeidsplass? :)

Skal jeg trekke frem noe negativt må det være at pedleder er litt smiskete på en måte. Hun vet at jeg har bachelor i ped selv og jobber i barnehage så tror at hun føler hun må fremstå på en viss måte. Lar meg ikke irritere over det så lenge jeg får følelsen av at det hun sier i det minste er sant. 😛

• Liker 1
Skrevet

Her var det mye misforståelser rundt hva som ligger i det pedagogiske arbeid. Spesielt synd å høre at folk som jobber i barnehage ikke er klar over dette. Pedagogisk arbeid i barnehage handler ikke bare om de planlagte aktivitetene og samlingsstund. Det handler om hvordan man møter barna, hvordan man kontinuerlig legger til rette for utvikling gjennom å styrke språk, sosial kompetanse, og motoriske ferdigheter. Pedagogen observerer, tilrettelegger og vurderer alle situasjoner og barna. Fri lek kan være pedagogisk selv om den er fri, gjennom at personal har tilrettelagt miljø ved å tilby ting som kan styrke barnas utvikling. Bleieskift og påkledning er også deler av det pedagogiske arbeidet som evalueres og gjennomføres på bevisst grunnlag 

Anonymkode: 06c88...3ee

• Liker 8
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barnehager blir ofte framstilt som bra for barn, viktig for språkutviklingen og så videre. Men dere barnehageansatte, nå som dere vet hvordan det egentlig er, ville dere hatt barn i barnehage selv? 

Ja. Men ikke hele dagen, og ikke fra de er 1 år. Jeg har flere barn, det yngste begynte først da hun har 2. Hadde ikke økonomisk mulighet til å vente så lenge med de andre. 
Jeg er ped.leder, jobbet som det siden 2004.

Anonymkode: 8cf70...f0c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...