KvinneguidenBruker Skrevet 18. november 2020 #1 Skrevet 18. november 2020 Jeg tror det blir store demonstrasjoner i Bergen. 1
Example Skrevet 18. november 2020 #2 Skrevet 18. november 2020 Kan jeg aldri tenke meg. Nordmenn har ikke til vane å demonstrere mot politiske ting man faktisk har innflytelse på. Demonstreres det så gjøres det mot mer ideologiske saker som mot rasisme eller for klima. Men jeg tror nok en del kan finne på å demonstrere i det stile, ved å nekte å følge tiltak som kommer. Jeg tror at mange vil finne på å bryte regler for samling av mennesker, om disse fortsetter inn i julen. Jeg tror regjeringen og lokale myndigheter gjør lurt i å åpne opp litt siste uken i desember, for at folk ikke skal miste respekten for tiltakene senere også. 3
Gjest RoNo Skrevet 18. november 2020 #3 Skrevet 18. november 2020 Jeg kan aldri tro det blir noen store demonstrasjoner. De aller fleste støtter tiltakene. Skal det bli demonstrasjoner tror jeg heller det blir for bedre støtteordninger og opprustning av støttefunksjoner til de som sliter. Personlig håper jeg at Bergen og Oslo, og andre deler som har "villsmitte" tar tiltakene alvorlig nok til at smitten avtar betydelig.
NorthernLight Skrevet 18. november 2020 #4 Skrevet 18. november 2020 Tror de fleste vil riste på hodet av folk som evt demonstrerer mot tiltak som er til for å få ned smitten... 1
MorTil2 Skrevet 18. november 2020 #5 Skrevet 18. november 2020 Nei, jeg tror ikke det blir demonstrasjoner. Men kommentarer og skriftlige protester og innsigelser i kommentarfelt, og kanskje i mer direkte form som leserinnlegg, det ses hver dag. Og jeg forstår det. Hva er f eks logikken i at man ikke kan sitte på et bibliotek og lese en avis, men kan gå på kafe? På mitt lokale bibliotek, så er det meget god plass. Og jeg vil tro, at de fleste som bruker bibliotek, er opplyste nok til å holde avstand og utøver god hånd- og hostehygiene. Eller utstillinger som kulturhusene har? Det er et rom med malerier og bilder. Ganske lite besøkt, for mange vet ikke om det. Men de få som vet, de skal altså ikke få denne gleden, men vil de sitte på bar og drikke øl, så kan de det? Når det gjelder treningssentre, og det er vel det som er mest fremme som et tiltak folk er uforstående til, så mener jeg at treningssentre er ganske trygge. Ihvertfall hvis sentrene begrenser antallet som kommer inn. Jeg har trent siden det ble reåpnet og frem til siste dag nå. Og de fleste vasker apparater og benker før og etter. De som ikke gjør det, forstår ganske raskt at det skal gjøres, for her er det "sosiale presset" på å følge de reglene stor. Og så føles det jo ganske urimelig, når over halvparten av smitten kan tilbakeføres til innvandrere, enten de som bor her eller kommer til landet, at man skal fratas det som gir dagen mening, samtidig som hele familier med utledninger kan beskues vandrende på Ikea. I det siste har jeg begynt å lure på om politikerne er tilstrekkelig ute og ser hva som faktisk foregår, eller om de sitter på kontoret og lager skrivebordsregler utifra en antatt teoretisk fremstilling av virkeligheten. Jeg tror de fleste som kan lese og forstå den informasjonen som kommer, følger tiltakene. Men det betyr ikke at man ikke kan stille spørsmål ved hvor fornuftig de er. 4
mima Skrevet 18. november 2020 #6 Skrevet 18. november 2020 Det har vært store demonstrasjoner i bla. England,Frankrike, Spania,Tyskland og Argentina. I Argentina har de endelig gitt etter for folket og har opphevet tiltakene pga store demonstrasjoner, økt fattigdom og økt kriminalitet av tiltakene. Men dette dekkes ikke særlig av media, de vil nok ikke at vi i Norge (og i andre land) skal få noen tanker om at det går å prøve å stå opp for seg selv.. 5
Enda en tulling Skrevet 18. november 2020 #7 Skrevet 18. november 2020 Demonstrasjoner blir det. Til helga blir det demonstrasjon både i Oslo og Bergen. Men store? Neppe. Mange har nok ikke fått det med seg, andre er forhindret pga jobb el.l, og noen tror det bare er en haug konspirasjonsteoretikere, nynazister og bråkmakere som demonstrerer og vil ikke assosieres med dem. Så langt har demonstrasjonene vært små, men stort sett med vanlige, fredelige folk ril stede. Men man kan ikke se bort fra at de blir flere og større så lenge myndighetene fortsetter å tøye strikken. 4
Gjest Fallabella Skrevet 18. november 2020 #8 Skrevet 18. november 2020 Klart det blir og det har allerede vært og det er planlagt to nye. Om folk bare hadde tatt i bruk rettferdighetssansen sin og sin evne til logisk tenkning så hadde flere protestert.. Men konsekvensene må nok vokse seg store først. Når folk faktisk blir blakke, mister jobb og hus, da våkner de kanskje.
Anbefalte innlegg